Jenkkkien polttoaineen kulutuksesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja caprice85, 18.11.2012.

  1. impala67

    impala67 Double Gearhead

    syy lekendaarisimpiin yli 20 lukuihin on siinäkin että jos mittaillaan minkä vaan wanhan fullsizen ns. YHDISTETTYÄ, eu tyyppistä kulutusta saadaan hirmuisia lukemia. maanteillä pääsee suurimmalla osalla vakiokalustosta janoisimmillakin isolohkoilla alle parinkympin. siis vakioina ja ehjinä tehtaan säädöissä... mutta harva wanha auto on vakio- ja vielä harvempi säädöissä täydellisesti.
     
  2. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Niin ja pitää muistaa myös se käyttö tarkoitus. Esim 1.3 corolla taitaa viedä vähemmän kuin esim 5.7 vani. Mut sulloo sen täyteen raksa kamaan niin erotus onkin toiseen suuntaan ainakin isommilla teillä. Taitaa tommosessa vanissakin lopulta olla suht hyvä hyötysuhde.
     
  3. peltsi

    peltsi Gearhead

    Toisille taas on vaikee uskoo kympin kulutuksia kun on 20 vuotta ajellu jenkeillä eikä millään tahdo mennä alle 15 litran.
    Näyttää mun käyttis cdi:n kulutuskin olevan 30% suurempi ku mihin jotku muut pääsee.
    Viikonloppuna kaverin jenkkiveneen kyydissä ja vie kuulema matka-ajossa 20L/h. Ajotietokone näytti samaan aikaan 0.9L/km ja vauhtia oli 55km/h.

    Kulutus on joillekki uskon asia :)
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tosta voi pikkasen kierompi laskea että kulutus on 50litraa per tunti :rotfl: .
    Pitäiskö oikein mitata lauantaina kepsillä kohtuu ripeän kesävessan kulutus. 4.3 peräskruuvi ja loikkaritoosa. Kohtuu ripeä on tässä tapauksessa sellanen että 20metrin kiihytyksessä vauhtia on ~80kilsaa per tunti.
     
    SauliK tykkää tästä.
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Huijaako sun mittari? Vertaa joskus matkamittaria siihen mitä gps näyttää kun olet ajanut jonkun tietyn pätkän.

    Onko sun kone säädöissä, vai onko sulla joku mielettömän iso tai viritetty kone tai lyhkäset perävälitykset?

    Kyllä saman aikakauden euroautot vie melkein yhtä paljon. Joku automaatti-Volvokin isolla koneella on aika janonen kaupungissa tai joku automaattitaunus.

    Tietty noi pikkukipot sitten erikseen.
     
  6. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Ei oo vielä ollu yhtään jenkkiä jolla ois alle 11 litran päässy. Nykynenkin käyttöauto 2002 jeeppi 3.7 v6 viepi nurkka ajussa sen 14 litraa.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Duunikaverilla oli käyttöautoetuna 2litranen automaattimondeo (etuvetoinen taunus siis) ja se vei kympin minimissään.. jätkä oli tosi kypsä siihen autoon! Ei tullu paljoa vastinetta rahalle!
     
  8. Caideman

    Caideman 1st gear

    Lomareissu n. 1200 mailia, 350 + PG + tiuhahko perä + Holley 600cfm + muuta pientä -> 300+ hp, keskikulutuksella 12,4 l/100 km.
     
  9. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    1999 Suburban 6.5 TD kulutus 13,84L 2 henkeä kyydissä ja penkit nurin + roinaa täys. Sama auto 5 henkeä ja harrastusvälineet mukana 14L.
    Volvo farkku 2 litran koneella vei saman. Omega 2.0 bensa 6,7L. Mersu 220TDI 8,7L. Citikka C5 2.0 TD 6,2L. Passat 1.9TDI 6,1L. Ford F350 6.0TD 14-25L riippuen kaasujalan asennosta.
     
  10. LPV

    LPV 3rd gear

    Vaihda TH200-4r:ään, saat ylivaihteen ja lukkoturbaanin samantien... Kierrokset matka-ajossa tippuu mallikkaan alas.
    Loota on saman pituinen kuin TH350 ja asettuu sen paikalle, kun siirtää takapään kiinnikkeen palkissa toiselle puolelle. Kardaania ei tarvitse muuttaa, sopii sellaisenaan. Mulla on nyt ollu 10 vuotta FB:ssä 305:n jatkeena, TH350 tilalla, TH200-4r. Kulutuksia en ole pahemmin mitannut, ei ole tapana. Poriin ajettiin kerran vajaassa 2 tunnissa, kesällä aamuyöstä, tankkasin siellä 22 litraa ja tankki oli täysi. Nopeutta oli kuitenkin yli 100 keskimäärin, välillä varmaan 150 paikkeilla kun siinä on 80 alueitakin matkalla.
    Toinen keikka, jolloin kulutus yllätti, oli kun ajoimme Chevy STW:llä traileri perässä Kalajoelle. Tankkasin Vaasassa täyteen ja kiertelin ympäri kylää hakemassa kaverit kyytiin, meitä oli 6 henkeä joista 3 yli 100kg äijää. Perillä kisojen jälkeen tankattiin 24 litraa ja ihmeteltiin kun meni niin vähän...
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Se th200 olisi, mutta kun mulla on se 2.4 tai vastaava aavikkoperä tossa. Ei oikeen ylivaihteesta ole hyötyä kun vauhtia tarttis varmaan olla 120 että sitä voisi käyttää.

