Mopar - 62 / nopeusmittarin vaijeri?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Petteri L, 19.9.2015.

  1. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Kyselenpä nyt täältä, kun Southwest Traden tiskillä kysyttin, että "minkäs auton nopeusmitarin vaijeria pitäisi hakea", ja eka arvaus (60-luvun Dart) ei ollut oikea...

    Eli: auto on Dodge Lancer -62, johon on vaihdettu kuutosen ja manuaalilaatikon tilalle (tod.näk.) 1960-lukuinen 273 V8 ja laatikko pitäisi olla 904.

    Kävi kumminkin niin, että 60-luvun Dartin vaijerissa oli niin ala- kuin yläpääkin liian pieni.

    Alapään kierreholkki oli oikean näköinen, mutta ulkohalkaisijaltaan n. 20 mm, kun pitäisi olla sisähalkaisijlataan n. 20 mm (mitä nyt rullamitalla sain auton alla maatessani mitattua).

    Yläpäässä muoviholkki lukitusklipsillä oli niin ikään liian pieni. Kädellä kopeloiden (näköyhteyttä mittarin taakse ei oikein ole) tuntuisi, että mittarin takana olisi jengat? Eli saisi ehkä olla kierre yläpäässäkin...

    Pois otettu vaijerikaan ei ollut oikea - yläpäässä oli muoviholkki klipsillä, mutta isompi (se jotenkin pysyi paikallaan, kun vaijeri on jäykästi kiinni lokasuojassa ennen rintapellistä läpimenoa). Alapäässä oli vaijerissa laippa, eikä ollenkaan kierreholkkia - se oli työnnetty paikalleen ja "lukittu" rautalankahässäkällä.

    Tuleeko mieleen minkä auton / laatikon vaijeria kannattaisi kysyä ja kokeilla? Laatikon päässä siis n. 20 mm kierreholkki (onko 904:ssa ollu jos jonkinkokoista kiinnitystä vaijerille, kun tuo ostamani oli pieni?).
     
  2. RooZe

    RooZe 2nd gear

    En osaa sanoa että mistä autosta askisi on, mutta luulisin että jos hankit 62 lancerin vaijerin, automaattimallin jos eroa, ja vaihdat askiin sen speedon adapterin eli sen osan johon vaijeri kiinnitetään, sellaiseen malliin, mihin vaijeri sopii.
     
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    sulla on ilmeisesti laatikon häntä n. -66 tai tuoreempi elikkäs tartteet todennäköisesti vaijerin vuosimalleja noin 66-67-68 koska ainakin -70 malleissa on jo tuo muoviklipsikiinnitys.

    http://www.ebay.com/itm/66-67-Dodge-Cor ... ef&vxp=mtr

    Pussihousut antakoot tarkemmat vuosiluvut.
     
  4. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Mäkin hain tätä , mutta en tiennyt noita vuosia miten muuttuivat milloinkin..
    Eikös noista se sovitin sovi silti keskenään? Vai?
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mun muinoisessa -65 Waldossa oli joukilla A-833 ja normaalisti siihen olisi kuulunut laippalaatikko. Sopiva vaijeri löytyi -67 Barracudasta.
     
  6. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Tää oli minullekin hyvä tieto koska minulla on muutaman vuoden vanhempi mopari jossa laippamanuaali ja automaatiksi vaihto joskus edessä.
     
  7. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    Joo-o, guuglailin vähäsen (ennen kuin menen käymään tänään tiskillä uudelleen..) - jos oheisessa linkissä olevassa kuvassa on vaihtoehdot (no ei taida olla, koska nytkin sain vaijerin,jossa oli "pikkualapää", mutta kumminkin muoviklipsi...), niin tarvinnee tuon tuoreemman, että kävisi laatikon päähän. Muoviklipsi tosin tuollaisessakin yläpäässä...

    Gear housingin muutos kai olisi tosiaan ihan paikallaan, mutta näyttää olevan hintaluokaltaan 150 taalaa ja siitä ylöspäin. Joten tsekkaan vielä löytysikö asian ajava vaijeri. :)

    https://www.dropbox.com/s/nslgxlsri2514 ... r.jpg?dl=0
     
  8. Petteri L

    Petteri L 1st gear

  9. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Ja eiköhän tuo 67 Barran vaijeri ole hyllykamaa kotimaisissakin vauhtikaupoissa....
     
  10. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    ^ Jep, vaijeri (joka oli 68-> malleihin) vaihtui varhempien mallien vaijeriin. :)

    Näyttää paremmalta. Jouduin reissuun, joten en ehtinyt vielä kokeilla.
     
  11. kingsway

    kingsway Gearhead

    Onko joissain vuosimalleissa ollut kierre molemmissa päissä ja alapää pienellä kierteellä?
    Minä tuossa vasta nakkasin -58:iin -90:n Dodge Ramin laatikon ja siinä alapää on pienellä kierteellä.
     
  12. Petteri L

    Petteri L 1st gear

    No niin - kun osti 60-luvun alkupään Moparin nopeusmittarin vaijerin, niin sehän kävi 60-luvun alkupään Mopariin!

    Eli oikea vaijeri oli olemassa - kyläseppä oli vaan joskus muinoin halunnut viritellä paikalle jonkun aivan muun autosarjan vaijerin...

    Nyt näyttää mittarin viisarikin jotakin eikä makaa pohjassa. Pikatutkiskelun perusteella ihan oikean oloisia nopeuksia - matkoissa taitaa tulla vähän isompia lukemia kun oikeasti on kuljettu? Parin kokeen perusteella näyttää 10.0 km, kun on navin mukaan menty 9.0. Eli 10% virhe.

    Vaan ihmekös tuo, koska rengaskoko voi aivan hyvin olla jotakin aivan muuta kuin laatikon kanta-autossa...

    Tätä voisi kai säätää tuohon gear housingiin sisuskaluja muuttamalla..?
     

Kerro tästä muillekin!