Caprice LT1 starttausongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja anttikristus, 25.1.2015.

  1. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Minulla on muutaman vuoden ollut 95 caprice stw. Toissa kesänä startti alkoi kenkkuilla siten, että varsinkin kuumana silloin tällöin jätti pyöräyttämättä. Startti vaihdettiin uuteen.

    Kerran sen jälkeen tuli jälleen ongelmia silloin tällöin. Mittailin kaapeleiden jännitehäviöt startatessa. Pluskaapelissa oli hieman liikaa häviötä. Syynä oli hieman löystynyt liitos startin päässä. Kiristämisen jälkeen häviö oli normaali ja startti toimi normaalisti.

    Nyt se sitten jälleen alkoi kenkkuilla. Pari kertaa kylmänä on käynyt niin, että kuuluu vaain klik, kun koittaa startata. Edes lisävirta ei auta. Sen aikaa kun avain on starttiasennossa, on virrat muuten pois, eli esim. lämppärin puhallin hiljenee. Jos syynä olisi käynnistyksenesto tai vaihteenvalitsimen turvakytkin, niin ei varmaam kuuluisi sitä selvää kliksaustakaan? Joten varmaan syy on jälleem startissa. Kaapeleista en ainakaan löytänyt nyt mitään vikaa.

    Onko muilla lt1n omistajilla ollut vastaavia ongelmia? Voiko startti näissä olla niin surkea, että se täytyy vaihtaa puolentoista vuoden välein? Startin ja pakoputken väliin ei ilmeisesti kuulu lämpökilpeä?
     
  2. J10

    J10 1st gear

    Meidän ´96 Roadmasteri teki saman syksyllä kun oltiin lähdössä viemään talvisäilöön. Muutama päivä aiemmin käynnistyi ongelmitta, mutta sillä kertaa kuului vain klikkaus kun solkkari veti päälle.
    Ajattelin et akku on sitten hyytynyt kun se on jo muutaman vuoden ikänen, raahasin toisen akun ja paksut kaapelit, uusi yritys ja klik.
    Mitä .....a? Seuraava irtoakku ja samat vuorosanat.
    Mietin hetken että yöllä oli jo pari astetta pakkasta, hain hallitunkin ja kuumailmapuhaltimen, lämmitin starttia hetken ja mattolaiturihan lähti pelkällä omalla akulla käyntiin.
    Luultavasti startti on vaan niin talmanen ettei vedä loppuun asti ja lähde pyörittämään eli keväällä starttijumppaa tiedossa.
    Eli kokeile lämpöä.
     
  3. Qjet

    Qjet 1st gear

    Solenoidi tuntuu vetävän, joten häiriö jää itse starttiin. Huono kontakti esim. hiilipölyn vuoksi ? Startti irti, auki, tarkistaen ja puhdistaen, jospa auttaisi. Yleisesti: Ei ainoastaan LT1:n, vaan suuri osa nykyisistä sähköisistä korvausosista tuntuu olevan käyttöiältään aika lyhytkestoisia. Positiivisesti katsoen, kesto ei ylety joskus edes takuuajan päättymiseen saakka. LT1:ssa alkuperäisenä startin lämpösuojalevyä ei ole.
     
  4. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Avasin sen vanhan, jossa ongelma oli lopulta pahin nimenomaan kuumana. Näytti yllättävän hyvältä sisältä, eikä voi hiilistä päätellen olla kovin vanha. Unipoint-merkkinen. En vielä kerinnyt aukaisemaan solenoidia, enkä mittailemaan käämien resistansseja. Olisi ihan kiva tietää, mikä on se varsinainen syy, joka nämä tuoreehkot tarvikestartit jumittaa. Pitääpä vielä mietiskellä ja tutkiskella...
     
