Onko jeeppi mahdollista turbottaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja hippo83, 3.2.2015.

  1. hippo83

    hippo83 1st gear

    Sellainen -93 2.5l bensa XJ chero kyseessä. Ajatuksena olis matalapaineturbo lähinnä kulutuksen madaltamiseks. Apuja?
     
  2. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Paljonkos se kuluttaa?
     
  3. hippo83

    hippo83 1st gear

    Oliko se 12 maantiellä kesällä. Tepsi vaihdettu ja lamda.
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Taitaa olla mahdotonta vähäpäästöinen turbottaa edullisesti.
    Ellet löydä just siihen tarkoitettua kittiä.
     
  5. hippo83

    hippo83 1st gear

    Näihin ongelmiin mä etinkin vastausta. Mistä ja mitä?
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös kutoskoneellakin pääse tuohon? Halvinta vaihtas autoa kulutus painaa.
     
  7. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Laita kaasulaitteet tai muuta holibensalle.

    Itselläni oli -99 vastaava ja meni alle kympillä nätisti ajeteltuna mutta kuka sitä jaksaa pitkää matkaa ajaa.
     
  8. hippo83

    hippo83 1st gear

    holibensa olis kans vaihtoehto_Onko tyyris muutos? auto tosiaan hankittu vetokyvyn takia.
     
  9. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Saattaa olla niinkin, että bensamaasturi ei tuon vähemmällä kulje. Mulla oli ennen nykyistä Cherokeeta Suzuki Jimny, ja sekin vei 1.3 litran koneella ja 500 kg kevyempänä kesällä 10 ja talvella 12 l/100km sekalaisessa ajossa. Kutos-Cherokee on maantieajossa vienyt vähimmillään 13 l/100km, keskimäärin 16. "Luotettavat" lähteet ovat kertoneet, että neloskone ei ole juurikaan taloudellisempi.
     
  10. hippo83

    hippo83 1st gear

    toi on neloskone. muuten käyvä ja hyvä peli. Ei oo pahemmin mistään kitissy...
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Auton tiedot ja turbo kit hakusanaksi googleen.
     
  12. hippo83

    hippo83 1st gear

    chek!!! Ja lopputulos oli avaimen perä....
     
  13. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    mites tommoses toimis rotrex? mikäli ei ilmastointi toimi/ole ni lyö sen kompuran tilalle? se saattais herätä vähän alempaa kuin turbo, mikä sopis maasturiin.
     
  14. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Ja siis rotrexin maahantuojalta kysymään kittiä. Suomessa ei jossain vaiheessa ollu mut olikohan se tanskassa 1500e? sitä voi kysyä myös eri maista jos on hintaeroja
     
  15. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Jos kulutusta haluaa tiputtaa ni ei silloin mikään mekaanisesti pyöritettävä ole vaihtoehto, turbo pyörii pikkupaineilla käytännössä muuten putkistosta karkaavalla hukkaenrkialla joten se on oikea vaihtoehto. Taloudellisesti ei liene järkevää turbottaa kun kaikki päästömittaukset ja muut jutut joita vaatii katulailliseksi saamiseksi vie paljon rahaa. Mutta jos harrastemielessä ja maailman pelastamiseksi haluaa kulutusta sillä pienentää ni on se mahdollista, joskaan ei se kulutus kovin paljoa tipu (ja jos lisääntynyttä tehoa tulee vielä käytettyä ni voi jopa kasvaa)
     
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Ahdin sarjan hinnalla voisi löytyä pienempi tilavuuksinen turboineen kolariautosta. Hevosvoimat ja vääntöarvot samat pienemmällä kulutuksella.
     
  17. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Tuo olis tosiaan yksi vaihtoehto, 93 auto lienee euro1 päästönorminen joten koneen vaihto mallisarjaan kuulumattomaksikin onnisttu vielä ilman uusia päästötyypityksiä. Muistaakseni vasta 96 tienoilla päästövaatimukset tiukentui niin paljon että tyypitys koskee koko autoa eikä pelkkää moottoria. Uutta moottoria ei sitten saa mitenkään muuttaa eli turbo cooleri ecu ainakin oltava suoraan luovuttaja autosta, ja jos tarkasti säännöksiä tulkitsee niin kaikki letkutkin ilmansuodattimelta lähtien kuuluu tuohon.
     
  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    Ei turbotus eikä E85 pienennä kulutusta. Molemmissa tapauksissa se nousee yli 30%. Eikä toi auto mee alle 12L/100km ns. normikuskilla.

    Mutta aina voi harrastaa.
     
  19. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Toi on valitettava totuus.
    Renkaiden valinnalla ja rengaspaineilla voi vaikuttaa vierintävastukseen.
    Vähän offtopic, mutta tuon Jeepin korin aerodynamiikka lähentelee tiiliskiveä.
    Aerodynamiikasta sen verran että jos ajonopeus nousee 100 km/h >> 120 km/h, on nopeuden kasvu 20 prosenttia, mutta samaan aikaan ilmanvastus kasvaa 44 prosenttia.
    Lähde: Motiva
    http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloau ... ovastukset

    Jeepin suuuri maavara ja alustan epätasaisuus eivät paranna asiaa.
    Siis vältä moottoritiellä kaahailua.
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Ainakin hyötysuhde on parempi pienemmällä turbomoottorilla kuin isolla vapaastihengittävällä. Noin yleisesti ottaen. Varmaan löytyy poikkeuksia jos alkaa etsimään.
     

Kerro tästä muillekin!