Mikä polttaa puolan ? SOLVED !!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja pervolet, 30.7.2015.

  1. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Mistä se puola tietää monta sylinteriä siellä on? Ihan samalla tavalla sen pitäisi toimia, kipinä kerrallaan.

    Just tuon Bilteman sinisen puolan meinasin omaan laittaa. Puolahan on hyvin yksinkertainen muuntaja, aika samanlaisia ne kaikki on.
     
  2. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Itse käytän tällasta Vanhuksen miinus (-) -navassa. [​IMG]

    Tää on osoittautunut hyväksi, helpoksi ja toimivaksi "akun irrottimena" - lisäksi toimii jopa alkeellisehkona mutta toimivana ajonestojärjestelmänä... :-?

    http://www.motonet.fi/fi/tuote/481830/A ... -katkaisin
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Liikaahan se sun laturi lataa, vielä jos se vastusjohto
    on poistettu ja nyt on suora virta, tuhoaa nopeasti puolan.
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Kyllä se nyt vaan tietää... Olisi ehkä fysiikantunnilla koulussa kannatanut olla hereillä. Voithan sä kokeilla mutta ei kauaa toimi.
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Jos vastusjohto poistettu ensin palaa kärjet yleensä (mikäli puola oikea). Mutta liikaahan toi lataa ellei akku sitten ole lähes sippi.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Eli jos nelosmotti kiertää 9 tonnia, hajoaa puola siinäkin?

    Joku perustelu tuohon puolan hajoamiseen kasipyttyisissä vs. nelos/kutosmotit kiinnostaisi tietää.
     
  7. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    jäi hirvittävästi vaivaamaan toi 8 vs 4 pyttysen puola asia ettei saanu viime yönä nukuttua, pystysikkös perusteleen miks täytyyolla erilainen polandi?
     
  8. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Olen ollut hereillä, ja luulen ymmärtäväni aika paljonkin fysiikkaa, mutta tätä en. Ikinä en ole puolassa nähnyt mitään sylinterilukumerkintää. Kyllä se aika tyhmä muuntaja vaan on, toimii ihan samoin oli sylkkyjä 1 tai vaikka 12. Virranjakaja hoitaa sitten sen sylinterimäärän. Siis näissä vanhoissa vehkeissä. Voit tietysti selittää miten se sitten oikeasti on?
     
  9. onre

    onre 3rd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Selitäs nyt sitten tyhmälle että mikä se ero on? Jos tämmönen kaltaseni fysiikantunneilla nukkunut systeemiajattelija alkaa asiaa miettimään, niin puolallehan tulee ikäänkuin syötteenä jatkuva +12 volttia, ja maata katkomalla muodostetaan sytytyspulsseja. Tämä tarkoittais, että ainoa asiaan puolan kannalta vaikuttava seikka voi olla sytytyspulssien taajuus. Nelos- ja kasikone eroavat tässä siten, että kasikoneessa pulsseja tulee tuplamäärä suhteessa kierroslukuun koska sylintereitä on kaksinkertainen määrä.

    Oletetaan että vakiokuosinen jenkkikasi kiertää matka-ajossa vaikkapa 2000 rpm nopeudella. 2000 kierrosta minuutissa, neljä työtahtia per kierros (nelitahtinenhan sytyttää vain joka toisella kierroksella) eli 8000 sytytyspulssia minuutissa. Jaetaan 60 sekunnilla, saadaan 133 ja kolmasosa sytytyspulssia sekunnissa.

    Napataan verrokiksi vaikka toi tallissa lojuva kanttilada. Siinä on 4,3 perävälitys, 155R13 rengaskoko ja 1,2 litran kone. Renkaan vierintäkehä n. 176 cm, joten tästä kun laskeskelemme niin satasen vauhdissa kierrokset ovat aika tasan neljätonnia. Eli 133 ja kolmasosa sytytyspulssia sekunnissa.

    No, jos nyt oletetaan että sitä jenkkikasia huudatetaan vaikkapa 6000 kierrosta minuutissa, niin onhan tämä jo vähän helvetisti sytytyspulsseja. Vaikuttaako se oikeasti niin paljon? En usko että tällaista kierroslukua kuitenkaan ylläpidetään ihan hirveän pitkään kerrallaan.

    edit; ja eipä moni kasikone edes kierrä kuuttatonnia. Muistelisin että esim jonkun 307:n huipputehon kierrokset olivat 3600 luokkaa.
     
