TH-200R4 tehon kesto ja millä osilla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja impala-63, 3.4.2013.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

    Nykysellä th400 lootalla ja korkee stallisella limpulla lämmöt oli korkeimillaan 85 astetta ja tyypillisesti 65-75 astetta eli varmaan ihan ok.

    Etkö saa auki tuota linkkiä. Osat kuvissa oikein mutta kato sitä taulukkoa. Kaikki ristissä ja suoraan manuaalista otettu kuva. :)

    Laatikko on kasassa, saa nähdä toimiiko, pakat on tiiviit, venttiilikoneisto seuraa kuvernöörin paineita ainakin jollakin tapaa, mikähän viellä voi mennä vituiks....
    pitäis viellä saada kardaani, tuntuu olevan pitkä toimitusaika.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No niimpäs näyttää :rotfl: . En ole noita kirjoja tarvinnu kun vasta nykyisten sähköpaskojen kanssa :rotfl: .
    Mun omassa hylsyssä on "voimansiirtoööliä" :poff: .
     
  3. peltsi

    peltsi Gearhead

    Eli dextron kolmosella voi hyvin mennä....

    Mitens sitten tuo lukkoturbiinin ohjaus kannattaa toteuttaa? Mulla on nyt siinä normi nelosen paineanturi joka maadottaa lukon solenoidin.
    Solenoidille menee jännitejohto laatikon liittimeltä.
    Toi mun turbiinin pitäis kestää vetää lämä pohjassa eli
    Laitanko releen ohjaamaan lukkoa siten että rele menee napista päälle jos nelonen on päällä eikä jalka oo jarrulla ja kytkeytyy taas pysyvästi pois päältä jos laatikko hakee pienempää tai jalka käy jarrulla?

    Voiko siitä tehdä kokonaan automaattisen eli esim. jarrupolkimen tunnistus+alipainekytkin ohjais jännitteen aina solenoidille ja lukko kytkeytyy heti kun laatikko hakee nelosta? Tässä ei kyl sit pääse käyttää hyväks lukkoa jos antaa löylyä kovemmissa nopeuksissa. Ja tuleeko tälläisestä täysin automaattisesta ohjauksesta mitään kun se lukko naksahtaa nelosen kanssa aina samaan aikaan päälle. Mulla ei oo mitään käryä esim. siitä et pitäiskö siinä lukon ohjauksessa olla jonkinlainen viive...
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Se normi painekytkin toimii niinpäin että sen maadoituskytkentä aukeaa kun siihen tulee paine mutta releellähän sen kytkentätoiminnon saa käännettyä.
    Lukon ohjaukseen on saatavissa alipainekytkin joka kytkee lukon vain kevyellä kaasulla ajettaessa. Mulla se tuli vakiopainekoneistosetin mukana. Kun jarruvalokytkimeksi laittaa vaikkapa piilofarmarin jarruvalokytkimen jossa on toinen kontaktipari, niin sillä saa plussan katkaistua myös jarrutettaessa.
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    pitää hommata tuollanen jarruvalokytkin. Se ylimääräinen avautuva kytkin on varmaan cruisen ohjausta varten.
    Mulla on tosiaan nyt tuossa lootassa sulkeutuva kytkin ja vain yksi piuha tulee lootasta ulos.
    Onko se niin ku tällänen? http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... e=showprod


    Kunhan viellä sais kardaanin niin pääsis testaamaan.

    Sisuskaluiks tuli billetti osaa ja lähes kaikki pinnat tuli neulalaakeroitua. Tietty uudet puslat, tiivisteet ja levyt. Erillaisia isompia ja pienempiä modauksia tais tulla 40-45kpl.. Aika homma, toivottavasti ny toimii ja kestää.
    Niin ja öljypohja tuli nimimerkiltä "Hai".

    https://lh3.googleusercontent.com/-aDfI ... 25255D.jpg
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Komian näkönen ploota :)
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Etsi kuvasta virhe :poff: .
     
  8. BUICK:it

    BUICK:it 3rd gear

    steeeffan
     
  9. peltsi

    peltsi Gearhead

    ja molemmista päistä :) oon laittanu ne vasta sitten paikalle ku kaikki koesovitukset oon tehny. varsinki joken stefan laitan sitten ku oon saanu kardaanin sovitettua.
    Juu se tunne ku laatikko on paikalla ja pitää laittaa laitteet tulille ja huomaa että turbaanin stefa on pöydällä :)

    Tarkka kaveri huomaa toisenki puutteen.... Joka oli oikeesti unohtunu :rotfl:
     
  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    Nyt on laatikolla vedetty sisäänajoa. Ihan en ole tyytyväinen laatikon toimintaan. Tiedä sit onko kasaajassa vai kokkolinoksen recalibrointi kitissä toivomisen varaa.
    1-2 ja 3-4 accut otettu pois pelistä. Yli 3000rpm turbaani etc.
    Näin kokkolinos neuvoo tekemään tuollaisella combolla ku mulla on.

