uudet pykälät auton muuttamiseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja rrauta, 7.1.2015.

  1. B 50

    B 50 Gearhead

    Vähän skeptinen olen näinkin pienen tehorajan onnistumisen suhteen. Nyt A:han saa poikkeusluvan 140hv:lle erillisripustetuilla akseleilla levyjarruin molemmissa päissä. 130hv hevoskärryn akseleilla nelilinkein ja etulevyin. Mutta ajatus kaikkein tehottomampien mallien sallitusta "minimitehorajasta" ilman tehonnousuprosentteja silti hyvä.
     
  2. plagu

    plagu Gearhead

    Täähän tässä on perseestä että joku kiva pieni fhra:n sisäpiiri tietää miten noita poikkareita saa menemään läpi mutta auta armias jos harrastat mitään muuta kuin jotain 32:sta voortia niin katsotaan kuin halpaa makkaraa eikä varmasti auteta miestä mäessä, pitäisi puhaltaa yhteen hiileen kuten mopopojat, siellä sulassa sovussa hd miehet ja muoviluoti miehet vääns yhdessä läpi haluamansa asiat, autoharrastajien etuja ei aja kuin fhra eikä fhra:n edustajiakaan ei kiinnosta ku jenkit ja niistäkin vain osa.

    no mutta tohon edellä olevaan niin pitäskö ehdottaa sitten jotain tyyliin, että tuon 20% rajan saa ylittää 7kg/kw rajaan asti kunhan ajoneuvo varustetaan erillisjousituksella sekä levyjarruin? Päälle vielä joku hallintakoe?
     
  3. SH76

    SH76 1st gear

    Mielelläni näkisin myös tuon kohdan:

    Ajoneuvon, jonka moottori on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pako-kaasupäästövaatimusten mukaan, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää muutoskatsastuksen testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupääs-tövaatimukset

    Kirjoitettuna niin että se sallisi kaikkien autojen virittämisen, Euro 3- tai Euro III pakkoon asti. Eli vaikka auto olisi jo aikaisemmin hyväksytty Euro 3, mutta sen ei ole vielä pakko sitä täyttää, niin sitä kohdeltaisiin myös Euro 2 autona. Tämä laajentaisi mahdollisuuksia valita harrasteajoneuvo uudemmistakin paljon laajemmaksi.
     
  4. Seasonic85

    Seasonic85 1st gear

    mahdollistettaisiin jo alunperin tehokkailla autoille suhde muutettavaksi minimissään arvoon 5 kg/kW. Muutoksella EI ARVIOIDA OLEVAN MERKITTÄVIÄ HEIKENNYKSIÄ LIIKENNETURVALLISUUTEEN, mutta sillä vähennettäisiin hieman poikkeuslupien tarvetta. Tuntuu semmoselta että rikkaat jotka ajelee urheiluautoilla ja joilla on ollut vara hakea poikkeuslupia tehdään niille helpotuksia ja köyhä veronmaksaja joka haluaa vaihtaa corollaansa hieman tehokkaamman ja nykyaikasemman koneen ei ole taloudellisesti ollut mahdollista ruuhkauttaa trafin lupaprosesseja ja näin ollen ei ole tarvetta tehä asioille mitään ...(Trafi :ei ole ongelmia ollut). Tehorajojen höllentäminen myös peruskansalaisten autoilta voisi jopa kohentaa suomen työllisyyttä ja kaikki kortit pitäisi kääntää senki asian eteen ,vaikka liikenneturvallisuus hieman jopa voisi markinaalisesti jonkun kuskin osalta heikentyäkkin.
     
  5. XJR

    XJR 3rd gear

    Onhan selvää, että alunperin tehokkaassa autossa on palikat jo siinä kunnossa ettei niitä tarvitse voimansiirron, alustan ja jarrujen osalta päivittää kun mennään down to 5kg/Kw. Tällöin valtyytään turhalta prosessoinnilta.
     
