Power Stroke 6.0

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja pimeroolis, 22.1.2012.

  1. Tonto75

    Tonto75 2nd gear

    Tervehdys kaikille keskustelijoille!

    Kuten huomaatte, olen uusi tällä foorumilla ja voipi olla vähän systeemit hakusessa ensi alkuun. Eli josko täällä on näitä merkkejä ao. litkujen suhteen käsitelty niin ohi on mennyt, poislukien syylärinestejutut muutaman vuoden takaa.

    Luettuani keskusteluitanne parisen viikkoa suurella mielenkiinnolla voinkin kertoa että talouteemme tulee noin viikon päästä F250 6.0 Powerstroke 4x4 Crew Cab.
    Ansiostanne olen jo melko hyvin perillä että mihin soppaan olemme lusikkamme laittaneet (EGR / FICM), mutta heti kärkeen pitää kysyä jo jotain. Käyttäjä ”pimeroolis” on tehnyt selväksi että autoon ei kannata halpisöljyjä laittaa, eikä mitään kovin jäykkiä sellaisia.
    5W30 kenties? Mitä merkkiä suosittelisitte?

    Autoon on tehty juuri äsken iso vaihdelootaremppa Nätkinillä joten sen voisi olettaa olevan kunnossa joka suhteessa.

    Olisiko antaa myös ohjeita peräöljyiksi ja mitäs jakolaatikkoon?

    Entäpä suodattimet? Öljyyn, ilmaan jne...
    Eli kyseessä siis tällainen auton vastaanottohuolto.
    Pirssillä on rullattu 170 000 kilometriä, ei siis mailia.


    Olisin kiitollinen, jos viitsitte avustaa aloittelijaa – ja pahoittelut jos tämä meni nyt väärään topicciin. Viisaammat siirtää oikeeseen paikkaan mikäli tarvis.
    Eiköhän tästä vielä opita!

    -Tonto75
     
  2. j-noja

    j-noja 1st gear

    Tervetuloa!
    Heti aiheeseen. Itse laitan shellin rotellaa ikh:lta. Parempi käynti ainakin kuin teboilin ADHD öljyillä. Täyssynteettisellä mennään ja Fordin ohjeistamalla luokituksella pitäisi pärjätä. OEM filsut suositeltuja kaikkiin suodattimiin. Välillä sorrun muihinkin. Edelliseltä jenkkien reissulta jäi käteen napa gold suodattimia. Niillä toistaiseksi (2kpl). Vaihtovälin noudattamisella pääsee myös pidemmälle. Noissa suodattimissahan on eroja vaikka silmään näyttää samalta.

    Muut saa suositella muita öljyjä. Pyrin aina löytämään oikean luokituksen kustakin öljystä ja käyttämään tunnettua brändiä.

    Off topic. Tilasin sitten niitä ficm yksikön pinnejä Amerikasta 100 kpl /40€... ei kehdannut vähempää tilata kun posti maksua menee 25€ fedexille. Kappalehinnaksi jäi 0.12c kappale + postikulut. Tosin 6 päivän toimitus on kova sana, kun on auto "huollossa" :) näitä sitten voin trokailla edelleen, jos sattuu joku tarvitsemaan.

    Tuntuisi siltä, että Ficm loota on kunnossa, kun pääsin liittimen karstat tien poskessa putsaten vielä kotiin ja auto kävi ihan OK ja insight ei näyttänyt mitään häiriötä. Joku muu olisi varmaan vielä jättänyt kärvähtäneen liittimen kunnolla pohjassa paikalleen ja jatkanut onnellisisa kilometrejä. Ei antanut oma luonto korjaus himolle periksi niin tässä tulos.

    Ensi viikonloppuna pajaan (l. Pihaan) pelti pystyyn ja pyllistelemään liittimet paikalleen. Raportoin onnistumisista/epäonnistumisista kunhan on pirssi kasassa.

    -j-noja
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Minua on alkanut mietityttämään että mikä näissä Suomi-autoissa on kun lähes aina tulee vastaan että "loota rempattu." Mite näitä saadaan rikki?
    4r100 on vahva ja 5r110 on vieläkin vahvempi. Esim Ramin laatikot painii aivan eri sarjassa ja niiden odotetaankin poikivan.
     
  4. Janne76

    Janne76 3rd gear

    Väärät öljyt laatikossa, niin kyllä poikii...
    Moottorin ja "perien" öljyt voi vaikka hakee "motonetista", mutta laatikkoon vaan sitä mitä auton kirjassa lukee: Motorcraft MERCON SP.
     
