Turbiini!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 12.9.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuinka tiedaän kun otan turbiinin käsiini että onko se kunnossa? saako osat liikkua sisällä kun sormilla niitä hipelöi? Turbiini on moparin 360 ja 904 välistä.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    pienemmällä boorilla oleva turbiinipyörä saa liikkua vapaasti.
    isommalla boorilla oleva "spragi" ei sais liikkua vapaasti kuin toiseen
    suuntaa.

    ( eroja aika paljon, riippuen turbiinin tartunta nopeudesta. n.2500-3000rpm turbiinin spragi pyörii jo ihan vapaasti molempiin suuntii, siis omasta kokemuksesta puhuen.).

    kaula oltava särötön!! on useimmasta 904:sta turbiini halki.
    öljypumpun pyöritys holesta lähtee särö juureen päin.
    helpompi havaita kun hieman pyötäyttää hienolla mirkelipaperilla
    puhtaaks kaulan ja kattoo valolla.
     
  3. jumani

    jumani Gearhead

    Pitäs vaan saada tietää että onko vika turbiinissa vai missä, auto ei liiku eteen eikä taakse ei ees yritä millään vaihteella. :oops:
     
  4. jumani

    jumani Gearhead

    Entä saisko turbiinista kuulua minkaanlaista kolinaa kun sitä heiluttaa? Se lonksuu kun sitä heiluttelee onko normaalia?
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    kuuluu sieltä kolinaa ilman akseleita. akselit vasta keskittää
    turbiinipyörän, ilman sitä se kyllä kolisee heiluttaessa.
    turbiinin hajoaminen tapahtuu yleensä kaulan katkeamisella tai että
    se alkaa luistamaan todella paljon ajaessa. joskus on lähtenyt painotus
    puntteja irti sisältä kesken ajon ja sen kyllä kuulee kovana kolinana
    kun kiilaantuu siipien väliin.
     
  6. Fireball

    Fireball Gearhead

    No jos siellä öljyä on ollu tarpeeksi niin kurkkaappa siitä turbiinin "aukosta" sisälle lootaan että notta onko ne 2 öljypumpun käyttöväkästä siinä paikallaan. Murtuvat ja katkeavat helposti väkivaltaisen laatikko/turpaani asennuksen yhteydessä jollei limppu ole ollut protyyliin pohjassa pultteja kiriessä. Nimim. kolmannesta kerrasta oppinut :eek:
     
  7. jumani

    jumani Gearhead

    Turbiinissa isompi "spragi" pyörii toiseen suuntaa helposti ja toiseen vähän vaikeemmin mutta pyörii kuitenkin, öljypumpun väkäset on paikallaan, mistä etitään seuraavana? laatikon öljypumppu? vai joku muu? Löytyykö mistään 904:sen räjäytyskuvaa?
     
  8. Fireball

    Fireball Gearhead

    Nimenomaan sen laatikon öljypumppua ne aikasemmassa viestissä mainitsemani väkäset pyörittää, eli turbiinissa lovet ja siellä stefan takana lootassa akselin ympärillä ne väkäset on jos on, kurkistitko?
     
  9. jumani

    jumani Gearhead

    Kurkistin. Mutta jos väkäset on ehjät voiko pumpussa olla muuta vikaa? Ja kun edellisen kerran otin laatikon irti niin tyhjäsin turbiinin öljystä ja nyt siellä oli taas öljyä, jos pumppu on rikki niin eihän turbiininkaan mene öljyä vai?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei pitäis mennä, turbiinin kaula on korkeammalla kuin öljyn pinta
    laatikossa. öljypumput kyllä kuluu aivan kuten kaikki muutkin liikkuvat osat. voi mennä väljäksi, ensimmäisiä merkkejä että joutuu käyttämään vapaan kautta ennen vaihteen kytkemistä. mutta kuitenkin harvemmin kuluu loppuun, moparin laatikon suodatin on yks markkinoiden parhaita suodatus kyvyltään.
    mites sit, onko ollu öljypohja poissa? suodatin tukossa?
    onko joskus laatikko toiminutkaan? vai tuliko vikä yllättäin?
     
  11. jumani

    jumani Gearhead

    Öljypohja on irti ja laatikko on irti, Öljyt ja suodatin on vaihdettu, uus suodatin oli vähän isompi kooltaan kun vanha mutta sillä ei kai pitäs olla merkitystä? Laatikko on toiminu kun auto on jäänyt seisomaan, mutta mun aikana ei oo toiminu, laatikon öljypumppu toimii varmasti laatikko pöydällä otin matolaatikon pois turbiini paikalleen ja pyöritin sitä ja öljy tuli rei`ìstä pihalle pyörittäessä eli pumppu on kai kunnossa? Voisko vika olla pakoissa kun mikään vaihde ei toimi? Ite epäilen edelleen turbiinia, mutta kun en ymmärrä siitä juuri mitään niin ei voi olla varma. Tietääkö joku pohjanmaalla mitään paikkaa minne turpaanin vois viedä että kattosivat onko se kunnossa.
     

Kerro tästä muillekin!