Diesel verotus varmistui!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ANA@J, 1.10.2004.

  1. jps

    jps 3rd gear

    Cmabrigden yilopitson tuktimusken muakan, ei ole vailä msisä

    jäjretsyksessä sanan kijraimet ovat, ainoa takreä aisa on, että

    esnimmäinen ja viimienen kijrain ovat oikelila piakiolla. Loput

    voiavt olla missä jäjretsyskessä tahasna ja imhinen voi sitli lukea

    tesktin ongemlitta, koksa aiovt eiävt lue jokaitsa kijraitna

    eriskeen, vain sanan kokoniasuuetna. Hevletin ällitsyttävää
     
  2. Scartman

    Scartman 1st gear

  3. poskisolisti

    poskisolisti 1st gear

    Kysyin tänään katsastuskonttorilta -saako vielä jatkossa tehdä esim. volvo 740 dsl farkusta pieniveroisen pakun?
    Vastaus oli että saa-mutta lisäpenkkejä ei tule! :odroll:
     
  4. Hexa

    Hexa 1st gear

    Ei periaatteessa perinteinen TransAm -paku menisi läpi heittämällä? Että jos joku Topi ottaisi Kaliforniassa (ai niin, Iso Arska määräsi sinne päästötestit, no sitten muualla) vaikka uuden terävänokka-auton ja keksisi tehdä siitä lavapakun niin menisi Härmlandiassa täydestä kuin väärä raha?

    Mitenkähän kävisi lavan pituuden kanssa..? Mutta ainahan muutaman sentin voisi kärsiä, jos ajelisi lava C5-Vettellä... 8)

    Ahdistus ja tuska, nyt alkoi kova mietintö (ainakin täällä).

    :eek:
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Varmaan menis, tosin autoveron siitä vissiin joutuis maksamaan. Silloin kun noita tuotiin ja tehtiin, ni pakut oli autoverovapaita, muttei enää.
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    ja kantavuus ei enää riitä urheiluautosta pakun tekoon...
     
  7. oranne

    oranne Gearhead

    Mites ne uudemman lain mukaan pakuksi muutetut farkut joista on PYSYVÄSTI poistettu penkit. Saako laittaa takaisin?
     
  8. RB-440

    RB-440 1st gear

    Ei kai tässä takautuvista veroista ole puhuttu, vaan siitä, että lainmuutos vaikuttaa takautuvasti aiemmin hyväksyttyihin autoihin.

    Lähinnä ainakin mun pointsi on siinä, että jos muutos on hyväksytty eli auto katsastettu pakun verolle, on ikävää, että tilanne yllättäen muuttuu jolloin käsissä onkin henkilöauton verolla oleva ties mikä vaunu.

    Tämän jälkeen pakettiauton statuksen edelleen säilyttääkseen lainkuuliainen kansalainen joutuu repimään loput penkit pois muuttaakseen taas jo kerran muuttamaansa autoa, tai muuttamaan autonsa vaihteeksi oikeaksi henkilöautoksi, josta veronkin maksaa.

    Yhteenvetona; periaatteen kannalta vaikuttaa perin ikävältä, kun aiemmin lainmukaisesti tehty ja laissa hyväksytty ajoneuvon muutos tulee lakimuutoksen myötä kannattamattomaksi, jolloin koko hommaa ei olisi kannattanut tehdä, tai ainakin olisi pitänyt tehdä muulla tavalla.

    Tietysti voi alkaa laskea, että paljonko itsekukin ehti säästää vuosina 1998-2004, mutta sehän ei ole jutun juju, vaan periaate, eli miten voi luottaa siihen, että lainmuutokset eivät tulevaisuudessakin ennustamattomasti vaikuta siihen, mitä itsekukin on omaksi edukseen tullut jo tehneeksi nykyisten lakien puitteissa.

