Yli 130 km/h kulkevat ajoneuvot kiellettävä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja INVICTA, 30.11.2015.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Harrastamista pitäisi kyllä helpottaa. Nykyään kun ei ole muuta vaihtoehtoa kun kilpailla liikenteessä kun jäärataa ei saa mihinkään tehdä kun kaikki on kiellettyä ja ei muutenkaan ole mitään paikkoja mihin voisi mennä ajamaan ihan perusautolla

    Siinä tieliikenteen turvallisuudessakin täytyy miettiä sitä että paljonko on järkevää laskea nopeuksia. Varmaan onnettomuudet vähenisikin jos nopeudet laskettaisiin 50km\h mutta onko siinä järkeä? Tai eivät välttämättä merkittävästi nousisi jos 100 alueella nopeus nostettaisiin 120?

    Paljonko edes noi onnettomuudet on nopeudesta riippuvaisia? Kolaroidaanko saksan autobaanoilla enemmän mitä muualla?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Saksan autobaanoilla pääsääntöisesti hyvä asvaltti, pari kaistaa per suunta keskikaiteineen ym. Täällä on vaan vähän motaria ja sekin pääsääntöisesti aika ruvella ja heittojakin paljon oliko nyt lahden motarilla viimeks kun ajoin?


    Motareilla ei moni osaa muutenkaan ajaa vaan mennään puskuri perseessä.


    Ykskaistasille sitten nopeuden lisäys oliskin aika show mielestäni.
     
  3. Kine

    Kine 3rd gear

    Huhhuh, olipa pysäyttävää katseltavaa toi video. Siitä tietysti saa sen kuvan että liikenteessä rytisee aivan koko ajan. Asiaan saattaa tietysti vaikuttaa se, että autoja on paljon liikkeellä ja videoita kuvataan myös paljon.

    Jääradasta sen verran, että itse olen tavannut tehdä semmoisen aina kun kelit täällä kaakossa sallii, eli aika harvoin. Lupia en ole kysellyt, eikä kukaan ole niitä penännyt. Käsittääkseni jotkut ovat tehneet ihan luvan kanssakin. Tässä omalla pikku järvellä on itse asiassa ollut usein suotuisina talvina toinenkin rata tehtynä. Kieltämättä erinomaista oppia ajamiseen olen mielestäni saanut. Huomaa joskus mustalla jäällä luistellessa, kuinka vastaohjaus lähtee napakasti selkärangasta. Ja sanotaan vielä se, että olen hyvinkin rauhallinen kuski varsinkin huonolla kelillä. Olen ajatellut, että niin kiire ei voi olla, ettäkö kannattaisi henkensä kaupalla sännätä.

    Pari päivää sitten muuten kurkki kauris tienposkessa, tuli kokeiltua absien toimintaa. Reaktioaika on kyllä tolkuttoman pitkä, ainakin jälkikäteen ajateltuna.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ongelmana on täällä että ainuu ranta mihin ei mitään lupia ole kysytty on pahasti kaislottunut ja siellä oli jotain lähteitä yms. mitkä ei jäädy kunnolla.

    Kunta ei anna tehdä, ja UAn jääratakisojen jälkeen vaatii auraamaan umpeen...Sinällään perseestä kun kunta rakensi uimareille just uuden uimahallin ja urheilutalon ja jalkapalloilijoille tekonurmikon (nyt ollaan persauki paniikissa miettimässä mihin liitytään ja tekohengittämässä tota uimahallia kun ei sinne tullutkaan törkeesti kävijöitä) mutta ei salli jääratailua vaikkei se aiheuttaisi niille mitään kustannuksia ja ihmiset saisi mennä sinne harjotteleen ajamista ja ajamaan kovaa ettei tartte kylällä kaahata. Nyt se yöllä kylällä kaahaus on ainoo vaihtoehto kun ei ole muutakaan paikkaa.

