kysymyksiä puurungon korjauksesta ja korin istuttamisesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja sämpy, 23.8.2015.

  1. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Jos näistä on topikki, saa linkata. En itse osannut äkkiseltään löytää..

    Olisin kysynyt vinkkiä tai mitä ei kannata tehdä, kun pitäisi metsäraadon oloinen auto rakennella nippuun kohtuullisella ajankäytöllä. Ei siis mikään entisöinti vaan ajokunto.

    Itsellä oli mielessä, että jahka jollain konstilla saa korin sidottua suht mittoihin, niin nakkaa puurungon jämät pois ja hitsaa jotain putkea niitten tilalle. Mieluiten galvanoitua kun maalaus on hankalaa.

    Ja sitten pitäis saada kori rungolle. Pohja puuttuu kokonaan, ajattelin laskea koria niin alas kuin moottori sallii ja sitten tehdä suorasta pellistä lattian.

    Runko on hytin kohdalla pelkästään kardaanitunnelissa, joten kynnykset ei ole haaste.

    Vai mitä muuta pitäisi ottaa huomioon korin paikkaa hakiessa, paitsi moottori ja ohjaus?

    Mistä kannattaisi rakennella kiinnikkeet korin ja rungon väliin? Pitäisikö olla puslatyyppisesti kumirengas rungon molemmin puolin ja putki ja pultti keskeltä, ettei tarvitse puristaa kumia littuun. Vai tiukkaa kumia väliin ja pultilla vaan kasaan.

    Vai onko helpompi tehdä lattia vanerista? En itseasiassa vielä tiedä, onko tässä ollut pelti vai puulattia alunperin. Ja mitä tykkäävät vanerilattiasta konttorilla. Autoa ei tulla seisottamaan vesisateessa.

    Voisi kuvitella, että pelti on kumminkin helpompi. Mutta vaneri/ponttilauta hiljaisempi.

    Kuinka paljon uskaltaisi jättää tasaista peltiä vai jäykkäripokkauksia aina 10cm välein? Alkaako muuten helposti kumisemaan?

    Ajatus tosiaan saada tämä raato oikeasti liikenteeseen, näkyviltä osin suht alkuperäisenä mutta sopivalla stancella, turhat kunniahimot lienee tässä vaiheessa syytä karistaa. Ikuisuusprojekteja on omissa nurkissakin ihan riittämiin..

    "hierotaan niitä yksityiskohtia sitten myöhemmin"
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Re: kysymyksiä puurungon korjauksesta ja korin istuttamisest

    Mikä auto? Mä tein silloin muutamavuosi sitten Goliathin tavaratilan lattian uusiksi. Alkuperäinen lattia pontattua lankkua ja uus tuli samaa materiaalia Tosta linkki http://kanadanvani.fi/Go/Goliath44/g7.html .Thamesin tavaratila oli alunperin vaneeria ja uus tehtiin samoin vaneerista. Nyt toi RAF-977 joka on työnalla on vaneerilattiainen auto ja kyllä siihenkin oon vääntänyt vaneerit lattiaan.
    Käy tutkimas tuolta mun kotisivuilta http://kanadanvani.fi/ rakentelu kuvia jos saisit niistä jotain vinkkiä...
     
  3. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Re: kysymyksiä puurungon korjauksesta ja korin istuttamisest

    30-luvun Fiudejahan nuo, tosin potenttiaalisempi ehdokas ei ole vielä edes tontilla, toivottavasti kaupat onnistuu..

    Runko on tuollainen kummajainen:
    [​IMG]

    Kiitos vaan linkeistä, ei ole tullut aiemmin kateltua noin hyvin noita kuvia, pläräsin Goliathin ja RAFfin projektikansiot läpi.

    Yleinen viesti taisi olla, älä piperrä vaan toimi isosti. No se olisi tarkoituskin. Niin hienoa kun puurungon korjaus ja museoauton tekeminen olisi, vallan kun näitä ei paljoa ole, niin ei sellainen valmistu ikinä ite tehden..

    Noi puupukit näytti fiksuilta, mutta onko kukaan keksinyt systeemiä korin nosteluun? Kun ei ole koukkuja joista nostaa taljalla, eikä nostoapua.

