Optima yellow top paskana, miksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jusku1, 9.6.2015.

  1. dart75blower

    dart75blower 1st gear

    Terve mulla optima yeloy top ollu 11v yhen kerran jäi navat kesä autossa talveksi kiinni akun jännite liian alhanen ladattavaksi koti konstein vein hämeen akkuun elvytettäväks ja toiminu moitteettomasti 5 vuotta
     
  2. mopperi1970

    mopperi1970 3rd gear

    Mulla on ainakin viisi kertaa käyny made in mexico yellow top tyhjänä. Normaali tehokas laturi kiinni ja hyvin on heränny. En oo ees ikinä omistanu mitään älykästä laturia.
    Pikku veljellä on kaksi noita mehikoja ja hyvin soi musavehkeetkin,Nekin käyny tyhjänä ja normaali laturilla täyteen :webmaster:
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    No on niissä ainakin se ero, että kestää ladata helvetinmoisella virralla nopeasti täyteen. Siinä missä perinteinen akku puhaltaa hapot pitkin tonttia 100-300A latauksella, niin toi tuskin lämpenee.
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No ei se ny Optima vaan ihan taida olla "normi lyijyakku"... AGM-tekniikkaan perustuva sylinterimallisilla "kennoilla" 8) ja AGM-akkuhan ei periaatteessa kestä normi Matilla tapahtuvaa latausta. Pitää olla älyä laturissa, joissakin jopa eri ohjelma AGM-akuille

    http://www.optimabatteries.com/en-us/pr ... yellowtop/
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Meinaaks, että autoon pitää vaihtaa älylaturi jos heittää optiman tilalle? :) Suurimmalla tavallisella laturilla mä olen tommoista lataillut, mitä kaupasta löytyi. Ei se siihen hajonnut, mutta tyhjänä liian kauan seisomiseen talvella kyllä.
     
  6. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Heko heko, mulla ainakin on kaikissa autoissa jännitteensäädin...
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Pohdintaan olisi oleellista saada myös tieto:

    Onko akku ylläpidetty säilytyksessä esimerkiksi ylläpitolaturilla niin että sen jännite ei ole pudonnut alle 12.4V -tason? Näin neuvotaan käyttöohjeissa tekemään. Jos ei ole, niin silloinhan on kyse käyttöviasta, ei akun viasta.
    http://d26maze4pb6to3.cloudfront.net/op ... _Guide.pdf
     
  8. Toope

    Toope 2nd gear


    Juuri näin,mutta AGM tekniikka ei muuta sitä muuksi,silti se on vaan lyijyakku,ja siihen pätee lyijyakkujen ominaisuudet. :odroll:
     
  9. voittol

    voittol 2nd gear

    Onko mitään tehtävissä 2 kpl keltapäisiä n. 9 vuotiaita optima-akkuja tehottomina , normi laturilla tulee hyvän näköset voltit , mutta kun pistän akkuun pienen invertterin ? jossa 80w lamppu , toinen akku hyytyy n. 2 tunnissa ja toinen alle 1/2 tunnissa , testin jälkeen voltit 11.8 ?
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Sulfidoitumisen poistavalla laturilla vois kokeilla mitä sellainen sanoo


    Itellä normaali akku heräsi toimivaksi, kun sisävalolla meni tyhjäksi pari kertaa ja lataili 4a laturilla päivittäin sen 8h
    Ei ole ollut startissa ongelmia, kun ennen elvyttymistä saattoi kyykkästä kaupan pihassa, kun 4km ajoa oli ja sit uudestaan piti lähteä

    ny ensimmäisillä kovilla pakkasilla samainen akku kyykkäsi ja toin sisälle oltuaan 4h laturissa siellä pakkasessa ja sit lämpimänä paikalleen, niin hyvin lähti
     
  11. voittol

    voittol 2nd gear

    Niiku joku c-tec älylaturi , kerran semmonen isompi malli oli , mutta se lakkasi toimimasta , olen tuossa itte koittanut olla "älynä" einhelli laturin kanssa , huonoin tuloksin .
     
  12. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Aikoinaan raktoriin ostettiin kaks yellowtoppia.

    Hyvin toimi 2 viikkoa. Sit oli molemmat tyhjät yks ilta. Ja oli päävirta katkaisija.

    Toinen saatiin herätettyä henkiin. Se toimi loppu talven. Mutta ei ollu uuden veikkanen. Jos joutu pidempään sahaamaan ni ei riittänyt potku. Kesän päätyttyä sekin akku sano sopimuksen irti.
     