  5. LPV

    LPV 3rd gear

    HEP!!! Täällä kans yks LT1, jossa oli startti ongelmaa!!!
    Mulla oli muutama vuosi sitten samanlaista ongelmaa. Pahimmillaan oltiin parkkikellarissa lähdössä kaupungilta kotiin kun startti rupes reistaamaan.
    Meni n. puoli tuntia virta-avainta edestakas naksutellen, kunnes yhtäkkiä starttas kuin "palmun alta". Eikä ollu väliä kelillä, lämpösessä koti-tallissa vietetyn yön jälkeen 15min naks-naks... Taas sitten työpaikan pihassa vietetyn 8h/-30°C jälkeen lähti käyntiin laakista. Ongelmat alkoivat n.3kk uuden starttimoottorin asentamisen jälkeen. Vanha meni rikki, mutta kesti monta vuotta. Autosta käytiin tuolloin läpi kaikki anturit yms. kun vika näytti siltä, että jokin estää tietokonetta antamasta "startti-lupaa". Vian löysi lopulta paikallinen HYVÄ Autosähkö-korjaamo, Sundom Bil-El (auto-sähkö). Mulla oli samanlaisia ongelmia myös FB:n SBC:n UUDEN "teho-startin" kanssa. Edellisenä syksynä asennettu startti simahti syyskesällä, auto oli tallissa 1,5 vuotta, kun ei ollut rakentamisen vuoksi aikaa tutkia. Eikä liioin taitoa... Autosähkö-korjaamo löysi vian startista, uusi tilalle, edellisessähän ei tietenkään ollu enää takuuta kun oli ollu +2 vuotta kiinni. Aika katsastukseen seuraavana päivänä, simahti läpäistyn katsastuksen jälkeen konttorin nosturille. Starttas kun sai katsastusmieheltä vasaraa. Takas Autosähkö-korjaamoon samoilta tulilta. Startti rikki, tilasivat ja vaihtoivat uuden, joka oli paketista RIKKI!!! Kolmas, eri merkkinen, on nyt toiminut pari vuotta. Viimeksi löin FB:n tulille joulun jälkeen.
     
  6. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Nuo halpistehostartit on melkoista skeidaa ihan järjestään.
    Kannattaa valita esim. Powermasterin valikoimasta kunnollinen.
    Samoin noiden LT1-laitteiden kanssa;Unipoint on tehdaskunnostettu(missälie)eikä ihan sieltä parhaasta päästä välttämättä.
    AcDelcoa kyllä ainakin RockAutosta saa.
     
  7. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Tuosta aloitusviestistä oli jäänyt pois, että startti vaihdettiin uuteen silloin toissa kesänä. Eli kun se Unipoint lakkasi toimimasta kuumana.

    Tuo uusi näytti olevan merkiltään World power systems, ja sen kanssakin oli joskus aiemmin häikkää, joka johtui hieman löystyneestä virtakaapelin liitoksesta startissa. Se oli nyt pysynyt tiukalla, mutta otin sen liitoksen kuitenkin nyt tässä pari päivää sitten auki ja putsasin liitospinnat oikein hyvin. Sitten suihkautin kontaktiöljyä ja laitoin vaseliinia päälle, ettei heti hapettuisi uudestaan. Ei nyt vielä ole ainakaan sen jälkeen jättänyt pyöräyttämättä, mutta en ole vielä kerinnyt starttaamaankaan sen jälkeen kuin pari kertaa. Ohkaset on nuo vakiokaapelit.

    Juu, AC delcon saisi rockautosta, eikä paljon kalliimmaksi tulisi kuin tuo world power systems, jonka ostin aikanaan hädässä Suomesta... :-?

    Kannattaa muuten lukasta tuo, jos on starttia hommaamassa:
    http://www.impalassforum.com/vBulletin/ ... p?t=227233
     
  8. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    On buickin starttikin pitänyt uusia 2-3 vuoden välein, viimeksi vaihdoin solenoidin muistaakseni n. 50 euroa ja puhdistin startin liasta. Itse solenoidi on prässätty kasaan, hankala avata. Jos ajonesto menee päälle niin kojetauluun syttyy pas key valo. Ja siinä on musta joku aika ettei autoa saa käyntiin jos väärällä tai likaisella avaimella yrittää liian monesti.
     

Kerro tästä muillekin!