Rekisteriotteessa merkintä "Ulkomainen rekisteritunnus" ...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja dean66, 27.1.2015.

  1. dean66

    dean66 Gearhead

    ostin auton ja siinä on tuollainen merkintä.

    Ulkomainen rekisteritunnus: AÅL4-50

    onko kellään mitään aavistusta, mistä voisi olla kyse? affenanmaalla on käytössä ÅL -alkuisia kilpiä, mutta tässä on vielä normaali A tuossa edessä. ja numerot on tuolleen kahdessa osassa.

    auto on vm. -75 ja minun tiedossa ensimmäinen suomen rekisterimerkintä on vuodelta -89.

    kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan.

    -a-
     
  2. pas2

    pas2 Gearhead

    Re: Rekisteriotteessa merkintä "Ulkomainen rekisteritunnus"

    ÅL-450 veikkaan alkup. rekkariksi. Tai no jos se on tuotu jostain hassusta maasta, jossa tommosia rekkareita on nii miksi ei.
    Asiaa sivuten entisessä motukassa oli ulkomaisena rek. tunnuksena mainittu pyörän eka ja ainoa suomirekkari, sama jolla oli uudelleen rekisteröity. Joku Trafin loistavan järjestelmän hienous.
     
  3. Dusturecarn

    Dusturecarn 3rd gear

    Re: Rekisteriotteessa merkintä "Ulkomainen rekisteritunnus"

    Mulla on myös yhdessä kikottimessa rekisteriotteessa toi merkintä. Ja oikeestaan hyvä niin. :)
     
  4. dean66

    dean66 Gearhead

    Re: Rekisteriotteessa merkintä "Ulkomainen rekisteritunnus"

    Joo tässäkin on tuon ulkomaisen tunnuksen lisäksi myös edellinen rekisteritunnus, joka on myös tämä nykyinen.

    yritän vain selvittää, onko ostos ns. suomiauto vai jostain vinkuintiasta uitettu :)

    -a-
     
  5. galaxie65

    galaxie65 1st gear

    Re: Rekisteriotteessa merkintä "Ulkomainen rekisteritunnus"

    Tuossa pas2 tilanteessa pyörä on ollut poissa rekisteristä jostain syystä joskus, esim mällätty tai sitten muusta syystä jonka jälkeen rekisteröity uudelleen ja otettu sama rekkari kun se on ollut vapaana.
     
  6. M

    M Gearhead

    Re: Rekisteriotteessa merkintä "Ulkomainen rekisteritunnus"

    Ahvenanmaa ei liene ulkomaa. Ed. rekisteritunnus kertoo kotimaassa olleen aiemman tunnuksen, ulkomainen nimenomaan sen, että kulkupeli on tuotu, yllätys yllätys, ulkomailta. Mä veikkaan tuota keskellä olevaa Å:ta katsastussedän näppäilyvirheeksi ja auto on tuotu jostain. Ahvenanmaallakin kilvet nimenomaan alkavat Å:lla, ei A:lla.
     
  7. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    Re: Rekisteriotteessa merkintä "Ulkomainen rekisteritunnus"

    Ahvenanmaalla on Å-alkuisia rekkareita. Ja jos on tuontipeli niin nykyään merkataan tuo ulkomainen rek. tunnus. Jos on nykyinen ja edellinen rek. tunnus sama niin siihen voi olla ainakin kaksi syytä, lunastettu tai haluttu päästä eroon eu-kilvistä.
     
  8. PG

    PG Gearhead

    Re: Rekisteriotteessa merkintä "Ulkomainen rekisteritunnus"

    Mulla on kanssa vastaava. Otteessa lukee edellinen rek.tunnus sitten muistaakseni samanlaisesti kirjoitettu "väärin" eli AÅL- ja numerot (en muista niitä). Ote on kylläkin se punainen vanhanmallinen. (Ei kyseiseen autoon edes ole nykyisenmallista otetta). Laittavatko sitten nykyään ahvenanmaan tunnuksen ulkomaalaiseksi. Sen näkee sitten joskus kun rekisteröin auton kun kerkiän.
     
