Dodge Ram 2500 vm. 2004 ja jumalaton ratin ravistaminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja anviko, 22.2.2015.

  1. anviko

    anviko 1st gear

    Nonnii eli ongelmana ois tää ihana "death wobble" eli auto rupee raakasti ravistaan rattia ja oikeestaan koko autoa kun hurauttaa n 90kmh johonki sillan saumaan tai monttuun...... :D ja autohan on dodge ram 2500 vm.2004 5.9 nafta neliveto.......
    Elikkäs onkos joku nyt saanu paikannettua tähän semmosta lopullista syyllistä?
    Onko tää steering gear stabilizer bar auttanut ongelmaan?
    Olen jo niveliä vähän keulaan vaihdellu ja auraukset on säädetty....

    Kiitos kaikille jo valmiiksi :D
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tukivarsien puslat?? Mulla ainakin Comanchessa aiheutti rankat woblaukset kun alatukivarren etupuslat oli paskana, en itse niitä löytänyt, katsastusmies löysi... Uudet tukivarret ja woblaus on poissa...
     
  3. anviko

    anviko 1st gear

    no joo noi vois kyllä kans olla syyllisenä...... pitääpä koittaa kurkkia josko niissä ois jotain näkyvää vikaa
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    Harvoin ramista tukivarsien puslat hajoo. Onko korotettu, minkä kokoiset renkaat?

    Ensimmäisenä track barin puslien tarkastus, sitten ohjausnivelet.
     
  5. anviko

    anviko 1st gear

    sen track barin jo oon kattonu ja ei tuntunu olevan mitää klappia.....
    keulaa on korotettu 3.5 tuumaa ja renkaat on 315/70/ 17
    niitä ohjausniveliä oon kans jo tutkinu ja vähän vaihdellukki.. Siinä apukuskin puoleisessa raidetangossa on iha pikkusen tyhjää.
    Pitää varmaan se tilata seuraavaksi :D
     
  6. rötkö

    rötkö Gearhead

    Niitä välyksiä ei sitten oikein löydä ellei nosta koko keulaa ilmaan.
     
  7. JariV

    JariV 2nd gear

    Etuakselin nykyinen Caster-kulma korotuksen kanssa (jos jousikorotus) kannattaa myös tarkastaa. Jos lähellä nollaa niin säädätä/säädä kallistusta taaksepäin ainakin tehdasarvoon saakka. Mielellään jopa ylikin sen. Ainakin 2-geneissä on tukivarsissa säätö, varmaan myös 3-geneissä.
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Jäykkäkeulaset(akseliset) autot on alttiita sille wobblelle. Varsinkin jos on korotettu. Tarkista myös renkaiden kunto, joillakin on auttanut vaivaan myös tupla-ohjausiskarit.
     
  9. mätkä

    mätkä Gearhead

    Ei se rami woblaa jos se on ehjä. Noita kaikkia etupään ripustuksen kohtia on maallikon vähän hankala tarkastaa. Oletko aivan varma, että track barin puslat on ehjät? Ohjausiskari floso, iskarien alapään kiinnitys, mahdollisesti joku pultti löysällä jne.?
     
  10. anviko

    anviko 1st gear

    Pitääpä tässä käydä joku päivä oikeen olantakaa repimässä ja vääntelemässä noita ripustuksia ja puslia...... ja nimenomaan silleen et o koko keula ilmassa...
    iskarit tuli laitettua uudet samalla ku korotin...
    Ohjausiskari on varmasti väljä ku mahtaa olla jopa alkuperänen. Sen kyllä vois laittaa jo muutenki uuden.
    Onko kellään muuten kokemusta siitä steering gear stabilizer barista? kuulemma senki pitäs kyseiseen vaivaan auttaa ja ilmeisesti muutenki parantaa ohjausta.
     
