Mikä polttaa puolan ? SOLVED !!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja pervolet, 30.7.2015.

  1. pervolet

    pervolet 2nd gear

    TÄMÄ VIKA PAIKALLISTUI KAASUTTIMEEN, PUOLA ON OK.

    ------------------------------------------------------------------------------
    Kyselläänpäs taas viisaammilta kun ei oma tietotaito riitä.

    Kyseessä siis ´66 letukka, 396 isolohko.

    Perinteinen kärkijakaja ja uskoakseni alkuperäiset piuhoitukset käytössä.

    Startatessa antaa puolalle n.9,5 V ja latausjännite n.13,5 V tyhjäkäynnillä ja max.15,5 V kierroksilla. Kestääkö puola tuota 15,5 V latausjännitettä? Sitä ei tullu mitattua että paljonko se antaa puolalle käynnissä ollessa.

    Toisekseen, välissä ei ole nyt esivastusta. Jos sen sinne laittaa niin kumpikohan puolan plussanavalle tulevista piuhoista vastuksen kautta kierrätetään vai laitetaanko molemmat ? Jos jollain on se esivastus kytkettynä orgis piuhoilla niin siitähän se helposti näkisi tai sitten jos ois jollakin piuhoituksista joko nettilinkkiä tai kirjaa josta tarkastaa.

    Nyt sökähti jo neljäs puola vähälle aikaa. Ihan sama onko MSD vai Biltema. Aina menee samalla tavalla eli kun vaihdat puolan, starttaa hyvin ja pelaa ok. Ajat vaikkapa sen 3 km töistä kotiin ja sammutat. Seuraavan kerran kun starttaa niin eipä enää lähdekään.

    Nyt jos kokeilis etsiä sen vian eikä vaan korjata. :wc:
     
  2. buick71

    buick71 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Ei varmaankaan puolalla saa olla tuota 15,5v.Eikö orginellina ole vastusjohtoo?
     
  3. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Mistä/miten tunnistaa vastusjohdon ? Tuossa on näkyvissä 2 johtoa,jotka tulee piuhanipusta,jotka tulevat jostain. Ne on liitetty samaan liittimeen ja menevät puolan plussaan.

    Pitänee varmaan käydä Biltemasta taas kympin puola ja mitata että paljonko se työntää puolalle käynnissä ollessa. Mikä lienee olis oikea volttimäärä ? 10 V?
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Vastus johdosta tulee virta kun virta päällä ja suorasta johdosta startatessa, siitähän ne tunnistaa.

    Onko viisari vai digimittari ? jotkuin digimittarit menee ihan sekasin puolasta
     
  5. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Ahhaa, eli siis kun siinä on ne 2 johtoa niin oletettavasti silloin toinen on se vastusjohto. Tämä klaar. Silloin siihen ei vissiin sitä vastusta enää tarvii väliin laittaa.

    Ei kai tuohon sitten oikein muuta vaihtoehtoa jää kuin se liian kova lataus. Pitää vielä mitata se käynnissä ollessa puolalta. Mutta jos siinä on se vastusjohto niin silloin kait se liiallinen latauskaan ei vaikuta ? Vais kuis ?

    Jos jossain voi olla surkea niin sitten se on sähköhommat. Perkeles.

    Yleismittarilla mittailin, digitaalinenhan se. Käyttäytyi kyllä ihan normaalisti.

    Eniten tässä kai ihmetyttää se ettei kertaakaan ole jättänyt ajosta vaan aina hyytyy sammutuksen jälkeen.
     
  6. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Joo mä käytän viisari mittaria just näissä kärki vehkeissä kun tuppaa no digit sekoileen.
    Mut jos katot et kärjet on kiinni ja laitat vaan virran päälle mut et starttaa konetta niin paljon löytyy puolan plussalta ?
    Kun silloin sieltä pitäs löytyä vähemmän kuin akun plussalta jos vastus johto on.
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Mut tuntuu uskomattomalta et 15,5v latausjännite puolan polttais, kun ite tuli joskus ajettua vuoden ajan 6v puolalla ja 12v sähköillä, eikä palanut :D
    Onkohan minkälaiset tulpanjohdot ja tulpat et voisko olla liikaa vastusta niissä ja kipinä löis läpi puolan sisällä ja se tuhois sen, en oo kyllä koskaan tälläseen törmänny mut tuli mieleen et oliskohan mahdollista...
     
  8. testaaja

    testaaja Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Kannattaa unohtaa nuo biiliteeman puolat, ei vastusarvot täsmää. Mercury ei yrittänytkään käyntiin sillä. Olisko se jo jotain muuta tuhonnu noilla väärillä puolilla.
     
