Mäntien tekijää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JAMANT, 7.12.2015.

  1. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Muistaakseni ennenkin joku tätä kysynyt ja muistan lukeneeni vastauksen, mutta kysytääs taas: Kuka tekee mittatilausmäntiä tai kenen kautta niitä voi hankkia??
     
  2. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

  3. juti

    juti 2nd gear

  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kiitos, linkit välitetty kysyjälle...
     
  5. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Kiinnostaako suomalaiset tekijät? Mulla on tuttu joka touhuaa tractor pullingin parissa ja sillä on joku kontakti joka tekee sille mäntiä. Muistaakseni hinta ei ollu ihan mahdoton kun ottaa huomioon että ovat billettiä ja mittatilaustyönä.

    Voin selvittää yhteystiedot jos kiinnostaa.
     
  6. Formula400

    Formula400 1st gear

  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Samalla jos sais hinnat esim. halkaisija, korkeus ja tapinkoko hinnoittelulla ja parille koolle

    Monikaan ei varmasti lähde soittelemaan, et joskos se jonkun verran maksais hinnoittelulla
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Joo, kyllä kotimainen valmistajakin kiinnostaa...
     
  9. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kaveri just tilasi cp:n mittatilausmännät kutoskoneeseen, hinta oli satasen enemmän kuin suoraan katalookista tilatuilla männillä.

    Speedimports nimisen yrityksen kautta teki tilauksen, sieltä tullut itsekin osaa hankittua ja homma pelannut hyvin.
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ite sillee tohonkaan aiheeseen perehtynyt kun sitä mitä tarvii on ollut aian saatavilla. Mut olettaisin et toi mäntäteknologiakaan ei oo välttämättä mitään kyläsepän hommaa sen enempää materiaaleista, käsittelyistä kundisaineistakaan riippuen. Teitysti riippuu tarkoituksesta, mut enempi vaativassa käytössä on varmasti hyötyä valmistajan kokemuspohajasta. Ite ottanut monilta ameriikanvalmistajilta kustomimäntiä, kaikki ovat toimineet siinä käytössä ihin on laitettu ja tilattu.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Toisaalta miksi se männän teko ois rakettitiedettä johon ei kone pajalla pysty?

    Pyöreetä alumiinitankoa
    Se sorvataan sopivaan halkaisijaan samalla sorvilla rengasurat
    Sit poralla sisältä tyhjäksi
    Kyljelleen jyrsimeen, reunoista palat pois ja tapille reikä poralla


    Sit jos tako mäntää tekee pitää olla sopiva lesti ja hydraulinen vasara ja ensin jyrsiä se sisus vasartaa se ja sit sorvilla mittaan ja renkaalle urat, palat kyljistä ja tapille reikä


    Kattelin ruottalaista dokkaria 30 luvulta ja siinä ne vaan rattaita koneisti ja karkaisi
    Jos se onnistui 30 luvulla niin miksei se onnistuisi kotitallissakin, olot on samat :eek:
     
  12. S.M

    S.M 1st gear

    Juu ei toi mikään ihme homma ole. Kysymys on lähinnä yhden sarjan hinnasta.
    Tommosen männän pystyy tekemään kolmeakselisella nc-sorvilla yhdellä kiinnityksellä valmiiksi asti jolloin niistä tulee varmasti samanlaisia. Venttiilin upotukset tietty tarvii toisen vaiheen kiinnityksen jos sellaset tarvii tehä.

    Alsaa löytyy jokalähtöön ja varmasti ei ole ongelmaa keston kanssa.
    Kuvaakaan ei tartte ammattimiehelle piirtää kun viet vain mallin ja kerrot mitkä mitat haluat muuttaa koska noille sorveille on helppo tehdä ohjema suoraan käsin kun sen osaa. Kova veikkaus on että työstöaika on männälle noin 5-10min kpl joten ei yhdelle hintaa kauheesti kerry mutta kama maksaa tietty jotain ja ohjelmaa väsää varmaan tunnin se on tietty eri asia mitä ne laskuttaa. Useemmat kappaleet kerralla niin ainahan se on halvempaa.

