Putken halkaisijoista...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja reynolds, 25.2.2015.

  1. vette73

    vette73 Gearhead

    En tiedä onko pakoputkilla ihan oma mitoitusjärjestelmänsä, mutta ainakaan normaalisti käytettäviä putkikokoja ei voi laskea täällä esitettyjen laskentatapojen mukaan.

    Putken koko määräytyy sen sisämitan mukaan ja on peräisin ajalta, jolloin putket tehtiin valamalla.

    1"=DN25=33,7mm (päältä mitattuna).
    1,5"=DN40= 48,3mm
    2"=DN50= 60,3mm
    2,5"=DN65= 76,1mm
    3"=DN80= 88,9mm

    Tossa joitain yleisimpiä putkikokoja. Netistä varmaan löytyy taulukoitakin, joissa mitta on sekä tuumina että milleinä.
     
  2. Toope

    Toope 2nd gear

    Otanpa sipsit ja kaljat esiin....
     
  3. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Näin tämän kysymyksen, kun siinä ei vielä ollut yhtään vastausta.
    Iski suuri myötähäpeän tunne...
    Ton kun olisi saanut niin paljon helpomminkin selville. Vaikka ihan siellä auton alla.
    Eikö joka kännykässä ole muunnin? Ja jos ei, niin google auttaa paljon nopeammin.

    Perkele alkaa tää "netti pitäis räjäyttää"-ajatus tuntua aina vaan paremmalta.

    Itse ns. "vanhan liiton" miehenä ajatus on se, että sitten kysytään muilta, kun ei itse onnistu.

    Mitenkään liittymättä tähän, mua vituttaa se, että nykynuorisolle kaikki pitäis tuoda hopealautasella eteen. Näkemättä yhtään itse vaivaa. :mad:

    Kirjoitan nyt kännissä, mutta luulen sen olevan linjassa ihan selvinpäikin ajatusteni kanssa. Humalassa vaan asiat kärjistyy. :wink:

    Ps. Saa vetää herneenkin nenään, jos siltä tuntuu.
     
  4. LPV

    LPV 3rd gear

    Toi on hyvä tieto varmaan isolle osalle meistä harrastajista! Eli että sisämitalla mennään... Tuohon perustuu sekin, että tuumaset putkijengat, joita on Britti (BSP) ja USA (NPT)-versio erikseen, eivät ole kierteen päältä nimellismitassaan. Toisin kuin pulttikierteet. Nuo putkikierteet on aikoinaan tehty esim vaikka tuollaisen DN25-1" sisämittaisen putken päälle, jolloin ulkomitaksi on tullut 33,3mm.
    Nuo tuumaset putken- ja muut mitat ei vaan ole kaikille itsestäänselvyksiä... En käsitä miksi kaikkien pitäisi ne automaattisesti tietää tai itsekseen kattella kooklesta, ei sieltäkään kaikki asiat aina selviä ihan aukottomasti. Itse olen aikoinaan näitä ihmetellyt lehdistä, kirjoista ja kyselemällä, kun ei ollu vielä nettiä. Autan kuitenkin mielelläni kysyvää myös täällä, ei kaikkien ole pakko hakata kiviseinään aukkoa päällään, siitä mun tekemästä reiästä sopii kyllä muidenkin tulla. Toisaalta kuljen kyllä itsekin mieluiten siitä mistä aita on kaatunut, tai kaadettu! :wink:
     
  5. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Vesijohtoputkien halkaisijat ja niiden kierteet menevät tuon antiikin ajoista periytyvän nimellismittasysteemin mukaan, mutta oikeastaan kaikissa muissa putkissa koot ilmoitetaan todellisen ulkohalkaisijan mukaisesti.
     
  6. FastEkiBeast

    FastEkiBeast 3rd gear

    Kouluaikoina riitti laskennosta, kun vain muisti, ettei laske sisään eikä housuihin.


    Kirjoitan nyt kännissä, mutta luulen sen olevan linjassa ihan selvinpäikin ajatusteni kanssa. Humalassa vaan asiat kärjistyy. :wink:

    Nää on kyllä hyviä, klassikkokategoria OT!!
     
  7. Mopar

    Mopar Gearhead

    Tai jos jakaa, niin ei pidä kertoa.
    Tää on ny vähän karannu aiheesta :oops:
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    No joo ny loppu se kokeilemalla hakeminen :poff:
     

Kerro tästä muillekin!