Bensatankin maadoituksesta? Valiant -64

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja rautakansleri, 23.7.2010.

  1. rautakansleri

    rautakansleri 1st gear

    Huolsinpa Valianttini tankin ja viisaana miehenä maalasin sen oikein komeaksi. Enpä tullut ajatelleeksi, että maalattu tankki ei enää maadoitu runkoon :eek:

    Nyt kun maito on maassa kysyisin, onko joku muukin tehnyt yhtä viisaita maalauspäätöksiä ja kehittänyt kikka kolmosia jolla maadoitus on hoidettu takaisin pinnoitetulle tankille? Voiko maan viedä suoraan anturille?

    Onko joku perillä mitä kautta maan "pitäisi" yhdistyä tankkiin. Tankin ja korin välissähän on eristemateriaalia joka samalla vaimentaa kolinoita joten sieltä ei virta kulje. Tankin kiinnityspannan kautta ilmeisesti?

    Kiitollisena vinkeistä,

    RR
     
  2. GMies

    GMies Gearhead

    Tankin sivussa olevaan saumaan porataan reikä ( selllainen paikka, jossa saumapelti on leveä), reiän ympäristö puhdistetaan hyvin ...maadoituskaapelin liitin ruostumattoman ruuvin ja puhdistetun vaseliinin kanssa kiinni peltiin.
    Maadoituskaapelin toinen pää samalla tavalla kiinni runkoon/koriin, kiinnityksien päälle vielä suojaksi ML. :lol:
     
  3. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Itse juotin johdon pään suoraan tankin anturiin, ja siitä sitten piuha normaalisti takakontin puolelle ja maihin.
    Jos sen maadotuksen saa sisälle ni ei olis niin herkkä ruosteelle, vaikka kyllähän se toimii ulkonakin kun kunnolla tekee.
     
  4. JTE3

    JTE3 Gearhead

  5. Aako

    Aako 1st gear

    Elä paa ruostumatonta ruuvia, syntyy sähköpari ja alkaa lahottaan tankkia siittä reiän kohdalta :)
     
  6. GMies

    GMies Gearhead

    Älä pehmosia kirjoittele. :odroll:
     
  7. Aako

    Aako 1st gear

    Ihan faktaa ja itse koettua juttua;

    Eräs laippaliitos kiinni 8mm pulteilla, sattupa muutama rst mutteri sekaan
    8.8 pulttien kavereiksi, ne , missä oli rosterimutterit, muutanam kuukauden päästä ei auki kirveelläkään, kuin ois hitsattu kiinni, katkesivat irrotuksessa, oikeilla muttereilla kiinnitetyt irtos aivan helposti

    Vataava paikka kuin tuo tankin lieve (jäähdyttimen maadoitus) Ruosttumaton
    peltiruuvi siihen kiinnitys peltiin, vuoden päästä ruuvi roikkui irti ja oli reikä kasvanut isoksi siitä kohti..
    Mikä lie syynä vaan noin kävi, ja eivät ole ainoat kokemukset rst ja mustarauta yhdistämisestä, kun ruoste alkaa jylläämään...
     
  8. GMies

    GMies Gearhead


    En ole moiseen ilmiöön törmännyt viimeisen 40-vuoden aikana, mutta sinulla on ilmeisesti pitempiaikaiset kokemukset.

    En ole kemisti, enkä opettaja, että opastakoot ne joilla on aiheesta kokemusta.

    Jo 30-luvulla auton eri osia pinnoitettiin ns. rst-levyllä, joten sinun teoriasi mukaan ei olisi mitään enää jäljellä ovenkahvan Fe-sydämestä, vaan eipä ole haihtunut.
    Samoin on auton rst-listoja ollut jo ainakin 60-vuotta käytössä.

    Se, että rst-mutteri ei irronnut on aivan eri asia, kuin sähkögalvaaninen syöpymä.
    Noita sinun pulttejasi pinnoitetaan sinkillä, joka on huomattavsti agressiivisempi metalli kuin Ni, siis voimakkaampi sähköpari.
    Maadoituskaapelin kiinnitysreijän syöpyminen johtui kyllä aivan muista tekijöistä, kuin rst-ruuvista.
     
  9. Aako

    Aako 1st gear


    voi olla, silti mun kokemukset on kaikki olleet huonoja rst ja tavan rauta yhdistämisessä, joten kokemuksien perusteella en niitä mene yhdistelemään.
    Senverran on noita asenteluvuosia itselläkin takana, että en jaksa kommentoida kokemusta vuosissa, enkä nostaa ketään jalustalle, vaikka olis 100 vuotta värkänny! Joku pari vuotta räpläillyt voi yhtä hyvin jonkin taitaa paremmin kuin se pitkän kokemuksen omaava, että turha niillä vuosilla on pullistella
    Puhun VAIN itselle sattuneista kokemuksista tuon asian tiimoilta, en tunne
    metallien käyttäytymistä keskenään teoria ym tasolla, näin on vain käynyt todellisuudessa.
    Olen kyllä tietoinen rst:n käytöstä, mulla se ei vain näy onnistuvan...
     
  10. Quest

    Quest Gearhead

    Joskus se 40 vuoden kokemus voi olla 39 vuotta liian vanhaa.
     
