Tehokkain LTD/galaxie/custom/yms.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja burningjawa, 31.12.2014.

  1. burningjawa

    burningjawa 3rd gear

    Mikä on tehokkain LTD/galaxie/custom/country squire/marquis/monterey/colony park, runkohan niissä on suurinpiirtein sama, 60-luvun loppupuolelta 70-luvun loppupuolelle? Siis tuolla rungolla oleva tehokkain tehtaalta lähtenyt katuauto.
     
  2. Holley

    Holley Gearhead

    Eikös se ole 360 hv:n 429, jota sai siis full-size Fordiin sekä Mercuryyn ja vuosina 1969-1971. Teetkö jotain omarakennelmaa? Isoin konehan on tietty 460, jota sai myöhemmin '70-luvulla. Mercuryssä on muutaman tuuman isompi akseliväli, mutta alustaltan osat ovat Fordia.
     
  3. burningjawa

    burningjawa 3rd gear

    Eiku leimalle haen verrokkia, että sais mahdollisimman paljon "laillista tehoa". Mikäköhan jarrut, ohjaus, alusta siinä 360hv mallissa on? Onko niitä muitakin kun galaxie tuolla koneella?
     
  4. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    429-moottorilla sai myös Mustangia ja Torinoa. Levyjarrut edessä ja rummut takana käytettiin noissa isolohkoversioissa -70 luvun taitteessa.
     
  5. burningjawa

    burningjawa 3rd gear

  6. burningjawa

    burningjawa 3rd gear

    Eli tuo 425hp+20% olis 510hp. Aika hyvä jos papereihin sais tommosen lukeman :lol:
     
  7. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    kuka niitä tehoja edes leimalla kyselee jos konetta ei ole ahdettu ?
     
  8. 3964

    3964 3rd gear


    Eikös tossa pitäny ottaa huomioon se DIN/SAE teho sekoilu joka tuli vissiin 1971 jolloin tuo verrokki teho tippuu aika rajusti.
     
  9. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    Mun -65 Galaxien orkkiksessa käyttöoppaassa luki näin : 427 kahdella 4 kurkkuisella kaasarilla 425 Hp.Siis,vuonna 1965.
     
  10. Holley

    Holley Gearhead

    Haetko siis autoa ja ostat mikä osuu kohdalle, vai onko sinulla jonkun vuosimallin auto jo olemassa? En usko, että Trafikaan hyväksyy '65:n verroksiksi '78:lle. Vertaileva esimerkki: sämpylä-Impala EI käy verrokiksi laatikko-Capricelle, on kysytty Trafilta. Olkoon vaan niissäkin miten sama runko tahansa.
     
  11. burningjawa

    burningjawa 3rd gear

    Juuri näin, se tässä olisi ideana. 77 mercurylle haen verrokkia. Samalla rungolla olevan pitäisi kyllä kelvata verrokkina jos alusta on sama/ parempi. Tuossa 65 customissa on rummut edessä ja takana, kun taas mercuryssä vakiona jäähdytetyt levyt edessä ja takana. Vielä pitäisi varmasti tietää että tossa 65 customissa on sama runko...
     
  12. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    mulla on -61 galaxiessa -72 mercuryn levyjarrut edessä, jos se nyt mihinkään tässä tapauksessa vaikuttaa.
     
  13. burningjawa

    burningjawa 3rd gear

    Customiin tuli uusi mallisarja muita full size fordeja aijemmin, vuonna -64. Kuvittelis ettei sitä runkoa ole vaihdettu kesken mallisarjan, eli tuossa olisi sama runko?
     
  14. Holley

    Holley Gearhead

    Tottakai PITÄISI kelvata verrokkina mikä vaan! Mutta kun ei kelpaa! Et saa Mercurylly mitään muuta verrokkia kuin Mercuryn! Et saa, vaikka mitä veistät, tai jos saat, niin pääset pitkälle. Usko pois, että hra Matilainen noin esimerkkinä suoraan Trafilta on ihan itte kertonut keväällä 2014, että ei Trafi lähde hakemaan eri automerkeistä verrokkeja, vaan pitää olla samanmerkkinen ja "samansarjainen" vertailuauto.

    Mutta ei se silti ole kai mikään ongelma: 1977 Mercuryn verrokkina voinee silti pitää vaikkapa vuoden 1971 Mercuryä, jossa oli se 360 hv.

    Mitä tulee tuohon jarruylivoimaan, kuulinpa senkin - kun kanssa kerroin ajatuksistani laittaa peräti 265 netto-hv koneen, huh mikä teho! - että Suomessa on 120 km/h kattonopeus ja kaikenlaisia moottoreita, ympäristöystävällisiäkin, voi vaihtaa eikä niissä tarvita yli 200 hv tehoja. Kertoipa tämä Trafin herra, että on sitten olemassa joitain yksittäishyväksyntöjä, joissa on tehty PALJON muutoksia turvallisuuden suhteen. Miltä tosin näyttäisi esim. täydellinen turvakehikko 1977 Mercuryssä? Aika kummalta minusta.

    Trafi on liikenteen TURVALLISUUSvirasto eikä heidän intressi ole mitkään normaalia tehokkaammat autot. piste.

    Wanhan liiton kone siis käy, 460+25% saa jo melkoisen isolohkon eikä sen tehot ketään missään kiinnosta, mutta jos yrittäisit saada esim. 1979 Mercuryyn, siihen pienennettyyn, jotain 250 hv konetta, case on MAHDOTON. Suomi on hieno maa ja Trafi hieno virasto.

    Siis vain jos laitat ison modernin ruiskukoneen, josta näkee jo päällepäin mallimerkinnällä tehot, sitten tarvitset vertailuauton ja se siis löytyy. Mietitkö jotain V10 -tekniikkaa vai mitä?
     
  15. burningjawa

    burningjawa 3rd gear

    Joo, itseasiassa pienempi kone kun vakio 460, mutta ahdettu. Ei se kilpiin saaminen ole mikään ongelma, mut olishan se kiva saada isot tehot papereihin ;)
     
  16. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    siinä tapauksessa katso otteesta omapaino, jaa se seitsemällä niin saat kilowatteina max tehon joka saa olla. Tämä on todennäköisesti määräävä vaikka löytäisit minkä tahansa tehoisen vertailumallin (Paitsi tosta tehosta alaspäin ehkä)


    Ahdettuun omavalmistemoottoriin tarviit aina teholapun.
     
  17. Ville.

    Ville. 2nd gear

    TRAFIHAN ei todennäköisesti katdo näistä mitään samaan mallisarjaan kuuluvaksi eli vertailu oli siinä, jos sulla on LTD niin vertailukohde on LTD jos Mercury niin vertailukohde on Mercury
     
  18. burningjawa

    burningjawa 3rd gear

    Minkä mallinen tää -71 360hp mercury on?
     
  19. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Sen tiedän varmuudella, että -71 GT Cyclone(intermediate) on ollut tarjolla 370HP:n 429:llä. Marquis-malleissa(full size) on vakiona ollut 320HP:n 429 vuonna -71 ja todennäköisesti noita 429-motteja on ollut optiona tarjolla myös Cougariin?
     
  20. burningjawa

    burningjawa 3rd gear

Kerro tästä muillekin!