Maalipinta "rikki" hionta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Letku, 15.5.2015.

  1. Letku

    Letku 3rd gear

    kun tuo maalipinta ei oo enää priimaa, niin ajattelin jos sen hios "rikki" ja laittais vahan päälle.
    Millä kannatais hioa, käsin? paperin karheus?
    Mikä vaha ois järkevin?
    Tämä idea putkahti vaan päähän, kun näin/luin netissä et on tehty tällä tavalla, mut siinä ei ollut muuta mainintaa kuin et hiottu "rikki" ja vahattu.
    toivottavasti joku ymmärtää mitä haen takaa... :odroll:
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hioin yhen ns rikki ennen hammeritekuuria että tarttus paremmin, vedin käsipelillä muistaakseni 500 tai vähän hienommalla. En tiiä sitte onko mitä haet. Tosin jos joku paksu jenkkimaalipinta niin entiä kauanko hinkkaantuu ettei näytä vaan naarmuselta.
     
  3. Letku

    Letku 3rd gear

    Niin, hakuna ois "sivistyneesti naarmunen/kulunut" pinta...
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sitte lähtisin jollain. 500-700 veden kanssa. Ei tarvi miljoonaan kertaan korottaen vaihtaa paperia kun alun tukkoisuuden kestää.
     
  5. jusku1

    jusku1 3rd gear

    500-700 on hyvä, eikä vettä välttämättä tarvitse.
    Viimeistely karhunkielellä tarpeen mukaan.
     
  6. josu

    josu Gearhead


    Niitä karhunkieliäkin on eri karkeuksia esim vihreä on 380 jne
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Oisko, et kyseessä ois myllytyksen yks muoto

    Eli pinta sileäksi harmaaksi ja siihen joku hoitava kiillottava vaha?


    Naarmutonta ei saa mutta saa sellaisen pari vuotiaan auton maalin
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Noita yks tyyppi kerto tehneensä, eli vesihioi aina hienommalla ja hienommalla paperilla, ja lopuksi veti kiillotuskoneella ja hiovilla aineilla. Kuulemma tuli hyviä.

    Itse olen noita samentuneita lakattomia maaleja vaan koneella myllyttänyt parista autosta ja on tullut ihan kohtalainen. Olisi tullut parempi jos olisi käyttänyt paria eri ainetta ja ollut vähän huolellisempi.
     
  9. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Kuluneen ja välttävän maalipinnan hionta myös itsellä suunnitteilla.
    Maalipinnassa myös jokusia roskia + valumia. Ajatus oli vesihioa valumat 800/1000/1200 paperilla matalaksi ja kiillottaa lopuksi.

    Koko auto on lievästi appelsiinipintainen ja ajattelin kiillottaa maalipintaa koneella sekä käyttämällä Farecla G3 ja G6 hiontapastaa. Loppukiillotus G10 tahnalla. Luonnollisesti sumupullolla vettä sieneen, ettei ala lämpenemään liiaksi. Maalipinnassa ei ole paljoa menetettävää.

    Onko noille maalipinnan roskille jotain tehokasta keinoa vai pitääkö niiden olemassaolo vain hyväksyä ?

    IS
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    1200 kuulostaa karkeelta, ite aloittaisin tonnisella ja siitä 1500, silti sitä saa jonnin aikaa jynssätä geekutosella, et 1500 jättämät naarmut kuluu pois.

    no valumia tietty voi eka jynskätä vaikka kuivana viissatasella, siks kuivana enimmät pois koska siitä näkee heti koska valuman rappu tapaa ympäröivän pinnan ja sekin alkaa hioontua valuman ympäriltä
    veden kans siitä etiäppäi varsinainen oikohionta, vesikalvon läpi hankala katsoa peilauksia, mutta voihan sen nopsasti koekiillottaakin välissä et pääsee kuivana valoo vasten sihtailemaan.

    suosittelen myllytystalkoisiin ottamaan painepesurinkin viereen jos vaan suinkin on mahdollista.
     
  11. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Jos rikkoa haluaa niin oikein hieno karhunkieli ja fairyvettä.
    Onko tullut koneiltua sitä savea mitä saa tuohon hommaan?
     
  12. BBC

    BBC Guest

    Epäkesko kone, siihen 500 vesihiomalaikka (pehmeä trisac) , pumppupulloon vettä ja eiku päästelee menemään kulutetun pinnan.
    Lopuksi voi ajaa saman 1000trisakilla.

    Jos haluaa, niin voi myllyttää lopuksi vaikka vihreäkorkkisella 3m tai vastaavalla. On hiova vaha, mutta kiilloittaa pintaa ja tulee kestävyyttä.

    Jos on oikein työnpuutetta, niin ajaa viimeiseksi sinikorkkisella vahalla tai vastaavalla ja jos tuntuu että kiiltää liikaa niin tinnerirätillä pyyhkii läpi kiillon matammaksi, mutta kuitenkin ei ole mikään hiotun näköinen pinta,....

    Nopea tehdä koko auto kun on hyvä mirkan tms. epäkesko ja hakee maalikaupasta (jos ei oo itellä) parit pehmeät vesihiontalaikat.

    AH
     
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jotkut käyttää saippuavettä tuossa puuhassa, en nyt tarkalleen muista miksi.
    Jokatapauksessa terävien pokkausten ja kulmien kohdalla pitää olla varovainen, ettei hio tai myllytä pintaa puhki.
     
  14. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Oiskohan tässä kuitenkin haettu sellasta patinoitunutta pintaa eli paikoitellen maalipinta puhki?
     

Kerro tästä muillekin!