  9. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Jooh,pitääpä mitata kärjet kiinni. Tulpat on keväällä uudet vaihdettu US-partsilta. Tulpanjohdot on vanhat, niistä nyt ei sitten tiedä. Tunnistaako tulpanjohtoja mitenkään(vastusarvot) vai onko varmuuden saadakseen tilattava uusi setti johtoja ja tulppia ?

    EDIT: jaah, saahan ne vastusarvot selville tosiaankin vaikkapa mittaamalla. :odroll:
     
  10. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?


    paas mitaten ettei jää jännite päälle sinne puolalle kun sammutat! sattuu jäämäänkärjet kiinni ja jännitepäälle pitkäsaikaa niin puola poks...
     
  11. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Se tuli jo tuossa mitattua ettei jännitettä tule puolalle kun on virrat veks.

    Sen verran oireista vielä että väliä sammutuksella ja starttauksella ei tarvii olla kovinkaan kauaa. Tänään abaut 2 h ja ei enää lähteny.
     
  12. testaaja

    testaaja Gearhead

  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Mittaa ne kaikki johdot paljon antaa vastusarvoa jakajan sisäpuolen tapin ja tulpan liittimen väliltä jos ei vastus arvoa löydy ollenkaan niin ovat poikki tai joku liitos pätkii, eli uutta sitten vaan.

    Kato ne tulpat onko resistori mallia vai ei, jos ei tulpan teksteistä ota selvää niin mittaat vastus mittarilla.

    Jos on resistori tulpat niin sit laittasin suorat kuparijohdot tai jos ei oo vastusta tulpassa niin jotkuin pieni ohmiset tulpanjohdot.
     
  14. budweiser

    budweiser Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Jos kaikki nuo puolat on sulaneet ainoastaan auton seistessä nii sinne tulee jännite...käännätkö sammuttaessasi virtalukon off asennosta vielä "radio" asentoon äärivasemmalle...?(= virta päällä ja siinäkun on joku Suomi kytkentä nii voip olla myös sytkä virta päällä...) -Tai onko horo virtalukko, sammuu off asennossa mutta avainta pois hiplatessa kytkee sytkän...???
     
  15. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Avaimen käännän keskiasentoon. Vois kokeilla vielä mittailla jännitettä nollilla ja samalla heilutella avainta virtalukossa, oisko joku asento siinä mikä jumittaa virtaa päälle.

    Suomikykentöjä ei pitäis olla kun auto tuli vasta viime vuonna suomeen ja oon sen ensimmäinen omistaja täällä.
     
  16. buick71

    buick71 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Ite 62:sta akkua ekana kesänä tyhjentelin just tuolla"radio" asennolla,eli jonnekkin se virta kului :oops:
     
  17. budweiser

    budweiser Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Kurkista myös näyttääkö miten pahasti sulaneelta virtalukon takana...lukon pohja sekä siitä lähtevä johtonippu voivat olla myös ongelmien aiheuttajina.
     
  18. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Akunnapa irti kun pysähdyt.Ei ainakaan mene sillon sinne mitään ja jos noin pelaa niin hommahan on selvä ja tutkimaan.
     
  19. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Bilteman puolat eivät toimi V8-koneessa, palavat. Eikä muittenkaan varaosaputkien etupäässä 4- ja 6-koneisiin tarkoitetut yleistehopuolat.
     
  20. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Vaikeahan tuota on parantaa kun ei oo nähnyt.. mutta,mutta...Mites olisi jos kerralla lopettaisit nuo puolanvaihdot ja samalla päivittäisit tuon kärkisysteemin huomaamattomasti nykyaikaan jossa "kaupanpäälle"vielä tasaisempi käynti,parempi käynnistyvyys,ei enää säätelyä/kärkien vaihtoa ja ehkä pikkasen tehoakin lisää?
    Pertronix FlameThrower koko jakaja "Plug and Play"niinkuin mainosmies sanoo ja siihen vähäohmisen Ignitor puolan(tai vastaavat joiltain muilta valmistajilta).
    Päällepäin eivät eroa alkuperäis-systeemistä,meinaan jos esim MR auto tai originaalilinja muuten auton tyylissä.

    Itse asensin moiset ehkä 5vuotta sitten moisten murheiden "uuvuttamana",senjälkeen ole sytytyspuolelle tarvinnut tehdä yhtään mitään ja toimii niinkuin pitääkin.

    Moinen uudistuspaketti ei ole edes mielestäni kallis..noh,mihin kukin vertaa..mutta jos se antaa sielunrauhan ja voi keskittyä seuraavaan ongelmakohtaan mitä vanhoissa autoissa piisaa, niin suosittelen.
    Toki latausjännite oltava ok,johdot kunnossa+liitoksetkin ja tuo virtalukon pohja(ei liene kallis sekään jos tuntuu että ei kunnossa).
     

Kerro tästä muillekin!