    Mietin jos koriin tekee sisälle tuet, niin niistä ulokkeet sivulle ja jotkut vivut ja jopa pyörät, joilla saisi korin halutessaan ylös rungolta ja jopa siirreltyä.

    Ehkä vähän liikaa tavoitteita systeemille, mutta ei ole hitsihommiin kuin matala kylmä vanerilattiatalli ja sorapohjainen avokatos jossa paremmin korkeutta, niin olisi hyvä jos saisi siirreltyä tarvittaessa ulkoruokintaan pois tieltä kun on muitakin autoja.

    Aika tuskaa varmaan korinkin sovittaminen kun korista kiinnitykset on hävinneet just tuon jatkuvan nostamisen ja laskemisen osalta. kannataisiko tuonne laittaa korin ja rungon väliin miten/mimmoset kumit? Kun tuota runkoa ei paljon boksata niin varmaan taipuilee.

    Ja jos vaikka katossa olisi ehjää puuta, niin kuinka noi mahtaa pysyä jos tekee alemmas putkirungon ja se vaikka lätkällä ja ruuveilla kiinni puuhun. Tuleeko liitoskohdasta semmonen joka kitisee jatkossa joka töyssyssä, että olisiko parempi vaan heivata kaikki puuosat laatikkoon jotain yli-innokasta tulevaisuuden pussihousua varten ja metallia tilalle?
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Re: kysymyksiä puurungon korjauksesta ja korin istuttamisest

    http://kanadanvani.fi/Go/Goliath18/index.html Tolla sivulla ja seuraavassa joulukuun kuvakoosteessa on se pika pikaa tehty kopan liikutus "traileri" Ne yksinkertaiset kolmiopukit oli helppo tehdä kun oli jääny varastoon 2"X 4" puuta. Mulla on kuten ehkä huomasit tallin katossa useampia koukkuja joihin saa liinoja ja taljoja kiinni. Tallin katon leveys on n.5m ja hyvin on nousseet Jeepin,Oldsmobile 88 sun puut korit puhumattakaan Jeepin nokalta poistunut Valmet 4.11 kone..... Painaa muuten pikkasen paljon. Mä noista mobiili vehkeistä mitään tiärä mutta sitten kun teet puutöitä muista puun eläminen. Goliathin lattialankut kuivatin meidän pannuhuoneessa ja lopulta kun uudelleen kasasin lattian piti lisätä leveyteen noin 2cm. Puu elää pikkasen paljon. Toi terva on ihan hyvää ainetta puun ja raudan väliin. Huoltaa molempia aineita. Kiitos jos vaivauduit mun sivuille ja jos vielä sait jotain vinkkiä niin upeeta :wink: :wink: .
     
  5. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Re: kysymyksiä puurungon korjauksesta ja korin istuttamisest

    Hyvä ettei täällä marista, kun rakentelun kohteena ei olekaan Voortti. Tuollaisen korin muuttaminen pelkästään peltirakenteeksi on toisaalta semmoinen homma, että itse kyllä mielummin korjaisin puukehikon. Muistini mukaan siellä on projektia varten hyvin tuulettuvat ja kuivat tilat, jossa on hyvä tehdä puutöitä. Puukorin osien etuna on toisaalta juuri se, että ei tarvitse hitsata ja peltihän se vasta elääkin korjauksia harjoitellessa, kokemusta piisaa :oops: No kaiken voi ja yleensä pitää tehdä pariin kertaan niin joskus jotain oppiikin jälkikäteen...

    Hyvä puulaji olisi haapa, mutta osaavan haavan kuivattajan löytäminen Suomessa taitaa olla menneisyyttä, ite meinaan kyllä hulluuttani sitä vielä kokeilla itse. No pitäisi löytää haapoja, jotka eivät ole tyvestä lahoja, kaataa ne talvella melkein vuodeksi rasiin ja kuivata tuulisessa riihessä toinen vuosi. Koivu kestää tietysti sisällä säilytettävässä autossa, tammen ongelmana voi olla sen happamuus pellin kanssa ja kotimaisesta havupuusta ei enää voi tehdä kuin vessapaperia ja pakettitaloja. Itse puuosien tekeminen on lopulta aika helppoa, tee vaikka perinteinen tuoli harjoituksena ensin ja jos se onnistuu, olet valmis Morganille töihin. Kannattaa kysellä, josko sielläpäin olisi joku oppilaitos, jossa saisi käydä iltakurssilla höyläämässä lankkuja ja jyrsimässä liitosaihioita. Ja ne maalaisjärjellä tehdyt liitoksethan eivät näy pellin alta!

