Mäntien tekijää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JAMANT, 7.12.2015.

  1. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Danke schön Josu!Hmm,taas pikkasen punssia otin,jatketaan piruuttaan vaikka OT onkin.Mitenkään mäntiin liittymättä,mutta eikös tää moottoritopickiin menis kuitenkin!?Tai,mää sitte tiedä!Moottoreista yleensä,tai kilpamoottoreista ja vielä tarkemmin turbomoottoreista kun en vapareista mitään ymmärrä!Meikäläisenkin semmonen"comeback" piti tehdä,mutta ei siitä sitten mitään tullut.Erinäisistä syistä johtuen,joista jäljenpänä.No kummiskin,ja tästä on jo vuosia aikaa,mää sitten taas uuden moottorin sain rakenneltuna ja omasta mielestä paranneltuna versiona.No mitä sää sillä moottorilla teet jos et pääse sitä testaamaan!?Niin,silloin jo nyt edesmennyt velipoikani asusteli vielä kotipaikassani Nummi-Pusulassa.No,siellä kun sitä meluhaittaa sun muuta maalla ei välttämättä ole,niin mää semmosen vesijarrudynamometrin jenkeistä tilasin,tai siis oikeastaan vain sen vesijarrun,ohjausyksikön ja ohjelmiston.Rungon sun muut tilpehöörit tein itse.No,siinä sitten sisäänajettiin ekaa kertaa,säädeltiin ja sitten vedettiin eka veto kuormalla.Tulos 745 heppaa 2,75 kilon ahtopaineella,ja koneen kokohan oli 1586 cc ja vielä tosi rikkaalla seoksella.Mää velipojalle sanoin,tästä tulee vielä hirvee kone!Vähän oltiin molemmat huuli pyöreenä!No ei siin mittään,siinä sitten kurmuuteltiin aina viikonloppuisin kun aikaa oli,niin aina ne kierrokset karkas yli mitä oli tarkoitus.Mitään siitä sitten tehoista selvää saa,eikös prkl se vesijarru minkä mää sieltä Amerikasta tilasin oli liian pieni mun moottorille!
    Tai siis minun moka,mää kun kuvittelin,että se nimellisteholtaan 800 hp jarru mun koneeseen riittää mainiosti.No ei se sitten riittänyt.No juu,mää koneistaja ammatiltani olen,niin mää semmosen uuden vesijarrun tein,siis siinä 800 hp jarrussa on yksipuoleinen roottori ja yksi staattori.No mää sitten semmosen tein,kaksipuoleinen roottori ja kaksi staattoria.Elikkäs tuplajarrutustehot suomeksi!Noniin,sitten alkoi jo kuormaakin löytymään tollaselle pikkaselle turbokoneelle!
    Juu,maksimissaan siitä saatiin 996 hp,3.8 kilon ahdolla,vaan yleisesti ottaen 965-980 hp.Sanoisin,että vissiin kai aika kohdillaan oli,ja nämä on siis realistisia kampiakselin päästä mitattuja,mää sen vääntöanturinkin kalibroin siihen oletettuun maksimivääntöön!Ei kai se kai ihan huono ole,ja ihan vertailukelpoinen Bemarin F1 turbokoneeseen,jossain olin lukenut semmosta juttuu,että 4.0 bar ja 900 hp.Joo,sanoisin,että Bemarin M3 kansi saattaa olla jopa parempi,ainakin isommat venttiilit siinä on kuin BMW F1 turbokoneessa.Silleen mukava juttu,mä velipojan kaa siinä tallista ulkona sitä konetta testattiin,kuulemma kuulus hyvin neljän kilometrin päähän Pusulan kirkolle,tosin yksi naapuri tuli vittuilemaan metelistä!Ei me kuitenkaan yli iltakymmenen testattu.Muista en tiedä,mutta minun korviin yli 950 hp on mukavaa laulua yli kymppitonnin kierroksilla täydellä kuormalla!
    Vaan toisaalta lienee silleen,meikäläistä kyläseppää paha verrata tehtaan tuotoksiin.Juu,ja vielä, kun tota konettani jarruttelin,niin useampi mäntäsatsi siinä meni,mutta hirvee säkä kerrankin,kun koneen otin auki,niin
    yksi runkolaakeripukki oli jo retkahtanut,oli täystuho lähellä!Samoja juttuja aikoinaan Virtalalla.No mitäs siin sitten,mää semmosen ison alumiiniklöntin ostin,umpijöötistä tuli semmonen billetlohkokin tehtyä!Kyl pitäis kestää,ja varmaan kestäiskin mutta ei tuu enää minun käyttöön.Mää oon heivannu hommat jo,ja tuossahan jo aiemmin esitin,niin erinäisistä syistä johtuen oon hommat heivannut.No joo,muutama yhteensattuma lyhyen ajan sisällä:äiti kuoli,ihan vanhuuttaan,veli kuoli viinaan alle 50v,kaveri kuoli viinaan 38v,näistäkin useampia vuosia aikaa.Mää vanha jo,eikä yksin enää viitti noita juttuja!Mut silleen,odottelen tulevaa dragracingkautta kuitenkin mielenkiinnolla! :D
     