    Mutta mistäs lähtien netissä kirjotusvihreitä on alettu nus..ee nuuskimaan? Asiavirheitäkin kun kuulemma netissä esiintyy, niin että muodollisesta puolesta viis :wink:
     
  9. petro_din

    petro_din Gearhead

    ka prkl... pitäsköhän blazerin keulille nostaa 454 bensa ku alkaa näyttämää heikolle toi kiisselihomma... ainii, mutt miehän maksanki jo täyttä veroa tosta... kerkes olemaan 2 viikkoa omistuksessa ni jo tuli valtiolta postia :)

    vaan ompahan PEHMEET penkit ja 5:lle hengelle :)

    vaan arvatkaa vaan nauranko niille tutuille jotka on kertoillu muuttaneensa volvonsa ja mersunsa pakuiks :D
     
  10. TEKELE

    TEKELE Gearhead

    Jaa, että tällaisen muutoksen ovat sit keksineen... No, kyllä meikäläinen on ainakin ihmetellyt että jos on varaa ostaa joku UUSI volvo v70/mondeo farmi/farmi mersu PERHEAUTOKSI niin miten vit*ssa ei oo sit varaa maksaa täyttä kiisseliveroo kiltisti vaan pitää alkaa kiertelee näillä pakumuunnoksilla... :argue:

    Kaitpa tää tulee sitä varten ettei perseaukiset ostais dieselautoo ;)

    :rotfl::rotfl::rotfl::rotfl:


    ...itse kuitenkin maksan käyttövoimaveroa 1,407 €/päivältä, vaikka harvoin on enempi kuin 1 ihminen kyydissä, yleensä ei sitäkään... ja vuoden potti on sit pelkän tiiseliveron osalta 513,555€... ja käyttömaksukin vielä perskeles, 127,750€ tohon päälle siitä hyvästä että saa omalla autolla ajaa täällä Soviet Finlandiassa :mad:


    Ja elkää herran nimessä vakavissanne tätä lukeko :lol:

    ________________________

    Väliaikaiset verot on yhtä hyvin väliaikaisia, kuin auton väliaikaiset korjaukset.
    "Teenpä tuon sit joskus kunnolla"
     
  11. pile

    pile Gearhead

    Re: Herra kanille!

    olin sunkas samaa nieltä tuosta.
    on se vaan niin jämerää kun täälä edelleen joku viitsii takertua siihen kuinka toinen kirjoittaaa mutta kyllä tähän porukkaankin sopii näköjään niitä pilkun nussijoita typerää ei muuta voi kuin sääliä tuollaista pimpoa
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos ja eli kun noista takautuvasti vaikuttavista lakimuutoksista on tullut ihan normaalia toimintaa, niin kynnys esim. korinvaihtoautojen muuttaminen laittomiksi on aika pieni. Nehän saastuttaa pitää kovaa ääntä kuluttaa paljon ym.. Se pieni ja vihreä mies varmaan jo miettii uusia metkuja ihmisten kiusaksi!! :eek:
     
  13. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Ei muuten tartte olla ees omistuksessa, mä kun tuon Capricen ostin varaosiks, niin se ei ees käyny mun nimissä, suoraan kilvet konttorille, niin silti tuli tiisel-verolappu, muistaakseni 4päivältä tms!

    Heja Swerige, Hjuva Suami!
     
  14. jumani

    jumani Gearhead

    Kuinkas kun oma käyttikseni (Laguna -97) on ollut ennen kovilla penkeillä ja nyt vaihdoin sinne pehmeet tän uuden lain myötä jos nyt viä uudempi laki vaatii maksaan ison veron niin saanko vaihtaa kovat penkit takas ja nauttia taas pienestä verosta?
     
