-62 cadillac ja ilmajousitus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja 401, 23.10.2015.

  1. 401

    401 2nd gear

    Onko mahtanu joku moiseen onnistuneesti tehdä kyseistä toimenpidettä ja minkälaisilla pussukoilla.onko auton ajettavuus säilyny millään muotoa mukavana vaiko täysin pilaantunu sen myötä esim väärin valittujen ilmapussukoiden johdosta.mitenkäs kompurat ja linjakoon mitotukset.etupään iskari homma kanssa kiinnostaa onko joku kokenu sen muutoksen kanssa oikein riemun kiljahduksia ja haluais kertoa niistä iloista oikein julkisesti..
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    On nuo Amerikan-Joet niitä varmasti paljon laittaneet.
    Veikkaan ettei nuo paranna auton ajomukavuutta välttämättä.
    Mun kokemukset pusseihin koostuu yhdestä Buickista missä moiset oli, vähän pintakovat ne on.

    http://www.ridetech.com/store/suspensio ... n_contents
     
  3. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Hyvä kysymys ! Olen itsekin pohtinut samaa asiaa, miten käy ajomukavuuden, onko ilmajousitus vs perinteinen kierrejousi parempi
    muun kuin ulkonäön osalta ? Innolla odotan käyttäjäkokemuksia Od-laisilta...
     
  4. auburn

    auburn Gearhead

  5. v-v

    v-v Gearhead

    Ainakin omalla perstuntumalla ilma alusta on letkee, ainakin omassa autossa. Alustaan vaikuttaa juurikin pussin koko, linjojen halkaisija ja käytettävät iskunvaimentimet
     
  6. 401

    401 2nd gear

    Nuo kolmen tonnin ratkasut on kyllä suomalaisessa metalliteollisuudessa työskentelevälle hivenen ulottumattomissa..villiä huhua kuulu,että parhaimillaan ois jossain tapauksis edullisemminkii onnistunu ilmajousituksen teko.
     
  7. v-v

    v-v Gearhead

    Jos malttaa hiukan vahtia myyntipalstoja ja tyytyy vähemmän hi-tech systeemiin niin aika edullisesti pääsee
     
  8. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Eikö muilla kuin v-v,llä ja mikkiksellä ole kokemuksia ilmajousituksista ? Aika moni niistä
    tuntuu kyllä haaveilevan ohellani...tuntuu turhalle sijoittaa tuhansia järjestelmään joka mahdollisesti huonontaa jousitusmukavuuden. Rohkeasti vaan kokemuksia kertomaan oli ne sitten minkälaisia hyvänsä ;)
     
  9. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Ei ole kokemusta otsikon mukaisen auton ilmajousituksesta mutta kerron omasta kokemuksesta.

    Alkuun pari yleistä juttua:

    1. Jousen tulee olla kyseiseen kohteeseen sopiva. On aivan merkityksetöntä, onko kyseessä rautajousi vai ilmajousi.

    2. Iskunvaimentimen tulee toimia yhteen jousen kanssa.

    Jos nämä perusasiat eivät ole kondiksessa, on turha haukkua kumpaakaan jousitustyyppiä toistaan huonommaksi.

    Asensin Continental MK II:een Ride Tech:n "yli kolmen tonnin" setin, koska halusin painemittareiden sekä kytkimien sijaan älyä. Napista on valittavissa kolme ohjelmoitua korkeutta. Pyöränkulmat on luonnollisesti säädettävissä kohdalleen vain yhdessä korkeudessa. Muissa korkeusasetuksissa "kuluu rengasta".

    Eteen asensin ShockWave:t 8" palkeilla ja molempiin suuntiin säädettävillä iskareilla. Molempiin suuntiin säädettävyys mahdollisti iskarin asennuksen ylösalaisin. Tämä pelasti minut isoilta runkomuutoksilta. Mielestäni helvetin hyvin käytetty lisäkustannus.

    Taakse tuli makkarapalkeet sekä samanlaiset molempiin suuntiin säädettävät iskarit. Pitkittäiset lehtijouset korvasin 4-linkillä. Samaan syssyyn lisäsin kallistuksenvakaajan.