  6. B 50

    B 50 Gearhead

    E85 autoihin lohkolämmitin pakolliseksi? :rotfl:
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Luen tuossa yhtä projektikertomusta Norjasta.

    http://www.forums.turbobricks.com/showt ... p?t=304503

    Nuo "modificaatiot" tarkoitaa Norjassa mm. pistehitsisaumojen vahvistushitsauksia. Tämmöisillä muutoksilla saadaan autoon Norjassa hyväksytysti rekisteröityä tehokkaampi moottori.

    Olisiko mahdollisuutta saada venytettyä vääntöprosenttia suuremmaksi, jos autoon tehdään vastaavat muutokset?
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead




    Liekköhän siellä myös pulttien kovemmaksi vaihtaminen vaikuttaa rakennetta lujittavaksi
     
  9. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

  10. plagu

    plagu Gearhead

    Pitäisi vaan saada suomeenkin joku sfro:ta vastaava taho
     
  11. jmaikk

    jmaikk 1st gear

    Tarkottaneekohan tuo nyt siis sitä, että poikkeusluvilla myönnetyt projektit on tehtävä/rekisteröitävä tuohon 2017 vuoden loppuun mennessä??
     
  12. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Ei, vaan että nykysääntöjen mukaan rakennetut projektit jotka on aloitettu ennen uusien sääntöjen voimaantuloa täytyy muutos katsastaa v 2017 loppuun mennessä. Poikkeusluvissa kait on oma voimassa olo aika jonka loppuun mennessä ne tulee katsastaa.
     
  13. jmaikk

    jmaikk 1st gear

  14. jmaikk

    jmaikk 1st gear

    Pikkeusluvassa ei ole muuten voimassaoloaikaa, vaan voimassa toistaiseksi, ja että voidaan perua, mikäli syytä siihen ilmenee. Näin ainakin itellä.
     
  15. Polara1970

    Polara1970 Gearhead


    Tuolloin kun kirjoitin tuon, en päässyt lukemaan noita trafin linkkejä, kun en saanut niitä omalla koneella auki, joten kirjoitin sen mukaan mitä muut oli kommentoinut. Mutta nyt kun olen lukenut tuon määräysehdotuksen ja perustelumuistion, niin en ainakaan sieltä löytänyt tuota, ettei mallisarjat menisi enää valmistajan mukaan. Jos jossakin noin lukee, niin voisiko joku laittaa linkin mistä tuo löytyy?

    Tuo sukupolven määrittely onkin ok, kunhan se ei mene pelkän ulkomuodon mukaan, eli facelift malli määritettäisiin eri mallisarjaksi, vaikka alusta/runkorakenne säilyisi samana.

    Eihän tuossa nykylainkaan aikana pitäisi olla mitään ongelmaa käyttää minkä tahansa markkina-alueen mallia verrokkina, sillä laki ei sitä rajoita millään tavalla, vaan trafi tuossa on aina hangannut vastaan omalla ohjeistuksellaan. Tuntuu aika hullulta että trafi voi lain vastaisesti kieltää tekemästä laillista muutosta.

    Nimimerkki Tero_S yritti jo aiemmin saada selvyyttä asiaan. Kannattaa lukea nämä: http://www.elisanet.fi/halli/teron/akelle/T_vai_C.html http://www.elisanet.fi/halli/teron/akelle/vert.html

    Olipa vielä myöhemmin saanut trafilta lausunnonkin tuosta soveltamisohjeesta:

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... t=#2014065
     
  16. Holley

    Holley Gearhead

    Tuo Tero S:n juttu oli todella hyvä esimerkki!

    yritin aikanaan saada laillisesti 265 hv ruiskukonetta '79 Capriceen, mutta tämä ei olisi poikkeusluvallakaan onnistunut, sen verran kerrottiin jo etukäteen. Ei käynyt vertailuautoksi myöhempi '94-'96 Impala, vaikka onhan siinä samanlainen runko.

