Kokemuksia halvemmista hvlp-maaliruiskuista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja pervolet, 27.12.2015.

  1. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Olisi maaliruiskun hankinta edessä ja mielessäni olen jo valinnut malliksi hvlp-ruiskun. Nyt pitäisi osata valita hintaluokassa alle 80 euroa se hyvä,kalliimpaan ei pysty nyt sijoittamaan. Ja kyllä,tiedän että 150 eurolla saa jo valita. Siihen ei nyt vaan pysty.

    Käyttö hyvinkin satunnaista,osia pääasiassa eikä suuria pintoja.

    Arvon kollegat,sana on vapaa. 8)
     
  2. Kine

    Kine 3rd gear

    Valistunut mutu sanois, että ei tossa hintaluokassa ole varmaan mitään väliä minkä "merkkisen" valitsee. Hyvällä tuurilla ihan ok kapine saattaa osua kouraan, mut kehnon yksilön jälkeen joudut kuitenkin hankkimaan kunnollisen kun säädöistä ei saa mitenkään järjellisiä, varaosia tai edes erikokoista suutinta ei enää kohta saa.

    Kannattaa kyttäillä vaiks tori.fi, silloin tällöin jotain kelpo kamppeita tyrkyllä sopuhintaan. Käytettyjä tahi uutta.

    Itsellä kans ruutta hakusessa. Yks halpis on nyt kokeiltu, ei kauheen vakuuttava, Asturo Walmec Motonetistä. Seuraavaks meinasin ehkä DeVilbiss FLG-5 (~170€) tai sit ihan kunnollinen pro-ruisku, ei oo sit ainakaan välineistä kiinni. Paitsi tietysti paineilman ja maalaustilan puhtaudesta.
     
  3. pervolet

    pervolet 2nd gear

    http://www.xn--nettivri-5za.fi/tuotteet.html?id=72/304

    Tätä ruiskua olen mietiskellyt...lieneekö tuo sitten laadultaan/säädöiltään sen kummempi kuin 20 euron vastaavat kamppeet.

    Se on kyl totta että paineilma täytyypi saada puhtaaksi ja maalaustila myös, mutta se onkin jo toisen juttuketjun arvoinen juttu se. :)
     
  4. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Itsehän avauduin eri ketjussa Finixa cc-500 ruiskusta. Alku hiukan takkusi, kun oli säiliön ilmaventtiilin valu hiukan epäonnistunut. Sit kun sain venttiilin toimimaan, niin täytyy sanoa, että esim. biltsun siniseen ruiskuun verrattuna leveämpi ja mielestäni hienojakoisempi viuhka. Biltsun ruiskukin on ihan ok, mutta mielestäni toi finixa oli hyvä ostos. Neuloja saa eri kokoisia ja tiivisteitäkin, PPG:n maahantuoja noita käsittääkseni tuo suomeen. Itse jätin bilteman ruiskun pohjaväreille ja tuon pintaväreille.
    Monesti suositellaan käytettyä merkkiruiskua, mutta ei sekään välttämättä hyvä ole, jos ei tiedä kuinka paljon käytettyä ruuttaa on hankkimassa.. Nimimerkillä, Satajet 2000 digitalia putsattu päivätolkulla maalijämistä, vaihdettu tiivistesarja ym. osia 40 euron edestä, vuotaa nyt ilmaa eniten liipaisimen tapista... Kremlin m21g vlp on toinen tapaus siisti ja vähän käytetty, kymmenen v. vanha, maahantuojalta saattaa tiivisteitä saada, jos vielä löytyy jotain... Näyttää joka paikasta ehjältä ja siistiltä, mutta räkii maalia isoina pisaroina, suurimman osan valuessa suuttimen pintaa myöden norona maahan :cry: Aikanaan kallis ja hyvin tehty ruutta ollut, mutta varaosat tosiaan jo aivan tuurin varassa, saako enää hankittua mitään mistään.
     
  5. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Itekin mietin että ostan käytettynä "paremman" ruutan mutta tahtoo vaan monesti olla niiden käytettyjen kanssa että niitä on sitten kans käytetty,eikä niinkään huollettu. Siinä mielessä uusi aina huolettomampi kun saa takuisiin jos ei pelua.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Maaliruiskut taitaa olla sellaisia, et käytettynä ei ehjää ole myynnissä

    Jos on ehjä ammattiruisku niin miksi se pitää myydä ja ostaa toinen tilalle?
    Ja jos on lopettamassa toimintaa niin tuskin kukaan kalustoa on uusinu viimeisen vuoden aikana ja kyllä se ruisku kuluu käytössä ja vielä jos unohtuu maalit sitään ja jollain rassilla ronkitaan kanavat purseille


