Mopar 318 kansien madallus ja imusarjan sovitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja RooZe, 9.3.2015.

  1. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Elikä lueskelin kansien madalluksesesta sellaista että kun kansia madaltaa, vaikkapa 2 milliä, niin imupuolen pinnasta voi myös höylätä materiaalia pois, jotta ei tarvitsisi tuhosta myös imusarjaa ja sellaisen voisi sitten myös vaihtaa ilman , että aina höylää sen uudenkin imusarjan "piloille".

    Mikä tämä suhde noissa on. Paljon esim projektikoneeni mopar 318 kansien imupinnasta pitää höylätä, jos kansia madalletaan puristusten kohottamisen vuoksi esim 2mm ? Tavoite olisi puristusten nousu 9-9,5 tms.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Olisko helpoin tapa oikean mittaiset veivit?
    Tulis samalla kestävyyttä niihinkin.

    Mutta täydellisimmän mitan saat kun mittaat kulmat ja lasket sen perusteella.
     
  3. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Niin täämon sellanen pilipalikone mihin oisin testannu, jos oikein konetta tekis ni erilaiset männät..
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    KAit sen jollain sini-kosini-tangetilla laskis mitä vaatii tarkalleen se parin millin lasku.
     
  5. JayJay

    JayJay 3rd gear

    1mm pois kansista, niin 0.76mm pois imusarjasta... noin niinku karkeesti..
    Jotenkin noin olin laskevinani tuosta jenkkipoikien vihjeestä, jonka kopioin jostain virivirioppaasta.. :D
    Mill 0.0095" from the intake surface for each 0.010" milled off the deck surface of the head
     
  6. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Toi viimeinen kaava on ihan oikein, eli imusarjasta ( tai sitten kannesta) pitää ottaa 95% siitä mitä deckistä on otettu.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Eikä jää siihen sit se souvi, pitää varmistaa miten sopii lohkon päätyrailot ettei jää kantamaan mistään, imusarjan päätytiivisteet luonnollisesti joutuu korvaaamaan pelkällä letukkaliimalla. Pari millii pois imutasosta kaventaa venttiilikopan kiinnityspintaa ja tekee siitä teräväreunasen; syytä säätää vähintään koppien mpomenttia ettei leikkaa tiivisteen läpi. Ja sit lisänä tietty venttiili-mäntä välys on pari millii pienempi, ja työntötangot pari millii liian pitkät. Tollasella 2.2 millin höyläyksellä 318:sta löyty jo peräti 8.6:1 todellista ruttua. Ton kaiken "harmin" kun ynnää yhteen ni ne korkeemmat männät ei vaikuta enää niin kalliilta.
     
  8. RooZe

    RooZe 2nd gear

    No juu, eipä oo kovin raju nousu rutuissa. Pitää varmaan pahvin paksuushuomioida kans, eikös orgis peltinen oo ohkasempi kun nääfel-pro siniset..
    Noi muut jutut kuten imarin päädyt yms olikin tiedossa. Tekemättähän tää jää, kyseinen moottori on"varakone" kun auton varsinainen kattila pitää läpikäydä.
    On vaan vähän nuhanen :D
     
  9. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Kuinka merkittävä toi tönärin liika pituus on? Pitääkö nostaa vippa-akselia tai laittaa säädettävät keinut, tollasella 2mm laskulla?
     
  10. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Joskus vuonna keppi ja kivi, höylättiin kansista se kaks millia ja imu puolelta 1,52mm. täytyy sanoa, etta venakopan tilkkeen alue meni pieneksi.
    Hauska episodi oli, kun katsasti autoa, jossaa oikeesti oli 340 mosa ja papereissa 273, niin leimamies kehu, että tämähän on väkivahva vuoristo moottori, hitto et nauratti.
     
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    How to rebuild Mopar SB engines kertoo seuraavaa:

    eka sarake poisto kannesta toka sarake imusarjan pohjasta pois Kolmas sarake imusarjan sivulta


    0.020 0.028 0.020
    .025 .035 .025
    .030 .042 .030
    .035 .049 .035
    .040 .056 .040
    .045 .063 .045
    .050 .070 .050
    .055 .078 .055
    .060 .084 .060


    ja mitat oli tuumia. Ei kun höyläämään.
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Eli tuon mukaan milli tasosta, milli imusarjasta ja reilu milli imarin pohjasta.

    Kait joku joka ollut matikan tunneilla tuon laskee? Tarvitaan lohkojen kulma, 90astetta, sekä imusarjan tiivistepinnan ja kansitason kulma.
     
  13. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Onhan joku jo tuon pähkäillyt http://victorylibrary.com/mopar/intake-mill-c.htm
     

Kerro tästä muillekin!