Työntötankojen mittaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ChargeDodger, 6.4.2015.

  1. ChargeDodger

    ChargeDodger 3rd gear

    Ehkä tyhmä kysymys mutta...
    Pitäis saada Oldsiin oikean mittaiset työntötangot ja nyt rupes mietityttää, että miten toi tönäreiden mittaus oikeaoppisesti(säädettävällä tönärillä)tehdään, kun kyseessä mekaaninen laahuri nokka? Pitääkö asettaa nokkakortissa mainittu ventiilin välys vai mitataanko nolla välyksellä? :odroll:
     
  2. 383

    383 Gearhead

  3. Karck

    Karck 3rd gear

    Nostot pois ja aina kovalla nostajalla mitaten, venttiilin päähän vaikka tussia. Vähän yli venttiilin keskikohan imusarjaanpäin niin tulee aika hyvä, heilutat vippaa niin jälki jää. Hyvin riittävä testaus tämäkin. Sen takia se osumakohta vähän imusarjaan päin kun nokka painaa sitten alaspäin nostossa.
     
  4. Väne

    Väne Gearhead

    Ei keinun tarvi vastata venttiilin keskelle eikä se kerro mitään oikeasta tönärin pituudesta että onko jälki laidassa tai keskellä.
    Jälki voi olla keskellä venttiiliä ihan liian lyhyellä tai pitkällä tönärillä, riippuen myös onko rullakeinut vai laahurit.

    Jos on rulla niin sen pitää rullata ensin ulospäin venttiilin päällä ja max nostolla sisäänpäin, eli sillai että noston puolessa välissä rulla on uloimpana tai sitten niin että isoin sivuliike tulee heti noston alussa riippuen vähän haetaanko maximi nostoa tms.
    "Laahuri" keinu vastaa 0-nostolla sisemmäs ja max-nostolla ulommas, jos geometria on kohdallaan se ei myöskään laahaa venttiilin päällä vaan "rullaa".
    Katsoin vain pari ensimmäistä videota, kummassakin kerrotaan väärin :mad:
     
  5. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Tällaisella olen itse näitä mittaillut.
    BBC-moottoreissa toimii tuo edellä mainittu mittaustapa. Olen törmännyt muissa moottoreissa tapauksiin, joissa noin ei voinut toimia...
     
  6. Karck

    Karck 3rd gear

    Onko toi meitille opetettu tapa siis täysin väärä? Meinaa noin on koneita kasailtu jonkun aikaa jo!?

    Eli siis. Mitaten vaikka ykkös pytyn.
    Pyöräytän työtahdille TDC jossa nostot nollassa.
    Otan mittaus tönärin ja kovan nostajan mittausta varten.
    Rokkerin hollille ja pyöritän mittapuikon haluamalleni pituudelle, meillä aina laitettu aavistus koneen keskelle/imusarjaan päin venttiilin päästä osumakohta.
    Tussia venttiilin päähän ja sitten mutterilla rokkeri hollille (ei kiristetä) jolla hieron siihen tussaukseen jäljen jolla tarkastan sen kohdan.
    Kun oon tyytyväinen niin otan mittatikun pois ja mittaan siitä oikean mitan.

    Tuleeko tolleen nyt sitten ihan susi hommasta? :oops:
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eli puoleen väliin nostoa vippa venttiilin keskelle niin menee oikein????
     
  8. Väne

    Väne Gearhead

    Tuosta sai semmoisen kuvan ettet pyöritä konetta ollenkaan? Tussauksen jälkeen konetta pyöritetään että näkee kuinka leveä kosketuspinta tulee.

    Joo, ei tuollainen mittaus kerro mitään venttiilikoneiston geometriasta, varmuuden saa vain kun seuraa millaisen kaaren keinu tekee venttiilin päällä, ja kuinka leveä kosketuspinta tulee.