  15. drive over

    drive over 1st gear

    Niin.. mistäs tuon uudistetun käyttövoimavero(ent.dieselvero) -lain sais lukea kokonaisuudessaan? sanokaapas joku linkki
     
  16. Mano

    Mano 1st gear

  17. hansa

    hansa 1st gear

    En oo lukenu tarkkaan kaikkia artikkeleita, mutta veroahan yritetään kiertää kaikin tavoin, lukihäiriöistä tai siivussa kirjotetuista artikkeleista huolimatta. Eiköhän valtio ota meiltä kuitenkin rahat vek tavalla tai toisella.Jos tulee verohelpotusta jossain niin kohta se otetaan pois muualla. Varotaan reilumpaa vuosikäyttömaksua!!! tulee varmaan koskeen kaikkia autoja myös vanhempia takautuvasti ja vielä jos ajatellaan päästöjä niin rankaistaan niitä, jotka yrittävät kansantalouden kannalta ajaa vanhemmalla autolla. Suomalaisia autoja ei ole!!!. Ostettaessa auto rahat menee ulkomaille( ei kyllä puristele yhtään mua) mut silti. Vaikka jokainen suomalainen antais vapaaehtosesti tonnin tai enemmän (väkisin revitty pankkikriisi 90-luvulla) tyyliin, niin homma vaan pahenee. Hinta nousee enemmän kuin normaali elinkustannusindeksi antais odottaa tai itai enemmän kuin iflaatio on. Valtio ollaan me. Valtion pitäis palvella meitä mutta paskat. Miettikääs sitä, ittellä on pää aika isona
     
  18. Hazka

    Hazka 1st gear

    Vaikuttaako bensa piilofarmin dieselöinti tuohon verotukseen?

    esim. Jos on ollut paku jo vuodesta 85, ja dieselöity vuonna 2002, niin liekkö tuolla merkitystä???
     
  19. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Turha se on puhu atakautuvasta lainsäädännöstä. Se olisi takautuvaa, jos omistajalta perittäisiin korkeampaa dieselveroa ennen lain voimaantuloa olevalta ajalta. Jos nyt päätetään, että vanhasta autosta ruvetaan perimään korkeampaa veroa, on se ihan normaalia lainkäyttöä. Totta kai muutoksen tehneitä ihmisiä harmittaa, mutta niin harmittaa moni muukin asia tässä maailmassa. Laittomiksi autoja ei olla tekemässä, eikä niitä oikein oikeusturvan kannalta voisikaan tehdä.

    Tosin tästä on myös esimerkkejä. Esim pitkät kaksiakseliset linja-autotahan muuttuvat jonkun typerän direktiivin takia laittomiksi muutaman vuoden päästä. Jos satut omistamaan silloin kyseisenlaisen ajoneuvon, ei sillä ymmärtääkseni lain voimaanastumisen jälkeen tee mitään.

    Siirtymäaika on muistaakseni laskettu sellaiseksi, että nuorimmat liian pitkät linja-autot ovat lain voimaantullessa jotain yli 20-vuotiaita, mutta silti.

    Kyllä käytössä olleen pakettiauton käyttövoimaveroa saa muuttaa, ei sen tarvitse pysyä samana koko auton elinajan. Eikä autoja ole leimattu "pienelle verolle" vaan ne on leimattu pakettiautoiksi, ja määrätynlaisille pakettiautoille tulee nyt uudet verosäännökset. EU vaatii Suomea noudattamaan tyyppikatsastusasetuksiaan, mutta veropäätökset ovat maakohtaisia ja siten vapaita. On meillä tähän astikin ollut korkean veron pakuja, nimittäin korkean autoveron. Miksei siis myös korkean käyttövoimaveron?

    En ole missään nimessä verottajan puolella tässä asiassa, mutta liian monen "perustelut" päätöksen laittomuudesta ja takautuvasta lainsäädännöstä ovat aika ontuvia.
     
  20. askut

    askut 1st gear

    ei muuten oo mahdollista muuttaa takas henkilöautoksi jos autosta ei oo uutena maksettu täyttä henkilöautoveroa esim vanhat taksit
     

Kerro tästä muillekin!