uudet pykälät auton muuttamiseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja rrauta, 7.1.2015.

  1. rrauta

    rrauta 3rd gear

  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    "Asioista päättävien toimielinten suurin ja vaikein päätös autoharrastamisen säätelemisessä on päättää, kuinka paljon autoja voidaan harrastetoiminnalla ”huonontaa”, jotta ne olisivat kuitenkin vielä tarpeeksi turvallisia liikenteessä ja mahdollisimman vähän ympäristöä saastuttavia. Nykyinen trendi kohti julkista liikennettä ja vihreämpiä arvoja asettavat lisäpaineita asioista päättäville tahoille."


    Vaihtoehdot?

    "Suomen tulevan autojen rakennemuutosmääräyksen pykälien muotoiluun tulee kiinnittää erityistä huomiota. Ruotsissa monet autojen rakennemuutoksia koskevista pykälistä on muotoiltu hyvin väljästi, mikä mahdollistaa monimuotoisten rakennemuutosten toteuttamisen. Harrastajat suhtautuvat väljiin säädöksiin todennäköisesti erittäin myönteisesti, mutta väljästi säädetyt pykälät mahdollistavat myös väärinkäytökset. Pykälien uudelleen muotoilulla on mahdollista vähentää tällä hetkellä viranomaisia kuormittavaa poikkeuslupakäytäntöä sekä byrokratiaa. Uusi määräys on mahdollista muotoilla niin, että lähes kaikki muutokset ovat Italian mallin mukaisesti kiellettyjä. Toinen vaihtoehtoinen tapa muotoilulle on erittäin tiukka säätely, jossa mahdollistetaan jotkin tarpeelliset muutokset esimerkiksi elinkeinoharjoittamisen nojalla. Kolmas malli mukailisi nykyistä päätöstä ja säätäisi joistakin asioista. Neljäs ja viimeinen malli olisi erittäin väljästi säädetty. Tässä mallissa vastuuta siirrettäisiin enemmän ajoneuvorakentajille ja ”toimiviin” rakennemuutoksiin ei puututtaisi viranomaisten taholta. Suositeltava ja todennäköinen vaihtoehto on nykylinjan mukainen säätely, jossa otettaisiin joiltakin osin askel kohti vapaampaa Ruotsin mallia."



    (Muutettujen) harrasteautojen rekisteriä pukkaa?

    "Suomessa ei ole mahdollista saada lainkaan tilastotietoa harrasteautojen osalli-suuksista onnettomuuksiin, sillä rekisterimerkinnöistä ei selviä, onko kyseessä harraste-auto vai muuttamaton auto. Tätä asiaa tulisi pohtia uuden rakennemuutosmääräyksen valmistelun yhteydessä. Tilastotiedolle, jossa ajoneuvot olisi eritelty nykyistä tarkem-min, olisi mahdollisesti kysyntää Suomen oman liikenneturvallisuuden kehittämisen lisäksi myös ulkomailla"
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Pitkä tuo pdf ja raskas lukea, mutta äkkiä katsottuna näyttää hyvältä, että ovat ottaneet Ruotsin monessakin kohti esimerkiksi.
     
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Tossa ei huomioitu mitenkään sitä, että määräaikaiskatsastukseen on tulossa myös jarrusuhteen mittaus....eli silloinhan tuossa kaavaillut jarrumittaukset jäävät tarpeettomiksi....edellyttäen että käytetään tiettyjä taulukoita jarrujen yhteensovittamiseksi....paineilmajarrujen kanssa tämä on jo nyt mahdollista...eli mistään vaikeasta asiasta ei pitäisi olla kyse.

    Lisäksi tämä kohta ei näytä parantavan asiaa mitenkään:

    Eli kutos Valianttiin ei enään kasia laiteta ....
     
  5. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Ruotsi taitaa olla otettu mukaan varoittavaksi esimerkiksi...

    Tuntuu kuin tämä olisi Nuorenherran Ville Lyytikäisen työhakemus Trafille, koska;"Tämä diplomityö tehtiin Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille. Haluan kiittää Trafia mahdollisuudesta tehdä diplomityö mielenkiintoisesta aiheesta."

    Tulee mieleen erään herran aikoinaan Mobilialle tekemä yliopiston lopputyö aiheena Suomen tieliikenteen historia. Pääsi sitten johtajaksi...