    Rengastus muuttui alkuperäisistä valkosivurättirenkaista "liian isoihin ja mataliin" vyörenkaisiin.

    Muutokset ovat alkuperäiseen verrattuna isot eli vertailu pelkästään rautajousi vs. ilmajousi on turha.

    Ero ajettavuudessa on dramaattinen. Auto on käsittämättömän jämäkkä mutta silti mukava. Auto ei kallistele juuri ollenkaan. Maanviljelijöiden traktorinrenkaissa maantielle kuljettamat kokkareet tuntuvat jousituksesta läpi.

    Olen helvetin tyytyväinen muutokseen ja vielä on mahdollista kokeilla eri säätöjä iskareissakin. Uskon, että saan tuota pintakovuutta pois.

    Tuollaisessa valmiissa setissä on se hyvä puoli, että joku on oikeasti tehnyt suunnittelutyön. Huono puoli on tietysti hinta. Tuollaisesta setistä kannattaa ainakin onkia tietoon palkeiden koko, koska se on kuitenkin kaiken perusta. Liian pieni palje tarvitsee luonnollisesti paljon painetta ja tuloksena on jäykkä jousi. Liian iso taas päinvastoin.

    "Otetaan joku palje ja joku iskari" johtaa todennäköisesti huonoon lopputulokseen.

    Koska Contiaiseen ei ollut saatavilla valmista settiä, jouduin itse suunnittelutöihin. Suurin sallittu akselimassa edessä on 1500 kg. Äkkiä laskettuna yhden pussin pitäisi kantaa 750 kg? Näinhän se menisi jäykän akselin tapauksessa. Erillisjousituksessa tulee ottaa huomioon tukivarsien tukipisteet sekä geometria. Tapauksessani se tarkoitti sitä, että yhden pussin kantavuuden tulikin olla 1400 kg! Laitoin kyselyä RideTech:lle ja he sanoivat: No problem. He kasasivat ShockWave:t 8" palkeilla perus 6" - 6,5" palkeiden sijaan.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead


    Riippuu mitä jousitusmukavuus tarkoittaa? Onko se lullaus vai se että auto menee eleettömästi mutta nielee jonkun verran patteja.


    Älytön lullaus ei ainakaan ollut ilmajousien juttu mitä netistä kiinnostuneena kahlasin niin jäi omalta kohalta siihen.
     
  11. 401

    401 2nd gear

    Taitaa olla viisain ottaa rälläkkä käteen pätkiä jouset poikki ja baanalle..sillä yli kolmella tonnilla tunnustelee vänkärin penkillä istuenkin aika monena iltana ihan niitä rautajousiaki mitenkä ne toimii ja onko niitä tarpeen käydä vielä "säätämässä" vai joko ollaan säädetty sen verran,että auto on täysin käyttökelvoton kaikilla väylillä lentokenttiä lukuun ottamatta.
     
  12. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Älä nyt noin helposti masennu. Mielestäni kasa kolmella tonnilla pätkittyjä rautajousia toimivan ilmajousituksen sijaan ei ole ollenkaan viisasta.

    Toimiva ilmajousitus ei välttämättä tarvitse älykästä (kallista)ohjausyksikköä. Kyse on käyttömukavuudesta (yhdestä napista ajokorkeuteen vs. 4 kytkintä). Mersufoorumilla joku väkertää älykästä ohjainyksikköä pikkubudjetilla.

    Ilmapussi/-palje on helppo mitoittaa oikean kokoiseksi jos yhtään osaa laskea. Iskari onkin toinen juttu. Jos hankkii säädettävät, riittää yksien osto. Muussa tapauksessa kyseessä on iskarilotto.

    Linjojen ja venttiilien koko vaikuttaa ainoastaan säätöliikkeiden nopeutteen. Jos ei ole tarkoitus leikkiä "lowrideria", 6 tai 1/4" riittää mainiosti.
     