    Mulla oli kanssa syksyllä hirvi tai joku hirven kaltanen tienposkessa. Onneksi näin kaukaa jo jonkun silmien vilauksen tai jotain (tuolla on jotain outoa-fiilis) jollon oli jalka jarrulla valmiina. Aika nopsaan pysähtyy kun autossa on alipainetehostajan sijaan hydrobuusteri.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mikä muuten on syynä ulosajoihin liiallisessa nopeudessa
    Kuskin taidottomuus
    Teiden huonokunto
    Vai nopeus

    Sen verran tiedän, et asfaltilla mutkaan saa laskea melkosen lujaa enenkuin normi autolla pito irtoaa ihan vaan nopeuden vuoksi, yleensä mutkissa tosin on heittoja ja routimaa, joista pito voi hyvinkin irrota


    Mutta toisaalta miksi yhdenkään auton pitäisi kulkea yli 130Kmh

    Jos sulla on vaikka 500Nm vääntöä 1000Rpm;stä lähtien niin et sillä saa kuitenkaan ajaa yli 120 suomen oloissa
    Eli aivan sama vaikka rajoitin nappaisi tehot pois 130 nopeudessa
    Ja jos emäntää on viemässä polille, niin kyllä se 130 luulisi riittävän siviili autoille
    Ambulanssilla missä on valot ja pillit se on eriasia

    Sit radalle ne sais erikseen pois ja moniko katu auto ottaa yli 130 loppunopeuksia varttimailille?
    Onko suomessa yhtään avoimessa käytössä olevaan moottorirataa jossa vois normaalilla katuautolla ajaa yli 130Kmh nopeuksia?



    Sit tohon harrastamisen helpottamiseen ehdottomasti pitäis helpottaa
    Esim, soveltuviin paikkoihin tehdä mutkaisia maanteitä jotka ois yksi suuntaisia ja vaikka peltipoliisi valvomaan, ettei väärään suuntaan ajeta ja sinne 120Kmh nopeusrajoitus, ne jotka ajaa lepikkoon käsiteltäisi normaalin tieliikenne lain mukaan, eli sakkoa ja rangaistusta

    Eikä se olisi mahdottoman kallista esim. laittaa sinne alkuun motarin kilpeä rajoituksineen, eli mummot helvettiin sieltä koiria kusettamasta
    Samalla jäis mautot ja traktorit pois ja toivottavasti tiellä kaahailut

    Itekkin kävisin hurvittelemassa jossois sopivan lähellä
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nopeusrajoituksia ylös niin hirvet jää näkemättä ja ne jotka tulee tielle niin jää alle jos ei kerkee alta pois.


    Jos veri vetöä niin kovasti kaahimasn niin ralliharrastus? Kyläkaahailu on vähän kuin pilluralli en ymmärrä mitä uutta ja hienoa siitä saa kun aina ja aina samaa lenkkiä kiertää. Pikkupaikoissa ihan sama vaikka lenkkiä vaihtelis.



    Ambulanssitkaan ei nykysuomessa sais ihan päättömästi kaahia. Helposti käy jotain kun kovista vauhdeista pamahtaa.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mitä huomannu hirviä ite niin jos nopeuksia laskee niin ne jotka kolahtaa kolahtaa kuitenkin, se puolikas sekunti siihen kohtaamiseen saa vaan aikaan se et se hirvi on erikohdassa autossa sisällä
    Sit jos nopeutta nostaa niin voi olla, et käy kuten joskus on joillain käynyt, ettei se hirvi ole ehtinyt eteen vaan on päällään kuorinut katon ja a-pilarin pois, eli hirvet on ehkä vähän huonoja syynä, jos ajaa 60Kmh kolarin sen 600+Kg hirvisonnin kanssa niin kyllä ne matkustajat on yhtähuonossa hapessa kuin 80 vauhdistakin ja 120 vauhdista se hirvi on vaan enemmän takapenkillä


    Sit ei ralli harrastus mitään halpaa ole, mitä kuunnellu niin jo pelkässä halvimmassa luokassa ajaminen vaatii sponsoreita jos meinaa ajaa