  2. BBC

    BBC Guest

    Aivan pirun mahtavaa tekstiä. Jo kauan kauan sitten nostimme hattua todella korkealle niille ajoille mitä vehkeesi kulki pienellä 1,6 koneella. Ei räkinyt eikä rykinyt vaan meni kuin tauti nätisti ja lujaa,...

    Aulis
     
  3. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Hmm,Aulis muistaa meikäläisen,kyllä minäkin Auliksen!Vanhoja ollaan jo molemmat!Saatteettinpa ottaa pikkasen punssiakin yhdessä!Mutta mun mielestä 90-luku oli hienoa aikaa!Ainakin oli paljon kilpailijoita,ja ulkomaita myöten!
     
  4. BBC

    BBC Guest

    Heh. Niin se oli. Competition ryhmä jne voimissaan, monipuolisia ryhmiä ja olihan sitä porukkaa niin pirusti. Aika kuultaa muistot sanotaan, mutta tuntuu että silloin ei satanut vettäkään, ainakaan kisoissa,....heh.

    Minä juuri painin "isojen tehojen" kanssa. Jos sais ahdetusta lättäpäästä 250hp, jeesuksen aikaisilla osilla,....
    Niin ja tuli kyllä ostettua +50v vanha raksterikin, tosin en tiedä mitä sillä teen. kilpaa ainakaan en aja, mutta hyvähän semmonen on olla tallissa. Nämä on niitä "matching numbers" asioita ennen kuin koko asiaa oli edes keksitty.
     
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Sun pitäs olla Mentori jollekkin kiinnostuneelle?
    Asioita yhdistelemällä ne yleensä kehittyy, jos ollaan vastaanottavaisia.
    Sama täällä. Kenelle taitoni, tietämykseni, ja kokemukseni (ei tietenkään kaikkea...... :oops: ) siirtäisin? (ei vaan ole ihan tuommoista määrää, kuin sinulla).
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Parasta tietty ois siirtää se tieto, taito ja kokemus omaan lompakkoon. Mut voi olla täs maassa vähän unennäköö. Sen sijaan jos työstä tykkää ni sitä saa ilmaseks tehä ihan niin paljo ku huvittaa!
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Noi tiedot kannattais vaikka kameralle kertoilla, ettei käy kuten eräälle vanhalle kyläsepälle joka valurautaa osasi hitsata ja oikoi akseleita lämmittämällä

    Eräs jo mennyt mies siitä kertoili, et oli tää seppä kysellyt joskos joku opettelisi miten hommat hoidetaan, niin ei ketään ollut kiinnostanut ja ite olin silloin liian nuori niin ei tullut mieleenkään, et ois moista voinu opetella

    Olivat kuulemma kannikossa vetänee traktorin kärryn akselin kieroon ja sit raahanneet väkisin talon pihalle
    Tää vanha seppä oli tullut paikalle ja käskenyt tuomaan pajasta asettipillit
    Puoli päivää se kuulemma oli lämmitellyt ja käskenyt puhalluslampulla pitää kuumana yöhön asti
    Aamulla oli vasaralla kopauttanut ja todennut, et ny kestää taas. Ja oli kuulemma kuormaakin ajettu sillä kärryllä korjuun jälkeen

    Samasta talosta oli kotosallaan ahjossa migillä hitsannut högforrsin luukun, kun se oli lattialle tippuessaan halennut, nätti sauma siinä luukussa oli molemmin puolin ja istui tarkkaan kuten kuuluu, ettei savuta sisälle eikä hiomajälkiä näkynyt


    Eli tallettakaa tietonne jotenkin jälkipolville, itteä ainakin kiinnostaisi jos koneremonttia tulee joskus tehtyä, niin samahan sieltä ois kyetä ottamaan reilummin voimaa ulos painetta nostamalla jos tarvitsee
    Oishan se mukavaa kuulaana kesä yönä laskea maantietä menemään kun kone laulaa kunnon kierroksilla, niin hirvetkin kuulee hipsiä metsään piiloon
     
  8. ventora

    ventora 2nd gear

    asiat pitää opetella,ei niitä millään you tube videolla opi..
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Tuokin totta, mutta.......
    Olen vuosia sitten laittanut nauhalle nyppykoneella oikomista, ja koritinausta. Nyttemmin olen unohtanut kokonaan tuon videoinnin.
    Pitääkin ottaa kamerajalusta hallille mukaan. Nykyisin on paljon helpompaa tallennuksien kopiointi, kuin ennen aikaan nauhoilta (noihin nauhoihin sitä kyllästyikin....).
    Englannin pyörästä, ja muusta pellin väännöstä on jo riittävästi joka puolella.
    Videot katsottuna, voi olla, että se itseopiskelukin sujuu mukavammin, kun on joku malli olemassa.
    Taas meni vähän ohi otsikon.......
     