  9. Timmo

    Timmo 1st gear

    Re: Rekisteriotteessa merkintä "Ulkomainen rekisteritunnus"

    Vanhoissa punaisissa rekisteriotteissa on monesti ei-kuusimerkkisten rekkareiden edessä ties mitä merkkejä. Voi olla jonkun ikiaikaisen tietokonejärjestelmän bugi, joka on vaatinut johonkin kenttään kuusi merkkiä, vaikka itse kilvessä niitä olisi vähemmän.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Re: Rekisteriotteessa merkintä "Ulkomainen rekisteritunnus"

    Mites voisko se olla kekkoslovakian aikuinen "Ahvenanmaa,ÅLand-XXX"
     
  11. dean66

    dean66 Gearhead

    Re: Rekisteriotteessa merkintä "Ulkomainen rekisteritunnus"

    Ja taas affenanmaan byrå sai pisteet. laitoin peruskouluruotsilla kysymyksen, että löytyykö teiän rekistereistä tämmöstä biiliä, niin avot, siellähän se on ollunna.

    rekisteritunnuksella ÅL-450 on ratsuni "registreringdatum 9.10.1978" ja "avregistrerad 12.10.1984" ja "reg. i muurame 840706 med regnr xxx-00"

    piruvie, eihän tämä olekaan suomiauto ku affenauto :)

    -a-
     
  12. pas2

    pas2 Gearhead

    Re: Rekisteriotteessa merkintä "Ulkomainen rekisteritunnus"

    juuri näin, en kai tarpeeksi selvästi tuonut esille. Omituisen asiasta teki se, että otteella luki suurinpiirtein: Entinen ULKOMAINEN rek. tunnus xx-12.
     
  13. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Re: Rekisteriotteessa merkintä "Ulkomainen rekisteritunnus"

    Mä kun ostin auton Ahvenanmaalta, niin rekisteröitäessä Suomen rekisteriin inssi merkkasi myös "entinen ulkomainen rekisteritunnus..." Tästä kun huomautin, niin kertoi, että näin on trafi ohjeistanut tekemään. Mielenkiintoinen tapahtuma muutenkin, kun olin aiemmin selvittänyt, että jos katsastus on voimassa, niin ei tarvitse rekisteröintikatsastusta tehdä, paperit riittää. Rekisteröitäessä selvisi, että pitääkin suorittaa, koska Ahvenanmaalla katsastus suoritetaan joka toinen vuosi, niin edellisestä katsastuksesta oli kulunut liikaa aikaa.
    Seuraavaksi konttoristi alkoi höpisemään, että vaikka veroa ei menekään, niin tullilta pitäisi saada kuitenkin lausunto. Käytin hyväkseni tädin hieman epävarmaa sävyä äänessä ja valehtelin juuri soittaneeni tulliin ja selvittäneeni, että ei tarvitse heiltä mitään paperia. Tämän jälkeen kelpasi.
     
  14. M

    M Gearhead

    Re: Rekisteriotteessa merkintä "Ulkomainen rekisteritunnus"

    Eli ei ole Trafin virkamiehiä järjellä siunattu yleissivistyksessäkään, jos kerran Åland on ulkomaa :) Mun tietääkseni sitä ei vielä ole Ruåtsalaisille luovutettu.
     
  15. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Re: Rekisteriotteessa merkintä "Ulkomainen rekisteritunnus"

    Tästähän saisi repäisevän otsikon Iltalehteen: "Valtion viraston kanta: Ahvenanmaa ei kuulu Suomelle". Olikos niillä joku palkkiomaksu uutisvihjeestä...
     
