Land Cruiserin etuperä ääntää, korjaajaa Lapissa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja freetime-cruiser, 3.4.2015.

  1. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Isäukon Land Cruiser HDJ80 '91 alkoi pitää kahisevaa / hankaavaa ääntä jostain etupään suunnalta viime kesänä. Ääni poistui kun etuvedon kardaanin otti pois, ja porukat pääsi Lapista kotiin 1000km matkan.
    Auto kävi sitten kotona paikallisella korjaamolla, jossa löydettiin jumissa oleva etujarrusatulan mäntä joten jarrut korjattiin, ja ääni poistuikin, todennäköisesti sattumalta juuri silloin.

    Nyt kuitenkin ääni ilmestyi uudestaan, ja perkele porukat on taas Lapissa sillä autolla. Nyt oli ääni jo niin paha, ettei enää uskalla mökiltä kauas lähteä. Kardaani on otettu pois, mutta ääni ei sillä hävinnytkään. Seuraava idea olisi ottaa edestä vetoakselitkin pois, jotta perä ei pyörisi ja autolla pystyisi ehkä ajamaan kotiin asti jatkotutkimuksiin.
    Ääni tuntuisi tulevan enemmän kartturin puolelta, ja etumurikkahan näissä on keskilinjan oikealla puolella.

    Vetareiden irrotukseen isäukolla on työkalut mukana, mutta Pohjoisen pohjolan tallissa ei kovin suurta remonttia pysty tekemään.

    Onko ideoita mitä voisi vielä "maasto-olosuhteissa" mökin autokatoksessa tehdä?

    Ja löytyisikö Saariselän suunnalta maastureihin erikoistunutta korjaajaa, jos vetarien poisto ei auta? Varmasti noita pajoja löytyy pohjoisesta, mutta eivät taida hirveästi itsetään ilmoitella. Merkkiliike on satojen kilometrien päässä, eikä taida merkkiliikkeen miehet ymmärtää yli 20v vanhan auton päälle muutenkaan...
     
  2. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

  3. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

  4. pekkovee

    pekkovee 1st gear

    Kiinteät laipat pois vetarien päistä ...
     
  5. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Tuolta SLCK:n sivuilta onkin tullut lueskeltua ja etsittyä tietoa, ja etsinnät jatkuu.

    Mitä pekkovee tarkoitit noilla "kiinteillä laipoilla"? Itselleni ei kyseinen automalli ole tuttu, ja isäukkoa yritän puhelimen välityksellä ohjeistaa, kun ei niillä ole läppäriäkään mukana että itse pääsisi netistä kaivamaan tietoa/kuvia.
     
  6. pekkovee

    pekkovee 1st gear

    Vetoakselien ulkopäissä kuudella pultilla laipat, jotka yhdistää vetarit napaan, ne irti niin ei etuvetarit pyöri renkaiden pyörittäminä. Nämä korvaavat napalukot, joilla toisissa malleissa saa etuvetarit vapaiks.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kestääkö ne murroksen lyhyet päät pyöriä siellä seassa?
     
  8. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Ei onnistu laippojen poisto, tai onnistuu mutta pyöränlaakereihin paistaa päivä sitten ja kotiin on kuitenkin +1000km joten...

    Offipalstan puolella vinkattiin Ivalossa toimivasta korjaamosta, ja sinne on auto nyt menossa jatkotutkimuksiin.
     

Kerro tästä muillekin!