Quadrajet ja miehekäs maantiekulutus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 6.9.2015.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Avataas vaihteeks uus aihe.


    Tuo cadillacin 800cfm quadrajetti kyseessä. Oon kesällä useemman kerran purkanut millon mistäkin syystä. Väljä/kiero paska tän ei pitäs olla.


    Ryyppy vähän raaka nykyään mutta lähtee länpimänä pois kuten pitää. Käy kuumana tyhjäkäyntiä hyvin ja alipaineet hyvät mittarilla. Sen mukaan säädetty.


    Maantiellä pintakaasulla vähän tahmeen olonen mutta ei nyi eikä törkeesti rötää. Täyskaasulla menee kakomatta mutta ehkä hieman paksuutta.


    No mistä sitten tiedän että rikkaalla? 26l /100km oli kulutus kun heitin 580km lenkin. Kyllä vituttaa. Tiedän ettei tuo 472cid pyhällä mee mutta lepposalla ajolla varmasti 15-17l haarukkaan.


    Power valve vähän lennokas kun tiiviste löysä mutta pysy kyllä viimeks. Ite tein toisioläppien nokan kun vanha bakeliitti hajos. Aikalailla sama muoto kuin alkup. Voiko tehdä tuon? Rikastuuko se jos ei neulat aukea tarpeeksi vai päinvastoin?


    Pari päivää aikaa funtsia jotain enkä mielelläni lähe tuurilla koittamaan takasin, 150litraa palo tänään jo.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mulla ei ollut noin paha, mulla meni 18 maantiellä vaikka kaikki oli mulla loppu ja perseestä.

    vuotaako pohjatulpat kaasarissa
    Onko bensapaineet oikea, olisko 0,3 bar maksimi ollut
    Onko kaasarin sisällä tiiviste oikei, eli niin että ensiöneulat pääsee alas laihentamaan cruise seosta?
    Toimiiko sytkäosat? Mikä ennakko sulla on maantieajossa? Kai alipaine ennakko toimii?
    Onko sulla EGR käytössä? Onko alunperin autossa EGR?
    Onko tietoa paljonko autolla ajettu?
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Autolla ajettu 70k mailia.

    Tää pakko olla kaasarissa vika. En oo kulutusta näin tarkkaan mitannut mutta ei se tuontireissullakaan näin janoinen ollut ja tankki oli ostettaessa tyhjä.


    Tiivisteestä en tiedä, on sitä monesti availtu. Egr on ja toimii.


    Tuntuu että just tuo maantiepintakaasumoodi nyt eniten vituillaan.
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Voiskohan Power Piston -männän alarajasäätöl olla liian korkealla? APT säätö amerikankielellä. Se määrittelee välikaasuseoksen kun ajetaan täydellä alipaineella, eli kevyellä kaasulla. Mitä alemmas neulat menee, sitä laihempi seos.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Syy on varmasti powerissa sitten, se nääs on valmiikai ylhäällä ja sormella painamalla se menee alaspäin. Mikä sitä alunperim pidättelee/säätää? Ei tunnu olevan mitään yhteyttä mihinkään.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onko ton vuotisessa apt säätöä?

    Sen kuuluukin olla ylhäällä ja painamalla alas. Jos tiiviste olisi väärin, tiiviste estäisi sen powerin alasmenon. Alipaine imee neulat alas
     
  7. Väne

    Väne Gearhead

    Älä hätäile, käytä se pari päivää vaikka kaasarin perusteiden opiskeluun..

    -Kaasarihan ei ole alkuperäinen. Mikä sarjanumero? Suuttimet/neulat?

    -Paljonko seosruuvit auki, jos säädät tyhjäkäyntiseokset sillai että haet viimeisetkin alipaineen rippeet niin herkästi menee liian rikkaalle matka-ajossa.

    -Eihän se välttämättä rikkaalla ole, bensaa voi mennä koneen läpi palamatta tai huonosti palaneena monestakin syystä. Eli tarkista syttyosat, toimiiko alipaine-ennakko ja että ennakkoa on tarpeeksi.

    -Toisiopuoli ei tietenkään matka-ajoon vaikuta, paitsi jos toisiokaasuläppä jää aavistuksenkaan raolleen niin imee bensaa vaikka ilmaläppä ei aukeakkaan, tyhjäkäynti olis korkea tämmösessä tapauksessa. Jos neulat nousee enempi uudella nokalla menee tietenkin rikkaammalle.