    Jää rata tai avoimet radat vaatii vaan sen sinne menon vaivan ja pilluralli bensat



    Ja sit tohon ambulanssien onnettomuus alttiuteen, se video missä paloauto meinaa mennä pitkälleen niin ei se oikeen siitä nopeudesta johdu vaan siitä, et se paku meinaa tulla eteen
    Taitaa kait suurin osa suomessa tapahtuneista hälytysajoneuvo onnettomuuksista olla eteen ajoja, eli ei ole viitsitty kattoa tai ei ymmärretä, et se sirra voi tulla aavistuksen lujempaa kuin se 80v hilma sillä corollalla

    Jos junaa ei näe niin miten sen ambulanssin vois nähdä

    Sellaisenkin olen nähnyt, väistin ambulanssia ennen risteystä kuten edessä mennytkin, sirra risteykseen yrittämään vasemmalle ja 3 autoa tuli oikealta tyynenrauhallisesti eteen eikä elettäkään väistää vaikka ambulanssissa valot ja pillit päällä :mad:
    Jos ite oisin ollut sieltä oikealta tulossa oisin pysähtynyt et se ambulanssi pääsee menemään, josse tulee pillit päällä niin kyllä sillä hätä jo on
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mulla oli joku 110 vauhtia kun ton hirven kanssa treffailtiin

    No ralliharrastus maksaa ihan törkeesti. Eka täytyy pistää törkeesti rahaa kiinni erinäisiin turvavarusteisiin ennen kun on edes asiaa kisoihin. Sitten vielä kaikki lisenssit yms. ja sitten vielä se itte auto.

    Nyt kun rahatilanne on sitä mallia että koitetaan elvyyttää kaikkia ladosta ilmatteeksi saatuja ja vaihdeltuja paskoja ajoon, ei oikeen innosta pistää kaikkia rahoja fia kalsareihin, hans tukiin, lisensseihin yms. muuhun paskaan, vaan siihen autoon. Ei sillö että noi turva varusteet pahitteeksi kellekkään olisi, mutta kun ei ole rahaa niin ei ole.

    Muutenkin toi virallisuus ei innosta. Olen ajanut virallisissa sarjoissa mikroautoa pienempänä ja nähnyt sen hienot puolet ja sitten sen kamalamman puolen ja ei innosta mua. Olihan kisoissa yleisesti hieno tunnelma ja oli hienoa kilpailla mutta sitten ne ikävät puolet. Sanotaan vaikka niin että joillakin tyypeillä noi viralliset kisat menee liian paljon päänuppiin ja meno oli välillä sen mukasta. Yks hakkas muksujaan kun ne eivät pärjänneet(yleensä kyllä pärjäs) ja tais muijaansakkin vetää turpiin kun muija meni väliin, yhdessä kisassa joku pisti muttereita toisen koneeseen ennen filaalia, yhden isä oli kännissä ja hukassa juhannuskisoissa aina kun olis pitänyt pistää muksun auto käyntiin, yhdessä kisassa oli iso kolari lähdössä ja erään (nykysin EM tasolla ellei MM tasolla ajavan) isä tuli sitten huutamaan meille että minä olisin sen aiheuttanut vaikka oikeesti olin jo kaukana(sain hyviä lähtöjä koska tajusin lähdössä painaa kaasua ja jarrua samaan aikaan ja jarrulla määrätä sen koska auto lähtee liikkeelle kun muut paino vaan kaasua kun lippu heilahti) ja varmaan ainut kenen auto ei ollut rusinana. Kuulemma kaikki oli filmillä kuvattuna,mutta silti sitä videota ei ikinä löytynyt vaikka sille joskus soitettiinkin että ottaa videon mukaan kun seuraavaksi kisataan niin ikinä ei ottanut. Tais olla oma poika tohon syypäänä eikä äijällä munaa sitä myöntää ja tuli sitten huutamaan meille kun olin ainut kuka pärjäs paremmin mitä se sen poika.

