G-bodyt Suomessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Supreme, 5.2.2012.

  1. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Löytyykö keneltäkään koneelta tai onko linkkiä, mistä löytäis -85 GN:än alkuperäisen sähkökaavion?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    https://www.google.fi/search?q=buick+gn ... d=0CB0QsAQ

    Kavensin kerran v-8 malli wagoneekerin perän kun siinä murikka ei ole keskellä, silleen että pistin pitkän tilalle "vääränpuoleisen" lyhyen vetarin.
    Se toiseen suuntaan aabaut 20v kuljettanu vetari meni poikki melko nopsaan.
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ok, no sit mä etsin vetarit joissa tiivistepinnat on kunnossa...
     
  4. BUICK:it

    BUICK:it 3rd gear

  5. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Kiitos linkeistä.
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Onko kellään kokemusta poikkituesta takaiskareiden kiinnityskohtaan? Joku varmaan tulee taas kertoo et sitä painoo pitäs vähentää eikä lisätä autoon, mutta vois tuoda aika hyvin lisätukea, varsinkin kun on coilit, ja perän paino tulee tuon rungon reunaan, vaikea selittää mutta tiedätte miten geekehossa on noi iskarin yläpäät kiinni.

    Umiperformanssihan tuosta on rakentanut oman version, mut sen verta kalliiksi tulisi tuokin että kyllähän mä tuon harrastuksen vuoksi rakennan itse :)

    Eli keskustelua kehiin, jos kellään kokemusta on, mutuilukin kiinnostaa :D

    https://gbodyforum.com/threads/our-79-m ... 63/page-32

    Tuolla näkyy kuvaa, ei toimi suoralinkki mutta punainen käikäle iskarin yläpäitten välissä.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mutuilukin vaatii jonkinlaisen tavoitteen? Tavoite ei ole ihan selvillä, ainakaan täällä?
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Entä jos teet vaan ja kokeilet kuinka käy...
     
  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Niin mä teenkin, ajattelin vaan herättää keskustelua. Tuota voisi verrata rungon boksaamiseen mielestäni, veikkaan vaan että tuommosella poikkituella on enemmän merkitystä kuin boksaamisella. Tiiä sit :p
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eiköhän tuo tuon ainoa tarkoitus ole antaa lisätukea iskunvaimentimien yläpäiden kiinnikkeille kun niihin kohdistuu coil overeilla myös jousitusvoima. Eli coil overeita käytettäessä varmaan ihan hyödyllinen lisätuki.
    Noissa kuvissa sensijaan näkyy se käytännössäkin ihan hyödyllinen lisätuenta, eli ne putkituet jotka lähtee alatukivarsien runkokiinnikkeiden pulteista ylätukivarsien runkokiinnikkeiden pultteihin - noissa kohdissa se perän vääntövoima runkoon kohdistuu ja nuo estää tukivarsien kiinnityspisteiden keskinäistä joustamista.
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo, näin olen käsittänyt että coileilla varsinkin tuosta on apua, mut kyllä mä luulen että runko tuosta tukiraudasta muutenkin aika kivasti jäykistyy.

    Pistän sitten valmiista tuotteesta kuvan, mutta juuri tälläisiä kommentteja hain jonka substitute antoi, kiitos siis.

    Ja piti vielä sanomani, tarkoitus on tehdä noi ylä- alatukivarren yhdistävät tukitangot, ne tuski ens kesäksi vielä tulee kun urakat kusee niin tehokkaasti. Mutta kyllä sekin on suunnittelussa :)
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Väittäisin että toi iskarin kiinnikekohta on vahvempi kuin jousen vastaava.
    Meinaatkos rata-ajoa ruveta harrastamaan.
     
  13. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    No emmä harrastamaan, mutta kyllä mä meinasin että vois ihan piruuttaan käydä vaikka jossain pyörittelemässä. Onhan näitä radallecomeja ja muita joissa kai saa siviilivehkeilläkin pyörittää. Ja onhan se jännä nähdä ihan mielenkiinnostakin miten mikäkin muokkaus vaikuttaa jos vaikuttaa.

