SBC kummastelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Bowtie, 16.1.2015.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Nostin X-runko Chevyn nokilta 350SBC:n pois kansienvaihtoa ja siistimistä varten, mutta koneen sisuskalut hieman yllätti... Kone on valunumerolla 3970010 ja nelipulttinen, ja männät on TRW L2304. Netistä lunttasin että noi on jotkut takomännät pienellä dishillä, 64cc palotiloilla tulis n.11:1 puristukset jos amerikanpojan juttuihin on uskomista? Täytyy vielä mittailla miten paljon männät jää alle dekin että saadaan absoluuttinen totuus...

    Ajatuksena mulla oli alunperin laittaa moottoriin vanhojen rautakansien tilalle World productsin 43610-kannet ihan vaan siksi ettei tarvi läträtä lisäaineilla, mutta taitaa tulla turhan paljon puristuksia puhtaasti cruisailutyyppiseen autoon noilla kansilla, palotilat 67cc. Lisäksi mulla ei ole nokka-akselista mitään tietoja, vaikuttaa melko miedolta.

    Mitähän tuon kanssa nyt sitten tekisi? Kaikesta päätellen alakerta on melko vähän ajettu, jostain syystä koneeseen oli vaan laitettu vanhat 76cc rautakannet niskaan... Onko ihan sulaa typeryyttä laittaa noi Worldin kannet paikalleen, tietämättä nokan spekseistä sen enempää?

    Mulla olis hyllyssä myös Performer RPM:t, kävi jo mielessä jos tuosta tekisi sudittelumoottorin yhteen kevyempään hylsyyn... Mitäs siinä tapauksessa suositellaan nokka-akseliksi? Hylsy on Chevy II, paino n. 1300kg, tällä hetkellä n. 2200-2400 stallia ja tulossa perä 3.73 välityksellä. Muuntimen voisi varmaan suosiolla vaihtaa kolmen tonnin korville?

    Paljon kysymyksiä, toivottavasti viisammat jaksaa vastailla...
     
  2. t1mppa

    t1mppa 1st gear

    Nuo näyttäs olevan pattimännät 0.1 tuuman domella.
    Sorvauta patit pois ja laita pienipalotilaiset kannet.
     
  3. max

    max Double Gearhead

    Hei sullahan on LT-1 alakerta!! Sinuna viskaisin ne RPM:t niskaan ja joku reilunkokoinen kärsä sisään.
    Varmaan tulis aika kiukkunen paketti.
    Voithansä tietty avata jakopään,ja tsekata mitä numeroita löytyy nokan päästä,niin siitä se useimmiten selviää mikä nokka siellä on.
     
  4. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Moi,

    Tosiaan LT-1:n kaltaiset männät tuossa on, mulla on samanlaiset kahdessakin moottorissa ollut ja tulee myöskin avon "cruisingmoottoriin". Viimekesän kilpurin koneessa oli nuo männät n. 67cc:n kansilla ja vakiolla dekkikorkeudella, niin muistaakseni puristuksia jäi noin 10.3-10.5:1. Nokkana oli XE274 ja kannet oli RPM:t. Toisessa moottorissa oli 64cc mikkikannet ja Compin Magnum 280H. Molemmat toimivat mainiosti 98:lla.

    Kannattaa tosiaan laskea ja mittailla tilavuudet tarkemmin ennen kuin vaihtaa tai tekee männille mitään. Sopivalla nokalla voisi toimia ihan mukavasti ja takomäntinä ovat mukavan kestävätkin. Tosin pieni kalkatus kylmänä tyhjäkäynnillä kuuluu asiaan, koska niissä on keskeiset männäntapit.
     
  5. max

    max Double Gearhead

    Yhdellä hyvällä ystävällä on tällainen LT-1 klooni Camaron nokalla Jyväskylässä.Kannetkin ovat "186" valuiset ja siis 64 cc palotilalla.Nokkaa on 220@.050 ja lsa on 106 astetta.
    Vetää tosi hienosti ja detonoinnista ei ole tietoakaan,vaikka nokka on noinkin pieni

    Mulla on kaksikin sarjaa noita TRW:n LT-1 mäntiä,ja toiset ovat oikein "Pink" veivien jatkeena.Nämä löytävät tiensä parhaillaan rakenteilla olevaan mottiin joka kuorrutetaan Brodix kansilla(64 cc) ja todella isolla mekaanisella laahurilla.Bensansotkijatkin ovat kaukana tavallisesta.Pitää kertoa jossain vaiheesta kertoa mitä siitä tuli.

