Kiilloitettujen alumiinivanteiden kunnostus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja mustang66, 8.8.2015.

  1. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Terve,

    Kohteena olisi lähes käyttämättömät, mutta auton alla n. 6 vuotta olleet american racing vanteet, vanteisiin on hapettunut ikäviä läikkiä ja kiilto on tipotiessään ja pinta on karkea, hinkattu tuubitolkulla autosol aineella ja jonkinlaista kiiltoa on tullut takaisinkin, mutta läikät ei häviä mihinkään. Olisiko kellään niksejä millä vanteet saisi taas uuden veroisiksi?
     
  2. 383

    383 Gearhead

  3. pekka.j

    pekka.j Gearhead

    Ite tykkään myös tosta mother'sin tökötistä, Jeepin slotit kiillottui tohon tapaan ihan käsin:

    Lähtökohta
    [​IMG]

    kesken
    [​IMG]

    ja valmis
    [​IMG]
    Ei virheettömät, mutta riittää mulle (laiskalle)
     
  4. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Tuollaiset tasaiset vanteet saa helposti kiilloitettua, kun laittaa porakoneeseen rättilaikan.
    Ensin karkealla tahnalla ja sen jälkeen hienolla, niin lopputulos on hyvä.

    [​IMG]
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jos pinta on karhea, pitää se hioa ensin, ei se kiillä jos on karhea pinta.

    800 - 1000 - 1500 - 2000 vesihionta ja lopuksi laikalla kiilloitus.
     
  6. BBC

    BBC Guest

    Juuri kuten Mikkis kirjoittaa.
    Pohjatyöt on kaiken A ja O. Vesihionta käsin tai koneellisesti ja sitten kiilloitus, joka on vain jäävuoren huippu ja helppo.

    Itselläni on 3 eri vahaa isoisa harkoissa. Alumiiniin tarvii yleensä vain hienointa kiilloittavaa, jos on pohja kunnossa, enemmän hiovista vahoista jää yleensä jälkiä.

    Sisal laikka on myös hyvä alumiinin pohjatöihin.

    Joskus alumiini on niin huokoista, kuten coupeni quick change, että valupinnan hiomisen jälkeen kun pintaa kiilloitti, jäi rumasti pientä pinta huokosta ja paljon. Tässä vaiheessa oli 40tuntia takana töitä, ja täytyi vielä pienen tampin ja naskalin kanssa naputtaa reiät kiinni, ja jatkaa hommaa hiomalla, ja sitten loppukiilloitus,....15h lisää, mutta lopputulos on vieläkin hyvä 8vuoden jälkeen.

    a
     
  7. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Komppaan!
     
  8. maxy

    maxy 3rd gear

    Millä ootta ottanu vanteista tuon lakan irti? Ite ostin yhet vanteet ja niihin oli ruiskutettu paksulti lakkaa. Nyttemmin päässy lakan alta hapettumaan. Ostin Puuilosta jotain maalinpoisto ainetta. Ei oikee tehoa.
     
  9. voijaggeri

    voijaggeri Gearhead

  10. Esaa

    Esaa Gearhead

    Mä ostin muurauspaljun ja upotin vanteen kerrallaan tinneriin (ihan perus pesutinneri) vuorokausi upoksissa ja painepesurilla puhtaaksi helppoa ja vaivatonta. lakka läätee kuin kelmupäältä pari sarjaa putsattu! :D
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tuolta kyselin kanssa neuvoa, mielestäni ihan hyviä sainkin: http://syty.net/forums/showthread.php?t=103568

    Alunperin ei taida toisin olla kiiltävä vaan enempi sellainen koneistuksen jäljiltä oleva pinta. Ja sellainen olisi tavoitteena sitten joskus kun projektiin innostuu. Miten muuten kanttari-ihottuman korjaaminen, onko vietävä alumiinihitsarille + sorviin?
     

Kerro tästä muillekin!