jarru puoltaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja kipa76, 10.8.2015.

  1. kipa76

    kipa76 3rd gear

    elikkä -65 buick special on potilas ja 1 piiri tehostetut jarrut kyseessä.

    etujarru puoltaa oikealle normi jarrutuksessa ja kerralla lukkoon niin sitte lukittuvat kyllä molemmat.

    leimalla heittoa oli joku 25% mutta ei tullu ees leimaa ku koe ajolla veti rattia aika kovast...

    seuraavaa tehty:putket ja letkut vaihettu, kengät vaihettu, rumpuja vaihettu puolelta toiselle, sylkät avattu ja hiottu ja liikkuvat hyvin eikä vuoda, ilmattu huolella jne perus jutut pitäs olla kunnossa.

    enkä ole huomannu ohjaus osissa väljää eikä myöskään katsuri löytäny mitään...

    MITÄ VOIN VIELÄ TEHDÄ???
     
  2. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Olet tehnyt ihan samat asiat, kuin mitä itse tein. Leimalla oli heittoa etujarruissa, mutta "asiallisella" asemalla niitä poljettiin niin kauan, että lopulta menivät nippa nappa läpi. Tarkistapa onko Sulla kengät "oikein päin"? Ittellä oli ne liinat melkein saman mittaiset, mutta kun käänsin ne (jos nyt taas muistan oikein) niin, että se snadisti lyhyempi "on edessä", niin kaikki ongelmat jarrupuoltamisessa loppui siihen.
     
  3. kipa76

    kipa76 3rd gear

    kengät on oikein päin, mutta voishan ne vielä tarkistaa kuitenki ko ei enään muuta osaa...

    jotenki outoa ko ei asetu ja minun kaveriki niitä katellu joka kyllä osaa hommat...
     
  4. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Kannattaa aina ottaa kuvia, kun on paikat auki, niin voi tällasiakin asioita tarkistaa helpommin jälkikäteen.
    Toki saattaa olla esim runko kiero..?
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tässä pätee sama kuin takajarrurummuissakin, pidempikitkapintainen kenkä on toisiokenkä rummun pyöriessä ajosuunnassa, eli taaempi. Samoin se, että kenkien täytyy nojata tiukasti yläpäistään ankkuritappiin kun jarrua ei paineta. Jos ei nojaa, niin syy voi olla vaikka jumittava jarrusylinterin mäntä tai kenkien yläpään palautusjouset voi olla huonoja tai väärin.
    Tämä liittyy jarrujen itsetehostukseen, sen toimimattomuus on yleensä todennäköisin syy epätasapainoon.

    Noiden lisäksi, itsetehostuksen toimimattomuuteen voi vaikutta se jos yläpään ankkuritappi on kulunut pahasti (ei enää pyöreä) niin että jarrukenkä ei kiilaudu rumpua vasten jarrutettaessa oikealla tavalla.

    Joskus olen täyttöhitsannut sen ja viilannut pyöreäksi, sen voi tietysti yrittää myös irrottaa ja kääntää niin että kuluneempi puoli jää jättöpuolelle (eteenpäin).
     
  6. kipa76

    kipa76 3rd gear

    hiekalla ku jarruttaa niin kevyessä jarrutuksessa lukittuu kaikki muut mutta ei vasen eturengas ja jos tekee kovemman jarrutuksen niin sitte menee kaikki lukkoon
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    onko jo tarkistettu, että jarrusylinterien halkaisijat on samat
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    = Itsetehostuksen puute, todennäköisimmin.
     
  9. JTE3

    JTE3 Gearhead

    Tarkasta jarrukilvistä että kohoutumat joihin kengät nojaavat, ovat tasaiset. Yleensä ne ovat kuluneet kuopille, jolloin kengät
    eivät liiku kunnolla/tasaisesti.
     
  10. Uniflo

    Uniflo 1st gear

    Joskus rumpujarruissa puolto ongelmaan on meikäläisellä auttanut, ihan yksinkertaisesti säätö. Eli onko jarrukengät kummallakin puolella yhtä lähellä rumpua? Kun vanhoihin rumpuihin on vaihdettu uudet kengät, eivät automaatti säädöt toimiessaankaan välttämättä vedä kenkiä riittävän lähelle rumpua. Vaan säätö täytyy tehdä itse ruuvailemalla.
     
  11. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Muistaakseni pitäis säätyä automaattisesti, kun pakittaa ja jarruttaa, mutta jos ei tuo tulosta, niin siitä rummun reiästä meisselillä...
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    25% heitto ei muuten tule ohjauslaitteista eikä kierosta rungosta.

    Hantta
     
  13. kipa76

    kipa76 3rd gear

    olen noita kyllä säätäny useaan kertaan ja asia ei muutu yhtään.
     
  14. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Mä yritin ennen aina ennen leimaa "kiristää" säätöä "laiskalta puolelta", mutta viimeks löysäsin sitä toista, niin meni just leimasta, mut sen jälkeen vaihdoin kengät (lyhyempi eteen?), niin nyt menee ajossa ihan suoraan.
     
  15. kipa76

    kipa76 3rd gear



    olen löysänny ja kiristänny ja samanlainen on koko ajan...
    en ymmärrä ko vaikka vaihtoi rummut keskenään niin ei mitään vaikutusta,ja kaikki mitä on tehty niin ei tunnu olevan vaikutusta,ainakaan paljon
     
  16. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Ihan saman mäkin tein ja sama fiilis oli. Nyt menee suoraan! :p
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Varmaan olet myös vaihdellut myös jarrukengät vasemmalta oikealle?
    Rumpuineen ja ilman?
    Kyllä tuommoinen ristiin testaus paljastaa paljon.
    Yksi mitä voisi kokeilla, laita kevyt huntu spray maalia kengän pintaan, kasaus. Kevyt jarrutus, osat irti, onko ottanut koko kitkapinnalta tasaisesti ja samalla tavalla?
     
  18. kipa76

    kipa76 3rd gear

    en ole kenkiä vaihellu puolelta toiselle mutta luulis pelkkä rumpujen vaihto vaikuttavan jotenki.
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Joskus on tullut vastaan jarrukenkä satsi, joka ei vaan jarruta kunnolla.
    Vasta vaihtamalla toiset on alkaneet toimimaan.
     

Kerro tästä muillekin!