Oldsmobile Cutlass 2D '80

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja ZZtopi, 22.2.2015.

  1. ZZtopi

    ZZtopi 1st gear

    Pieni päiväkirja mitä tullut tehtyä.

    Olds rantautui mulle 2012 vaihtokaupassa, '89 Camaro meni ja Oldsi tuli tilalle.
    Ostohetkellä tekniikkana Rocket 350+th200r4 ja perävälityksenä dieselin orkkis. Alunperin ollut siis 350DX ja joskus muutettu 350 bensalle.

    Ostopäivänä:
    [​IMG]

    Kuraläpät sai lähteä ekana, jonka jälkeen loppukesä meni muuten tuossa kunnossa.

    Kesälle 2013 tuli taakse uudet vanteet ja renkaat, 9x15" bemarin vanteista levitetyt ja offsetti muokattu tuuman kavennuksella takahuulloksesta.
    Samalla maalailin keulan muovit satiininmustiksi ja lisäpitkiin tuli keltaiset kalvot.
    [​IMG]

    Tekniikalle ei tullut tehtyä muuta, kuin tulpat ja uusi ilmaputsari.

    Loppukesästä 2013 alkoi tekniikka vähän rykimään ja shifterinvaijeri katkesi, joten tekniikanvaihto alkoi houkuttelemaan. Olin ostanut Camaroa varten '91 Trans Amin 350 TPI-koneen ja th700 laatikon, mitkä päätin tähän laittaa hiukan muokattuna.

    Speksejä tekniikasta:
    - rautakannet paikallisen kansivelhon porttaamina, jäykemmät venajouset ja vakioventtiilit
    - TPI-ruisku lähti pois, tilalle Edelbrockin aluimari kaasarille. Imari kohdistettu kansiin ja kaikki rösöt vingutettu pois. Päälle 600 Holley ja Edelbrockin elite-putsari.
    - Alakerta 90tkm ajettu vakio, ahtamista ajatellen.. ;)
    - 3gen. trans amin peltisarjat (hooker?) modattuna G-bodyyn.
    - Vakiota astetta jyrkempi rollerinokka ja rullanostajat
    - Holley sininen sähköinen bensapumppu ja Holley regu

    Tästä:
    [​IMG]
    Tähän:
    [​IMG]

    Asennuskuvia:
    Motti pois
    [​IMG]
    Konehuoneen siistimistä
    [​IMG]
    [​IMG]
    Uusi tekniikka paikalleen
    [​IMG]

    Oman firman puolesta tullut hommattua puhallusvehkeet, joten suurin osa osista sai ennen maalia hiekkaa/alumiinisilikaattia/lasikuulaa päällensä:
    [​IMG]

    Kaikki johdotukset ja letkut menee johtosukkien sisään (voin suositella, parempaa kuin muoviset ruttuputket!)

    Vanteiksi valikoitui kaverilta Centerlinen Auto dragit 7x15" ja 8,5x15" koossa. Renkaat vielä hakusessa..
    [​IMG]
    Liekit ei ole tulossa, kunhan soviteltiin..

    Pikkuhiljaa menossa savuja kohti, syyläri ja putkisto vielä uupuu.
    Kardaania joutui tuon th700 takia lyhentämään 70mm ja vaihteiston palkkia modifioimaan.
    Alustalle ei varmaan tule tehtyä mitään, etujouset vaihdoin jo 2013 Moogeihin ja kierros lähti samalla pois.

    Tässä vielä viimeisin kuva:
    [​IMG]

    Tuokin marraskuulta, pitää vähän vetreytyä noitten kuvien kanssa ja ottaa enemmän..
     
  2. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    aijai kun hyvän näkönen peli. mitkäs moog jouset laitoit sinne?


    (tosin.. tuo on kyllä jo 81 ja uudempaa korimallia.. erikoinen juttu että merkitty vuosimalliksi 80.)
     
  3. ZZtopi

    ZZtopi 1st gear

    Nyt en äkkiseltään muista, Tradepartsilta taisi olla dieselin jouset..
    Vähän itekkin ihmetelly, otteessa lukee 80 ja käyttöohjekirjat on kuitenkin 1981 Cutlassiin. Mulla on myös tuo myyntilappu Jenkeistä, kun ostettu uutena ja lukee Dec. 10. 1980 :D Eli '81 tuo tosiaan on..
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Siistin näköinen Cutlass :)
     
  5. LPV

    LPV 3rd gear

    Tuo vuosimalli "sekoilu" on ihan tyypillistä Suomessa.
    Rekisteriotteeseen laitetaan se vuosimalliksi mikä sattuu olemaan ensirekisteröinnin päivämäärä. Seuraavan vuoden mallejahan autotehtaat rupeavat yleensä valmistamaan jo kesälomien jälkeen, syyskuussa.
    Mun FB on ensirekisteröity -76 Ruotsissa, joten se siinä lukee vuosimallina, vaikka on ihan selvä -74 kun on vielä pienellä takalasilla ja valmistunut marraskuussa -73... :)
    Hieno Cutlass!
    Onko sulla kuvia hytistä?
     
