Toivoton tapaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja max, 20.1.2015.

  1. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    sitä tässä just mietin :rotfl:
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ehkei se ollut ihan se ajatus muuttaa sitä K-jetiksi, vaan vertailuna tuli vain mieleen mitä muita laitteita toimii "mekaanisesti"...
     
  3. Roadster34

    Roadster34 Gearhead

    Me yritettiin joskus 20v sitten laittaa isolohkoon Hilbornia, mutta kun ei ollut tietoa tai osaamista niin eihän siitä mitään tullut. Jos sen sattui joskus saamaan käyntiin, niin ei se oikein toiminut kuin täyskaasulla ja sitä ei oikein kadulla päässyt toteamaan... Ymmärtääkseni kaikki osat, pumppu, barrel valve, suuttimet ym. pitää olla juuri kyseessä olevalle kombinaatiolle sovitetut. Jos osat on väärät seuraa vaikeuksia. Tuohon vehkeeseenhän saa kaikenlaisia high speed cut off, by-pass, secondary by-pass ym. venttiileitä, joilla sen osaava saa varmasti toimimaan. Eihän se oikein kuormitusta ota huomioon, mutta kyllä mutkaradalla ajetaan osakaasullakin ja koneen on vastattava kaasuun terävästi, joten kyllä säädöissään olevalla varmasti kadullakin pärjää. Ja kyllä se kunnioitusta herättää. Katso Kinsler Fuel Injectionin nettisivuilta, sieltä löytyy yli 200 sivua pelkkää pornoa. Sieltä kun opettelee tekniset osat ulkoa, tilaa repullisen osia ja sulkeutuu viikoksi dynohuoneeseen, niin eiköhän ole ensi kesänä kavereita.
     
  4. heikkisj

    heikkisj Gearhead

  5. pequli

    pequli Gearhead

  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oliko mitään tietoo minkälaisessa koneessa tää on joskus ollu kiinni ja millä polttoaineella?

    Kun alat tutkimaan tarkemmin tuota ruiskua niin voisit laittaa tänne tiedot minkä kokoisia suuttimia siellä on koneelle menevät ja millasia paluupuolella sekä pumpun tyyppi tai tuotto. Nuo on sellasia perusasioita jotka pitää olla ensimmäiseks jotenkuten alueella, muuten ei pelkän paluupuolen säätämisellä saa mitään järkevää aikaan.
     
  7. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Tuli semmonen idea mieleen että jos lisäisi vielä yhden suuttimen tohon systeemiin. Bensan paineet sille samasta paikasta kuin muillekkin suuttimille, mutta tätä suutinta ohjaisi esim. MegaSquirt sähkösesti. Eli siis sähköisesti tehty main bypass.

    -Jos seos menisi rikkaalle -> Mega lisää pulssinleveyttä -> koneen suuttimilla paine laskee -> seokset laihenee
    -Jos seos menisi laihalle -> Mega vähentää pulssinleveyttä -> koneen suuttimilla paine nousee -> seokset rikastuu

    Toimisi vähän takaperoisesti, mutta ainakin periaatteessa samalla tavalla kuin perinteisemmin asennettu EFI. Megan seoskartoilla säädettäisiin seoksia ja saisi lambdakorjauksen yms.

    Piilottaisi tuon ylimääräisen suuttimen ruuttimaan bensat johonkin pieneen säiliöön konehuoneessa josta ne menisi paluulinjaan.
     
  8. rb

    rb Double Gearhead

  9. max

    max Double Gearhead

    Kiitos edelleen ideoista ja ajatuksista,niin paljon on tullut tietoa että hattu pyörii päässä,jotta mitä tässä nyt pitäis tehdä.
    Artsiracing,toi ruisku ei ole käsittääkseni ollut missään ikinä kiinni.Sen on omistanut ainakin yksi hyvin tunnettu pitkän linjan harrastaja täältä pääkaupunkiseudulta,ja on ilmeisesti toimittanut myös senjälkeen tallirekvisiitan virkaa.Jokuhan siihen on tehnyt kanavien avarruksia,olis vaan jättänyt tekemättä.
    Kyllähän tässä jelppiä tarvitaankin,kun ei ole koskaan minkäänlaisten ruiskujen kanssa tarvinnut pelata.
    Puran sen piakkoin ja voidaan taas sitten ihmetellä enemmän mitä se on syönyt(laittelen kuvia).
     
  10. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    tuli mieleen että luin näistä joskus jostain ja kun hetken etsi niin löytyihän se..

    http://www.hotrod.com/how-to/engine/hrd ... injection/

    huom. artikkelissakin hillborn tekijät itse sanovat että se ei vaan toimi kunnolla kadulla joten älkää ees yrittäkö. :)


    joten.. sitä suuremmalla syyllä se olisi upea nähdä että sen mekaanisen truutta armeijan kyllä SAA toimimaan kadullakin. saattaisi löytyä ympäri maailmaa kymmeniä tai satoja jokka haluaisivat kopioida onnistuneen lopputuloksen. :D
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jahas, 2 sadasta voi saada toimimaan tuommoisen kadulla jotenkuten tyydyttävästi. Haasteita on annettu ja varmaan tulee riittämään.