    Toista LT-1 (std.mitta) mäntää sovittelin tällaiseen Mexicon 350 blokiin(uuteen) ja iloisena yllätyksenä totesin välyksen olevan just sopiva(iso).Tekis mieli tehdä tästä tämmöinen LT-1,kun ei vaadi raahaamista koneistamolle,vaan olis asennusvalmis.
    Tähän laittaisin myös päälle World Productsin kannet,mutta tässä tapauksessa Sportsman II:set mitkä ovat pitkälle portatut NPS:ssä.Ja kun vanhan liiton tietä mentäisiin,niin löytyis Comp Cams 305 Magnum nokkakin.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Muistista heitän senverran että jos männän patin sorvaa pois niin laki ohenee liikaa koska alapuoli on taottu patin muotoon. Oma ihan eka reismotti -80luvulla oli just tollanen DartII kansilla ja kompkamssin 305hydylaahurikärsällä. Senverran siinä oli puhtia että se oli sen ajan nopein lounaassa sijaitsevassa pikkukylässä.

    Topiikin kone kaipaa tollasen nokan ja mikkikannet.
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Kiitos tiedosta Mudraracer ,että tämä sun identtinen combo oli toimiva, mitä olen omista hyllyistä löytyvistä kamppeista funtsinut.
    Varmaankin näki kierroksia,joten miten tämmöinen iso hydylaahuri pysy järjissään,kun runtua on paljon?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Peräskruuvi oli 4.56 ja loppuhidastus 178, renkaatkin oli vissiin mutta ei muista millaset. Ja juu ei tohon aikaan tarvinnu tasapainottaa osia kun hillo ei riittäny. Noita 2304 mukeja kutsuttiin lyijypunteiksi silloin jo.
     
  9. t1mppa

    t1mppa 1st gear

    TRW L2304 are a solid dome forged piston, so you could just machine them down to flat if desired.
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Hieno alalerta Bowtiellä :)
    Tuosta on hyvä tehdä vaikka mitä,nuo TRW:n paksuhkolakiset kestää "mitä vaan"!
    Tuollasien alakerran päälle vois laittaa melkein m itkä kannet vaan,mut portatuilla mikki kansilla siinä olis menneen ajan henkeä,vai mitä max?
     
  11. max

    max Double Gearhead

    Joo kime,kyllähän noi mikkikannet olis ne period correct hatut.Sullahan tais olla yks hyvä kaivettu kansipari.Pannaan harkintaan.
    Mutta kyllä DartII/SportsmanII kansiparinkin kanssa voi hyvällä omalla tunnolla laittaa Van Halenin alkupään tuotannon rallit soimaan.
    Se olis kyllä mielenkiintoista tietää mitä tuollainen mun ja Mudracerin esittämä motti combo oikeen tuottaa.

    Sorry Bowtie,homma taisi taas riistäytyä omille teilleen.
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ei haittaa lainkaan, hyvä vaan et tulee juttua!

    Tästä tuntuis olevan kahta tietoa/mielipidettä, jonkun jenkkisivun mukaan noista ei vois sorvata... No, taitaa kallistua siihen suuntaan ettei oo tarpeenkaan.

    Nova400:n kanssa juteltiin puhelimessa, ja pohdittiin että Compin XE274H vois olla hyvä nokka ton alakerran ja RPM:ien kanssa, hänellä ainakin toimii ja potkii hienosti, kertokoon itse teholukemia... Tosin mun kannet on ihan porttaamattomat, mut ei luulis olevan mahdotonta saada se 400 heppaa. Tommonen peruspirtee paketti, 3000 stallia ja 3,73 välläri kohtuukevyessä kopassa pitäis kulkee ihan kivasti?
     
  13. max

    max Double Gearhead

    En kyllä edelleenkään tekis sille alakerralle yhtään mitään(lukuunottamatta nokkaa jos sen vaihdat)jos se siis on ok.
    Ei ole mitään omakohtaista kokemusta noista RPM kansista,ainoastaan kirjatietoa.Kuitenkin ovat tässä CNC nykykansien maailmassa edelleen tosi hyvät.
    Kyllä pitäis paukkua löytyä,kun puristuskin asettuu sinne 10,5:1 paikkeille.
    Itsekin olen kytännyt noita RPM kansia,jos jostain sais semmoset käytettynä sopivasti hankittua.
    Varmaan tulee kyllä paljon enemmän,kuin peruspirteä paketti.
     
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kyllä mä funtsin että nokka+nostajat menee vaihtoon, jos mä nyt oikein olen ymmärtänyt niin korkeahko puristussuhde ja lussu nokka ei ole hyvä kombinaatio? Mullahan ei ole nokasta mitään tietoa, paitsi että vaikutti ajossa melko miedolta.

    Noi mun RPM-kannet on itseasiassa just täältä OD:lta aika sopuhintaan rullakeinuineen ostettu, eli budjettirakennelmaa pukkaa... No joo, joutuhaan siihen varmaan investoimaan nokan, kunnon sytkäkamat, imusarjan (Air Gap?) ja kaasuttimen.
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Budjetti rakennelma ainakin mua kiinnostaa ja selvästi muitakin.Itsekin tykkään koluta romppareita ja vaikkapa täältä OD:lta löytyy mukavasti kampetta.Itseasiassa hävisin sulle turvan mitalla,kun nämä sun RPM:ät oli täällä joku aika asitten kaupan.Laita vaan jatkossa juttua ja kuvia mikä on tilanne,on täällä turhempaakin paasausta.

