päivitettyä tekniikkaa vanhukseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kaarpo, 11.11.2015.

  1. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Pintakaasulla ajaessani moottorini tekee alipainetta 0,4 - 0,5 bar. Bypass-venttiili kompuran imupuolelle on auki. Tämä tarkoittaa sitä, että sama alipaine (unohdetaan häviöt) on myös kaasuläpän sekä kompuran välisessä tilassa. Ilman virtauksen suunta on luonnollisesti imuventtiilejä kohti. Moottori imee ilmansa sieltä mistä se sen helpoiten saa eli bypass-venttiilin kautta kompuran ohittaen. Se on tämän venttiilin idea. Kompura pyörii "tyhjää", koska 0,5 bar alipaineisessa ilmassa ei ole juurikaan puristettavaa... Alipainetilanteessa tällaista "hullunkiertoa" ei siis tapahdu. Kompuran molemmilla puolilla on sama alipaine (unohdetaan taas häviöt).

    Näin toimii minun bypass-systeemi. Esimerkkinä: Tunnin ajelun jälkeen (motaria ja taajamaa) kompuran päällä voi pitää käsiä vaikka kuinka pitkään eli lämpötila on reilusti alle 50 astetta. Kompuran runkoon ei siis ole siirtynyt lämpöenergiaa ongelmaksi asti... Rakensin imusarjan Weiandin G-Teamista (air cap), jotta moottorista lämpöä johtava poikkipinta-ala jäisi mahdollisimman pieneksi. Vaikuttaisi toimivan (vs. Mesen +80 astetta).

    Tilannehan on aivan toinen, jos bypass on auki ylipainetilanteessa (ahtimen ja kannen välisessä tilassa on enemmän ilmaa kuin moottori syö). Eihän kukaan sellaista systeemiä rakenna?

    OT: Näyttäisi Mese vielä pelittävän samalla omistajalla, jolle sen 2005 myin.

    http://nast-sonderfahrzeuge.de/MB-Exote ... p?id=95863
     
  2. Tapi

    Tapi Gearhead

    Jaa se oli tuo auto. Kiinnitin huomiota joskus vuosia sitten kuvia nähdessäni. Nostan hattua, on vaikuttavan hieno auto.

    Kyllä se kompura tekee sen puristustyön vaikka ennen ja jälkeen kompuran on sama paine (alipaine). Tuossa on juuri se ruuvin juju eli se puristaa sisällään ilmaa riippumatta ulkoisista paineista. Alipaineella se teettää vähemmän työtä mutta paine kasvaa silti. Voisi siis sanoa että alipaine vähenee. Paineen muutos sitoo tai vapauttaa energiaa riippumatta siitä mikä lähtötaso on.
     
  3. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Kiinni, luonnollisestikin, koska käytössä on ihan mäntämalliset jousikuormalla avustetut alipainetoimiset dumpit.

    Itseasiassahan systeemi oli alkujaan niin, että oli yksi sähköinen läppämallinen 60mm blow-off (vag sähköinen kaasuläppä). Joka sulkeutui ecun ohjaamana muistaakseni kaasua painaessa jossain tps 20-30% kohdilla. Auto toimi hemmetisti mukavammin juurikin "normaaliajossa", ongelma vain oli se, että mun käytössä sitä normaaliajoa on kovin vähän, ja noi läpät ei tahtonut kestää mekaanisesti, teki jonkinlaista paineshokkia tietyissä ääritilanteissa mikä rikkoi sitten toisinaan tuon kaasuläpän muoviset rattaat. Korvasin silloin sen systeemin pikaratkaisuna näillä mäntämallisilla, ja se toteutus jäikin vähän pidemmäksi aikaa.
     
  4. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Ok, mulla on Tial 50mm dumpit, ovat auki tyhjäkäynnin pinnassa ja pienillä kierroksilla. Eli ei ole painetta kaasuläppää vasten pienillä kierroksilla, eikä lämmitä ilmaa lineupissa.
    Sitten kun antaa happea, dumppi sulkeutuu ja sitten mentiin.
     
  5. kaarpo

    kaarpo 1st gear

    olisi yks 07 vuotinen moottori kiikarissa.eikös tuo ole jo gen IV?
    miten se eroaa genIII?
     
  6. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Riippuu hiukan moottorityypistä, mutta aika vähän. Kampuran anturointi 24x vs 58x, nokkarattaan kiinnitys 1-bolt vs. 3-bolt jne. pikkueroja ainakin. Pääpiirteittääin melkein kaikki menee ristiin vieläkin
     
  7. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    DOD- ja VVT-systeemit tuli joihinkin GENIV:iin jo -07.

    Oliko sulla Kaarpo tarkempaa tyyppiä siitä moottorista antaa?
     
  8. Tapi

    Tapi Gearhead

    DoD/VVT-konetta ei mielestäni kannata väkertää harrastekoslaansa mikäli jatkovirittely bolt-on osilla vähänkään kiinnostaa.

