Keltasta "mönjää" huohotinkupeissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ToNde88, 15.1.2015.

  1. ToNde88

    ToNde88 1st gear

    Elikkä ostin tossa viime viikolla broidilta Oldsmobile deltan missä on pontiacin 305 cid kone.

    Tänään kun olin tallissa avasin ihan ohimennen venttiilikopan huohotinkupit ja kattelin että niissä on vähän keltasta mönjää. Sitten kattelin öljytikkua ja ihan öljytikun alapäässä oli kans jotain ihan pientä keltasta mönjää jos katteli oikein tarkkaa.

    Autoon vaihdettiin öljyt viime keväänä ja sen jälkee vaan pidetty pihalla käynnissä ja elokuussa ajettu 30km mun pihalta broidin pihalle missä se on seissy pihalla viime viikkoo asti jolloin pistin käyntiin ja ajoin sen 30km takas omalle pihalle.

    Voiskohan se johtua kondenssi vedestä kun on seissy niin paljon?
    Syylärinesteet näyttää hyvältä ja auto käy muutenkin hyvin lukuunottamatta että välillä ei meinaa millään käynnistyä kylmänä.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kosteutta öljyn joukossa.

    Vaihda öljyt ja jatka onnellisena Jenkkarin omistajana. Ei vaadi toimenpiteitä sen enempää.
     
  3. kotr

    kotr 3rd gear

    Kerää kondessiovettä koneeseen jos sillon tällön käyttelee.

    Pitemmän lenkin, ku heittää niin kerman pitäs kadota jos koneesa muuten pysyy liemet erillään.
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Voi olla ihan normaalikain harvoin ajetulle moottorille. Mutta kannattaa ehkä tarkastaa että kampikammion huohotin järjestelmä on oikein toteutettu, se poistaa kosteuden moottoriöljyistä ja pitää ne puhtaampana.

    Pontiacin koneessa se menee muistaakseni niin, että imusarjan olla olevassa peltikannessa on PCV-venttiili ja siitä lähtee noin 15mm halkaisijainen letku kaasarin alalaippaan tai imusarjaan.

    Mutta jos siinä on 305-moottori, niin se on varmaan Chevyn pikkulohko (ehkä Pontiacista peräisin), niin siinä PCV-venttiili on sylinterikannessa ja letku menee siitä kaasarin alalaippaan.
     
  5. ToNde88

    ToNde88 1st gear

    Kiitos vastauksista :D

    Juu se on otettu firebirdistä eli on vissii samanlainen kone kun camarossa.
     
  6. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ihan normaalia kosteudesta johtuvaa kondensiovettä, joka sekoittunut öljyyn.
    Todennäköisesti tarttunut tikkuun siitä putkesta.
     
  7. Qjet

    Qjet 1st gear

    eiku venakopassa
     

Kerro tästä muillekin!