    Laatikon paineet seuraa kaasupolkimen asentoa 95psi-> 295psi. Lo/rev boosti pois käytöstä.

    Ylösvaihdot seuraa kaasupolkimen asentoa ja vaihtohetket on just mitä haluanki eli pintakaasulla tikkaa melko nopeesti vaihteet ylös mutta ku on kiirus niin kierrättää selkeesti yli 5000rpm mutta...

    1-2 ja 2-3 vaihdot armottoman teräviä erityisesti pintakaasulla. Paineet silloin 95-110psi.
    Myös kick down vaatii liian rajuu polkemista.

    Pitää varmaan laittaa 1-2 accu paikalle. Siihen tuli jäykempi jousi, pitäiskö myös männän liikettä rajoittaa?
    Milläs konstilla tuota 2-3 vaihtoa vois pehmentää?
    3-4 vaihto on pintakaasulla suht pehmee. Täyskaasuvaihtoa paha testata...
    Accumulatorin venttiiliin tuli myös jäykempi jousi.

    Entäs kick-down? Millä siihen vaikutetaan ku ainakaan tv down shift valveen ei tullu muutoksia.
    3-2 control valvesta poistettiin jousi ja venttiilin toiseen päähän laitettii kuppitulppa rajoittamaan karan liikettä. Se oli kyllä melko viritys ja noinkohan se kuppi on pysynyt paikallaan.

    No onhan se makee ajella od laatikolla ko tuntuu et auto menee motarilla ihan sukkasillaan. Ennen piti huutaa et hanttari olis jotain kuullu.
     
  11. saresks

    saresks Gearhead

    Kuinka monta milliä pitää löysätä tv:tä et paineita sais sen verran alemmas et alkaa pehmeyttä löytymään pintavaihdoista? Sit jollain (ilmais) cad-ohjelmalla tai ihan paperilla/harpilla hahmottelet uuden tv:n kiinnityspisteen kaasarin/läppärungon läppäakselin suhteen ja siten et uusi piste on levossa em. mittaushavainnon verran laatikkoon päin. Kasvata myös tv:n kiinnityspisteen etäisyyttä läppäakselista ja siksi että paineet kasvaisivat jyrkemmin ja saisivat kiinni orkkisgeometrian tarjoaman paineen osakaasulla ja siitä ylös. Sit wot asennossa pitäis vielä löysät olla pois. Sädettä voisi ehkä kasvattaa jotain 8-10mm??

    Geometrian tehtävä, joka voisi toimia sun tapauksessa ehdolla, että paineet putoaa tv:tä löysätessä alkup. lepoasennosta ja jos sillä on jotain merkitystä pintaterävyyteen. Lootan toiminta ja paineet eri kaasuasennoilla pitää myös tietty ehdottomasti muutoksen jälkeen varmistaa mitaten ja herkällä perstuntumalla.

    Ainakaan mä en näe mitään mekaanista mahdollisuutta pehmentää vaihtoja ilman että wot samalla kärsii. Paitsi accujen käyttö. Tai joku konsti pitää paineet tosi pieninä alussa. Joku lyhyempi jousi, joka tarjoaa alkuvälystä ennen paineiden heräämistä.

    p.s. Toi tv-pisteen vipusäteen kasvatus toisi myös herkkyyttä osakaasualasvaihtoihin.

    p.s II: Mulla kesti ck:n kitillä ja acut käytössä kiirusta 3000km alle 130psi wot paineilla n.450 hepalla ja vasta sit oli panta sileä, joten eiköhän se uudelleen kasattunakin acuilla kestä kunnon paineilla. Mut jos sulla on kovasti tehokkampi vehjes niin ei kait siitä enää pehmeää kannata yrittää, käy työlääksi ja kalliiksi..
     
  12. peltsi

    peltsi Gearhead

    Juu toi 95psi on minimipaine ja jo sillä iskee melko lujaa vaihteen sisään. Vaikka vaijeri olis kokonaan irti.
    Kokkoniksen ohje on lineaarinen paineiden nousu ja en viitti löysempää paineen nousua tuohon laittaa ku puol kaasulla on jo vetoo kohtuullisesti ja sillon paineet vasta about 160psi.
    Laitan vkl 1-2 accun paikalle. Jos sen liike radan vaikka puolittais. Miten paljon sitä mahdetaan rajoitta transcon kiteissä? Siihen tulee jäykempi jousi. Samalla zekkaan viellä et venakoneistossa kaikki on niin ku pitää.
    Mulla on painemittari aina kiinni.

