Hihnapyörän irroitus laturista ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja robin, 19.6.2015.

  1. robin

    robin Gearhead

    Mitenkäs oheisessa linkissä olevasta moparin laturista kuuluisi virallisesti ottaa hihnapyörä irti ? Tässä ei ole mitään mutteria päässä. Vedänkö vain ulosvetäjällä pois ja sitten prässillä takaisin laakerin tarkastuksen jälkeen ?

    https://flic.kr/p/uA45iA

    Kyseessä on noin 50 kilometriä ajettu tuliterä laturi missä tuntuu päittäisvälystä toista milliä. Laturin takaa pullahti se kuppi/neulalaakeri irti missä akselin toinen pää lepää. Tuon päittäisvälyksen takia taisi takapäästä kupin korkata ulos. Millä kuppi/neulalaakeri kuuluisi olla paikoillaan, pelkästään painamalla vaiko liimalla ? Nyt on niin väljä laturin rungon suhteen, että lopsahtaa ulos kun vähän magneettia kupille näyttää.

    Muuten palauttaisin kauppaan mutta laturi ostettu jo 15 vuotta sitten ja kyseistä firmaa ei ole enää olemassakaan :(
     
  2. SBM

    SBM 2nd gear

    Ulosvetäjällä vaan pois ja prässillä takas. Ja jos kerran takapää hyppäs irti, niin ehkä se ei ole ikinä ollutkaan paikallaan kunnolla, tai sit on väljä sovitus, ja ei siitä liimasta siellä mitään haittaa ole.
     
  3. robin

    robin Gearhead

    Se takapää on tosi väljä, tipahtaa melkein ravistelemalla kuppi/laakeri pois.
     
  4. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ulosvetäjällä pois,ja prässillä takaisin...sinne takapään kuppiin joko kunnon laakerilukitetta,tai sitten lyöt siihen kuppiin muutaman "haitan",jonka jälkeen se pysyy paikoillaan :wink:
     
  5. robin

    robin Gearhead

    Ompa muuten piukassa. Tuolla mun kaksijalkaisella ulosvetäjällä ei taida saada hajalle kuin hihnapyörän vaikka kuinka akselin juuresta yritti napata kiinni.
     
  6. SBM

    SBM 2nd gear

    Se on todella tiukassa, viimeksi kun irrotin niin käytin n. 12 tuumaista, kaksi leukaista ulosvetäjää, pienillä vetäjillä se käpälä rupeaa luistamaan pois sieltä hihnapyörän juuresta.
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tai sitten ostaa tohon hommaan tarkoitetun ulosvetäjän jostain vauhtikaupasta eli hihnapyörän ulosvedin.
     
  8. maddis

    maddis Gearhead

    Itse olen ohjaustehostimenpumpusta vedellyt hihnapyörää irti laakerinulosvetimellä. Sen saa hyvin kiinni tuohon hihnapyörän päässä olevaan pieneen ulokkeeseen, ei lipsahda yli ja kestää vetää muutenkin. Saa myös vedettyä lujempaa kuin tuolta ulkopuolelta kiinnipitävät. nimim. kokemusta on.

    http://www.motonet.fi/fi/tuote/803026/Laakerinulosvetajasarja-50-100mm
     
  9. JTE3

    JTE3 Gearhead

  10. robin

    robin Gearhead

    Tuota US Partsin vetäjään tuossa jo aiemmin katselinkin. Se olisi kohtuu hintainenkin. Ei kehtaa mitään 70-80 euroa maksaa ulosvetäjästä yhden laturin takia, pikkuisen lisää niin saa kokonaan uuden laturin takuilla kaupasta ;)
     
  11. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Pirun tiukassa nuo on, ite yritin 3-leukaisella ulosvetäjällä irrottaa mutta hihnapyörä antautui
    http://i149.photobucket.com/albums/s59/ ... c530av.jpg

    Ite uusin omaani just laakerit + hiilet, kustannukset yhteensä 11e + hajonneen hihnapyörän tilalle hommattu varaosa.

    Se takapään neulaaakeri-kuppi oli omassani ihan perhanan tiukassa, sopivalla hylsyllä lyömällä se tuli kyllä pois ja samalla tavalla uusi meni paikalleen (mulla mitään prässejä kotona ole...), joten oliskohan paikallaan vääränlainen laakeri jos se heiluttelemalla irtoaa?
     
  12. maddis

    maddis Gearhead

    Tiukassa itselläkin oli yksi ohjaustehostimenpumpun hihnapyörä. Tuolla laakeriulosvetimellä kuitenkin tuli ehjänä pois. Voihan sillä sit jatkossa vedellä laakereitakin irti ettei se turha ostos ole. ;)
     
  13. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Unohtui tuonne aiempaan viestiin laittaa,että hihnapyörää kun lämmittää siitä keskiön kohdilta,niin sekin helpottaa hihnapyörän irroittamista akselilta :wink:
     
  14. maddis

    maddis Gearhead

    Tuon kun olis itse tajunnut sitä jumia irrottaessa. Huomasin sen vasta paikalleen laitossa. Hihnapyörä tipahti paikalleen kuin tyhjää vain, kun sitä hieman lämmitti keskiöstä.
     

Kerro tästä muillekin!