  16. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Re: Rekisteriotteessa merkintä "Ulkomainen rekisteritunnus"

    Lainataas tätä topikkia; mistähän maasta seuraava "ulkomainen rekisteritunnus": AEYH-830 ?? Oisko Ruåtsi? Mirkun vanha tunnus.
     
  17. Otto79

    Otto79 1st gear

    Re: Rekisteriotteessa merkintä "Ulkomainen rekisteritunnus"

    Vähän OT mutta ålandiin ja autorekisteriasioihin kuitenkin liittyvä lyhyt tarina...
    Myös nuo vakuutusyhtiöt katsovat Ålandia vähän niinku ulkomaata.

    2000 luvun alussa kun siellä käväsin muutama vuosi asumassa niin laitoin auton kilpiin siellä jotta tuo katsastus onnistuisi helpommin jne. No ei siinä mitään, rekisteröinti meni hyvin ja ajelin onnellisena miettimättä asiaa sen enempää.

    Noin vuosi siitä kun olin tuon rekisteröinnin sinne tehny niin tupsahti pankkitilille autovakuutuksesta rahaa. Vakuutus kun olin pitänyt ennallaan suomalaisessa yhtiössä niin ihmettelin että mitä tämä juttu nyt on... Ei muuta ku soitto vakuutusyhtiölle että mitä hyvää olen tehnyt kun antavat mulle rahaa niin kävi ilmi että olen noin vuosi taaksepäin vienyt auton ulkomaille ja he ovat silloin katkaisseet kaikki autoon liittyvät vakuutukset.

    Eli näin ollen olin ajellu melkein vuoden ilman minkäänlaista vakuutusta autossa eikä vak.yhtiöstä olleet edes viitsineet mulle ilmoittaa asiasta!! Kysymykseen kuka olisi korvausvatuussa jos jotain olisi tapahtunut niin siihen en luonnollisesti en saanut vastausta.

    Virkailija jaksoi väittää että he eivät voi laittaa takaisin vakuutuksiin kun olen ihan ulkomaille auton rekisteröinyt ja melkein kunnon väännöksi meni. Soitin kuitenkin vielä ko yhtiön "pääkonttorille" josta sain heti kysymyksen että laitetaanko päälle tästä päivästä lähtien....sanoin että ei tarvitte :D
     
  18. Qjet

    Qjet 1st gear

    Re: Rekisteriotteessa merkintä "Ulkomainen rekisteritunnus"

    Olisiko jollakin tuoreehko ahvenanmaalainen rekisteriote, josta näkisi lukeeko missään kohdassa mainintaa Trafista vai ovatko ajoneuvot maakuntahallinon tai jonkin sen oman byroon kirjoissa ? Voi tietty olla myös niin, ettei Trafin tsiljoonia maksanut kirjaamisjärjestelmä tunnista Å-kirjainta rekisteritunnuksen ensimmäiseksi merkiksi ja siitä syystä sieltä tuodut ajoneuvot menee "ulkomaisuuden" piikkiin?
     
  19. hla

    hla Gearhead

    Re: Rekisteriotteessa merkintä "Ulkomainen rekisteritunnus"

    Ruotsissa ei oo 4 kirjaimisia kilpiä ollut koskaan, vaan ne on samanlaisia kuin täälläkin 3 kirjainta ja kolme numeroa. 70-luvun alkuun ne oli ykskirjaimisia pitkällä numerosarjalla.

    Olisko Saksa: AE-YH-830

    Tai sit jos Trafin järjestelmä lisää kaikkiin ulkomaisiin eikä pelkästään Ahvenanmaalaisiin tunnuksiin ton A:n, niin sittenhän se vois olla Ruotsista EYH-830.
     
  20. galaxie65

    galaxie65 1st gear

    Re: Rekisteriotteessa merkintä "Ulkomainen rekisteritunnus"

    Ei oo affenanmaan autot trafin rekisterissä.
     

Kerro tästä muillekin!