    -Niinkuin jo kerrottiin, power pistonia säätää alipaineet, eli ilman alipainetta kuuluukin olla ylhäällä. APT säätää vain sitä kuinka alas neulat voi laskeutua, uudemmissa säädetään kannen läpi ja vanhemmissa läppärungosta ja -75-76 ja joissain vanhemmissa ei ole tuota säätöä ollenkaan.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Okei kiitokset selvennyksestä. Kaasario on juu tuttu ja tänäkin kesänä monesti avattu mutta juuri tuo tarkempi toimintaperiaate on vähän hakusessa.


    Kaasari on alkuperäinen 4MV bimetallikierukkaryypyllä. Numeroa en tähän hätään muista mutta kun tarkistin niin 74 tehty, alkup ja federal mallia eli ei california tms. 800cfm lienee koko.

    Myös jokanen sisuskalu on alkuperäinen, korjausoppaasta olen tarkistanut. Esim toisioneulat DG koodilla jne.

    Tässä ei sitten ole powerpistonille lainkaan säätöä kuten uumoilit.


    Tehtaan ohjeella säädettynä alipainetta oli joku 2hg vähemmän eli ruuveissa 1,5-2 kierrosta lisää auki jos muistan. Oppaan mukaanhan säätö oli 4 kierrosta auki, alipaineletkut irti/tulpattu ja solenoidilla säädetty kierrosluku ym ym.


    Sytkäpuoli sun muut oikein eli tämä oltava kaasarissa. Olen ehdoton mutta näin on :D


    Eli suomeksi sanottuna jos power/idle piiri ainoa joka matka-ajossa vaikuttaa niin sillon se on oltava liian rikas tyhjäkäynti?

    Läpät kyllä pysyy toisiopuolella kiinni kun oikein säädetty ja testattukin käytännössä.
     
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Oletko täysin varma, ettei ryyppy mene ajoviiman seurauksena päälle?
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tyhjäkäyntipiirin rikkauteen minä en usko. Sen vaikutus on kuitenkin niin vähäinen ettei se vaikuta kulutuksiin mitenkään mielettömästi. Itte joskus testailin tota tyhjäkäyntiseosten osuutta tohon kulutukseen ja pistin auton käymään ihan saakelin laihalla tyhjää, eikä se mitään suuria vaikuttanut. Meni ihan siihen normi väliin kulutus.

    Yksi kaukaa haettuvika voisi olla kuluneet neulat. Voisin myös kattoa mitkä neulat mulla on -69ssä. Legendan mukaan noissa muskeliaikakauden värkeissä on laihemmat cruise seokset mitä saasteautoissa. Onko sulla muuten katalysaattori vielä paikallaan?

    Noi -74 -75 ja -76 mallit on amerikan foorumeilla tunnettuja hillittömästä kulutuksesta.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei oo kattia eikä oo ollutkaan kun ei oo kaliforniamalli. Alkuperänen putkisto oli paikallaan.

    Ryypyn päälle menosta ajoviiman vaikutuksesta en ole varma. Onhan siinä pieni välys kun vipu on auki asennossa mutta kovin paljoa se ei voi kiinni kääntyä.


    Neulat ei kuluneilta ainakaan näyttäneet ja auton kun hain toukokuussa ei sinne mennyt tuollaisia määriä bensaa. Vielä kun se pintakaasulla ajo tuntuu hieman hieman turskilta.


    Eli lyön vaikka pääni pantiksi että vaikka kuka sanos mitä niin tää ei oo tällänen ollut ja maantiellä menee varmasti 17litraan tai jopa alle.


    Ootko sdfsd kokeillut tyhjäkäyntiä vastaavasti yltiörikkaalla ja sen merkitystä?


    Jenkkilässä kuitenkin yleisesti foorumilta luettuna 15-16mpg eli samaa 16-17l satku.


    600km kun ajaa niin tolla 17 litrallakin säästää 26 litraan verrattuna vajaat sata euroa.
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Varmista se ATP säätö. Tuossa 1974 mallissa se säätöruuvi on todennäköisimmin läppärungossa sen etupuolella keskellä tulpan alla. 1975 ja uudemmissa se on yläkannen keskellä alaspäin tulpan alla.
    http://www.crankshaftcoalition.com/wiki ... adjustment

