Marinointi...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 3.10.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kertokaa viisaat jos omaatte kokemusta tai tietoa asiasta. Eli jos joskus innostuisi rakentamaan moottoriveneen ja koneeksi vaikkapa V8:n, mitä pitää ottaa huomioon? Jäähdytysvesi kun imettäisiin suoraan jortista, niin tuleeko siitä ongelmia esim. tiivisteiden, ruostumisen tms. muodossa? Että miten auton ja veneen koneet eroaa toisistaan? Tyhmiä kysymyksiähän ei ole ;) Mitä nyt vähän olen katsellut veneenmoottoreiden hintoja, niin kaalliita ne pirut on. Jonkun perus veekasin saa suht edullisesti ja mikäs sen hienompaa olisi kuin kasin röpötys järvellä, mökkiläisetkin tykkäisivät!
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    eroja on ainakin nokassa, kaasarin säädöissä ja virranjakajassa/säätöboksissa. Puristuksia ei saisi olla varmaankaan
    jotain 9.0 enempää. Vesipumpussa on kai jotain pientä eroa?
    Tarviit meripakosarjat joissa siis jäähdytys ja termarinkopan josta
    saa veden noille pakosarjoille. Merivesipumpun jos se ei ole vetolaitteessa.
    Vauhtipyörän ja kopan. Startti, laturi ja virranjakaja pitäisi vaihtaa vene
    malliin ettet polta koko venettä. Ilmanputsari pois ja tilalle semmoinen
    teräsverkko jotska mistä ei tule liekit läpi jos tulee tulisia ysköksiä.

    Tossa pahimmat joku muu voi jatkaa.....
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kannattaa varmaan käyttää lämmönvaihdinta eikä ajaa raakaa vettä lohkon läpi. Kätevä mies tekee pakosarjat itse peltisarjoista. Kaksi vesipumppuahan siihen tarvitsee, jos lämmönvaihdinta käyttää ja sieltä lämmönvaihtimelta vedenpoisto pakosarjoihin. Ja mutkat kannattaa miettiä, ettei pysäyttäessä vesi mene sylinteriin.
    Ei kai sille itse koneelle tarvitse ihmeempiä välttämättä tehdä, riippuu tietysti käytettävästä vetolaitteesta.
    Laturit sun muut sitten varmaan kipinäsuojattuihin tai hyvä tuuletukset moottoritilaan.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos käyttää raakavesijäähdytystä, niin marinekoneessa jotkut tiivarit on erialisia, esim. kansipahvit on rosteripeltisiä ja esim termostaatti, jota kannattaa käyttää, on myös merivedelle sopivampi.
    Jakaja on vähän tiiviimpi ja tuuletettu ja sytkäboxissa on omanlaisensa ennakkokäyrä venekäyttöön. Startti ja jakaja on kipinäeristettyjä malleja.
    Ameriikoista saa rosterista väännettyjä vesijäähdytteisiä melkein peltisarjoja alkaen hinta noin 2000 taaleria.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lisäys vielä edelliseen... tehoalue vakio venekoneissa on n. 3500- 4300rpm, joten nokka on suunnattu sille alueelle.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuo nokka asia on vähän niin ja näin sillä ainakaan Fordin koneessa (omc) ei nokassa ole mitään eroa autoversioon nähden, olen itse mitannut ja tarkistanut ja virranjakajakin on useasti venemoottorissa kärjellinen, ei kuitenkaan aina. Kansipahvit on erilaiset niinkuin joku tuossa kirjoittikin ja sitten tietysti nuo termarikopat, pakosarjat ja vauhtipyörä/koppa ja tuossa Fordin 351windsorissa oli jostain kumman syystä jakopään koppa valurautaa marine mallissa kun taas auton koneessa koppa on alumiinia, olisiko estetty syöpymistä tällä järjestelyllä mutta jos ei suolaiseen veteen mene ei varmaan ole merkitystä kumpaa käyttää.
    t.RT68
     
  7. Flathead

    Flathead 1st gear

    Minä siis olin kysymyksen esittäjä.

    No huh, huh; meripakosarjoja, lämmönvaihtimia, kipinäsuojia ja riskejä että botski palaa... :( Minä poika kun ajattelin että helppo nakki. No eipä nuo edellä mainitut mitään ylitsepääsemättömiä ole, mutta täytynee kuitenkin perehtyä asiaan vähän tarkemmin.

    Nyt kun OD:llä tuntuu olevan tämänkin alan asiantuntijoita, jos vielä kertoisitte pari hyvää kirjaa joista moottoriveneistä, niiden rakentamisesta ym. asiaan liittyvästä kiinnostunut amatööri saisi hyviä vinkkejä.

    Kiitän!
     
  8. rt68

    rt68 1st gear

    Mitä konetta olet marinoimassa? Joitain marineosia löytyy velimieheltä, esim. kaasarin päälle liekinsammutin(ilmanputsari), Mercruiserin virranjakaja(350 GM) ja taitaa olla myös fordin 351w koneeseen käypä virranjakaja, Kipinäsuojattu laturi oli myös ja joitain muitakin osia.
    jos kiinnostaa ilmoittele yv:nä niin annan veljen numeron ja voit kysellä suoraan häneltä.
     
  9. T.N

    T.N Gearhead

    Osatarvetta ?