    Oldsit yms on helppoja kun ei ole paljon kulmaa tönärin, studin ja venttiilin välillä. Mutta esimerkiksi voortin 400(cleveland) kone jossa procomp kannet ja liian pitkät procomp venttiilit, jos tuossa ois laittanut rullan likellekkään venttiilin keskustaa ois tönäristä tullut ihan liian lyhyt ja rulla ois liikkunut vain ulospäin isolla nostollakin. Varmasti kuluis paikat.
    Taas tuolla half-lift tyylillä ois mennyt ehkä liian likelle venttiilin ulkoreunaa, laitoin siihen aavistuksen lyhemmät tikut joilla rulla liikkuu ensin nopeasti ulospäin ja vasta likempänä maksimi nostoa lähtee menemään sisäänpäin. Tuollain rulla ei mennyt ihan venttiilin reunalle ja eikä pitäis rasittaa ohjareita ym. kovin paljon, koska sivuliike tapahtuu silloin kun keinulla ei ole rasitusta. Useampia keinujakin siinä kokeiltiin, joillakin sai paremman geometrian venttiilillä mutta tönäri/keinu kulma oli pielessä.
    Half-lift tyylillä tulee tietenkin kapein kosketusala, eli periaatteessa vähiten rasitusta ohjarille, ja kai eniten nostoakin?

    Riippuu keinun mallista ja kuinka leveä kosketuspinta tulee, ja edelleenkään sillä ei ole väliä sattuuko keinu ikinä just venttiilin keskelle, kunhan pysyy venttiilin päällä :)
     
  9. Karck

    Karck 3rd gear

    Tällä periaatteella opetettu meitille tää.

    Mä tiesin että se ei o ihan oikein mutta kun kerran sillee on tehty en o siitä valittanu...

    Kattelin tämmösen videon ja näytti aika pätevältä: https://www.youtube.com/watch?v=o5is9BsH5OU

    Edit: Näin mä oon tehny siis. https://www.youtube.com/watch?v=oeLWK0LpTc4
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vastauksissa ja videoissa on ihan hyviä vinkkejä, mutta pariin väitteeseen kannattaa suhtautua varauksella.

    Vaikka geometria olisi saatu ihanteelliseksi, pitää silti varmistaa että keinun rulla piirtää kosketuskuvion mahdollisimman keskelle venttiilin päätä. Se on tärkeämpää kuin maksimi noston kannalta ihanteellinen geometria.

    Varsinkin rajumpien nostojen ja kierrosten kanssa on vaarallista jättää kosketusalue venttiilin reunalle. Ja juuri tämä myös rasittaa ohjuria enemmän kuin keskellä oleva kosketusalue, päinvastoin kuin aiemmin väitettiin.
     
  11. Väne

    Väne Gearhead

    Rullan on tietenkin hyvä olla keskellä, mutta vähän sivussa olevan rullan tekemät voimat on mitättömiä verrattuna siihen että keinu rullaisi venttiilin yli vain yhteen suuntaan, vaikka kosketusalue olisikin keskellä.

    Tuossakin voorti rojektissa olisi pitänyt käyttää kannet vielä irti ja lyhentää tai vaihtaa venttiilit, mutta en usko että vähän syrjässä oleva rulla tekisi isompia sivuttaisvoimia kuin vaikka venttiilijousi tai täysin pielessä oleva geometria.
    Ja onhan siinä vaaransa jos rulla menee ihan laidalle.

    En ole väittänyt että sivussa oleva rulla rasittaisi ohjaria vähemmän kuin keskellä oleva..
     
  12. LPV

    LPV 3rd gear

    Tuolla on ainakin Pontiacin venttiilikoneiston geometriasta ohjeet:
    http://www.pontiacstreetperformance.com ... ngeom.html
    Eiköhän noita ohjeita ole joka moottorille omansa!
    Se ohje mikä toimii jossain Ford Clevelandissa, jonka vakio vipusuhde on muistaakseni 1,75:1, ei välttämättä toimi SBC:n 1,5:1 vipusuhteella.
    Noissa koneissa on yhtä monta muuttujaa, kuin on erilaista konetta, jos ei tuplastikin. :D
    Eli täytyy malttaa etsiä ne tiedot, jotka koskevat omaa konetta!
     
  13. Väne

    Väne Gearhead

  14. ChargeDodger

    ChargeDodger 3rd gear

    Juurikin tähän tapaan itse alustavasti mittailin. Tosin kun kyseessä mekaaninen laahurinokka, niin vähensin tosta gross valve liftistä ton nokkakortissa ilmoitetun venttiilin välyksen.

    About keskelle venttiiliä jäi kohtuu kapea jälki, eli ilmeisesti toi on OK? Kyseessä siis Olds isolohko Edelin kansilla ja Harland sharpin rullakeinuilla.
     

Kerro tästä muillekin!