    Rivien välistä jos jotakin lukee, niin perusajatuksena taitaa olla se, että harrastajien tekemät rakennemuutokset tähtäävät ajoneuvon HUONONTAMISEEN ei minkään osa-alueeen parantamiseen. Ihme juttu...
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Miksei voisi laittaa? Kai kuutos Valiantin saa muuttaa kasiksi, jos sen muuttaa muutenkin vastaamaan kasimallia. Eiköhän mallisarjan sisäiset muutokset pysy ihan ennallaan.
     
  7. montego

    montego 1st gear

    Jos tusta lopusta lukee niin,katottas vaan tehoa ja vääntöä eikä moottorin iskutilavuutta ja massaa.
     
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead


    Eli ei verrata mallisarjan sisällä lainkaan...
     
  9. pas2

    pas2 Gearhead

    Khöhöm, mitenköhän korinvaihto menee, en jaksa lukea tota, ei hermo kestä.
     
  10. rrauta

    rrauta 3rd gear

    eipa ole kovin paljon järkeä tässäkään "hienossa" päätelmässä:

    eli tarkottaako toi sitä, että kun voidaan käyttää mallisarjan tehokkaampia vertailumallina niin se pitää estää, kun ei audin tai bemarin rs ja m malleja voi käyttää vertailumalleina...onkohan tolla villellä audi?...sen tiedän että ainakin yksi trafin tarkastaja on innokas bemari"harrastaja"....
     
  11. rrauta

    rrauta 3rd gear

    ei vissiin muutoksia....ellei sitten itsekantavaan poikkeusluvalla tulisi mahdolliseksi (kolarikorjauksessa, ilman muutoksia)
     
  12. rrauta

    rrauta 3rd gear

    huomaa että toi on jonkinlainen opinnäytetyö...ulkoasu on moitteeton, mutta minkäänlaista ammattitaitoa ei ole osoitettu ja perehtyneisyys on aivan olematonta...itse veivaisin parissa illassa sisällöltään monipuolisemman ja asiantuntevamman pumaskan aiheesta ...sitä tosin ei yliopistossa eikä trafissa hyväksyttäisi missään nimessä, mutta...asiasisältö ei tossa kyllä ole kovinkaan kaksinen...ihan tulee mieleen se trafin juuri käyttöönottama diploomiinssityö....joka on täysin susi(vaikka sen tekijä kehuikin että siitähän tuli hyvä....vaikka sitä ei ollut vielä edes otettu käyttöön)

    on se kumma ottä tollanen viranomaistaho jolla on palkattuna kymmeniä kokeneita diploomi inssejä ja inssejä käyttää opiskelijoiden opinnäytteitä pohjana koko Suomen autoilijoita koskevissa tärkeissä lakimuutoksissa ja viranomaisohjeissa....mahtaakohan toiminta noilla muilla trafin osa-alueilla olla samalla tasolla...ilmailuhallinnon ohjeetkin kootaan jonkun opiskelijan harjoitustöistä?
     
  13. pas2

    pas2 Gearhead

    Ammattitaito ja asiantuntemus loistaa poissaolollaan, mutta hei, Suomi.
    -Tää me otetaan, joku on nähny vaivaa.
    -Joo hyvä!
     
  14. MYL1973

    MYL1973 1st gear

    Noh. Antaapa byrokraattien säädellä lakejansa.
    Rupeaa %-porukkaa tulemaan autopuolellekin...
     
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    No eikös meillä ole etujärjestö(t), jotka on sitten mukana sorvaamassa näitä uusia rakentelusääntöjä? Eli tuskinpa tämä opinnäytetyö jää lopulliseksi versioksi asiasta. Aika näyttää.
     