    Eikös 1500:sessa ole sitten ihan peltilattiat kuten Topolinossa, 508 Balillassa ja 1100:sessa, joissa on pirusti muutenkin samoja osia etenkin korissa.

    Näihin pikkusisariin saa ihan uusia peltejä (esim. http://www.biondilamierati.com/catalogo/scheda/id/113 lattiapellit vaikkakin vähän kalliit) ja melkein mitä vain muutakin osaa mielestäni ihan kohtuuhintaan Italiasta ja muualtakin. Huuto.netissäkin oli taannoin jotain 1500 6C:n kulutusosia uusia! Tämän "huonomman" aihion nähneenä olen sitä mieltä, että kyllä siitä korista ihan hyvän auton vielä tekee, äkkiä vaan katon alle ja tärkeimpiä osia tutkimaan. Virranjakaja on muuten joissain yksilöissä sama kuin vielä sun 103-sarjan 1100:sessa, nyt ens alkuun, jos pystyt jättämään TC:n pellin alta pois.

    Harmi, että myin aikoinaan 1100E:n pois Hämeenkyröön, oli vissiin mennyt ihan haaskuuseen seuraavalla omistajalla koko hyväosainen aihio, nyt siitä olisi paljon iloa.

    Niin ja Virtasen Moottorista kannattaa kysellä niitä 1500 6C osia kanssa. Ja muistaakseni Rahkosen laanilta tuollainen löytyy myös.

    Kun pääset alkuun, niin voin tulla talkoisiin. Hieno projekti!

    Tämmöinenkö siitä tulee? http://www.autobelle.it/annunci/vendo_f ... hotoexpand
     
  6. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Re: kysymyksiä puurungon korjauksesta ja korin istuttamisest

    Eiköhän tuo pysy ihan neliovisena..

    Tässä koittanut saada ylimääräisiä autoja hukattua, että saisi kopan sisälle talveksi. Tai siis "sisälle" lainausmerkeissä kun tallista tuulee läpi.

    Puun saatavuus on tosiaan pieni ongelma täällä suomessa. Mitenköhän ihan vaan pyökki? Jostain puukeskuksen hyllystä se maksaa tietty miljoonan, pitäisi ite hommata kunnon nippu jostain keskieuroopasta.

    Ovissa voisi harkitakin puukehyksen korjaamista, mutta jos nuo helmat on tosiaan olleet puuta kuten voi päätellä, niin taitaa jäädä tekemättä.

    Voi toki olla, että joku aiempi kirvesmies on korvannut lahot helmat patikalla, mutta ihan siististi niihin on ollut oven lukko-osat istutettuna. Jotain lattiapellin palasia on jäljellä todisteena, että itse lattia on ollut peltiä.

    Tästä puuttuu ohjausimpukka. 1300TI:n linkin kuvissa näkyy malli, mahtaako voortissa tms olla saman kaltaista?

    Vaihtoehdoksi on jo katsottu hammastangon istuttaminen dubonnettien välisen tangon paikalle. tässä kun on etuakseli pultattu kiinni runkoon, olisi tuon tangon paikalle helppo laittaa ohjauslaitteet. Mallissa kun on ollut alunperin ongelmana värinät eturipustuksessa, niin ei olisi huono vaihtoehto. Nythän on voorttityyliin ensin pitkittäistanko vasempaan pyörään ja siitä välitys oikeaan. Ja jousto dubonnetissa tapahtuu vasta juuri ennen pyörää, eli nuo ohjausosat ei liiku ollenkaan ylös-alas suunnassa.

    Mitenkäs riittävän pitkän ohjausakselin valmistaminen? Holkit ja rei'istä hitsaaminen tankoon ei kuulosta oikein luotettavalta, voisi olla myös nivelet matkalla.

