ruosteen jämien poisto? hapottamallako?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja dart, 7.7.2005.

  1. Toope

    Toope 2nd gear

    Sitruunahappo on hyvä ruosteenpoistossa,mutta se ikävä kyllä ruostuu
    hanakammin käsittelyn jälkeen,jopa minuuteissa (pinta ottaa keltaista).Olen muutamat kerrat täälläkin paasannut asiasta,että fosforihappo on "ainut" oikea happo ruosteen poistoon näissä peltihommissa,sen voi jättää peltien saumoihin,jne.Fosforihappo jättää pellin pintaan rautafosfaatti kerroksen,joka sinällään on oiva ruostesuoja.(se harmaa kerros,jonka kaikki hinkaa pois).Kumpikin happo,sittis ja fosfori,vaatii lämpöä n.yli 20 C,että reaktio on ihmiselämässä kohtuullisen ajan kulutttua valmis.Vinkkinä voisin tähän kertoa,että esim. koko korin käsittelyyn riittää n.10L happoa,ja muovinen pissapojan moottori,joka kierrättää happoa vaikka pillupuhelimen suuttimen läpi kohteeseen,ja alla muovista tehty (allas) josta paluu/keräys imupuolelle (niinsanottu suihkukaappi).Ja fosforihapon myrkyllisyydestä sen verran,että kaikki kokista juoneet on sitä sisäänsä kaataneet.
     
  2. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Komppaan kans fosforihappoa. Helpoin hankintakanava hapolle on varmaan motonetin varaosatiski Josta pyytää annitrol nimistä ruosteenpoistoainetta. Nykyään taitaa olla noin 13eur litra. Oon käyttäny sitruunahappoakin agrimarketin porsaiden ripulilääkkeestä sekotettuna ja se toimii mukavasti uppokäsittelyyn pienemmille osille. Miinuksena jo tuo edellä mainittu eli ottaa todella nopeasti keltaisen värin pintaan huuhtelun jälkeen
    . Toisaalta ei oo kyllä mikään osa vielä maalauksen jälkeen oireillu vaikka niihin on kerinny tulemaan hieman väriä ennen maalausta.
     
  3. Toope

    Toope 2nd gear

    Juu,komppaan myös kapteenikosmosta,joillekkin tuntuu olevan tuo "keltainen väri"=bakteeri.Rauta rupeaa ruostumaan heti kun se tulee ulos jalostamosta,se kuinka nopeaan se rauta häviää oksidiksi,riippuu ihan siitä pintakäsittelystä.Se vaan tuo happi on ikävä asia sen ruostumisen kannalta,toisaalta jos sitä ei ois,ei meitä täällä ois näpyttelemässä tietokonetta,eikä polttomoottorista juuri hepoja sais ulos. :lol:
     
  4. poikelin

    poikelin Gearhead

    Mä käytin auton sisälattiaan dinitrolin ruosteenmuuntoainetta ja toimi. Hkissä ainakin automuovi myy tuota. Jotain 22e plo mutta on tehokasta. Eikä kannata jäädä haistelemaan vaan sprayata viimeisenä hommana ennen ku lähtee tallilta.

    EDIt: katsoin vielä koodin eli se on Dinitrol RC-900
     
  5. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mutta jos se fosforihapon konsentraatio on 30% tai enemmän niin se on voimakkaasti syövyttävää eli en suosittele nauttimaan :D

    Tuleeko tumma suojaava kerros miedoimmilla fosforihappoliuoksilla? ~50-60% fosforihappo teki kyllä peltiin reiän kun se unohtui puoleksi tunniksi vaikuttamaan lokasuojaan. Ruosteet kyllä lähti nopeasti
     
  6. itkonen

    itkonen 3rd gear

    En sen kummempaa pohjakäsittelyä tehnyt kuin hioin maalit päältä ja teräsharjalla aiempien tekemät kittaukset ruosteen päältä. Sitten vaan geeliä pensselillä ruosteen päälle. Lähtee täysin puhtaaksi viimeistä hippusta myöten kun liottelee ja rapsuttelee. Hintaa en nyt muista mutta mobitivelta ainetta saa. Muistelen että litrahinta oli kova mutta aikamoisia alueita yhdellä purkilla onntehnyt eikä ole kesken loppunut.
     

Kerro tästä muillekin!