    Löytyis melkein kaikki mitä tohon hommaan tarviit ,
    eli chevy sb(volvo penta)kaikilla apulaitteilla ja hintaakin vain
    400 eur./ puh: 050-5701200 tai yv
     
  10. Scartman

    Scartman 1st gear

    Entäs toi pyörimissuunta. Ainakin yhdessä puretussa letukan pikkulohkossa joka oli ollut merikäytössä oli nokkaketjun tilalla pelkät rattaat. Elikkä kampura tai nokka pyöri erisuuntaan kuin katumoottorissa.... :eek:
     
  11. Blockhead

    Blockhead Gearhead

    Alfamerilla on sisäperämoottoreiden korjausoppaita, joista selviää kaikki.

    Hankin syksyllä veteen jätetyn veneen koneen jäännökset, jossa on kaikki tarpeellinen paitsi itse kone. Eli nuo kipinäsuojatut venekoneen erikoisosat, johtosarja, imusarja, kaasutin + kaikki muu. Nyt pitäisi käydä hakemassa Chevyn V6 kunhan ehtii ja alottaa koneen rakentaminen.

    Nyt on se aika kun rahoitusyhtiöt alkavat keräilemään osamaksut maksamatta jättäneiden veneitä. Monien raakavesikoneiden lohkot ehtii haljeta syksyn pakkasissa. Eli kysele noita osia venekorjaamoista.

    Venekoneissa on yllättävän paljon pikkujuttuja joissa ne eroaa auton koneista. Esimerkiksi öljytikun putki ulottuu öljypohjan pohjaan asti, jolloin kaikki öljyt saa imemällä pois. Proppu kun on usein vähän hankalassa paikassa.
     
  12. chevy76

    chevy76 1st gear

    Minä tuasen tein päinvastoin marinoinnin..Löytyi 500e OMC,n valmistama venemoottori joka meni astron keulille..Chevyn lohko tietty..

    Vaihtoon meni virranjakaja, jossa ei ollut mitään säätöjä. Kaasutin, Vesipumppu (ym kilkkeet mm:laturi, tehostin, hihnapyörät yms kävi suoraan astron kutosesta) Pakosarjat..

    Koneessa on törkeä vääntö 1000-4500rmp välillä..Sen jälkeen on hieman ohuempaa vetoa..Eli nokka taitaa olla venekäyttöön sopivampi.
     
  13. Flathead

    Flathead 1st gear

    Kiitos vaan vastanneille!

    Moottorin hankinta ei nyt vielä ole ajankohtaista, koska koko venettä ei ole olemassa vasta kun tuolla jossain syvällä mielikuvituksen syövereissä. Mutta katsotaan miten asiat lähitulevaisuudessa etenee.

    Lahden käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen venepuolella viime keväänä ihastelin erästä Chris Craft -tyyppistä projektia, josta omankin innostukseni sain heräämään. Veneen rakenne (mänty runko/kehikko oli päällystetty 4?mm vanerilla ja sen päälle isketty vielä mahonki) oli näin maallikon silmin suht yksinkertainen ja lopputulos häikäisevän upea. Ne linjat ja kurvit olivat vaan niin hienot!

    Tiedä sitten onko liian haastava rakennettava, mutta yrittää ainakin aion. Eihän sitä muuten tiedä.
     
  14. niklas_

    niklas_ 1st gear

  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minulla olisi marinointi vehkeet pikkulohkoon. Olut 327 cid. Myös merikytkin hydraalinen. Soittele joskiinostaa

    puh:050-4135116 [/list]
     
  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kannattaa myös harkita valmiin merimoottorin hankintaa. siinä on kaikki kamat valmiina. Kannattaa toki purkaa tarkistusta varten.

    Helpoin löytää lienee Mercruiserin (Chevrolet) 350-454 -kone
    joita on nostettu sivuun dieselöinnin tieltä.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vanhan täysmerivesijäähdytteisen pannun ostaminen on aika arpomista ja kone kannattaa tsekata suurennuslasin avustamana. Sen lisäksi että ne on yleensä halki jostain niin koneissa on ollut merivedet osittain sisällä poistosta lähtien!! ei sitä poistettua kikkaraa enää huolleta.

    Sitten noi pakosarjat, että jos tehoa haluaa, niin volvo-pentan pakosarjat on aikalailla pukinsarvien näköiset, mutta kun se pakokaasu yrittää löytää tiensä höyryn joukossa veteen niin siellä vetolaitteessa on aikamoinen "kuristin" eli alle 2" läpi.

    Pakoputket kannattaa pistää persiistä läpi jolloin lisääntyneen tehon lisäksi saa aika mukavat äänet 8) .
     
  18. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    "Pakoputket kannattaa pistää persiistä läpi jolloin lisääntyneen tehon lisäksi saa aika mukavat äänet"


    Ajeltiin kauan sitten Chris Craft Stingerillä jossa viilattu isolohko ja putket suoraan läpi.

    Kohtuullisen paheksuvia katseita saatiin vihreän linjan kanssaveneilijöiltä.
    Toki katseet äkkiä jäivät taakse kun painoi kahvan tappiin. 8) 8) 8)
     
  19. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Silent Choice on keksitty, eli satamassa mölyt veteen ja ulkona vasta suoraan ilmaan. Eipä pitäisi ärsyttää ketään.
     
  20. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Se mökä ei tosiaan kauaa jaksa viehättää.

    pojat laittoi 2 alaspäin veteen asti ulottuvaa rosteriputkea hätäratkaisuksi.


    Searay Pachanga 454 22 botskissa on sivistyneet äänet. siinä on oikeat vaimentimet konehuoneessa
     

Kerro tästä muillekin!