    Summit Racing myy budjetti nokkia ja olisko ne jotain 50 taalaa kipale.No mulle kyllä taannoin kerrottiin,että ovat suunnittelultaan aika muinaisia.

    Noitten Compin XE nokkien kanssa olisin ainakin itse huolellinen siten, että sisäänajoöljyt olisivat siihen tarkoitettuja,hyvin rasvattu sekä laakista saatava käyntiin.Niitä on käsittääkseni mennyt sileäksi hyvinkin nopeasti,jos on tapahtunut vaikkapa em.laiminlyöntejä.
     
  16. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    No perhana, pahoittelen... Sullakin on mielenkiintoisen oloisia moottoriprojekteja meneillään, mitä niistä nyt on täällä ollut juttua. Mulla on nyt tuo Impala työn alla, ja vaikuttaa siltä että mun täytyy keksiä jostain siihen toisen miedomman koneen... Eli voi olla että tän topicin motti ei päädy työn alle vielä ihan heti?

    Okei, hyvä tietää... Saattaa olla että tämmösen poropeukalon on viisainta laittaa muutama satanen sileäks ja viedä pata sisäänajoon ja säädettäväks vaikka Santalalle.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Laittaisin ne muutamat sataset rullanokkaan ennemmin kuin jonkun toisen tekemään sisäänajoon tällee sulovileninä.
     
    Herje tykkää tästä.
  18. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Itellä kans tuo sama numeroinen 010 lohko mut kaks pulttisena. Laitoin tasalaki mahlen takopatit ja dekki nollaan. Pitkäisku kampi ja kutosen veivit. Ajoin yhen kesän laahuri nokal ja oli iso pettymys. Ei pysty kierrättää ku löysät jouset sekoo. Ja oli varmaa menny sisään ajokin päin pyllyy ky nostajii katteli. Nyt rullaan vaihto ja huolettomia kilometräjä keräämääm.
     
  19. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Omassa projektissa aikoinaan oli rullanokka myös mielessä, mutta silloin budjetti ei enää sallinut. Nokkahan ei ole paljoa kalliimpi, ehkä satasen tai pari, mutta kaikki muu oheissälä olisi maksanut sen verran, että jäi tekemättä.

    Tuo XE274H on ihan mukava katunokka ja tarjoaa kohtuullisen leveän vetoalueen. Varsinkin viimekesän versiossa käyttökelpoinen kierrosalue alkoi jo alle 3000 kierroksen ja moottori veti puhtaasti rajoittajalle, eli 6400 kierrokseen saakka. Laajaa kierrosaluetta auttoi luultavasti ProFloXT-ruiskuimusarja. Dynaaminen puristussuhde tuolla nousee kyllä kohtalaisen kovaksi, noin 8.5:een, mutta minulla ei kuitenkaan ollut ongelmia nakutuksen kanssa, vaikka ihan 98:lla ajettiin.

    Huipputeho oli luultavasti noin 6000:n paikkeilla, kovin tarkkoja mittauksia ei suoritettu, mitä nyt säädön aikana tuli lukemia ylös. Kannet olivat jo portatut ja virtasivat imupuolella noin 270cfm, kun vakiot RPM:t virtaavat noin 240cfm. Porttaamattomilla kansilla tehoa ei koskaan mitattu, mutta viimekesänä saatiin lukema 326kW takapyöriltä ja vaihteisto oli manuaali. Dynon käyttäjän mukaan tuo olisi kampiakselilta noin 480hp.

    Minulla tuo XE-sarjan nokka kesti noin 10 vuoden harrasteajot ja yhden kisakauden. Nyt se jää pois rullanokan tieltä ja pientä kulumaa oli jo havaittavissa. Sisäänajo on tärkeä juttu ja meillä se ilmeisesti onnistui. Moottori saatiin käyntiin nopeasti ja kierrokset ylös. Naapureille joutui vähän selittelemään, miksi pitää kierrättää konetta ilta-aikaan, mutta muuten meni ongelmitta. Nuohan on kohtuullisen nopearamppisia nokkia Chevyn laahaaviksi ja itsekin olen ongelmista kuullut.

    Toisessa, mikkikantisessa koneessa, oli Magnum 280H nokka jo vuodesta noin 90. Ajokilometrejä tuli paljon ja moottori ehti olla uransa aikana kolmessa eri autossakin. Sama nokka saattaa päätyä vieläkin käyttöön, näytti edelleen olevan silmämääräisesti kunnossa. Tästä moottorista mitattiin aikoinaan noin 270-290kW takapyöriltä säädön aikana, joka tarkoittaa noin 400 hevosta kampiakselilta.

    Mulla on sitten hyllyssä joutavana mm. hyvä sytytysyksikkö (Mallory HyFIRE VI) ja Edelbrockin alkuperäisiä paremmat ARP:n 3/8" studit RPM-kansiin, jos iskee kipinä tehdä siitä virimoottori pikkukakkoseen.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta kyselen että mitä toi 274 nokkanen värkki meni vartilla tolla 480hp teholla?
     

Kerro tästä muillekin!