  11. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Tässä puhuu kemialliset ja fysikaaliset vakiot joita ei voi välttää, ei kokemus alalta. RST:n ja "mustan" yhdistelmään toki vaikuttaa myös ympäristö. Vesi, kloridit eli suolat, rikki jne.

    Edellisestä kirjoittajasta tulisi siis ottaa oppia jos asiasta ei itse mitään tiedä.


    Galvaaninen pari syntyy vasta kun happi, liuos ja metallinen pari anodi- ja katodireaktio syntyy. Minkä tahansa näistä poistaa korroosiota eli syöpymistä, eli "ruostetta" ei synny. Korroosiotuotteet on aina oksideja joita epäjalompi metallipari synnyttää eli syöpyy eli "ruostuu".

    Korroosiotuotteet ikään kuin hitsaavat galvaaniset parit toisiinsa kiinni, esim. auton alumiiniset venttiilihatut messinkisessä venttiilirungossa. Samasta syystä kotitalouksissa sinkki ja messinki hanoja ei saa asentaa samaan vesilinjaan peräkkäin.

    Metallien potenttiaalit antavat vain teoreettista tietoa miten metallit keskenään käyttäytyvät. Korroosioympäristö ja katodi/anodi pinta-alat merkitsevät enemmän. Pieni RST-ruuvi ei välttämättä vaikuta, mutta jos alla on iso RST prikka mikä lisää pinta-alaa voi korroosio olla erilainen samassa ympäristössä. Samoin suuri kloridipitoisuus kiihdyttää korroosion kulkua.

    Eli korroosiota ei esiinny jos: ei ole vettä, jos tila on hapeton, alipaine tai jalokaasu ympäristö tai galvaanista paria ei synny eli jos metallien välissä on maalia. Maalilla estetään teräksen korroosiota eli ruostetta koska halutaan estää anodi/katodireaktio.

    Ja niin edelleen.
     
  12. Aako

    Aako 1st gear

    Juttu on karannut alkuperäisestä aiheesta kauas...jätetäänkö tässä topikissa tähän tämä juttu? :D
     
  13. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Jatketaas vanhalla topicilla.

    Onko tuo tankin maadoitus kuinka tarpeellinen? Itse nimittäin tänään irrotin maadoituspiuhan tankista, ja mittari ainakin toimii hyvin.

    Syy irroitukseen oli se, että auton edellinen omistaja on laittanut uuden tankin ja viimisen päälle massannutkin sen. Maadoitus oli sitten hoidettu siitä tankin kuskinpuoleisesta etunurkasta, jossa sitä peltiä on päällekkäin n. kämmenen kokoinen lämpäre. Maadoitus-abiko oli vedetty poraruuvilla peltien läpi, ja sieltähän tuo sitten kusi bensalammikon auton alle :mad:

    Kyseinen kulkine on '67 B-body.
     
  14. Aako

    Aako 1st gear

    Se johtohan voi olla tarpeeton esim. siinä tapauksessa, että tankki saa maata vaikka kiinnityspannan kautta, mutta kuinka kauan se maayhteys on olemassa on sitten toinen juttu...
    Tankki on hyvä olla kunnolla maadoitettu myös staattisen sähkön vaikutuksia estämässä, ainoa poitti ei ole se mittarin toiminta!
     
  15. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ei sitä tankkia tarvii sen enempää maadoittaa. Mittari vaan sen maan tarvii, ei mikään muu...
     
  16. Aako

    Aako 1st gear

    Juu, ei tarvi, jos tykkäät niistä staattisen sähkön aiheuttamista kipinöistä :)
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Kannattaa se foliohattu ottaa pois päästä :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  18. ViLU

    ViLU Gearhead

    Sun mielestä kannattaa maadottaa vaikka tankkeja ei ole ikinä tehtaallakaan autovalmistajat maadottaneet? Entäs uusien autojen muovitankin, kai nekin pitää maadottaa :poff:

    Tää on taas helvetin hyvä esimerkki miksi kouluissa opetetaan medialukutaitoa...
     
  19. JKF

    JKF Gearhead

    Ei noi maadoitus ja ESD -asiat ihan tuulesta temmattuja juttuja ole. Varsinkin muovitankkien kanssa täytyy tietää mitä tekee.
    http://www.esdjournal.com/archives/pres ... w/mini.htm

    Muoviset polttoaineputketkin on aiheuttanu päänvaivaa auton valmistajille, kun nekin pystyvät kehittämään varausta kun neste virtaa niissä.

    Siihenkin on syynsä, miksi varakannut pitää täyttää maassa eikä esim. auton lavalla.
    https://www.youtube.com/watch?v=QgAaj3D ... e=youtu.be

    Tässä toimittu oikein, mutta siltikin voi sattua ja tapahtua kun on huono tuuri.
    http://m.aamulehti.fi/kotimaa/video-ben ... steeri?v=1
     
  20. ViLU

    ViLU Gearhead

    Joo, noilla kahdella viimesellä linkillä voi pyyhkiä persettä. Kummassakaan ei ollut mitään viittaavaa staattiseen sähköön. Edelleen ihan turhaa maadottaa tankkia :poff:
     

Kerro tästä muillekin!