    Jos moottorin pyörintänopeusalue on esimerkiksi 1:5, eli käy tonnin tyhjäkäyntiä ja maksimissaan pyörii viisi ja kun (sähkö)ruiskun suuttimilla on viidessä tonnissa pisimmillään aikaa haukotella 20 millisekuntia ja pienimmillään ne pystyy ajoittamaan jonnekin millisekunnin paikkeille, niin noista voi laskea, että sähköruiskun suuttimilla säätöaluetta polttoainemäärälle on saatavilla suunnilleen 100:1. Imusarjan painetta seuraava painesäätö siihen päälle vielä. Samaan suuruusluokkaan "100" pääsee kun laskee esimerkiksi neljäsataa heppaisen koneen kulutuksen maksimiteholla tyypillisellä ominaiskulutuksella ja vertaa sitä siihen, millä sivistyneesti joutokäyntiä lotkottava moottori käy joutavaa paikallaan per tunti.

    Artikkeli kertoo, että Hilbornin paine on jopa yli 100PSI, jotakin 7 bar, eli vähän enemmän kuin sähköruiskuissa. Tuolla paineella saadaan se maksimiteho. Kun tuosta pitäisi saada virtaus (liki) sadasosaan kiinteäaukkoisilla suuttimilla, joudutaan pelaamaan niin pienillä paineilla (<<1PSI) , että jo barrel valven ja suuttimien välinen korkeuserokin tuottaa samaa suuruusluokkaa olevaa vastapainetta. Rinteessä toisen koneen pään suuttimet eivät saa mitään kun toisessa päässä jo tulvii.

    Hilbornin ruiskutussuuttimet näyttävät sisältävän jonkunlaisen emulsioputken. Ottavat ilmaa sivusta kun efektorin tapaan toimiva virtaus ammutaan pienemmästä reiästä isompaan seosputkeen. Pienen virtauksen olemattomalla paineella tuota ei tapahdu, vaan polttoaine valuu suuttimen tyven ilmarei'istä lirutellen matalilla kierroksilla pitkin imuputken/-torven seinää ja irtoaa siitä vähitellen läpän alapuolella jonkinmoisina pisaroina.

    Alkoi arveluttaa, että tuommoisen katukesyttäminen vaatisi muutoksia jopa suuttimien osalle. Pitikintaasalkaapahanilmanlinnuksi.
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Modailet vaan sähkösuuttimet ja jonkun megasqurt efin sinne. Ja sit tolleen ralityyliin erimittaset kiihdytyssuppilot, mutta kullanvärikseks eloksoitua alumiiniä niinkuin ne ekassa kuvassa näkyneet tasapitkät. Se olis ulkonäöllisesti ns. "eniten malli"!

    [​IMG]

    :eek: 8)
     
  13. pequli

    pequli Gearhead

    Skannasin sen Wheelsin sivun:
    http://i139.photobucket.com/albums/q302 ... 05b773.jpg

    Siinä 30 vuoden takaista pähkäilyä, sen kun klikkaa isommaksi, on teksti ihan luettavissa.

    Tää on niin haastavan omituinen järjestelmä, että peukutan täysillä yritykselle saada siitä katukelpoinen :D
     
  14. max

    max Double Gearhead

  15. Kalu

    Kalu Double Gearhead

  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  17. DX

    DX Double Gearhead

    Itellä handussa pari identtistä B230 K-jetronikkia, aattelin piruuttani ruuvata noi nelisataakolmosen kakstasoimariin jollain kötöstyspatentilla kiinni kokeillakseni mitä tapahtuu.

    mitähän tommosen 240 volvon tankin ulkopuolisessa bensapumpussa on tuottoa, että menisköhän kolmesataa kaakkinen mosa yhdellä?
     
  18. kime2

    kime2 Gearhead

    Volvon pumpussa on n.100l/h tuottoa,et en usko et sillä vakiopumpulla menee mut saahan niitä tehokkaampia pumppuja vaikka Biltemasta edukkaasti tai sieltä 2kpl näitä vakiopumpun korvaajia...
     
  19. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Mulla oli tommonen bilhelveten 044 pumppu. 100km hermo kesti sitten tilasin msd:n pumpun. Siinä biltemalaisessa oli ääni niinkuin vanhassa tasohöylässä! :)
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mitäs tälle ruiskusysteemille kuuluu? Onko jo saavutettu läpimurto säätötekniikassa tai sen ymmärtämisessä?

    Käsiini ajautui Hot Rod Magazinen tekemä kirja, jossa käsitellään noita Enderle/Crower/Hillborn-ruiskuja, kirja on vissiin vuodelta 1986 :)
    Vahva sanoma kuitenkin on että mekaanisella kisakäyttöön suunnitellulla ruitalla voi ajaa kadullakin, alkoholilla tai bensalla.
    "Both of these vehicles start, idle, cruise and start as well as any carbureted car and they accelerate like supercharged one!"


    [​IMG]

    Onko tuttu?
     

Kerro tästä muillekin!