  6. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    joo. onhan mun rambler merkitty 69 malliksi vaikka onkin tehtaalta tullut 68. tosin. silloin ei suurta ulkonäkö muutosta tapahtunut siinä. näissä missä korimallin muutos tapahtuu siitä "väärästä" vuodesta on enemmän haittaa.

    onkos tuo vakio väri vai jälkikäteen maalailtu? kivan tuntuinen sävy.
     
  7. ZZtopi

    ZZtopi 1st gear

    Niimpä.. Ei valitettavasti oo sisutakuvia, nyt purettuna kuskinpenkkiä lukuunottamatta. Sininen myös sisältä.

    Maalattu jälkeenpäin, koodin perusteella googlettelin että hopea ollut alunperin. Tuo sävy on miellyttäny kyllä silmää ja helmat _ehkä_ tulee vielä korinvärisiksi.
     
  8. electra1

    electra1 Gearhead

    Näin hetken punaista kun huomasin nuo liekkikuviot, tuo auto on aina ollut todella tarkalla pidolla ja aikoinaan huolella maalattu. Jotenkin muistelisin, että ois kanadasta tuotu..Multa vois löytyä jotain alkuperäisiä lappusia, jos ovat vielä tallella. Ite ajelin tuolla aikoinaan talvellakin. Tuliko alkuperäiset vanteet talvikumeilla vielä mukana? Sellaiset kun saisi 15" ja leveänä, niin olisi parhaimman näköinen setti tuohon.
     
  9. ZZtopi

    ZZtopi 1st gear

    Juu liekit ei jääneet tuohon..

    Tuli saatettua auto ajokuntoonkin tuossa, hyvin pelitti kunnes akusta tippui virta ja täyskaasulla ei riittänyt enää sytkälle potkua. Laturi ei lataa joten vien sen huoltoon, muuten kyllä tuntuu voimaakin olevan.
    Ääntä tulee ilmoille mukavasti, 2x2½" putkisto Red Hotseilla ja takarenkaan etupuolella ulostulot. Ei mikään häiritsevä ääni vaan tyhjäkäynillä varsin sivistynyt räplätys.

    Tulevalla viikolla kunhan saan laturin, niin pitää taas kokeilla miten parkuu.

    Pitkät valot kuntoon ja konepelti paikalleen niin voi leimallekkin yrittää, tosin renkaat pitäisi vielä jostain metsästää. Jos jollain tätä lukevalla olisi 205/60-65/15 ja 255-275/60/15 kumeja niin voi ilmottautua.
     
  10. ZZtopi

    ZZtopi 1st gear

    Eipä ole vähään aikaan tullut päiviteltyä tätäkään. Mitään ihmeempiä ei ole tekniikalle tapahtunut, laatikon käytin auki kun oli asennuksessa käynyt perus aloittelijamoka. Painoin laatikkoa kiinni vaikka turbiini ei ollut öljypumpun hahloissa paikallaan :oops: mutta jn-tradingilta 60e osilla taas pelittää.
    Huomattavasti mukavammin herää kaasulla, kun nostin bensapainetta 0,5bariin.

    Vanteiksi päivittyi autodraggien tilalle Ansen Sprintit 17x8&9" kokoisina ja renkaiksi 225/45 ja 245/45. Taakse tulossa joku 255/50 tai 275/40, jotta saisi vähän paksummat kumit..
    [​IMG]

    Etulippa puskurin alle tasoittamaa helman ja puskurin välistä korkeuseroa syntyi volvo 240 puskurin alalipasta, mikä meni paikalleen ilman mitään sovitteluja. Siitä ei tähän hätään kuvaa ole.

    Sisustaan tuli ostettua kaverilta puuratti, 13,5" grantti
    [​IMG]

    Lisää voimaahan tuo vaatisi.. jos hiukkasen isompaa kaasaria päivittelis ja jonkun mukavan räikkäshifterin, että saisi paremmin taottua pykälät vauhdissa päälle.
     
