Trans am -83 maantienopeuksista jarrutettaessa täristää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja TempestSTW, 2.6.2015.

  1. TempestSTW

    TempestSTW 2nd gear

    Niin, moni ketju sivuaa vastaavaa aihetta mutta kun olen melkeen kaikki etupäästä jo vaihtanut ja leimasta meni heittämällä läpi myös, toi helvetin transu vaan joka kerta kun hiljentää kevyesti jarruttamalla noin 90-110kmh nopeudesta, alottaa sellasen aivan hitonmoisen tärinän, joka loppuu kun vauhti tippuu alle 60 kmh. Pikkuvika sinänsä mutta häiritsevä. Jotain ideoita, kaikki jarruosat ja nivelet ja tukivarret on melko uusia. Tasasessa maantieajossa ei täristä yhtään, eikä myöskään kaupunkinopeuksista jarruttamalla. Voisko olla jopa jotenkin laatikkoon liittyvä, tää on manuaali.
     
  2. HT

    HT Gearhead

    onko eroa tärinään jarrutatko vapaalla vai vaihde päällä?
     
  3. TempestSTW

    TempestSTW 2nd gear

    Kokeilin että laitan vapaalle kun jarruttaa, tuntuu että vatkaa enemmän vielä sillä tavalla. Todella outoo kun tuntuu että se tärinä silti tulee rattiin eniten.
     
  4. maddis

    maddis Gearhead

    Etujarrulevyt kierot tai muuten vaan epäkurantit? On sattunut omalle kohdalle kans moinen tapaus. Maantievauhdissa rengas pyörii nopeammin ja tulee paremmin esille jarruttaessa silloin.
     
  5. TempestSTW

    TempestSTW 2nd gear

    juu jarrulevythän tossa on mieleen tullut mullakin mutta kun ne on 3 kk vanhat. kai se on pakko ne tarkistella että onko tullu tiskiltä ns. paskaa. vaihdoin hetimiten auton hankittuani levyt koska vanhat oli finaalissa joten ei harmittavasti oo referenssejä siitä täristikö vanhoilla levyillä.
     
  6. maddis

    maddis Gearhead

    Itselläni oli kans uudet jarrulevyt epäkurantit. Jotain mitälie seosta, kun auton seistessä jarrupalat 'syövytti' jäljet niihin ja sekös sit kivasti täristi jarruttaessa. Työstöjälkikin oli tosin varsin karkea verrattuna sit niihin levyihin jotka tilalle laitoin.
     
  7. grantorino

    grantorino Gearhead

    Tämä on juuri ero alkuperäis- ja tarvikeosissa, ovat kyllä usein samannäköisiä mutta ero on toiminnassa.
     
  8. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Levyt asennusrasvasta putsattu epätasasesti,tai jopa jätetty putsaamatta?
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Korjaan,varastointirasvasta.
     
  10. TransSami

    TransSami Gearhead

    Oletko kokeillut lämpiääkö joku kulma? Itsellä alkoi juuri alkuviikosta käyttis täristelemään vähän samalla lailla kun satula alkoi jumittaa.
     
  11. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Niin noi etujarruletkuthan on näissä vähän tukkeentuvaa sorttia että sekin kannattaa kattoo.Monesti tukkeentuneet letkut mielletään satulan jumittamiseks...voihan se tietysti ite satulassakin vika olla.
     
  12. TempestSTW

    TempestSTW 2nd gear

    Täristäminen loppui melkein kokonaan nimenomaan uusilla etujarruletkuilla, tiedä sitten miten vaikuttaa, vaihdoin ne jo silloin 3 kk sitten, nämä mitkä nyt sain oli hieman erilaiset- ja mittaiset, ja näköjään pitääkin olla, 82-83 näissä ollut hiukan erilaiset jarruletkut kunn 84->. Enpä silti oikein tajua, kun ei ne mitään ylimääräsiä mutkia tehneet vanhatkaan ja nätisti tuli neste läpi mielestäni kun tarkoituksella kokeilin vaihtaessani.
    Kiitoksia kuitenkin, eikä tullut kalliiksi.
     
  13. 63S88

    63S88 Gearhead

    Ja kun vaihdatte niitä uusia jarrulevyjä, niin muistakaa putsata myös napa siltä alueelta kun se on kosketuksissa levyyn. Kaikki ruoste ja paska pois että levy asettuu suoraan. Välttyy usein juuri tällaisilta oireilta. Jep.
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jotenkin tuntuu ettei jarruletkussa oleva vika voi vaikuttaa siihen polkimen painalluksen aikaiseen tärinään.

    Tosin jos jarru on koko ajan päällä, levyt lämpeävät ja alkavat täristämään.

    Hyvä kun homma selvis noinkin edullisesti.
     
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Onko 83 trans amissa napa ja levy erikseen? Mutta joo, tarkkana roskien suhteen. 1 roska riittää ni levyt on eka jarrutuksesta kierot. Mites? Kun vaihdoit levyt niin täristikö heti vai menikö hetki? Vaikka sama se kun vaihdoit jo letkut.
     
  16. TempestSTW

    TempestSTW 2nd gear

    tällänen on siis etulevyhässäkkä http://www.usavaraosat.fi/product_details.php?p=557

    En huomannu tärinää heti, tosin en sillon maaliskuun puolella tuolla juurikaan kaupungin ulkopuolella käynyt edes. Heti kun aloin käyttää normaalisti autoa että ajelin myös maantiellä, niin tärinän huomas.

    Ja nyt vaan vaihdoin noi oikeanmalliset letkut ja ilmasin jarrut, hiukan pyyhin levyjä ja lähinnä tuijottelin jarruja ja siellä kaikki tuntu olevan kohdillaan -> ajelulle, ja tärinä jarrutuksissa käytännössä kokonaan poissa.
    En oikeen jaksa uskoa itekään että voi tollasella tulla kuntoon mut niin nyt tuntu että kävi.
     
  17. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Ajattelinkin ettei pitäis olla irtonapoja. Hyvä jos selvis noinkin pienellä. Mikä noissa trans am:eissa on kun tuntuu olevan paljon letku vikaa, vaikka eihän noi jarrut eroa muista gm:n tuotteista? Jarrut myös yleensä puoltaa, etenkin maantie nopeuksissa vähäänkään nopeammassa jarrutuksessa, jos letkut temppuilee. Ajoin yhden gta:n muinoin espooseen, ja ohituksen jälkeen palatessa kaistalle hieman jarruttaen, meinas se pontiac ampua suoraan pellolle oikean kautta :eek:
     

Kerro tästä muillekin!