Moottorin lämmöt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jarpat, 11.8.2015.

  1. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Täälläkin usein moni tuskailee, että käykö se kuumana vai liekö mittarissa vikaa, tai muuten vaan on epäilys, että missä mennään... Ittellä ei oo tossa harrastepelissä edes mittaria, vaan ainoastaan sellan "idiot light", joka vissiin syttyy, kun kone on jo liian kuuma. Kaikille lämmöstä huolestuneille olis nyt tällainen halpa pikaratkaisu - oma lämpömittari ylävesiletkuun:
    http://s1310.photobucket.com/user/jarpa ... rt=6&o=141

    Kävin kellarista yhdestä putkesta nappaamassa tuon, mutta varmaan näitä saa myös rautakaupasta. Kiinnitys helposti ilman työkaluja (jousella) ja varmaan pysyy paikallaan. Testasin ensin käyttöautolla (nissan primera)ja siinä pysyi lämpö maksimissaan 78 asteessa, eikä sen yli, mistä saattaa päätellä, että tuo on about sopiva auton käyttölämpötila - ainakin näin ylävesiletkusta mitattuna.

    Sitten laitoin mittarin chevyyn kiinni. Tarkoitus oli muutenkin käyttää kone lämpimäksi ja säätää venttiilejä. Tuolla pystyi sitten seuraamaan hyvin lämpöä, kun auto kuitenkin kuumana päivänä sai jonkin aikaa siinä paikallaan lotkottaa. Venttiilit tuli säädettyä ja lämmöt pysyi hyvin siinä about 75 asteessa, mikä muuten on muistaakseni myös termarin lämpöarvo.

    Joutaapahan tuo nyt tuossa olemaan vaikka ajokauden loppuun, niin voi milloin vaan halutessan tarkistaa, että kaikki on ok. Että jos on epäilys lämpömittarin toiminnasta tai lämmöistä ylipäätään, niin tuollaisella "analisaattorilla" pääsee asiasta jyvälle..? :poff:
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Hieno vinkki. Sulla on tosi hienot NORA-vesiletkut. Slanttivanissa on kans kaikki ohuemmat vesiletkut tuota tavaraa. Tosi Race, sanoi autoharrastajapoikani...
     
  3. jarpat

    jarpat 3rd gear

    ^
    Tais olla eka letku, mikä etolasta käteen tarttu...
     
  4. Vetja

    Vetja 1st gear

    Pitääpä laittaa tommonen 58vm valmettiin ku vanha mittari on katkennut.
    Näytti hinnatki olevan alle 10e netissä.
     
  5. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Toi on kyllä ihan hyvä systeemi lämpöjen tarkistamiseen.
    Ite oon käyttänyt samanlaisia jo 15 vuotta vanhemmissa autoissa, jos vähänkään epäilyttää lämmöt.
    Olin aikanaan putkifirmassa duunissa, ja lämmönjakohuoneen purusta jäi aina noita mittareita.
    Parempi versio on sellanen, jossa on anturi erikseen. Saa mittarin ohjaamoon.
     
  6. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Jaa, kokemusta on..? Mihis asti ne lämmöt on nousseet - että on vielä "normaalia"?
     
  7. Koso

    Koso 1st gear

  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tuskin näyttää oikein. Kumiletkulla on sen verran eristävää vaikutusta, ettei sen pinta kuumene samaan lämpöön kuin letkussa menevä coolantti. Infrapunamittarilla kun aikansa leikkii niin asia käy kyllä harvinaisen selväksi. Letkun pinta on äkkiä 10 astetta viileempi kuin termarikoppa tai sen tienoo, ja viileämpi kuin esim syylärin pinta siinä kohdin mihin letku tulee.
    Noitahan saa pariin kymppiin
    [​IMG]
     
  9. fenix

    fenix 3rd gear

  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Vaikka ilma jäähdyttääkin ylävesiletkua, niin samalla virtaava neste lämmittää.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    En tiedä onko halpis infrapunamittarini vaan tullut samasta pajasta kuin Powerstroken, mutta havainnut että kannen päätystä saa sen kuumimman lukeman, eikä esim. vesiletkusta? Letkusta mitattu näyttää paljon alhaisempia lukemia, jotain 10 tai 20-astetta alempia?
    Muuten tosi kätevä vehje tuollainen mittari monessakin hommassa, jonkinverran vaan tuntuu vaikuttavan materiaali mistä mitataan.