    Niin ja siihen alkuperäiseen kysymykseen vastaus on lähin alihankinta koneistamo kotisi lähellä josta löytyy moniakselinen sorvi nämä ovat kyseisten pajojen perus koneita. Soittaa ei kannata vaan kannatta mennä käymään jos haluaa asiaansa vastauksen.Kunnon pajalta saa materiaaleistakin tietoja ja voihan niitä selvittää itekin täältä internetin ihmeellisestä maailmastakin etukäteen niin osaa pyytää oikeeta.
     
  13. Ck

    Ck Gearhead

    kyllä se varmaan siihen 30luvun traktorin moottoriin onnistuu, tai miksei 60luvunkin. Mutta jos puhutaan nykytasoisista custom männistä mitkä on huippukevyet, huippumatskua, "kaasukanavilla" ja tapin öljyämisteknikaalla ja anodisoidulla rengasuralla yms. ja maksaa ~150e kpl renkaineen niin ehkä ei maksa vaivaa keksiä pyörää uudelleen. Toki olishan se vähän parempi kun on ite tehty :poff:
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^^^Perkule kaikki tietämättömät tilailee kalliita mäntiä ulkomailta, kun kotimaassakin onnistuu 10min per kpl.
    Voisin maksaa ihan mieluusti vaikka 20min koneaikaa per mäntä jos suomessa onnistuu minkälainen vaan, kunhan vaan tiedän mitä haluan :)

    Kunimekillä Vaasassa tehdään jotain dieseleiden mäntiä, taitaa niissäkin olla hiukan enempi kuin 10min työstöaikaa?
     
  15. Kine

    Kine 3rd gear

    Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt, niin männät on usein profiililtaan ovaaleita. Semmosta ei ihan joka sorvilla tuukaan. Ja ennen kaikkea sitä tietotaitoa tarvitaan kun suunnitellaan mäntää tosikäyttöön. Veikkaisin, ettei ihan joka pajalla onnistu, ainakaan hyvin.
     
  16. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Pullingi tuttu vinkkas kans tuota jo yllämainittua Kunimekiä. Kontaktina siellä Krister Örn. Meinas vaan että niiden 5-akselinen kone olis mahdollisesti myynnissä joten ei ollu varma, että vieläkö sieltä saa mäntiä.
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Topikin alun kun luin tuli sama nimi mieleen, Örn.

    Jännä juttu tosiaan, jos se männän teko on niin helppoa ja nopeaa, niin miksei niitä täällä Suomessa sen enempää tehdä?
    Topikkatiimitkin niitä heittelee olan yli jokaisen lähdön jälkeen, luulisi olevan hyvä bisnes niille myydä pari sataa uutta mäntää per kausi.
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Hieman OT:a, Örn kuulemani mukaan oli tekemässä teräksestä mäntää, 2-osaista.

    Mikähän moisen idea on, eli teräksestä männänlaki?
     
  19. BBC

    BBC Guest

    Ei ne special tiedoilla teetetyt männät niin paljoa Jenkeissä maksa että niitä kannattaa täällä pajaseppien ihmetellä. Toiset tehneet niitä yli 50vuotta ja ehkä jonkin verran enemmän howknowta,.....

    Itse olen teettänyt specia CH, special bore, special pin size ja tietenkin halutun puristeisia vapari ja tuplaturbo jne mäntiä ARIAS merkkisenä ja eivät ole kalliita. Aivan sama kuin hyvän turbiinin kanssa että kun lähettää oikeat tiedot oikeisiin firmoihin niin monta harmia vähemmän Suomen vähälumisessa ja lyhyessä kisasesongissa kun hommat toimii kompinaatiossa.

    Eikä ole Ariaksen mukit notkuneet katosta eikä rossipohjat pettäneet kovissakaan ahtopaineissa kun männät on tilattu ko. käyttöön.
    Jotain olen teettänyt Probella ja Wisecolla. Siellähän niitä tekijöitä riittää enemmänkin rannan läheisyyteen ripoteltuna.



    AH
     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    Koneen ja tekijänkään pystymistä en sinänsä noissa epäile, mut tosiaan materiaalit, se missä ja miten sitä on, muodot, erilaisten materiaalimäärien vaikutukset lämpölaajenemisessa jne., ni ruohonleikkuria kummemmassa jättäisin kyllä ammattilaisen harteille. Sielt niit kuitenkin saa järkihintaan joko mallin tai mittojen mukaan.
     

Kerro tästä muillekin!