    Moottorin kanssa pitää etsiä asiantuntija-apua. KK laakerit vaatisi ainakin uudistusta, kyseessä on ilmeisesti suoraan kankiin valetut laakerit. Mikäköhän pulju Suomessa osaisi tuollaista?

    Runkolaakerit saattaa olla ok. Pitäisi vaan saada vesitiloiltaan ruosteinen lohko putsattua ilman että valetut RK-laakerit kärsii. Rajoittanee käytettävää pesuainetta.
     
  7. mäkihyppääjä

    mäkihyppääjä 1st gear

    Re: kysymyksiä puurungon korjauksesta ja korin istuttamisest

    Saarni on oikeaa puuta noihin hommiin. Sitä käytetty jo t-fordeissa ja hyväksi todettu täällä Suomessa linja-auton korien puukehissä. Löytyy kyllä hyvistä puutavaraliikkeistä ihan raakalankkuna.
     
  8. ventora

    ventora 2nd gear

    Re: kysymyksiä puurungon korjauksesta ja korin istuttamisest

    no saarni on varmasti hyvää mutta 20 lukusissa usa autoissa on käytetty mitä puuta on sattunut olemaan.
    http://www.kotiverstas.com/keskustelu/i ... pic=9081.0
    esim tuossa autossa ollut 5 eri puuta korissa.itse tilasin juuri siperianlehtikuusta,eikä ainakaan ole huono valinta.puun kuivatus ja korin teko ihan normaaliolosuhteissa.
     
  9. Hebster52

    Hebster52 3rd gear

    Re: kysymyksiä puurungon korjauksesta ja korin istuttamisest

    En viitsi aloittaa uutta aihetta vaan jatkan samaa. Vaikkakin mulla on Fordi.. :)
    Elikkä kyseessä -36 Ford Pickup.
    Tuleeko sisälokarien ja rungon väliin jotain kumia vai vedänkö sisälokarit suoraan runkoon pulteilla? Samoin miten itse tulipeltipalan kans? Tää on semmoinen jossa Suomivalmistehytti elikkä tullu uutena suomeen ns. Cowl on Chassis muodossa.
     
  10. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Re: kysymyksiä puurungon korjauksesta ja korin istuttamisest

    Eipä ole minun 20-luvun raadoissa näkynyt kumilistoja välissä, vaikka fiksua voisi siellä sellaiset olla. 30-lukuisessa varmaan jo on?
     
  11. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Re: kysymyksiä puurungon korjauksesta ja korin istuttamisest

    ...Nojoo, jäin miettimään että saahan sitä tietysti haapalautaa lauteiden muodossa rautakaupassa, 22 mm voi johonkin oviin riittääkin. Se on vaan ainakin Puukeskuksessa ja Bauhausissa kaikki puu aivan märkää ja paneelit muovipaketeissa, paha valikoida pinkasta parhaita!

    Kyllähän se tietysti niin on, että puulaji sekä tietty palikka käyttökohteen mukaan eri osille, jos oikein tarkkana on ja osaa. Melkein minunkin tarttis päästä norkoomaan jonnekin vanhalle puuveneveistämölle, omia projekteja ei lasketa, niistä kun oppii vaan mitä on tullut sutta, eh eh.

    Toisaalta, koivun ja tiheäsyisen männyn tasalaatuisuus, hyvä työstettävyys ja saatavuus verrattuna jonkun kanttiauton tuleviin kilometreihin pistävät miettimään, että niillä kannattaisi ainakin treenata yksi kori ensin ja tehdä sitten vaikka parin kesän päästä parempi. Samalla näkisi, miten se ajossa käyttäytyy ja rasittuu.

    Fiskarsin laatupuusta ajattelin kysellä saarnilankkujen hintaa. Kaupunkien puisto-osastoilta voi myös saada puhuttua kaadettuja runkoja talteen, siitäkin on pari narua hiljaisessa vedossa, jos vielä tärppäisi. Pihallani on vanhoja jalavia ja vähän turhan ohut (n. 25 cm runkoja) haavikko, ehkä niistä sitten parin kymmenen vuoden päästä pääsee poistamaan projektipuita.