    Toinen mittari mikä on edullinen ja näppärä moneen hommaan on ns. K-tyypin mittari. Antureita saa n. viidellä kympillä jossa helmiliitos/M8 uros jenka eli sen saa luotettavasti vaikka pakoputkeen, imuilmaan yms. ja näyttö tälläiselle halvimmillaan 15€ vaikka Bebekistä. Mittausalue -50 -> 1000c, eli sen puitteissa kyllä riittää moneen hommaan.
     
  12. SauliK

    SauliK Gearhead

    Jep. Tieto lisää tuskaa :D omassa vehkeessä motonetin infrapunamittarin mukaan termarikopassa kuuminta 92-95c ja kansien takanurkissa viileintä. Vesiletkuista jotain vielä kylmempiä lukemia joita en muista

    Ollut ihan mielenkiintoinen kapistus kaiken kaikkiaan
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Olen ollut huomaavinani että ainakin voimakkaasti heijastavista pinnoista sais epäilyttäviä lukemia.
    Kannen päädyt ja vesipumpun osat antaa kans natikan diisseleissä 95 asteen lukemia, letku jotain 80 ja syyläristä ehkä 90. Sbc imusarja termarin alueelta jotain 93 jne.
     
  14. El 60

    El 60 Gearhead

    Kirkkaisiin/Alumiinipintoihin suihkaus mattamustaa niin saa hyvät mittauspisteet infralle.. mutten näyttää mitä sattuu.
     
  15. jarpat

    jarpat 3rd gear

    No perhana... täytyy lainata duunista "lasermittari" ja verrata tuohon pannuhuoneen mittariin. Eilen tuo pannuhuoneen mittari nousi ajon jälkeen jo lähelle 90 astetta...

    Mutta siis, "paljonko on paljon"? Oliko tuon korkkimittarin asteikossa miten pitkälle tuo "vihreä alue"? 120?
     
  16. fenix

    fenix 3rd gear

    [​IMG]
     
  17. jarpat

    jarpat 3rd gear

    OK, mutta ei ton korkin väreissä kyllä järkeä oo.. Jos termari on 75 niin lämmöt on varmaan vähän ylikin ja silloin ollaan jo "keltaisella"..?
     
  18. fenix

    fenix 3rd gear

    Joo, eiköhän ne ole vaan suuntaa antavia, että keltainen olisi normaali toiminta-alue.
    Lukemathan meitä kiinnostaa eikä värit.
    Näyttää korkissa muuten samaa lukemaa kuin auton oma anturi joka sijaitsee sylinterinkannessa 3-5 sylinterin välissä.
    Eli ovat yhtä kuumat pisteet.
     
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Normaalilämmöt on termarin aukeamislämmön hujakoilla.
    Termostaatti valitaan sen mukaan missä lämmössä haluaa moottorin käyntilämmön olevan.
    Vesi voi olla vaikka 110 asteista kunhan jäähdytysjärjestelmän osat ovat kunnossa.

    Perstuntumalla 90 astetta vois olla hyvä lämpö, silloin järjestelmässä on painetta ja mahdollinen ilma on mahdollisimman pieninä kuplina ja lähtee kiertoon mukaan.
     
  20. Ana67

    Ana67 Gearhead

    90 on ajossa ja siittä nousee ruuhkissa tai mateluajoissa :rotfl: Ei ihan riitä Slantin syylari 360 motille :lol:
     

Kerro tästä muillekin!