  5. Tonto75

    Tonto75 2nd gear


    Sitäpä mekin ihmettelimme, ilman muuta.
    Myyjä (autoliike) tuumaili ettei öljyjä ollut lie vaihdettu kertaakaan. Kommentti lie siis Nätkiniltä.
    Onhan tuo nyt outoa että tämän järeysluokan autoissa lootat paukkuu alle parissasadassatonnissa.

    Kaverilla on Cummins-RAM ja tuntuu vaihtelevan lootaöljyjä siihen 20 000 km:n välein. No probs silleen, tuumaili.
     
  6. Tonto75

    Tonto75 2nd gear

    Okkei.
    Pitäsköhän huvikseen soittaa Nätkinille ja kysyä että mitä se lootaan lorotti.
     
  7. Tonto75

    Tonto75 2nd gear

    Sorry, multa jäi alkuun kommenttisi huomioimatta. Kiitos tiedoista, laitan korvan taakse!
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kyllä minä nämä öljyt tiedän.myynhän alkuperäisiä Ford-osia.
    Siis 4r100 (mercon v) voi laittaa vaik Teboilin fluid S-öljyä. Itse ajanut jo 100tml/160tkm em. öljyllä ja hyvin toimii.
    5r110 laatikosta (6.0 & 6.4) on kahta eri öljyversiota, Lv ja Sp. Ja tarkkana kumpaa pitää olla. Aina saa uudempaa laittaa mutta ei sekaisin.
     
  9. Janne76

    Janne76 3rd gear

    Luin vain omasta ohjekirjasta :)
     
  10. Tonto75

    Tonto75 2nd gear

    Lienenkö sitten oikeassa värkkien laadun suhteen jos tästä laittaisin Motorcraftin suodattimia tilaukseen?

    http://www.usanet.fi/epages/usanet.sf/f ... cts/241180

    Osaatteko sanoa hintatasoa ko. liikkeessä, onko kilpailukykyinen?

    Mitenkäs Remmiveto, tuollaisia löytyisi sitten varmaan sinunkin liikkeestäsi, mitenkähän hinnanmuodostus sinulla?
     
  11. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Muut löytyy paitsi ilmasuti. Köytyy sit noihin korkit jos huonot/rikki/särkyy. Hintoja en muista ulkoa.
     
  12. Tonto75

    Tonto75 2nd gear

    Hyvä, kiitos!

    Minäpä voisinkin meilata sulle asiasta.
     
  13. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Ju ja luit oikein. See öljynmerkki on painettu myös tuohon laatikon öljytikun kahvan. Ja jos meinaa pitaa tuoda vahvaa laatikoa toimivana, sit ei kannat kokeil muita. No paitsi sit niinkuin Remmiveto sanoi. Löyty joitakiin Valvolinen öljyä, missä lukee kans että sopii mercon, dexron ja kaikkin muihinkiin, ilmeisest voi vaik munia paist. Kun sitä loota ohjaatan sähköisest sit see öljy pitaa ol neutraali. Mut jos sinne on nyt lorotetu jotaakin tuntematonta öljyä. Kannata suunitel pikainen vaihto läpipesulla. Sinne menee sellainen 17 litraa sitä jos saa turbiini tyhjäks. Koska siinä turbiinissa ei oo proppu niin kun on 4-vaihteeses, sit läpipesu on ehkkä parasta. Etuperään 75W90 QL synteetinen, takaperän 75W140 GL synteetinen jos on voortin oma perä tai sit 80W90 QL jos Danan ja siihen viellä pieni purkki LSD lisainet jos siit peräst löyty lukko (Ford part nr. C8AZ-19B546-A)Kannata tarkast peräöljyöä ostaessä että monesti se lisaine sisältyy nykyöljyssä jo. Öljysuodin on erityisen tärkeä, ehkkä jopa elintärkeä osa siitä mootoristä ja sen kansi. https://www.youtube.com/watch?v=tfn8DY0EPOc Jos siihen on joskus vaihettu joitaakin muita filtereitä on saatanu men orkis kansi roskin tai jääny johonkiin pöydalle. Remmiveto pystyy autaama niis suodin kansi asiois. Ei oo kallis osa ja käyttäkä Motorcraftin filtereitä, ne ei oo sen kalliimpia, mutta toimivat oikein. Sama pätee myös PA suodimia, vaik jos halua että tämä vedenerottin toimi oikein. Siinnä voi säästy ruiskut. Öljyista sen verran, että pitais täyt vähintää API CH-4/SH tai CH-4/SJ vaatimukset, eli jos tälläiset merkinnat löyty pakkauksestä sit on ok. Ne niinkuin minimivaatimukset. Aina voi laita parempaa. Ja tietty diiselmootorin öljy. Niist jokamootorin öljyist en oo varma. Ja tieteenkin ei sais lait mita bensamootorin öljy. Kun niiten olemmus ja toimintaperiaate on aika erilaiset. Viskositeeti on sit maku asia 10W30 on sellainen yleinen. Talvipakkaset voi verotta jos on liian paksu. Ite käytän 5W30 täyssynteetistä ympärivuoden ja ei oo valitamist. Lähtee tulille säällä kun säällä. Ja öljyä menee siihen mootorin jokseekin 15L. Mul tulee vaihtoväliks sellaiset 10-15000km kun on synteetinen. Ei kannata paljon pitempaa pitää sen mootorin ruiskukäytön erikoisuuten takia. Aika monen sellaisen mootorin reistalun syy löyty huoltohistoriasta tai jos sitä ei oo......[​IMG]
     