    Olisi kiva nähdä kuvia puukehikon teosta ja kuulla käytännön kokemuksia, pitikö pasuttaa kaaria ynnä muuta. Jostain tutun ikivanhasta Sahkin Automobiilista löysin artikkeleita puuosien teosta, mutta sisällöltään lyhyet jutut olivat heppoisia kuin Rod&Customin peltityöjutut ja kuvat huonoja...
     
  12. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Re: kysymyksiä puurungon korjauksesta ja korin istuttamisest

    Kattelin että Tokmannilla myydään epoksihartsia, mietin miten mahtaisi toimia kun vaan pehmosiin puukohtiin koittais imeyttää tuota, vaikka ohennettuna. Luulis nurkkaliitostenkin pysyvän kiinni.
     
  13. BBC

    BBC Guest

    Re: kysymyksiä puurungon korjauksesta ja korin istuttamisest

    Itse olen tehnyt kaikki puuosat 1932 5w coupe Fordiin aivan suomalaisesta peruspuusta eli männystä. Kestää kyllä kun ei upota vuosiksi veteen ja kun kaikki puuosat olin tehnyt orkkis haperoiden mukaan mittoihin (ja osan lyhempänä koska 5" tiputettu kattoa), maalasin ne 2 kertaan mustalla sisä- ja ulkokäyttöön tarkoitetulla kalustemaalilla.

    Kestää ja ovat kuin uudet 8v ja +100 000km jälkeen. Miksi tehdä meillä sanotuista ns. "jalopuista" kun huonekalujenkin rungot, talot jne tehdään aivan peruspuutavarasta ja kestää jos on oikein käsitelty ja säilytetään muualla kuin vedessä käsittelemättömänä.
     
  14. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Re: kysymyksiä puurungon korjauksesta ja korin istuttamisest

    Tehääkö noi kaarevat puuosat ihan vaa mäntylankusta vannesahalla sahaamalla? Eikö se haittaa et syyt ns. katkeaa? Jos mä nyt kaadan salaa yöllä tosta kaupungin mailta männyn, tai haen valmista lautaa kaupasta, niin koska siitä kannattaa alkaa sahailee? Puuhan vetää ropellille, kun ei ole kuivunu tarpeeks, kait, tai jotai? Tuskin niitä jollekkin sentin työvaroille ensin sahaillaa ja jonkuu ajan pääst valmiiseen mittaan?

    T. PuuPää PuuTöissÄ
     
  15. BBC

    BBC Guest

    Re: kysymyksiä puurungon korjauksesta ja korin istuttamisest

    Jos vetää ropellille niin sittenhän on semmoinen kuin nuo vanhat foordit tehtaaltakin tullessaan eli vähän sinne päin,....

    höyläkuivasta kun tekee niin pysyy ja jos ei luota siihen, niin voihan aina tehdä liimaamalla ohuemmista siivuista.

    Tai voihan ostaa puutavarakaupasta jalopuuta niin saa nukuttua öisin.

    a
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Re: kysymyksiä puurungon korjauksesta ja korin istuttamisest

    Mites nyt kun ollaan aiheella, niin kuulemma viikingit ja roomalaiset halkais kölirungot jotta taitoksesta saatiin tarpeeksi jyrkkä

    Joten kysymys kuuluu mitäs sitten kun se on 1cm paksuiksi suikaleiksi haljottu päästä ja taitettu, liimalla vai millä se sit kasataan


    Mites höyryttäminen onnistuu männyssä?
     
  17. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Re: kysymyksiä puurungon korjauksesta ja korin istuttamisest

    Kai se pysyis taitteella kun liiman lisäksi tapittaa tarpeeksi tiheään. Yhessä huonekalufirmassa puristettiin hydraulisesti puut lyhyemmiksi. Rikkoi rakenteen niin sitten pystyi vääntämään vaikka rusetille. Jäykistyi kai itsekseen pikkuhiljaa.
     
  18. onre

    onre 3rd gear

    Re: kysymyksiä puurungon korjauksesta ja korin istuttamisest

    Länkiä tehdessä pyritään etsimään aihioksi jokseenkin oikean muotoiseksi kasvanut puu, jotta syyt olisivat längen muodon suuntaiset. Se ensin huolella kuivatellaan ja sitten aletaan tekemään. Ei ole kiireisen miehen hommaa.
     

Kerro tästä muillekin!