    Se on max-rpm-rajoitteinen painavampien venakoneiston osiensa vuoksi ja siinä on vähemmän puristusta. Jos haaveilee virinokasta, yleisimmät vaativat lähes koko venakoneiston osien vaihdon mukanaan. LS3:sta siitä ei saa ihan pikkuvaivalla.

    Mutta jos lompakko aukeaa VVT-nokan verran ja säätötaitoa tai sen opiskelun viitseliäisyyttä riittää, saa L99:sta pirun hienon vaparimoottorin joka pesee käyttöominaisuuksiltaan muun LS-perheen. Virinokan myötä ei tarvitse antaa niin paljoa periksi alakierroksilla tai päästötestissä. Säätöjä ei sitten ikävä kyllä löydykään ihan niin helpolla.
     
  9. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    No, riippuu paljonko halvemmalla L99 saa, kuin LS3. Muttei noiden hienouksien deletointin ihmeitä maksamaan tule, kannet saa kyllä käyttää pois. Kansipahvit on noin 60€ pari, kansipultit jokusen kympin, nostajat 150€ sarja, sit tais valley coverin tarvita, ja nokka toki. Vvt, jakopää ja jakopään koppa, parinsadan homma.
     
  10. Tapi

    Tapi Gearhead

    edit, hinnat tulikin jo yllä.
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Unohtamatta tietsikan säätöä, joka tosin ei maksa paljoa jos vain L99:n softa muutetaan LS3:ksi. Mutta pienistä puroista...vai miten se meni..
     
  12. kaarpo

    kaarpo 1st gear

    tulee olemaan kaasarilla tämä kokoonpano. ruotsista meinasin hommata kun suomessa tarjonta olematon
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tuleeko ihan jakajalla vai omilla puolilla? Vähän itsekin katsonut ebaystä noita efi to carb kittejä.

    Menee leimallakin helpommin läpi tollasella kaasarilla kun ruiskusysteemeillä.
     
  14. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    :eek:
    Mikäs tuon ruiskun kanssa katsastuksessa on ongelma? Liika teho?
    Ei kai sen kanssa mikään muu voi olla.. :eek:

    Imppiin olen uneksinut laittavani jonkun GM:n ruikkumotin kunhan saan aikaiseksi kopan vaatimat "pikku" askartelut, niin saa mukavia kruisailu ominaisuuksia ja sopivasti voimaa järkevällä rahallisella panostuksella.
    Siinä ei onneksi teho tule ihan heti ongelmaksi, kun alunperin on ollut 440-koneella.. 8)
     
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No lähinnä tarkoitin sitä että normi kaasari koneita saa heitellä autoon melkein miten vaan ristiin rastiin eikä katsuri huomaa / kiinnostu, mutta sitten kun lyöt tuon ruuttakoneen niin alkaa se todistelu kaikesta. Siis vanhoissa kaasari peleistä puhuttaessa ei 2000 luvun vehkeistä. Ei menisi prosentitkaan kun saisi sen gen 3 sinne vähän niin kuin sbc:nä.

    Tehot nyt tulee ongelmaksi ainakin chevyissä alle -55. Kyllähän poikkeuslupia hakemalla sitten varmaankin saa.

    Itsellä olisi haaveina saada 1948 chevyn coupeen tuollainen 5.3 ruutalla ja 4E60l laatikolla. Molemmat siis on jo hankittuna, mutta jonkun verran joutuu vielä peltejä tekemään.
     
  16. kaarpo

    kaarpo 1st gear

    omilla puolilla,msd:llä,rpm:llä ja db hollikalla jos sittä savut sais irti...parit tarjous pyynnöt laittanu rajan taakse vetämään jos sieltä sais jonku aihion talliin ihmeteltäväksi...5,7:kaan jos öjlyt vaihtas,kaasarin säätäs ja paremmat peltisarjat sais(fenderwell) hommattua jos sattuu että ei kesäksi saa paikalleen uutta konetta...tuollakin koneella rokkaa todella hyvin ei mitään vikaa!! ihan mielenkiinnosta kokeilla jotain uutta
     
  17. kaarpo

    kaarpo 1st gear

    nyt ehkä saadan tätäkin prokkista eteen päin kun tilasin moottorin ruotsista,saa nähä mitä sieltä tulee
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Oliko kalliskin kone? Saitko vähän ajetun vai perinteisen +200tkm?
     
  19. kaarpo

    kaarpo 1st gear

    noin 1300 euroa kotipihalle tuotuna.ei tietoa kilometreistä mutta oletan olevan paljon ajettu.hyvin oli valinnan varaa tuossa koko luokassa,hinnat 1000-3000e.vaati varmaankin lähempää tarkastelua,laakerit ym liikuvat osat. häätyy laittaa kuvia tänne mitä tuolla rahalla sai,läjän paskaa ja päänvaivaa vai ok kasan rautaa ja kumen katkuisia kesä iltoja
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ei ollut kyllä pahan hintainen ! Toivottavasti on hyvä kone.

    Vielä kun saataisiin noi tietäjät tekemään joku hyvä tieto laari noista Gen III ja Gen IV koneista johonkin !!
     

Kerro tästä muillekin!