    Noi vaihtojen terävyydet vaan yllätti ku oon parista th400 lootasta tehny ohjeiden mukaan race henkiset niin vaihdoista on vaan lähinnä tullut nopeita mutta ei liian kovia.

    Tuliko muuten sulle cpk:n recalibrointi kitti ja vaihtaako se herkästi alaspäin?
     
  13. saresks

    saresks Gearhead

    Joo Ck:n kitti ja vaihtaa alas ok, mut osansa on kevennetyllä kuvernöörin pikkulimpulla ja oon myös kasvattanut tv:n vipusädettä, mä oon läppäakselin päähän tehnyt kolmireikäisen tv:n kiinnityslevyn, yks reikä on orkkis geometria, toinen ja kolmas sit nopeammin paineet nostavia. Käytössä 6mm vipusädettä kasvattava keskireikä. Kolmas on 11mm enempi sädettä, jolloin käytännössä laatikko luulee kaasun viimeisen viidenneksen olevan yhtä wottia, on aika sporttinen jo.

    Kyllähän sä voisit tuota alla kerrottua venaa mulkata kans. Tuo jousijumppa on vaan perhanan työlästä ja joidenkin venojen kohdalla erot tulee tosi pienistä muutoksista, niinkuin näköjään viimeksi 3-4 vaihtoventtiilin kanssa pelatessa kun venytin jousta 2mm niin 4 tuvassa pintakaasulla liki 80kmh kun oli ennen 50.

    "MTV Down: This valve also determines two things: First the valve blocks TV pressure from getting to any of the shift valves--except the 1-2 shift valve--until TV pressure is high enough to move the MTV Down valve. Once this happens the MTV Down valve regulates TV pressure. The MTV Down valve controls the sensitivity of the light-to-medium 3­2 and 4­2 downshifts, and also lockup when the valve body has a converter clutch shift valve. A heavier MTV Down spring makes the unit less likely to get light-to-medium throttle downshifts at any given speed. The unit is more likely to remain in the higher gears. A lighter MTV Down spring makes the unit more likely to get light-to-medium downshifts at any given speed. The unit is more likely to downshift, rather than stay in the higher gears. Once the shift valve downshifts, the shift valve blocks MTV Down pressure, so it no longer controls the shift valve. Figure three shows a chart showing how both MTV up and MTV down behave based on TV pressure rise."
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  15. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mistähän noita säädettäviä alipainekytkimiä löytyy turbaanin ohjailuun? Vai meneekö tilaamisiks ameriikoista.
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mudraacerilta mää ostin, kantsii kysäistä onko myytäväksi asti?
     
  17. peltsi

    peltsi Gearhead

    Piti viellä zekata venakoneiston jouset kerran läpi ja vertasin niitä toisen lootan jousiin.
    TV limitvalven jousen vaihdoin ku toisessa lootassa oli melkein 4mm lyhyempi.
    Paikalla olevan lootan koneisto on dieselin laatikosta ja varaosaloota bensakoneen perästä. Tiedä sitten onko niitten calibroinneissa eroja.

    Muuten rupee vaihdot olemaan suht hyviä mutta kick-down puuttuu. TV venan holkissa on kyllä molemmat kanavat eli osakaasu vaihtokin pitäis löytyä mutta kun ei löydy.

    Mikä tälläseen voi olla syy kun mtv down vena ainakin pöydällä hyvin liikkuu ja jouset oli molemmissa koneistoissa samanlaisia.

    Ja se on moneen kertaan tarkistettu että lämä tiskissa tv vena on aivan pohjassa
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nyt rupee jo olemaan selvä että ~1600 kilosen lossin 9.6sekan varttimailiaikoihin kuskaava teho on liikaa tälle lootalle. Kitkoja on liian vähän ja niiden vähien levyjen halkaisija on liian pieni.
    Katukäytössä taas ei ole mitään ongelmia keston kanssa.
     
  19. peltsi

    peltsi Gearhead

    Pitääkö siirtyy th-400:een vai onko parempii vaihtoehtoja?
     
  20. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kertokaapa tästä lisää:
    Itellä nimenomaan tuo osakaasuvaihto alaspäin laiskanpuoleista. MTV down venaa tutkiskelin varakoneistosta, sen mittoja just nyt ei oo tähän laittaa mutta jousi oli keltainen/kultainen väriltään, liekkö jotain shiftkittiä. Pitää jossain vaiheessa tsekata paikallaan oleva jousi ja miettiä, kumman sitten laittaa.

    edit: Vois oikeastaan vastailla tonne asiaa paremmin koskevaan topikkiin: viewtopic.php?f=11&t=130187&start=15
     

Kerro tästä muillekin!