  11. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    näyttää hyvältä. hmmm joo-o kyllä nuo 17" on ihan hyvä koko näihin. (itsellä kanssa haaveissa/ajatuksissa vaihtaa jossain vaiheessa sellaisiin.)

    tuota takarenkaan kokoa oon kanssa monta kertaa miettinyt että riittääkö 245/45 ulkonäöllisesti vai pitääkö yrittää löytää hieman isommat jostain.
     
  12. ZZtopi

    ZZtopi 1st gear

    Kyllä 245/45 on turhan pieni, halkaisijaltaan sentin pienempi kuin 235/60/15.. 255/50/17 on muistaakseni samanpaksuinen kuin 255/60/15 ja se sattuu näiden kaariin oikein mainiosti.
     
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Vanteet on asialliset ja ihan hyvän kokoset, mä laskisin takaa pikkusen että saa etunojan pois, ja ottaisin noi tarrat etuovesta veks niin olis huomattavasti kliinimpi. Toi konepeltikin on omaan makuun vähän niin ja näin...
     
  14. ZZtopi

    ZZtopi 1st gear

    Kuva hiukan vääristää, tasaisella on kori vaaterissa. Tarrat jää vielä näillä näkymin ja konepelti muuttuu kuituvalmisteeksi, mutta scooppi säilyy. Ei mahdu noilla rojuilla orkkispelti kiinni.

    Omaan silmään tosin etunoja sattuu paremmin kuin että olisi perä länässä. Eri aikakauden autoihin sopii matala perä ja omaankin makuun on sellainen stance, jos vain olisi 20v vanhempi auto tai erilaiset takakaaret.

    Mielipiteitähän nämä on ja en minä tätä esittelisi jos palautteista herneet nenään vetäisin :)
     
  15. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    tarrat heivaisin minäkin ja tuo skuuppi... noh kauneus on katsojan silmässä.. Itse ennemmin vaikka antaisin sitten ilmanputsarin heilua paljaana konepellin reijästä.
     
  16. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Määki ottasin ovesta tarrat pois. Scooppi on ihan ok, tommonen tai sit Mopar SixPack -tyylinen? Ehkä mustaa sinne ympärille, maskissaki kun sitä on? Helmat vois olla viel kopan väriset mut taisit mainita et maalaat ne.

    Tää on kyllä persoonallinen ja hyvällä maulla tehty, tykkään!
     
  17. LPV

    LPV 3rd gear

    Tuo on ihan hyvä skuuppi, parempi kuin että putsari törröttää reiästä! :)
    Älä vain kuitenkaan laita ns. "Chevy-tötteröä" eli "sarvis-pulkkaa" !!!
    Tollasta: http://carphotos.cardomain.com/ride_ima ... iginal.jpg Tuokin on muuten melkein kuin sun Oldsi, väri ja kaikki! Hurst-Oldsissa 82-84 on hieno konepelti, tuollainen: http://onlytruecars.com/data_images/gal ... ass-08.jpg Saattaisi hävittää sopivasti pellin yläpuolelle tulevat kamat.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollasta osmomobiilia tullut etittyä jonkinaikaa mutta ei näy edes jenkkilässä sopivaan hintaan tarjolla.
    Koneeksi tietenkin Olds dieselilohkoinen stroukki ~460skid koossa.
     
  19. ZZtopi

    ZZtopi 1st gear

    Kiitokset kaikille kehujille, kyllähän tuohon kaikkea kivaa vielä pitäisi keksiä. Helmat meinasin oikeastaan jossakin vaiheessa maalata tuohon "hurst"-tyyliin eli kaarien ympärille hopeat, koska kaarissa alkaa ikä näkymään ja ne joutuu maalaamaan.

    Konepeltiin piti tulla itseasiassa scooppi yhdestä suht legendaarisesta pro street-dusterista, mutta korkeutta oli hiukan liikaa. Konepelti on maalattu mustaksi keskeltä ja reunoilta on korin värinen.

    Puskureita oon myös harkinnut korin värisiksi, nekin kuidutan talven aikana konepellin ja takaluukun lisäksi. Jos saisis turhat n. 150kg pois :D Tuossa LPV:n linkittämässä hurstissa näyttää olevankin helmojen kanssa samanväriset puskurit.
     
  20. ZZtopi

    ZZtopi 1st gear

    [​IMG]

    Onhan tuossa kuitenkin pikkuinen etunoja, mutta omaan silmään sopiva :D
     

Kerro tästä muillekin!