  11. anviko

    anviko 1st gear

    Tänää käytin totken oikeen leimallaki, eikä insinööri ainakaan mistään maininnu :D sinäänsä hyvä ettei sanonu, mut toisaalta ois toivonu et se jonku väljän puslan ois löytäny :D
     
  12. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Nooh, ei mun autostakaan huomattu väljää trackbarin rungon pään kiinnitystä. E.m tangon ja raidepäiden välykset löytää helpoiten kun on kaveri kääntelees rattia ees taas, ja katsoo jokaisen nivelen liikkeet. Vielä parempi kun ottaa kiinni nivelestä niin sen tuntee jos siinä on väljää vaikka silmä ei huomaa.
    Se ohjausvaimennin kannattaa laittaa sitten kun woblausta ei enää esiinny, eli se on korjattu. Vaimentimen tarkoitus ei ole poistaa tai peittää sitä, vaan hillitä äkkinäisiä ratin pyörähdyksiä kun tyrkätään rotvallin reunaan tai mettäsä ajellaan kivien ja kantojen yli ;)
     
  13. dustez

    dustez Gearhead

    ja toi 3.5" tuumaa vakiotukivarsilla on liikaa ei saa sitä casteria enää oikeeks. ja perä on matalammalla ku sitä ei varmaan oo samaa vertaa nostettu. niin se entisestä korostaa sitä väärää casteria. ja ei taida vakio iskareissakaan olla enää pelivaraa 3.5" tuumassa.
     
  14. anviko

    anviko 1st gear

    doddiii..... tänään käytin koko keulan ilmassa ja velimiehen kans väänneltiin ja käänneltiin noita niveliä ja puslia eikä kyllä mitää löytyny....
    joo ja keulaa on korotettu 3.5tuumaa ja perää on nostettu 2.5 tuumaa. Eli perä on korkeemmalla ku keula. Samalla oon laittanu uudet iskarit jotka oli tarkotettu 0-3 tuuman korotuksille eli liikkumavaraa on.
    Tulinki siihen tulokseen et käyn vielä varmuuden vuoksi säädättämässä auraukset ku oon joutunu tonne keulaan laittaan uusiakin osia.
     
  15. dustez

    dustez Gearhead

    Kannattaa mitata metrimitalla onko etu ja takapyörän etäisyys molemminpuolin sama, jos auto vaikka kolaroitu.
     
  16. anviko

    anviko 1st gear

    Joo onhan se sekin tietenki vaihtoehto....... häätyypä mitata piruuttaan :D

    Onko muuten tosi et ei kellään oo kokemusta tosta ohjausvaihteen tukiraudasta ku kerta rapakon takana meinaavat et se kyseiseen vaivaan auttaa...
     
  17. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Jaa meinaat tällaista: http://www.solidsteel.biz/

    Kyllähän tosta apuja on, sektoriakseli kuitenkin liikkuu hieman sivusuunnassa varsinkin 2nd genissä. Pitäiskin tehdä uus versio kun viimeks se jäi laittamatta paikalleen kun jumppasin kallistuksenvakaajaa paikalleen.
     
  18. Ck

    Ck Gearhead

    Tää olis kyllä ihan järjellinen selitys.

    Joskus myös ne trackbarin pulttien kiinnitysreiät on venyneet ovaaleiksi jos on joskus ollut pultti löysällä. Tarviiko 3.5" korotus jo säädettävän trackbarin?
     
  19. anviko

    anviko 1st gear

    Juu just noita rautoja meinasin.... vois olla kyllä hyväkin keksintö... :D
    Mutta asiassa ollaan vissiin pikkusen edistytty.... käytin oikeen pyöränsuuntauksessa auton tänään ja vielä ainakaan ei oo kyseistä woblailua ilmennyt.. (oli kyllä melko persiillään auraukset) jospa se nyt siihen loppus, mutta siltiki saatan laittaa sen simpukan lisätuen, josko se vielä terävöittäs ohjausta.... :D
    Mut ilmottelen kyllä tänne lisää jos asiaan tulee muutoksia :D
    Nii ja mulla ei ainakaan ole tietoo et tarvisko jo 3.5 tuuman korotus semmosta säädettävää trackbaria..... joku viisaampi voi kertoo :D
     
  20. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Mun Dodge on 2.5" korotettu edestä, ja siinä ois jo hyvä olla säädettävä trackbar kun selvästi oikealla kurkkaa rengas enempi lokasuojasta.
    Liika auraus tosiaan aiheuttaa woblausta, silloin ku laitoin ton korotuksen en kiireessä huomannut tarkistaa aurausta, siitähän seuras murhaava woblaus kun viiden kympin vauhdissa jo alkoi pompottaa.
     

Kerro tästä muillekin!