  13. juku_h

    juku_h Gearhead

    mulla taitas olla hallilla katkastut 62:n etujouset. ei tarttis sitten harmitella ettei oo kun kasa liian lyhyitä jousia.

    jukka
     
  14. MH

    MH 3rd gear

    Jos haluaa matalan auton halvalla, katkoo jouset. Jos haluaa säädettävän korkeuden, ostaa/rakentaa ilmajousituksen. Tuota rahanmenoa voi säännöstellä ostamalla ensin pussit ja säiliön+halpis kompuran? Myöhemmin voi lisäillä automatiikkaa, tai jotain jos haluaa.
    Ei ole mullakaan juuri tuohon autoon vinkkejä, mutta pirun hauska on ainakin ilmajousilla leikkiä.
    Mercacungen sen sanoikin, että oleellista on että pussit ovat oikean kokoiset. Jos pitää olla täydet paineet, että maavaraa on riitävästi normaaliajoon, niin ei varmasti ole mukavaa kyytiä.
    Normaalit iskarit nyt varmaan peruscruisaajalle riittävät.
    Olettaen että -62 Cadillacista ei tehdä mitään protouring autoa.
     
  15. 401

    401 2nd gear

    Joo no eipä nuita ollu aikeessa katkoa repullista jos se järki vaikka riittäs lyhentämään sopivan verran.
     
  16. 401

    401 2nd gear

    Sepä tässä se pointti olkii,ku sitä vähä sieltä ja täältä fiksaillu siinä niin ois voinu tässä vaiheessa ku se runko on vähä putsailtuna kanssa siinä niin laitella ne palkeet eteen ja taakse sekä ilmalinjat tehdä sitämyöten valmiiks..ihan kokemuksia arvelin kyselevän vaan minkälaisilla pussukoilla on tuommosia x runkosia gm laitoksia kukin tehny.
     
  17. MH

    MH 3rd gear

    No laita ainakin 10mm linjat, mieluummin 12 ja mankut(1/2") myös jos ajatuksena vähänkin "leikkiä" niillä jousilla. Kuristaa voi kyllä pienemmäksi jos tulee liian nopeat. Ja joka nurkalle omat venttiilit!
    Liikaa säiliötä ja kompuraa ei voi olla myöskään tuon "leikkimisen" kannalta.
     
  18. Herje

    Herje Double Gearhead

    Taitaa aika usein olla x runkoset 6x2 pussit edessä ja 7x2 takana.
    7x2 taitaa kanssa mennä eteen mutta vähän vissiin tiukkasovitus.
    Ite tekisin ehdottomasti noilla 7x2 eteen ja taakse jopa 8x2 pussit.

    Nyt itellä moparissa vaan takana pussit ja ne on 8x2.
    Ite ollu tyytyväinen niiden toimintaan.
     
  19. 401

    401 2nd gear

    Sepä on vaan kokeiltava sinne eteen mitä sinne sais menemään..taakse nyt menee lähes mitä vaan.se ohjaushomma pitää vielä selvitellä onko siihen mitää järki ratkasua tarjolla.ihan vaan mukava ois jos se yhen nappulan päässä ois se ajokorkeus aina saatavissa eikä neljän.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Miten kun pussissahan pitää olla vakiopaine ajokorkeudessa

    Niin voiko linjastoon laittaa kalliiden sensorien ja solenoidien sijaan ihan vaan 15e paineensäädin jossa jopa mittari.
    kompura käyntiin ja ajokorkeus säätämään nupista pyörittämällä kohdalleen.

    Ja jos järjestelmä menee tyhjäksi niin ajokorkeuteenhan se nousee paineiden noustessa

    Porukkaa tai tavaraa kun tulee lisää kyytiin pyöräyttää vaan kontista tai kompuran sijoittelusta riippuen nupista painetta lisää



    Sit kertokaas lisää siitä lullaus säiliöstä, mulla kun ois säkit valmiina kun vaan purkais ne ducaton akselilta pois

    Jos opeliin laittais pussit taakse samalla kun runkoa korjailee ens leimalle. Ja ei haittais vaikka ilmaakin sais autosta samalla ulos :wink:
     

Kerro tästä muillekin!