    Lähinnä tuon poikkituen tahdoin tehdä että ei runko tosiaan anna periksi joustoliikkeessä, voi hyvin olla ettei se antais, mut tuo on hommana aika helppo ja halpa, maksuna vaiva ja jos jotain haluaa laskea noille materiaaleille.

    Mitä noihin linkin jäykistykseen tulee, niin en tiiä onko täs jotain tehtaan vai jonkun omia virityksiä, mut tuossa kun menee kontilleen auton keulan eteen niin siellä menee tukirautaa suuntaan jos toiseen, en tiiä olisko noi sit ton daisulin keulan takia.

    Laitan ny vielä kätteni jäljestä kuvan :D

    [​IMG]

    Tuo keulan ja perän jäykistys oli tuossa linkissä kyllä jännä. Mietin ensin et mitäs perkelettä se vaikuttaa, mut tosi on, ne puskurin iskarit on siinä välissä, eli puskuri ei välttis juuri jäykistä perää ja keulaa. Jännää :p
     
  15. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    juu nää alkupään cutlassit sai joitain vahvistuksia jo tehtaalta.
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo mitä tota linkkiä luin niin tuo takapenkin tukirauta olis '80 Cutlassissa jo sen verta jäykkä et sille ei tartte lisätukia. Ja noi keulan lisätuet luulis selittyvän osaksi siltä kun on alumiinipelti ja sisäloksut muovia? Eli rakenne ei oo niin jäykkä kuin muissa ehkä ilman tukia? En tiedä.

    Mutta ainakin nuo rungon päihin tulevat tuet, ja sitten noi mitkä tulee konehuoneeseen, niiden tyyliin 10mm tikkujen tilalle vaikuttivat ainakin amerikanjoen kehumana hyvältä. Halpa kokeilu, ei harmita jos ei vaikuta. Voisin kyl kuvitella et vaikuttaakin. Noitten lisäks kun vielä yhdistäis ylä- ja alatukivarsien kiinnikkeet takaa niin olisi erittäin kiinnostavaa nähdä onko vaikutusta.
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllä ne alkuperäiset jousien tuet/kiinnityskohdat on vahvemmat kuin iskareiden kiinnityskohdat, ne jousien kiinnityspaikat on siellä kulman sisänurkassa, noi iskareiden kiinnityskohdat on siitä sisempänä ja kauempana sisänurkasta.

    Ja pohdintaa; korin etupellit ei juurikaan tue eturunkoa, ne/syyläripelti on kahden pehmeän kumipuslan varassa siinä rungolla. Takarunkoon taas ei kohdistu jousituksen eikä voimansiirron vääntövoimia niiden ala- ja ylätukivarsien (poikkipalkki) kiinnityspisteiden jälkeen.

    Vanhan suomiauton ollessa kyseessä, merkittävän jäykennyksen saa varmaan aikaiseksi vaihtamalla korityyynyt jäykiksi. Ne on yleensä ruostuneet/hapertuneet aika pehmeiksi, samoin ne rungon reiät on ruostuneet isommiksi. Jääkiekkolätkät toimii hyvin, iso korin ja rungon väliin, pikkukiekko runkolevyn alapuolelle. Sitten isot korilaatat ruuveihin.
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  19. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    mullahan ne on ihan haperot. :( -sulkee ne mielestään *pim* ..noin- :)


    mitä muuten taka-akselin tukivarsien puslasarja maksaa? pitäisi ainakin ne ylemmät vaihtaa ehjempiin keväällä.

    ja minulla kai menisi näes kumisetkin versiot kyllä (uretaaniset tuntuvat monesti alkavan vikisemään ja minä en halua autoni vikisevän)
     
  20. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Se oli satasen juttu kun omaani kyselin.
     

Kerro tästä muillekin!