    Kaikki nämä ongelmat lähti aikuisista, enkä halua tietää millasta se sitten on kun on pelkkiö aikuisia ihmisiä ajamassa ja riitelemässä kuka on paras. Mua kiinnostaisi sellanen että voisi mennä illalla ajelemaan huvin vuoksi kavereiden kanssa radalle, ottamaan aikoja yms. Ilman verenmaku suussa ajamista ja ilman mitään virallisuuksia.

    Jos joku kertoo missäpäin länsisuomea on avoimia ratoja yms. niin saa jakaa tietoa.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin se hälytysajoneuvoilla meneekin useasti että muut ei huomaa. Siihen ainoa keino on vauhdin tiputus valitettavasti.

    Vuosia jo tutkimusten mukaan ainakin ajonopeus suurin tekijä hirvikolarissa. Jos et kerkeä mitään tekemään niin mieluusti vähemmän vauhtia. Ja vaikka hirvi itsessään ei teloisi niin monesti auto karkaa lasi paskana suuntaan X.


    En halua olla tylsä mutta mitä enemmän näillä paskateillä ajaa ja katsoo kusipäistä ohittelua ja kaahausta niin ei sinne lisää vauhtia tartte saada.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Hirvikolareita saa pienennettyä hirviaidoilla jollon ajonopeutta voisi noilla aidatuilla väylillä nostaa.

    Kuorkkien nopeuden vois kyllä nostaa sataseen kuten myös peräkärry perässä ajon. Noi aiheuttaa tuolla kusipäisten ohitusten muodossa enemmän vaaraa mitä turvallisuutta kun ne ei pysy liikenteen mukana ja jollain on aina kiire päästä ohi.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin ja talvella ajaa rekat perseessä kiinni 80 alueella.

    Hirviaidallahan kaikki ois paremmin mutta ei sitä oo varaa laittaa, korkeintaan hirvinauhaa mistä viime viikollakin yksi könsikäs juoksi loikalla yli ja auton eteen. Onneks oli tie kuiva, liukkaalla oltas selvitetty onko se volvo hirviturvallinen sittenkään.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Valitten mieluummin sen että rekat ajaa persissä kun ton että usein on joku väärällä kaistalla tulossa vastaan. Ei olisi eka eikä toinenkaan kerta kun olen joutunut miettimään että mihin väistän kun toisella kaistalla rekka ja toisella diesel skoda lähestyy uhkaavasti...

    Vaikka tietysti ne rekat vois opetella ajamaan rajotusten mukaan
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    On vaan ihme ettei ole useasti rysähtänyt tuon perässäajon takia. Ei oikeen tee mieli liukkaalla jarruttaa jos rekka perseessä kiinni. Tulee sandwitch :lol:

    En tiiä sitten mikä auttas tuohon kun jos rekat sais ajaa 100 tai yli niin perseessä ne olis kuitenkin talvella ja 80 rajoitin taas olis aika julmaa.

    Tämäkin kaukainen asia hienoilla teillä mutta jns kuopio, jns varkaus ym ovat aika nahkeita tienpätkiä eikä ole kovin monia ohituspaikkojakaan.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joku GPS systeemi varmaan auttaisi, heti lähtee sakko kun nopeus menee yli :rotfl: Tollasta tietysti tuskin kukaan tahtoo.

    Ei toi 90km/h rajotinkaan talvella sitä perässäajoa estä että tän puolesta se rajotettu nopeus vois olla 100. 80 rajotin estäisi mutta...

    Miksei busseja ole muuten rajotettu, tai luojan kiitos ettei ole..
     
  15. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Mulla on jokainen varttimaili, mitä olen käynyt testaamassa, ollut yli 130 km/h loppunopeudella.