    Olet varmaan jo varmistanut että Power Piston mäntä liikkuu eikä ole jumissa yläasennossa? Ja onhan sen alla oleva jousi alkuperäinen eikä liian jäykkä (yleensä se ei ole liian jäykkä)?
    Nämä voi tarkastaa sen ensiöläppien keskellä sojottavan putken kautta tekemällä sopivan holkin esimerkiksi ohuesta pillistä. Eli pillin alapään muotoilu (porrastus) siten että se pysyy neulojen hangerin päällä, mutta pääsee myös painumaan alas sen mukana. Pillillä voi kokeilla moottori sammuksissa että painuuko Power Piston alas ja nouseeko ylös kevyesti jousen voimalla.
    Lisäksi männän liikkumisen moottori käydessä voi testata. Seisontajarru päälle ja kunnon pukit estämään auton liikkuminen. Itse konehuoneeseen toteamaa neulan liike ja kaveri kaasu- ja jarrupolkimille. Vaihde D:lle ja sitten kun hyökkyyttää kaasulla turbiinin stallia vastaan, niin Power Pistonin pitäisi pompata terhakkaasti ylös kun moottori tarvii seoksen rikastumista hyökkyyttäessä. Jos ei nouse, niin jousi on liian löysä (lainhalla), jos nousee liian herkästi, niin jousi on liian jäykkä (rikkaalla).

    Itse olen tuollee säätänyt Power Pistonin jousen (vaihtelemalla säätösarjasta) sopimaan moottorin nokalle ja muille muutoksille. On vähän kyläseppä touhua, mutta onnistuu aika hyvin.
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onhan sulla virranjakajan alipaine-ennakko toiminnassa ja sen alipaineletku oikein kytketty? Se kuuluu orkkiskuosissa kaasarin Ported Vacuum -linjaan, eli siihen johon tulee alipaine vasta kun painetaan vähän kaasua. Alipainekellon liikeradan pituus vaikuttaa myös matka-ajokulutukseen, minulla oli Buickin vakio 455:ssä liian lyhyt liikerata säätimessä (jakaja vaihdettu uudemmasta moottorista) ja kone kävi välikaasulla vähän turhan pienellä alipaine-ennakolla. Viilasin alipaikellon hahloa pidemmäksi, niin että alipaine maksimiennakko asettui 36 asteeseen. Ei silti nakuta ja kulutus väheni ja välikaasuvoima lisääntyi.

    Tuo vaikuttaa virranjakajan perusennakon lisäksi myös myös kaasarin säätöihin, jos tuo on jakajalla väärin, niin kaasarinkin säädöt voi olla väärin siitä johtuen.
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Jos se ryypyn lämmitys ei toimi, kaksoismetallijousi saattaa vetää ryypyn päälle ajossa.... eli itse kääntäisin "varmuuden vuoksi" ryypyn kokonaan pois päältä jos mitään muuta selitystä kulutukselle ei löydy....se kun on helppo toimenpide tehdä ja helppo korjata takaisin.....
     