  16. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Mahtava päätelmä s 64:
    "Mallin ottaminen tulevaan rakennemuutosmääräykseen
    sellaisista maista, joissa liikenneturvallisuus on paremmalla tasolla kuin Suomessa, on hyvin perusteltua.
    Liikenneviraston tekemän tutkimuksen perusteella Suomen tieliikenteen liikenneturvallisuus on
    selvästi huonommalla tasolla kuin esimerkiksi Ruotsissa"

    Kuullostaa aivan siltä että ns rakennetuilla harrasteautoilla kolaroidaan ihan helvetisti ja että autokannan ( ns käyttiksiä on kuitenkin 99% autoista) iällä + tiestön laadulla ei olisi mitään vaikutusta?? No....pitäähän sitä verovaroilla pelaavan Trafin löytää jokin muu syy kuin autoverotus jonka ansiosta autokanta on kuubalaistunut ja tienpito joka on vastaavasti kuin Neuvostoliitosta

    ( https://www.youtube.com/watch?v=xh8ww2lS3DQ )

    On se kumma että mallimaaksi ei käy esimerkiksi UK jossa saa kaikenlaisia kilistimiä ja kit-car:eja kilpiin ilman sen kummempaa nöyryyttämistä ja päälle kusemista. Sivutuotteena tuonne on syntynyt paljon alan yrityksiä ja muutakin työllistävää toimintaa...joka ei ilmeisesti käy päinsä täällä DemariOnnelassa( tm)
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Ei se Demarien vika ole pelkästää, kokoomus ja vihreät ajavat myös lisämaksuja/veroja liikenteelle. Se on vaan niin helppo rahastaa jollain niin pakollisella.

    Mitä tulee Venäjälle siellä on etelä Venäjällä panostettu tienhuoltoon ja kohta paremmat tiet kuin Suomessa jos ei poikkea päälystämöttämille sivuteille. Katso esim. Ville Haapasalon ohjelma Kaukasia 30 päivässä...
    jossain muuallä törmäsin siihen, että Moskovassa oli tienhoitorahjoa nostettu huomattavasti jollain alueilla..
     
  18. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Tuli aivan sama mieleen. Kiitoslistassa on nimiä, joita kenenkään autoharrastajan ei paljon kannattaisi kiitellä. Mutta näin kai sitä rekrytoidaan uutta väkeä norsunluutorniin.

    Täytyy vielä lukea ajatuksella läpi tuo pruju. Sinänsä tuosta nyt kannata suuresti huolestua, tämä dippatyö, eikä mitään sen enempää. Varsinainen valmisteluhan ei ole vielä virallisesti alkanutkaan.
     
  19. mcmies

    mcmies Gearhead

    Dippatöiden kautta TraFi:in on ennenkin menty duuniin...

    Vähän kapea on katsantokanta Villellä tuossa. Toisaalta tuo ei oikeastaan ole mikään varsinainen tutkimus, enemmänkin selvitys. Selvityksenä sillä suurin anti onkin - sen pitäisi lukijalle kertoa esimerkiksi se, että ruoho ei ole välttämättä vihreämpää aidan toisella puolella, vaan asia on usein päinvastoin.

    Yksi iso ongelma tuossa on se, että vanha ja uusi kalusto on sujuvasti niputettu samaan pakettiin. Näin ei pitäisi olla, koska vaatimukset, rakenteet ja matskut ovat hyvin erilaisia. Vanhempiin pystyisi kirjoittamaan uusia nykyistä lievempiä sääntöjä, joissa sallittaisiin vapaampiakin muutoksia. Uudemmissa varsinkin materiaalitekniikka on sikäli monimutkaisempaa, että käytännössä monet muutokset ovat dinosaurusten ulottumattomissa.

    Toimivia sääntöjä ei voida kirjoittaa yleistämällä liikaa. Esimerkkinä nyt vaikka tuo moottorin muutosasia. Tehon ja vääntömomentin vertailua alkuperäiseen ajoneuvoyksilöön perustellaan sillä, että mallisarjan käsite on uudemmissa autoissa epäselvä. No, vanhemmissa ei ole. Käytännössä samaa autoa on saanut pienellä kutosella ja isolohkokasilla. Villen ajatuksissa kutosversion muutos kasiksi olisi kiellettyä vain sillä perusteella, että uudemmissa autoissa käsitteet aiheuttavat ongelmia, mutta mitään teknistä perustetta kiellolle ei ole olemassakaan. Ei näin...
     
  20. Dusturecarn

    Dusturecarn 3rd gear

    Eikös Ruotsissa saa tehtyä omavalmisteen hyvinkin radikaalisti ns amatörbyggd ja aika vapaasti voi vissiin autoaan muutella ja rekata sen muutetuksi ns ombyggd. ????




     

Kerro tästä muillekin!