    Moottoriradat eivät ole ihan avoimessa käytössä, kyllä sinne joutuu vähän maksamaan, että pääsee radalle. Ainakin Ahvenistolla, Alastarossa, Kemorassa, Botniaringillä ja Motoparkissa olen päässyt omalla katiskalla yli 130 km/h, useamman mutkankin olen vetänyt yli tuon 130 km/h nopeudella. En toki kaikkia mutkia... Ja olen kavereiden autoillakin päässyt yli tuon 130 km/h nopeuksiin Alastarossa, parhaimmillaan meni 200 rikki pääsuoran ja Las Palmasin jarrutukseen tultaessa.

    Toi mun kottero on ihan normaali katuauto, jolla ajan kesät talvet reippaat 20 000 km vuodessa.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    No jooo, muttei se silti ole perus harmaa avensis :poff:
    Tai teini bimmeri
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ny ajellaan 80-90 ja nää joilla ei sielu kestä kärryn perässä ajella menee ohi 80 alueella vaikka kärryllä vauhtia 89
    Josse nostetaan kärry nopeus sataan, niin ne menee silti ohi, tosin vois olla et nopeemmin, mutta kunnei ne mene ohi normaalistikkaan kunnolla, niin vois olla, et sadan rajoituksella vielä hitaammin


    Sit nää raskaasta ohi on päästävä, pudasjärveltä kun lähtee kuusamoon päin siinä on 80 alue ja pelti pollareita, itellä aina 88 rajoitinta vasten niin silti ohi on päästävä
    Noh odottelen puol minuuttia ja laitan pitkät päälle, kyyl ne siinä vaiheessa edestä poistuu hidastelemasta :poff:
     
  18. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Siis ammattikuljettajana ajat tietoisesti ylinopeutta.

    Eikös sitä koulutuksissakin pyritä siihen että ammattikuljettaja on parempi kuski, ja osaa noudattaa ohjeita ja näyttää sen ajotavallaan.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eikö parempi kuski ole se kuka on tehokkain ts. saa tavaran liikkumaan nopeiten paikasta toiseen?

    Siis firmalle paras...

    Muutenkin tuolla saa ajaa miten huvittaa nykyään kun ei poliiseja ole missään. En tiiä johtuuko tästä pakolaistouhusta mutta mun mielestä on sen jälkeen vähentynyt liikennepoliisit..
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jotenkin mitä nyky rekkakuskeja seuraa niin taitaa toi osuus koulutuksesta osua sinne välitunneille, etenkin puu puolella

    Posti on erikseen koska minuutilla pitäis pelata ja se haarukka johon osua on hyvinkin pieni
    Mutta ei kyllä kovin usein postin autot perässä kiinni niistäkkään, et onko postilla sit parempi koulutus


    Tutulle selitin, kun ihmetteli kun kiroilin maantiesientä edessä
    Et miten josse ois tulossa komennukselta afganistanista pe-iltana ja eukko olisi laittanut saunan lämpenemään, isännällä ainoo auto jolla pääsee liikkumaan ja pakko jäädä autoon nukkumaan 30Km kotoa ja sunnuntaina aamusta pitää lähteä jo takaisin ajelemaan, et ehtii ajoissa koneeseen

    Niin eikös se olisi mukavempaa päästä saunaan ja naida napsauttamaan jo perjantaina kun lapsetkin on yökylässä ja tulee lauantai aamuna iskää kattomaan

    Hetki meni miettiessä ja sit alko kiroilemaan kun tajusi mitä tarkoitin


    Et joskus se vaan on pakko ajaa suurinta lain nimissä sallittua vaikka olisikin ylinopeutta
    Mutten ikinä silti perään niistä kiinni, kun koskaan ei tiedä mitä se edessä sorsiva keksii ja ohikaan ei kannata yrittää, kun kaasupoljin löytyy siinä rinnalla ollessa

    Kerran motarilla meni ohi 4 autoa mukavasti mutta kuin seinään loppui ohitus kun golffilla ajelleen tyttösen rinnalle päästiin, siinä mentiin sit rinnan sen 3km jolloin koko jono kääntyi rampille :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!