Kumia vai uretaania?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Elky72, 16.9.2004.

  1. Elky72

    Elky72 1st gear

    Pitäis vaihtaa kuoleentuneet ja olemattomix repeilleet korin ja rungon välissä olevat (onko niillä jokin oikea nimi?) kiinnikkeet uusiin. Kumpaa väki suosittelee, kumia (pehmeämpi, kalliimpi) vai uretaania (kovempi, halvempi).

    Sit vielä, onko toimivia kepposia, joilla vanhat saa näppärimmin pois?

    Tänx
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Nylonisia suositeltiin vanhemmassa threadissa.
     
  3. -TAPSA-

    -TAPSA- 1st gear

    Nylon/polyuretaani puslat alle.... :wink:
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ite tässä taannoin pohdin samaa asiaa, ja kattelin pihalle ku pikku nassikat pelas jääkiekkoa, et hetkinen jääkiekkohan on jotain kovaa kumia, no nyt on neljättä vuotta jääkiekot rungon ja korin välissä ja hyvin on pelannu, ei ole halkeillu eikä mitään.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vieraalle;
    Ookkos tosissa ja jos oot minkäslaisilla pulteilla nakkasit kii?
     
  6. Transam

    Transam 1st gear

    Jos pistää nylon puslat niin eikös siinä jo bärsse tule kipeeksi kun täristää :) Vanhassa autossa lienee terveellistä pieni jousto rungon ja korin välissä. Itse hommasin racers placesta Energy Suspensionin polyuretaaniset apurungon puslat jossa pultitkin mukana.

    Tietty jos väsää jotain kisavehjettä niin puslat vaikka alumiinista...
     
  7. Transam

    Transam 1st gear

    Ei huono idea :) Pieniä kiekkoja saa kaupasta ja aika edullisesti. Se vaan että miten noita saa sitten työstettyä jos tarvii.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    No, niitä kiekkojahan on kolmen kokosia ja 70-electraan sopi parhaiten paksuuden ja leveyden puolesta se suurin. Sitte vaan mittasin vanhat pultit ja hain rauta putiikista uudet samanlaiset ja isot kori prikat molemmin puolin ja reikä kiekkoihin tavallisella puu poralla.
    Säästö alkuperäisiin kori tyynyihin US-partsin hinnoilla oli noin kymmenkertainen.
     
  9. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Eihän se polyuretaani ole sen pehmeämpää kuin nailonikaan.
     
  10. Transam

    Transam 1st gear

    No töissä olen nailonista jotain väsäillyt ja kyllä nuo Energy Suspensionin puslat on ainakin pehmeämpää materiaalia kuin nailon!

    Tällästä luki täällä: Suspension basics

    "There are several hard plastics which are currently being used to make automotive suspension bushings. Nylon, Delrin, Carsan, and Nylatron are probably the most common. All of these materials are solid, and thus depend on rotational sliding action. They all require a close tolerance fit, and all offer excellent control and superior handling.

    Nylon and Delrin require lubrication and therefore present some problems when used to replace rubber bushings which were not lubricated originally. You must either create some way to lubricate these bushings in place, or tear down the suspension periodically to grease them.

    Nylon is the more durable of the two, but it is dimensionally unstable, since it is able to absorb water and will swell as it does so. Additionally, when it dries out, it will shrink. Eventually nylon will start to crack. On the plus side, nylon can withstand operating temperatures as high as 500 deg. F. Triumph used some nylon suspension bushings in its TR6s and Spitfires. The recommended service interval for those bushings is about 10,000 miles, which is a very short interval compared to a rubber bushing, which may last as long as 100,000 miles. In large quantities nylon is relatively inexpensive, partly because the raw material is less costly and partly because it can be injection-molded to the shape needed, which is why it was used as OEM in some cases."
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse suosittelen kumipuslia katuautoon. Uretaanipuslilla autosta tulee aikamoinen jyrä mukulakivillä ajettaessa. Kumi antaa peräksi juuri sopivasti ja vaimentaa ääniä mukavasti.

    Ainoa paikka, mihin olen uretaania katuautossani laittanut, on kallistuksen vakaajan päihin. Vakaaja on kumipuslilla rungossa kiinni, mutta reaktiotangot on kiinnitetty uretaanipuslilla vakaajaan. Tämä antaa sopivan yhdistelmän jämäkkyyttä ja mukavuutta 40 vuotta vanhaan urheiluautoon.

    Valitset sitten miten tahansa, uudet puslat antavat taatusti uutta elämää kulahtaneeseen alustaan. Good luck!

    tapio
     
  12. Transam

    Transam 1st gear

    No eipä ole mukulakiviä lohjalla :)
     
  13. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Katsuri vaatii alkuperäisen kaltaisen materiaalin. Jos korottaa niin alkuperäinen kumipusla pitää säilyttää. Eli hommaa orkkiksen kaltaiset gummiset niin ei tarvi vaihtaa jos vmäinen katsuri osuu kohdalle..
     
  14. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    No eipä ne ole puuttuneet mun auton metallisiin korin- ja rungon välisiin "pusliin".
     
  15. Elky72

    Elky72 1st gear

    Tapiolle kiitos selkeästä vastauksesta esitettyyn kysymykseen.
    Näin oon asian itekkin aatellut, vallankin kun meillä Mansessa nuo kadut eivät järin tasaisia ole...
     
  16. tapio

    tapio Gearhead

    Kiitos itsellesi!
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites tuo puslien vaihtaminen käy jenkkiautossa?
     
  18. tapio

    tapio Gearhead

    Käytännössä vaatii jonkin verran osien irroittamista. Midyear-corvetessa alustan puslien vaihto vaati tukivarsien ja jousituksen irroituksen. Toimitin osat ammattilaisen vaihdettavaksi, koska puslat puristetaan prässillä tukivarsiin kiinni. Samalla tuli ehostettua tukivarret kosmeettisesti mustalla alustamaalilla. Sitten vaan tukivarret kiinni ja ohjauskulmien säätöön. Kallistuksen vakaaja on helpompi rasti, sen ehostaminen onnistuu kotikonstein pienellä vaivalla.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olen samaa mieltä tuosta, että uretaanipuslat vain vakaajantangon päihin. Tein näin ensin ja sitten myöhemmin vaihdoin muutkin puslat uretaanisiksi, mutta suurin vaikutus tuli noilla vakaajan tangon puslilla.
     
  20. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Itsellä on uretaania siellä sun täällä, mutta esim. Herb Adams "Chassis Engineering" on sitä mieltä, että uretaania ei saisi käyttää. Perusteluna on, että kumi joustaa ja toimii kuin pusla (bushing), nailon luistaa ja toimii kuin laakeri (bearing), mutta uretaani ei jousta eikä luista eikä toimi alustassa sellaisissa kohteissa, joissa pitäisi olla liikettä.
     

Kerro tästä muillekin!