  15. mirage

    mirage 3rd gear

    vaikka vannotkin, että sytkä on kunnossa, niin tarkistaisin sen silti. Itelle kävi sillee, et kaikesta tekemisestä huolimatta cruise-ennakko ei ollut riittävä ja kulutus oli aika korkea. Lopulta sen uskoin vasta, kun kaasari (qj) oli tehty moneen kertaan ja viimenen testikään ei auttanu. Se viimenen testi oli naula+letkunpätkä-viritys, jolla estin ensiöneulojen nousemisen seuraavalle sadalle kilsalle. Sekään ei auttanu kulutukseen, joten ennakkoa kaikesta huolimatta piti sitten alkaa tutkii lisää. Nyt vetää hyvin ja maltillisemmin kulutuksin. Ennakkona mulla on 10 perus, 22 mekaanista ja 15 vakuumia. Mekaaninen lisääntyy heti tyhjäkäynnin yläpuolelta, 2700 rpm maksimi, vakuumi on maksimissa 3/4 maksimialipaineesta. Eli vakuumiennakko pysyy maksimissa, vaikka alipaine hiukan laskee maksimistaan.
    Mulla ei ole ihan vakionokka (215@050), mut eipä toi mikään kumman jyrkkä ole. Kokonaisennakko maantiellä on siis 47 astetta ja tää on kyl varmaankin aika maksimia sbc:lle tolla mun kombinaatiolla ainakin. Stripille oon kyl aatellu kokeilla parikolmeneljä astetta enemmän mekaanista, mut kyl se vaatis varmaan aika hyvät testiolosuhteet. Tilaisuuksia räppäämiseen vaan on niin vähän tääl sarvikuonolandiassa. Mut joo, takas topikkiin ☺
    Alkuperäiset säätöarvot on jotain muuta, mut mikään noista vanhoista autoista mitä on tullu laiteltua, ei ole tehtaan arvoilla ollut parhaimmillaan. Säätöjä on kyl niistä arvoista hyvä lähtee miettimään ja etsimään sitä optimia. Palotapahtumahan on nykyään erilainen, kun sillon kun nää autot oli uusia. Googlettamalla voi ettii siitä lisää, mut kyl toi viinalla läträtty nykybensiini vaan on ihan oikeesti eri kamaa kun se vanha kunnon tavara.
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuo mitä edellä kirjoitin alipaine-ennakosta on säädetty silleen että jakajan keskipakosäädin oli lukittuna 0-asentoon niin että pääsi tarkastamaan vain perus + alipaine -ennakon.
    Sitä en tiedä onko tuo 36 optimaalinen alipaine-ennakon määrä kevyellä kaasulla/laihalla täytöllä (kun ei tuollakaan nakuta), mutta käytännössähän siihen tulee mukaan sitten keskipakoennakkoa myös kierroksista riippuen. 36 on ainakin Buickin isolohkolle hyvä maksiennakko täyskaasulla, eli silloin kun on vain keskipakoennakkoa pelissä (kun kaasuläpät on ihan auki).
    Mutta kulutuksiin ja vedon keveyteen tuolla alipaine-ennakon suurentamisella oli selvästi hyvä vaikutus tuossa saastekauden vakio isolohkossa.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sitä full vacuumiakin kannattaa koittaa, se toimi ainakin mulla oldsissa paremmin. Full vacuumilla sytkän säätö vähän monimutkistuu kun tyhjäkäynnillä on sekä alipaineen tuomat ennakot että perusennakot. Yleensä olen säätänyt auton niin ettei nakuta kaasupohjassa kiihdytettäessä kuumalla kelillä ylämäkeen mentäessä, sen jälkeen kattonut paljonko niitä mekaanisia ennakkoja siellä on ja kattonut paljonko tartten alipaine-ennakkoa siihen cruise- kierroksilla olevan mekaanisen päälle että sais hyvät ennakot. Sitten tarkastin tyhjäkäyntiennakot alipaine-ennakko kytkettynä ettei ne ole mitään tyhmää tyyliin alle 5 ettei ala keittämään. Sitten tyhjäkäyntiseokset ja kierrokset kuntoon kaasarista.

    Se Cranen sarja on hyvä missä on säädettävä alipainekello ja jousia virranjakajan puntteihin. Vaikka oli aika kallis, niin sillä saa sytkän just eikä melkein.

    Noin 52 astetta amerikassa sanovat että olisi Chevyn koneelle (ja mille tahansa perinteisillä V8 koneelle) se paras cruise ennakko vähän auton painosta, perän välityksistä ja muista riippuen. Toi arvo siis ilman mitään moderneja kansia, pyörrekanavia tai muitakaan systeemeitä mitkä jotenkin palamista parantaa. Toi siis noin arvo, mieluummin vähemmän.

    Katoin Cadillacin manuaalista ja siellä sanotaan että 5 astetta perusennakko, 14 astetta mekaaninen@2000 1/min ja aliapaine maksimi 12 astetta 16 elohopeetuumalla. Eli ennakkoja 2000rpm cruisailussa 31 astetta mikä on todella vähän nykymittapuulla. Huom. Mulla ei siis ole EGR:rää ja auto vielä 10.5 rutuilla. Sun vuosimallille se manuaali varmaan sanoo ainakin isommat Cruise ennakot kun EGR yleensä huonontaa palamista=tarvitaan lisää ennakkoa.

    Bensa ei pala niinkun joskus ja se isompi ennakko varmaan olisi tervetullutta. Itte sääsin sillon oman Cadillaccini ton mukaan ja 18l/100km alle ei päässyt milloinkaan, vaikka ajoin pitkää maantiematkaa rauhallisesti niin ei. Sitten kun sain säädettyä tonne lisää ennakkoa, alko kone enteilemään jo lopun merkkejä (ei ennakon säädön vuoksi) ja en sitten saanut mitään tuloksia että paraniko taloudellisuus.

    Ei auta itku, vanhaa bensaa ei mistään saa ja täytyy sopeutua tilanteeseen eli hakea säädöt itse. Siihen se Cranen alipainekello+jousisarja on kyllä erinomanen. Sulla on vielä kiva säätää kun ei ole kovat puristukset "riesana" nakuttelemassa.


    Mutta, siittä autosta voisi vielä kattoa bensapaineet. Noi uudet paluulinjallisetkin pumput tuppaa tyrkkäämään kauheesti painetta linjoihin. Jos vaikka se pumppu on joskus vaihdettu. Katoin noi neulatkin vielä tosta manuaalista ja -69 vuotiselle antaa 44B- neulat.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kiitoksia erittäin laajoista vinkeistä.


