Bensatankin teko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kotr, 26.10.2013.

  1. kotr

    kotr 3rd gear

    Riipasin viimein totkesta tankin irti.seo ollu aina tuplaputkien tiellä.vänkärin puolella kyllä tilaa putkistolle mutta kuskin puollellapa eri juttu.tankki ku ei oo keskellä autoa ja on muutenki turhan leveä.

    Jostaki toisesta autosta kaposampi samantyylinen tankki vai? Tankin teko ihan ittekki kyllä hippuiluttas.tiggiki saatavilla ja kolvi pysyy kourassa
     
  2. mikka

    mikka 3rd gear

    Mulla oli tankki niin ruosteessa, että meni bensaputki aina tukkoon.

    Teetätin 1,5 tai 2 mm alumiinipellistä kaksi suorakaiteen muotoista palaa jotka taivutettiin kanttikoneesa "suorakulmaisiksi U-kirjaimeksi", siis sellaisiksi jotka ristissä yhteen laitettaessa muodosti kantikkaan säiliön. Näin tuli vähemmän hitsattavaa.
    Ennen yhteen hitsausta kannattaa tehdä täyttöaukon-, tankkauksunilmaus-, imu- ja paluulinjan putket sekä aukko mittarille.
     
  3. laakkius

    laakkius Gearhead

    Muutama loiskelevykään ei ole pahitteeks...
     
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Tein itse noin neljä vuotta sitten Galaxieen 1,5 mm rosterista. Koeponnistin vahingossa 1,5 barin paineella eikä ole vuotanut. Yläpuolen sauma on 10mm limissa ja päätylaput oli n. 10 mm suuremmat kuin vaippa. Näin se oli helppo hitsata kulmaan ja hioa ylimääräiset pois. Sisällä 4 tai 5 loiskelevyä. Hitsattu MIGillä !

    [​IMG]
     
  5. kotr

    kotr 3rd gear

    Rosteria oon aatellu hyödyntää ku sitä kerta on.Loiskelevyistä oliki eile puhetta,että samaha neo sinne laittaa.

    Dodge aspenin koho ja bensa-anturi on hakusasa.ei kestäny irrotusta entisestä tankista
     
  6. kotr

    kotr 3rd gear

    tankki on nyt ollu jonku aikaa paikallaan.Bensat pysyy sisällä ja mittari pelaa. Tigillä sulattelin saumat ja maalasin tankin mustaksi,ettei paista niin helposti auton alta kirkas pelti.

    ainut huoli mitä sanovat konttorilla?
     
  7. skyhigh

    skyhigh Gearhead

    Voivat kehua jos on oikein hyvin tehty. Ei kai siinä muuta ole kuin että auton alle ei tule lammikkoa ja kaikki on asiallisesti kiinni.
    Itse laitoin Coupe Granadaan rosteritankin takakonttiin takapenkin selkänojaa vasten. Sellainen mittojen mukaan tehty hattuhyllyyn asti ulottuva, joten uusi täyttöaukko tuli C-pilariin. Konttorilla ei tankista sanottu mitään poikkipuolista, muutosprosentteja meni muistaakseni 2.
    Ja kyseessä oli sentään muutos- ja rekisteröintikatsastus eli syynättiin vähän tarkemmin
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Pykälien mukaan polttoainesäiliön tulee todistetusti läpäistä 30min 0.5 bar paineastian painetesti.

    Meille sen tekee paikallinen Inspectan-hyväksymä paineastiavalmistaja.

    Sinänsä hauskaa että painetesti pitää suorittaa vaikka kyseessä ei saa olla paineistettu astia.
    Tankissa pitää aina olla toimiva ja avoin huohotus. Uudemmissa autoissa tankin teko vaikeampaa kun pitää olla höyryjen kierrätykset ja roll-over venttiilit. Mutta kyllä sellaisiakin olen saanut hyväksyttyä.

    Se että tekee ja hyväksyttää tankkinsa olisi suotavaa niin muiden ja ennenkaikkea itsensä kannalta juridisesti ei toivotussa vahinko-/kolaritilanteessa.
     
  9. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Itsellekin ajankohtainen aihe. Missä vuosimallissa vaatimukset kiristyy, ja paljonko tuo testi kustantaa?
     
  10. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Testi koskee kaikenikäisiä. Noi muut näin ulkomuistista et jossain '96->

    Testin hinta on varmaan laitoskohtainen..oisko ollu viimeiksi 70€.
     
  11. kotr

    kotr 3rd gear

    Mulla on huohotukset/kiinnitykset ym kyllä kunnosa.Pitää kehua konttorilla,että oon ammatiltani hitsari ja luokat on voimasa.
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Jos riittää ni anna mennä mut kerroin miten pykälien mukaan. Silloin voit ehkä välttää maksumiehen roolin vahingossa.
     
  13. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Hyvä, toi rottelo on '94 niin ei tarvi murehtia muusta kuin tiiviydestä, ja tietty tukevasta rakeenteesta ettei ny vallan palloks mene paineistettuna. Avoputki ilmeisesti testipaikka?
     
  14. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Jep.

    Itärajan velhothan tietää että tullilaki EI salli minkäänlaista tankin tilavuuden muutosta ha ja pa. Kuorkitkin nykyjään vain tehtaan lisävarustetankit. Ei kelpaa omavalmiste tai yleismallit.

    Eivät ole paljoa tutkineet, yhden kerran joku untuvikko alko urputtaa. Sanoin et noi on ollu tuol jo 5 vuotta. Se jäi siihen..
     
  15. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Joo, tuo oli hyvin tiedossa että tilavuutta ei saa suurentaa. Ymmärsinkö nyt oikein, kuorkin tankin saa tehdä itse tilavuuden pysyessä maksimissaan alkuperäisenä, mutta lisäsäiliöt (jos sellaiset mahdollisia) eivät saa olla omavalmisteisia?
     
  16. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Näin. Lisäsäiliöt on vaikea selittää. Webastolle saa olla "kohtuullinen". No pykäliä ja ohjeita luettiin ja 20L siellä lukee.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Offi puolella puhelevat, et 80 litraa ois maksimi webaston tankille :eek:

    laskeskelin, et 40 tuntia jaksais 0,5L kulutuksella polttaa webastoa

    Eli 2h aamulla 2h iltapäivällä min pakkasella enemmän 4h aamulla ja 4h iltapäivällä sit jos päivällä jossain käy niin silloin se tunti vähintään

    eli 4-10 tuntiin päivässä on se 20l hieman vähän jos 2x viikossa tarttee tankkailla ja idässä käy kerran viikossa :-?
     

Kerro tästä muillekin!