  13. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Mut on noilla akuilla jostain ihme syistä tapana hajota kerta heitosta.

    Tämmönen ilmiö tullut jokunen kerta vastaan. Aamulla auto lähtee hyvin käyntiin ajaa noin 3-15 km. Kaupan pihaan sammuttaa ( eikä varmasti mitään jää päälle). Kaupasta ulos tullessa (5-20) min. Akku ihan kuollu. Mikä sen tekee?

    Viimeksi meni mulla akku pari viikkoa sit. Lauantai yöstä astro käyntiin hyvin lähti. Pikku reissu noin 10 km ja hetken oli käynnissä et lämpes. No maanantai aamulla oli tyhjä ku töihi piti lähteä. Lataa kyllä et ei siinä ole vikaa. Eikä virtaa saanu enään menemään siihen.

    Toki se oli kyllä hankook akku :)
     
  14. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Mut on noilla akuilla jostain ihme syistä tapana hajota kerta heitosta.

    Tämmönen ilmiö tullut jokunen kerta vastaan. Aamulla auto lähtee hyvin käyntiin ajaa noin 3-15 km. Kaupan pihaan sammuttaa ( eikä varmasti mitään jää päälle). Kaupasta ulos tullessa (5-20) min. Akku ihan kuollu. Mikä sen tekee?

    Viimeksi meni mulla akku pari viikkoa sit. Lauantai yöstä astro käyntiin hyvin lähti. Pikku reissu noin 10 km ja hetken oli käynnissä et lämpes. No maanantai aamulla oli tyhjä ku töihi piti lähteä. Lataa kyllä et ei siinä ole vikaa. Eikä virtaa saanu enään menemään siihen.

    Toki se oli kyllä hankook akku :)
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Aikalailla taitaa olla laadussa heittoa näissä. Tiedän noita 2 vuoden käytön jälkeen hajonneita ja sitten noita 10 vuotta vanhoja toimivia.

    Tietysti voisi koittaa noita sulfidin poistoja, hapotuksia, elvyytyksiä yms. mutta pitäs sen nyt ilmankin kestää vähintään sen mitä normi akku eli joku 5-10 vuotta käytöstä riippuen. Tulee mieleen nää LT wolkkarimiehet jotka sanoo että "tää diesel on hyvä ja kestävä kunhan esikäyttää, jälkikäyttää, lämmittää, jäähdyttää, säätää pumppua, tekee sitä tätä ja tota..."
     
  16. Bukero

    Bukero Gearhead

    jos tuommosen rullakenno akun päästää kiehahtamaan väärällä laturilla / lataustavalla on se lopullisesti paskana, siellä on niin vähän sitä happo/neste elektrolyyttiä eikä sitä lisää sinne saa imeytettyä. se on sitten kaput. normi muuntaja laturit tuhoaa ne helposti.
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    [/quote]
    jos tuommosen rullakenno akun päästää kiehahtamaan väärällä laturilla / lataustavalla on se lopullisesti paskana, siellä on niin vähän sitä happo/neste elektrolyyttiä eikä sitä lisää sinne saa imeytettyä. se on sitten kaput. normi muuntaja laturit tuhoaa ne helposti.[/quote]

    Se on juurikin noin, koskettaa muitakin AGM akkuja.
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    mulla älynsä väliaikaisesti menettänyt "ceetekki" ylilatasi ja keitti aabbout kuus-kaheksanvuotta "uutta" punasta optimaa ja joka oli vastoin suosituksia ekat vuotensa webastokäytössä,
    enivei tossa syssyllä ylläpitolauakseen jättämäni laturin sekoomisen vuoksi akku parin päivän kohdalla jo sihisi justjustkuultavasti ja oli pikkasen lämmennyt, mutta ei vielä tuosta kuollut käyttökelvottomaksi, ainakin reilun kympin pakkasesta jaksaa hyvinkin hyvin sahata ryypyttömän pikkulohkon tulille.
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    kuulostaa että oli jo ylitsevuotavan täynnä, älylaturisi ei vain tajunnut sitä ja normilaturi eskaloi ylilatauksen
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ctekit hyviä tossa kiehauttelussa. Mullakin tallissa oli joku kerta rikkihapon haju ja akku kupli ja oli kuuma kun älylaturi lataili. Sama noitten ctek kopioitten kanssa. Nyt mulla Matti Automatic, josko siittä olis johonkin...
     

Kerro tästä muillekin!