Jarrutehostimen puhdistus ruosteesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja maxvo2, 28.10.2015.

  1. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Voiko tuollaisen alipainetehostimen laittaa sitruunahappoon likoamaan, vai tuhoutuuko samoin tein hapossa? Nurkissa on 2-kalvoinen Moparin tehostaja, mutta ruosteessa ainakin pinnasta tosi pahasti. Oliko sisällä mitään joka kärsii haposta?

    Hyvä huuhtelu toki perään, mutta oliko muuta ihmeteltävää?
     
  2. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Sorry en tunne kyseisen moparin 2kalvo tehostajan rakennetta. Itselläni on 40vuotias primitiivinen yksikalvotehostin kevyessä pintaruosteessa, olin ajatellut sen tarkkaa reikien teippaamista ja hiekkapuhallusta.

    Sitruunahappo tuskin tappaa kumikalvoa jos sen "neutralisoi" eli huuhtelee vedellä hyvin.
    Ainakin naapurifoorumin jarrusatuloissa kohtuullinen (alle 12h) hapotus on ollut menestyksekästä:
    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=229965
     
  3. JariV

    JariV 2nd gear

    Jos kalvoreunat on tehostimen kuoressa "pisteprässätty" (aaltoileva reuna) niin ne voi taivuttaa auki ja purkaa tehostimen. Jos tasainen prässäysreuna niin sitten vaikeampi, reuna pitäisi leikata auki. Kiinnittäminen uudestaan sitten soveltamalla vaikka turboahtimissa käytettävä V-bandia jos vain tarpeeksi iso löytyy. SportVanin ehdotus järkevämpi kuin tämä.
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    OK kiitoksia kommenteista. Samaa tuumittelin itsekin, ettei taida pilalle mennä.
    Ja onhan pirssissä kiinni toimiva yksikalvoinen tehostaja joten tappio ei ole suuri jos menee homma persiilleen.

    Eli hommiin, liemet astiaan ja tehostin perään...
     
  5. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Kuinka kävi? Samat ovat ajatukset, ruosteinen tehostin irrotettuna.
    Olisiko juonta luovuttaa vaikka joku vanha lakana tieteelle; sitruunahappokosteaksi ja sillä verhoaisi tehostimen vaikka muovipussissa? Anyone?
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Äkkiähän tommosen hiekkapuhaltaa nyt, varmaan maksa kahvipakettia enempää jossain pajalla ohimennen.

    Ainaski oman hiekkapuhalsin ite.

    Muutes, mimmonen se kalvo siellä on? Rupes itellä vuotaa tehostin viimekesänä, se on just tommonen purettava malli, saako sinne varaosia sisälle? Foortin tehostin kyseessä.

    vähän offtopic...
     
  7. kuokka

    kuokka 2nd gear

    Toimii varmasti. Itse olen käyttänyt sitruunahappo/tapettiliisteri hyytelöä. Uusin kuulemani on perunajauho/sitruunahappo seosta. Jälkimmäinen tulee halvemmaksi. Hio suurimmat ruosteet ensin pois ja hapota sitten loput. Hionta vauhdittaa operaatiota huomattavasti.
     
  8. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Tuli liuoteltua tehostinta sitruunahappo-liisteri -hauteessa. Kostutin vanhoja t-paitoja ko. mönjään ja peittelin tehostimen + laitoin koko komeuden muovipussiin vuorokaudeksi. Melko hyvää jälkeä, mutta olisi tosiaan kannattanut ensin hioa nuo suurimmat ruosteet pois. Noh, nyt on helppo hioa jäljelle jääneitä tummumia/ ruosteita ja tarvittaessa tehdä toinen "haudekäsittely".
    Haude siksi, ettei tarvitse purkaa palasiksi tehostinta.
     
  9. MJF

    MJF Double Gearhead

    Miten kävi? Omassa on paikallaan juonitteleva kakskalvonen joka tekis mieli puhdistaa jotenkin. Ykskalvonen on menossa paikalleen, mutta jos saisi tuon alkuperäisen kuitenkin toimimaan...
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Hiekkapuhallus vaan, helppo ja nopee konsti eikä maksa kyllä mitää missään.
    Ja toimii kun ajatus eikä tartte turhia miettiä.
     
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead


    Puhtaaksi tuli ja laite on pohjamaamaalissa. Tsekka nyt ettet laita kevytvaluosia jne. happoon. Mä en putsannut / liottanut mitään kumisia osia hapossa., samoin ne palat jotka oli kumeissa kiinni jätin hapaottamatta. En ole nippuun laittanut tehostajaa, koska Polarassa on orkkis toimiva yksikalvoinen tehostaja. Ei ole kokemusta millainen jarrutuntuma on kaksikalvoisella verratuna yksikalvoiseen.

    Hyvin tuo ainakin pysähtyy ja on tunnokkaat jarrut. Mullahan oli -73 levyt vaihdettuna eteen.
     

Kerro tästä muillekin!