  10. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Sivuutan sujuvasti käynnissä olevan kiivaan keskustelun puolan mallista/kestävyydestä... :)

    Kävin ostamassa yleismittarin ja puolan (motonet , 15 €, ei kestä perse testailla niillä 60 € MSD puolilla), tarkoitus olisi nyt viikonlopun aikana perehtyä asiaan tarkemmin.

    Nämä siis mitataan:

    a) sytytysjohtojen vastusarvot
    b) tulppien vastusarvot
    c) puolalle virtalukolta tulevien piuhojen (2 kpl) vastusarvot (kärki kiinni jakajasta ja jännitteen mittaus)
    d) käynnissä ollessa puolalle menevän virran pitoisuus
    e) puolan arvot ennen paikalleen laittoa
    f) tutkitaan virtalukon kunto päällisin puolin
    g) virrat nollille ja heilutella avainta virtalukossa, antaako virtaa "vahingossa" puolalle
    h) mittaan myös nuo"palaneet" puolat

    Näillä luulis jotain jo selviävän. Jos ei, niin sitten on kohta halapa Impala myynnissä...
     
  11. testaaja

    testaaja Gearhead

  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    onre/testaaja ratkaisivat juurikin pähkinän, kyse on sytytyspulssien taajuudesta ja puolan ohmeista. Ja todistetusti nuo Bilteman ja Motonetin yleispuolat eivät kestä kasin kanssa...

    GM:n kierroksista en tiedä mutta tuo oma 360 kiekasee kepeesti 5500rpm ilman puutumista :rotfl:
     
  13. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    No mikäs neloskone se nyt sen 9 tonnii kiertää??? Ai niin Impin konehan ottaa kepeesti 12000rpm :rotfl: mutta eipä sitäkään siellä punarajalla kauaa kierrätetä.
     
  14. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Mitä suurempi vastus, sitä pienempi virta, paremminhan sen silloin pitäis kestää? Täytyypä muuten mitata alkuperäisen ja Bilteman puola jos niissä jotain eroja olisi. Vielä tuo selitys ei oikein mene läpi.
     
  15. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Välihuutona tähän että kestää kait se nyt perkele sen että saa mitattua ? :D
     
  16. kippis

    kippis Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Väliinputoajana huutaisin et teidän teorioillanne vauhtiputiikeissa ei tarvittais kun yhtä puolaa, se käy kaikkiin.
    Njet njet njet, kylpä mää laittasin ainakin sellasen mikä kulloiseenkin vehkeeseen on tarkotettu.
     
  17. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    ja tämän öhmimäärän perusteella väittäisin että v8 puola mahdollisesti hajoaa 4 myllyssä jos on hajotakseen mutta ei toisinpäin.
    toistepäin saattais sitten olla teoriassa pikkasen pienempi kipuna teho.

    lisäksi kosketuskulmakin taitaa vaikuttaa jotain?
     
  18. onre

    onre 3rd gear

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    No katos kun tyhmä osuuskaupan asiakas on ostanu vaan "puolia" sen kummemmin miettimättä sylinterimääriä. Yhteensä varmaan kolme kappaletta viidentoista vuoden aikana. Jakaumakin on hauskasti sellanen että yks neloseen, yks kutoseen ja yks kasiin.
     
  19. BBC

    BBC Guest

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Mulla 409cid isolohkossa ei kestänyt halvat kiinan puolat ja räjähti yksi Blaster II:kin öljyten hyvin lattiamaton ja tuliseinän sisäpuolelta.

    Sitten sain kaverilta 60luvun V6 taunuksen Bosch puolan ja sillä on menty 50 - 100 000km. Painaakin puolta enemmän kuin nuo kiinan Blasterit, yms. motonet/biltema puolat. En ole mitannut ensiö enkä toisiokäämejä. toimii.


    ah
     
  20. atobee

    atobee Gearhead

    Re: Mikä polttaa puolan ?

    Mitä suurempi vastus, sen enemmän se lämmittää puolaa ja liiallinen lämpö sen puolan rikkoo.

    Liian korkeaa latausjännite ja suuri vastus lämmittää sitten jo tuplasti.
     

Kerro tästä muillekin!