    Nyt tuo APT säätökin selvillä vaan eipä kädilläkin manuaalissakaan ollut kuin maininta miten se toimii, ei mitään perussäätöä. Jos alkuperäinen suojatulppa on suojana niin silloinhan periaatteessa sitä ei ole voinut kukaan säätää paitsi jos jousi on ajan saatossa väsynyt?



    4 kierrosta oli muuten tyhjäkäyntiseoksen lähtötaso mutta oppaan suora säätön. 2 1/4 kierrosta :D Nyt ollaan kaukana. Mutta uskon kyllä että se ei nyt tähän liity.


    Löyty varmaan substituten joskus kuutisen vuotta sitten lähettämistä quadrajet-varaosakätköistä ehyt nokka toisioneuloille. Sekin kyllä aika hapera mutta jos nyt kestäs edes tän siirtymän.


    Vielä ei ole soittoa tullut jotta ois korjaussarja saapunut. Ennen en pääse kaasarin kimppuun kun pitää auto pihasta siirtää ja sitten taas takaisin...


    Alipaine-ennakko nyt siinä muuttuvassa, tässähän on se alkuperäinen jakoblokki ja koneen lämmetessä reilummin (120ast?) tiputtaa ennakon ja vaihtaa suoralle vai toisinpäinkö se oli..

    Senverran olen ennakkoa tsekannut että se liikkuu mekaanisella puolella hyvin. Alipaine ollut vähän jähmäkkä mutta ei sillekkään voi nyt hirveästi.


    10 on koneen ennakko tosiaan erilainen kuin 69:ssä. Manuskassa varoteltiin lisäämästä mutta 2 1/2 astetta taas voidaan laskea jokaista oktaaninalennusta kohden mutta ei alle 0.


    Ilmapumpun otin pois kun takaisku oli rikki ja paukutti putkeen. Onko tällä vaikutuksia seoksiin? Aatteln jos vähän laihentas toimiessaan mutta nää on näitä ajatuksia.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mun manuaalissa ei APT:stä puhuta mitään kun ei ole sitä vielä -69 kaasarissa. Yleensä niitä ei ole sörkitty mutta täällä kaikki on mahdollista...

    -69 manuaalissa sanotaan että seosruuvit tarttis olla 3-6 kierrosta auki. Mitään ton tarkempaa ei puhuta.


    Jaaniin kun näissä on se lämmön mukaan säätyvä ennakko. Tuttu myös Saabeista, lämmetessään lisää alipaine-ennakkoa jotta kävisi viileempänä mikä tekee kierrosten nousun ja kone käykin entistäkin kuumempana mikä taas nostaa kierroksia :rotfl: Näin ainakin saabissa. En tiiä onko toi lämpömokkula mitenkään oleellinen. Itte en sitä ainakaan aio käyttää, enkä käytä missään vaan pistää sinne sen verta tyhjäkäyntiennakkoa ettei kone keitä. Itte olen tämän hoitanut pistämällä alipaine-ennakon suoraan alipaineeseen.

    Mulla toi sama höpinä että oktaaninalennusta varten pitää vähentää. Se ennakon lisääminen on ehkä tohon aikaan ollut vaarallista ja aiheuttanut vastaan potkimista, kun taas nykyään varmaan tarttisi lisäillä ennakkoja.

    Aliapinekellon jos joutuu vaihtamaan niin suosittelen sitä säädettävää.

    Ei ilmapumppu tee mitään seoksiin, se puhaltaan pakosarjoihin ja katalyssaattoriin ilmaa. Mullakin putkessa paukku sillon cadillacilla, ilmeisesti oli toi ilmapumppu myös hajalla. En sitä taida pistää edes takasin kun ton koneen uudestaan rakennan.


    Tarkasta sitten kaasarista ne pohjatulpat saippualla ja paineilmalla tai jollain vastaavalla, tärpätillä yms. Itte pistin vahvaa saippualiuosta sinne ulkopuolelle ja puhalsin sisäpuolelta ilmaa. Tän jälkeen jätin vielä yöksi tärpätin tohon uimurikammioon ja seuraavna päivänä katoin että onko valuttanut tärpättiä pöydälle tai onko tulppa märkä.
     
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    Voihan se olla kohdallaan jos se on nimenomaan vanhempi malli jossa säätöruuvi on läppärungossa. Uudemmissahan sitä säätöä pääsee kiertämään kun kaasarin yläkansi on irti.
     

Kerro tästä muillekin!