  14. Tonto75

    Tonto75 2nd gear

    Hyvää settiä!

    API-CJ-4:sta suosittelivat Powerstroke.comissa niin eiköhän lorauteta sitä sinne. Se lienee "parempaa" (=uudempaa) kuin mainitsemasi? Lähinnä tuntuu olevan saastevärkeille ystävällisempää.
    Auto tulee viikon päästä että sitten päästään tutkimaan vehjettä.
    Kiitos vinkeistä!

    Edit: Pikku tarkennus
     
  15. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Juu ja varma olet kerkinu lukee jo ensitarkastus jutut kun peli on pihalla. Eli PA syöttöpaine, pitaa ol vähintää ja pysyy myös siinnä 50-60psi välis, myös kuormitaessa. Näky ajossa(pitaa ol mittari kii tietyst) parhaiten kun turbiini menee lukko ja kiihytät siinnä täyskaasulla. Alhainen paine rikoo ruiskut ja niitä on 8 kpl ja ei oo halpoja. Kannat vält kans PA loppumist voi rikkoo kans ruiskut. Sit laturin toiminta ja akut. FICM yksikön solenoidi jännite. Kylmästartti, jännite pitaa pysyy vakaana startin hetkella, n 48V. Jos heilahta startaessa vaik pari volti alaspäin ja vaik palaakin takais, on varoituksen merkki. Kahden pekan voimin saa tarkastetu. Toinen pitaa mittari ja toinen startta.
    ....noh mut kysyy vaan jos jotakiin epäselvä on, kai täs porukalla jotakiin neuvoa saa aikasiks :wink:
    ...jo ja siihen jakolaatikkon kelpa toi sama Mercon SP tai joku muu niist. Ei oo niin tarkaa. Mut kannata tarkast!!! Kun siinnä ei oo kun vaja 2 litra sitä ja voi helpost loppu jos vähänkiin vuota jostakiin.
     
  16. markv

    markv 3rd gear

     
  17. Tonto75

    Tonto75 2nd gear


    No niin, erinomaista!
    Tuon akkujen ja laturin tsekkaamisen olin jo sisäistänyt mutta olisin hölmönä jäänyt odottelemaan oireita esim. tuon FICM:n kanssa - ja monen muunkin jutun kohdalla.
    Pitää tässä ihan koostaa lista tehtävistä ja tulla tänne jorisemaan että kuin ukon ja akan kävi. 8)

    Kiitos vaan edelleen teille!
     
  18. Tonto75

    Tonto75 2nd gear

    Poisto
     
  19. Janne76

    Janne76 3rd gear

    Kuinka tarkka mahtaa toi FICM jännite lukema olla luettuna SCT tunerin näytöltä, se kun tulee OBD pistokkeen kautta? Itellä näyttää meinaan 49,5-50,5v ajon aikana.
     
  20. Tonto75

    Tonto75 2nd gear

    Kuinkahan selvittelisin oman automme taka-akselin?

    Edit:
    Autossa on FX4-paketti eli onkos siellä joku limited-slip mikäliekitkalukko ja mitenkäs se vaikuttaa peräöljyn valintaan?
    Lieköhän se sitten Fordin vai Danan tuote jonne pitää lorotella sitä LSD-lisäainetta ellei öljyssä itsessään ole jo sitä?
    :eek:
     

Kerro tästä muillekin!