  10. username

    username Gearhead

    OT
    Joo kyllähän se ite tekeminen parhaiten opettaa, mutta monessa hommassa ei
    elinikä riitä jos kaiken haluaa ite opetella nollilta.
    Tuota juutuubia aliarvostetaan mun mielestä valtavasti nykyään nimenomaan
    oppimismielessä, toivottavasti yleistyy videoiden käyttö oppimisen
    apuna enemmän.
    Mukavaa juttua tuolta mpowerilta, tarinasta paistaa läpi se
    kuuluisa Suomalainen sisu.
    https://www.youtube.com/watch?v=H9xkAgGf2d8
     
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Jos joskus sattuis rikastuun niin paljo ettei tarvis tehdä työtä rahan takia vaan vois harrastaa sitä niin het kyllä perustaisin jonkun pajan jossa onnistuis kaikki speciaali hommatkin tänäänki oli taas mielessä billetkannet pikkulohko mopariin työpaikan konees on vaan 3 akselia niin ei ainakaan kanavia sais valmiiksi asti tehtyä :-?
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Aaa missäs ne sähkömiehet polttaa taloja opetellessa vai kertooko niille kouluttaja et mitä tehdään ja mitä ei
    Jos kaikki pitää ite opetella?

    Mites koulutetaanko palomiehiä?
    Tai mitäs varten autokoulut on jos kaikki pitää ite opetella annetaan autot vaan käyttöön ja sit kun riittävästi koheltanut liikenteessä ja on vielä hengissä niin saa kortin :eek:


    Voi alkaa opetella tekemään "formulan konetta" jos rahoitat, kyyl mää opettelen jos joku maksaa, saattaa se sit eläkkeellä hedelmääkin kantaa :odroll:
     
  13. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Jatkan vielä ot:a, aina itse olen kunnioittanut niitä, jotka osaa tehdä työtänsä huolella, hieno seurata kun osaaminen ja taidot käy käsi kädessä, tämä pätee mielestäni työhön, kun työhön. Nykyään vaan moni ei halua oppia ikäistään vanhemmilta mitään, vaan ilmapiiri on se, että kaikki osataan heti kakskymppisenä. Paljon hyvää taitoa ja tietoa valuu hukkaan, kun nuoremmat kiinnostuvat usein vasta kun on liian myöhäistä.
     
  14. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear


    En tiärä mitä paskaa on mutta minä vetääsin omista patti (sealedpower) hypereunukiista 4mm jyrsimellä pois niin sain ruttua alemmas. Kyllä ne ainaki viimekesän ajelut kesti mukisematta. Ylimmääsen männänrenkaan välyksen viilasin vähä isoommaksi. Kehuuvat, jotta laajenoo vähä rajummin kun perus valumäntä. Ottaa herkästi kiinni liika pienellä välyksellä ja lakki lähtöö..?
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ton wikitekstin mukaan hypereunukki mäntä just ei laajene kuten normaali alumäntä joten välykset voidaan tehdä pienemmiksi

    Mutta samalla kun lämpölaajenemista vähennetään tulee mäntä hauraammaksi ja aremmaksi nakutukselle
    Toinen hyvä puoli eunukkimännissä on kulumisen kestävyys, eli kestää kuivaa sylinteriä startissa tai normaalia suurempia toiminta lämpöjä

    Tää siis on wikistä käännös
     
  17. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Niinhän siellä seisoo. Mutta kaikki "sepät" oli kuitenkin sitä mieltä, että laajenee.. No, nämä on näitä.. mulla nyt on vähä raju välys tuolla, eikä se nyt ainakaan hulluna puhalla ohikaan sen takia, jotta olkoon..

    Edit: asiahan olikin niin, että hyperi männät johtaa lämmön paremmin renkaisiin ja vissiin kaiketi juurikin ylempi rengas käy kuumempana kuin normi männillä. Sen takia piti olla suurempi välys, ettei renkaan päät tavoita toisiaan ja nalkkaa kiinni sylinteriin..
     

Kerro tästä muillekin!