    Toi mun perä ei vollota ja on lukollinen ja lukkokin pitää, joten annan ton olla tuolla kun ei ole noista välitysten vaihdoista osaamista.
     
  12. LPV

    LPV 3rd gear

    Paljonko on kierroksia 100km/h?
    Mulla on FB:ssä myös joku 2,56 tms. perä ja kierrokset on 100:ssa jotain 1700rpm. OD:llä ei vaan kannata ajaa kuin vasta maantiellä, kun on niin harva. TH200-4r on vaan paljon helpompi löytää kuin Lukkoturbiinillinen TH350.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Laskurin mukaan 1450 80kmh nopeudessa ja 1750 100 nopeudessa + turbiinin luistot. Laskurin mukaan 0.67 vaihteiston välityksellä 100kmh vauhdissa olisi vajaa 1200 kierrosta mikä ei mun mielestäni ole mitenkään järkevä kierrosluku kun varmaan kyykkäisi joka ylämäessä.80 nopeudessa jenkat olisi jo alta tonnin.

    Muistaakseni kun joskus katoin, mulla oli 1600 80 nopeudessa kierroksia, ettei toi laskuri hirmusesti heitä.
     
  14. 300

    300 2nd gear

    -74 Dart 360cid + A999 + 7 1/4 (kyllä pikkuperä) lukkoperä 3.2x jotain välityksellä. 272 nokka, 750dp, peltisarjaa yms. 12.9s varttimaili.
    Ennen säätöjä 25l satkulle :) :) :)
    Säätöjen jälkeen 14-15l matka-ajossa satkulle.
    Taajama, ihan kaasujalasta kiinni.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ex buickissa oli 2.73:1 perä ja th2004r, 80km/h vauhdissa oli kierroksia pikkaisen reilut tuhat ja 100km/h (teoriassa siis, 80km/h lätkä perässä) reilu 1200. Kyllä se 350DX sen kohtuullisesti vei mäellekin vaikka eihän siinä ole kuin 105hv.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vähän ot:na monem voövonkin kulutus turhan legendaarinen tai mulla jotain vikaa. 940 2.3 autom. 8,5-9 maantiellä ja nyt oli 200km maantietä 120-140kmh vauhdilla 9,5l. Ei suomessa. Kaupungissa tosin 15 kuten jenkillä.


    Suurin syy vs jenkit on musta laiska kone. Vaatii kenkää. Laatikkokaan aw71 ei ole jenkkien tasolla. Näistä se syntyy.



    Säätiöhin vielä... Näillä (usa) helppo tärvätä lisälitroja kun liian rikkaalla seoksella tai jopa ryypyllä ei ole vaikutusta ajoon joten soppa palaa vahingossa siivellä.
     
  17. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mullakin oli joskus neulaventtiiliin päässyt jotain paskaa, ja ihmettelin kun ei tuntunut 25-30 litraa oldsille missään. Vähän se rötäs kyllä mutta vedossa kuitenkin toimi hyvin. Suodatinkoppa pois niin sehän tihkutti käydessään kokoajan tippoja sinne kaasarin kurkuille :D
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Linnaruisinkireissu 355kilsaa 61litraa bensaa liikkeellä yhteensä 5h40minsaa. Pikkasen on paksulla kun satkun vauhdissa seosmittari heiluu 14.4-14.8 välillä.
    Niin ja turbaanin lukko ei toiminu :rotfl: 2800 jenkaa satkun vauhdissa ja pää humisee vieläkin.
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kaveri pisti oman 940 naftaliiniin, kun se vei sellaiset 13l/100km. Sähköloikkarilootalla oleva malli. Kyllä sillä monta keikkareissua heitettiin mutta kulutus kärryn kanssa järjetön. Nyt kaveri ajelee 4wd voyagerilla ja 6.5td g30 vanilla. Kulutuslukemat samoja kuin sillä volvolla.
    Se Volvo kävi kyllä pajalla mutta pakokaasupäästöt ok eikä jarrut laahanneet tms. Se vaan vei bensaa.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kaverin turbo automaatti 740 2.3 vie kuulemma kanssa sen 12-15 ajo sitten missä ja miten tahansa. Tossa vielä joku lambdaton muinaismotronic missä ei ole mitään diagnostiikkaa tai muutakaan...Eti siinä sitten syitä miksi bensaa kuluu
     

Kerro tästä muillekin!