    Lause: "Myöskään Taunus ja Cortina eivät voi kuulua samaan mallisarjaan, koska mallimerkintä (mallinimi) on eri. Esimerkkinä mainittakoon myös, että tietyt Opel- ja Vauxhall-mallit ovat olleet teknisesti hyvin lähellä toisiaan (elelivät jopa samoja), mutta molemmat edustavat omaa merkkiä eivätkä ole keskenään vertailukelpoisia vertailumalleina. AKE:n näkemyksen mukaan em. ajattelutapa on selkeä ja johdonmukainen."

    Mitään uuttahan ei tähän mallisarja-asiaan ole kai tulossa näissä uusissa pykälissä, vai mitä on minulta mennyt sivu suun?
    Tosi järkevää, kun ihan todellakin jotkut Capriceet ja Delta 88:t jne ovat todellakin ihan samoja autoja rungoltaan ja peruskoriltaan. Tuolla yllä olevalla tulkinnallahan voisi rajata kaikkea muutakin pois: 4-4-2 Oldsmobile on tietenkin ihan eri auto kuin mitä F-85 Olds jne.
    Alkuperäiset erikoismallit siis ovat varmasti suosittuja aihiota edelleen, jos ainakaan laillisesti halutaan toimia, tai mitään tuoreempia (=ympäristöystävällisempiäkin) tekniikoita tekee mieli mihinkään vaihtaa.
     
  17. josu

    josu Gearhead

    Sama asia tuli aikoinaan julki seuraavassa katsastuksessa.turbotettiin 535 bmw.mallisarjan tehokkain on bmw kohdalla just tuo 535.M5 on oma mallisarja vaikka on koriltaan sama.joten 535 alusta kävi niine hyvineen katsastukseen.
     
  18. plagu

    plagu Gearhead

    Kyse ei ole lainkaan samasta asiasta, case tero valmistajan mukaan ovat samaa mallisarjaa, trafin mielivallan mukaan eivät ole.

    Bemarilla taas M-sarja ei ole edes valmistajan mielestä samaa sarjaa.
     
  19. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    On se aika uskomatonta, että jos jotain kautta (vaikkapa suhteilla) saisi auton valmistajalta kaiken kattavan lausunnon, että ko. autot ovat samaa mallisarjaa ja näin ollen koneen vaihto on mahdollinen, niin Trafin yli(viisaat)insinöörit voivat tämän tyrmätä ja perustella sillä, ettei "korirakenne välttämättä kestä".

    Mistä reijästä syntyvät vakuutusyhtiöiden lääkärit ja Trafin henkilökunta? :eek:
     
  20. JariV

    JariV 2nd gear

    Jos autonvalmistajalta saa tuon sorttisen lausunnon, niin se on painoarvoltaan huomattavasti voimakkaampi dokumentti kuin Trafin mielipide. Tällöin Trafin täytyy todistaa oma kantansa ja perustella se myös teknisesti. Jos eivät siihen pysty niin käräjäoikeuteen asia viemällä häviävät asiansa lopulta. Toki tuo vie oman aikansa ja syö resursseja.

    Jos esimerkiksi BMW sanoo, että tietty malli kuuluu toisen mallin kanssa samaan mallisarjaan ja Trafi sano että ei kuulu, niin on melkoisen selvää, kumpi puhuja tietää asiasta enemmän ja tarkemmin.

    Moniko sitten on valmis vääntämään kättä Trafin kanssa, joka saattaa muodostua pitkäaikaiseksi prosessiksi? Jos itse saisin valmistajalta moisen dokumentin niin en hyväksyisi Trafin mielipidettä ja riitauttaisin asian tuomioistuimessa. Kyllä Trafin ihmiset tämän itsekin tietävät, että olisivat moisessa tapauksessa erittäin heikoilla ja parempi olisi luovuttaa suosiolla kuin alkaa taistelemaan vastaan kuluttaen aikaa ja rahaa ilmiselvään asiaan.
     

Kerro tästä muillekin!