Jarrutehostinko liian äkäinen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Kine, 13.8.2015.

  1. Kine

    Kine 3rd gear

    Ongelma on seuraavanlainen:

    Vaihdoin 7/8" kaksipiirisen pääsylinterin tilalle 1" porauksella olevan Wilwoodin kun kävi melkein päikseen, enkä saanut alkuperäistä ehjättyä kuntoon. Kaksipiirinen tämä uusikin sylinteri.

    Nyt koneen käydessä pedaali haukkaa kappaleen matkaa kuin tyhjää vain ja kovettuu sitten yhtäkkiä. Siis yläasennosta on ensin ihan veltto osuus ja tietyssä kohtaa vasta alkaa kunnolla ottamaan. Tuolla veltolla osuudellakin on jarrutusvaikutusta, mutta ei kunnolla. Polkimella on matkaa lattiaan vaikka ja kuinka. Jarrut kyllä menee lukkoonkin ihan suht normaalilla voimalla. Kun tehostimen letkun nappaa irti, poljin on ylhäältä saakka jämäkkä, eikä ilmaa _pitäisi_ minun mielestäni siis olla. Tuntuma on looginen, mutta arvattavasti vaatii enempi voimaa. Teräspunosletkutkin on niin edessä kuin takana. Edessä levyt, takana rummut. Ensin arvelin, että voisi olla "residual valve" joka tekee tuommoista, mutta ei vaikuttanut tuntumaan. Se siis pitää kai rumpujarrusysteemeissä jotain pientä painetta yllä. Tässä aftermarket-sylinterissä siis on molemmissa lähdöissä tuommoiset venttiilit, etupiiristä otin sen nyt pois, pitäisikö takapiiristäkin ottaa (rummut)?

    Kokeilin myös rajoittaa tehostimen imua kuristimella, ei vaikutusta. Imu on alkuperäisellä paikalla imusarjassa nelosen kurvissa, kaasutin on vaihdettu. Vahva imu tuntuu olevan.

    Täytyy vielä koittaa kumman pään jarrut tuossa pedaalin alkuosuudella ottaa ensin kiinni. Etupiiri se pitäisi olla kun se on tehostimen päässä.

    Vinkkejä?

    Kyseessä 70-luvun Mazda.
     
  2. puna niska

    puna niska Gearhead

    Mutulla heittäis että tehostin ei oo tarpeeks noppeesti perillä sylkyssä.
     
  3. Kine

    Kine 3rd gear

    Puna Niska, avaisitko vähän mitä tarkoitat?

    Sen verran kävin jarruttelemassa, että näyttäis takapyörät menevän ekana lukkoon. Ei hyvä. Oliskohan etupiirissä sitten kuiteskin ilmaa..? Vai johtuuko se nyt etusatulan mäntien suuremmasta pinta-alasta ja voimantarpeesta-> kevyt takapää menee helpolla lukkoon? Alkuperäisessä sylkässäkin oli siis molemmille piireille sama poraus, nyt vain lyhyempi liike.

    Muuten on kyllä hyvä tuntuma pedaalissa, ei jousta letkut. Hintansa väärti sijoitus.

    Eikös takarrupiiriin saa paineenrajoittimen jostain vauhtiputkasta?
     
  4. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Onko putket pääsylinterissä oikein? Omassa Wilwoodissa taaemmasta lähdöstä putki vedetään etupiirille.
     
  5. Kine

    Kine 3rd gear

    Juu, tämä on katsottu heti kättelyssä. F niingo eteen ja R niingo taakke.
     
  6. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Omas projectis Wilwoodin sylinterissä piti olla ylimääräinen tappi/holkki männän edessä, kun käytössä edes ja takana levyt. Oisko siellä se holkki liikaa nyt, kun sinulla levyt/rummut?
     

Kerro tästä muillekin!