    Ite oon sitä mieltä, et joku laatu ruiskun kopio ja kattelee jo kaupassa, et kaikki tuntuu liikkuvan kuten pitää ja suutin sekä neula on pyöreet ja tosiinsa sopivat, eikä ylimääräisiä purseita näy missään
    Se riittää varmasti osien maalailuun ja opettelemalla isommallekkin pinnalle

    Jotkut selvästi halpis ruiskun oloiset on vähän, et kokeilla pitäisi pystyä tai sit joku joka osais suositella ja kattoa, et laatu on sama
     
  7. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Offtopicina vielä ruiskun puhdistuksesta. Noissa halvoissa tulee mukana harja, minkä runkona on kierretty metallilanka, pää vaan on yleensä katkaistu teräväksi, joten sillä saa raavittua innokkaana ruiskun puhdistajana ruiskun sisäosat naarmuille. Kyselin maalikaupassa parempaa puhdistusrassia, lupasivat kyllä tilata, mutta lykkäsivät ensin käteen tavallisen pienen pulloharjan, siinä ei ole terävää kärkeä ja on ihan hyvät harjakset, ei sit tilattukaan enää puhdistussettiä :D Että tällainen budjettivinkki ruiskun puhdistukseen, noihan ei paljoa maksa.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ite oon jo pitkään putsannut ruiskun puhaltamalla ohennetta läpi ja säilytykseen ohennetta desi kannuun

    Pari kuukautta oli tuolleen putsattuna hyllyssä ja käytin auki, kattelin valolla sisälle ja totesin, et ruiskun purkaminen loppu mun osalta

    Paikallinen maalaamon pitäjä sano et joka kerta kun ruiskua turhaan puretaan se on turhaa purkamista, eikä heilläkään ruiskuja pureta laitetaan vaan ilmasekoitin irti ja pesukoneeseen, sitä ennen puhalletaan läpi ohenne, et maalin tulo lakkaa
     
  9. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Voi toimia jos maalaa koko ajan. Toisaalta jos maalityypit vaihtuu.. koitin tossa itekkin pelkkää hyvää läpihuuhtelua ja pitämällä aina liuotinta sisällä kun oli vähän enemmän maaluuta. Seisokin sitten pari viikkoa sillä tyylillä ja kun piti alkaa maalaamaan niin prööt ja neula jumissa, maalit ulos ja kiireellä putsaamaan ruiskua.

    Että kukin tehköön omallaan miten haluaa, mutta itse AINA ja JOKA KERTA maalauksen jälkeen puran ruiskun ja putsaan kunnolla. Aina siellä on ollut maalijämiä vaikka kuinka ajaisi liuotinta lävitse, myös neulan pinnalla koloista puhumattakaan. Sitten ruisku täyteen liuotinta (ei tietenkään koko säiliö). Näin on pysynyt hyvässä kunnossa viikkoja, jopa kuukausia eikä mitään ongelmaa seuraavalla kerralla, kuin olisi vasta eilen käyttänyt.

    Yks konepaja maalari sano ettei ruisku pysynyt kunnossa edes yhtä työpäivää purkamatta ja putsaamatta, kun koko ajan maalityypit vaihtui.

    Ai niin otsikon aiheeseen, ei voi vastata, on tuossa reilun satasen hvlp ruiskukin, mutta en ole viitsinyt vaihtaa kun on koko loppuvuosi tehty aika herkkää hommaa sarjatyönä niin ei parane tehdä mitään kokeiluja. Jos ensi vuonna kokeilisi onko siitä mihinkään niin palataan asiaan.

    Nyt on menty ilmeisellä harvinaisuudella, eli käytettynä kirpputorilta ostetulla Anest Iwatalla, perinteinen ruisku ja toimii hyvin vaikka olikin käytetty. Tosin ei kai kovin paljoa kun oli siisti ja puhdas, aavistus maalia kannen kierteissä ja suodatin/säiliö jumitettu maalilla paikoilleen. Eli ei oltu purettu ja putsattu kunnolla. No nyt on.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    ruiskun turhaa purkamista tulisi välttää,
    allaoleva pikkasen tuhlaa ohentimia, mutta pelittää melko hyvin

    ite olen hommannut eri maalityypeille kokonaan omat tarkoituksenmukaiset ruutat.

    tinsuohenteisten ruutat putsin suunnilleen siten, et eka puolisen desiä tinsua kannuun, ravistus ja ruuttaan sen maata kohti, sitten putsaan kipan ja kannen jenkat tinnerisutilla, sit desi pari tinsua kannuun, ravistelua ja ruuttaan sen läpi pitäen riepua suuttimen edessä silleen,
    että rätti kastuu, mutta että myös kurlaa ilmaa voimakkaasti maalikippaan, se irrottaa tehokkaasti maalikanavasta maalijäämiä.
    sitten ruuttaan tuonkin maahan.

    sit huuhtasen ilmasuuttimen tinsukipassa, pikkasen harjaankin ja asennan takas paikalleen, tai harjailen sen tinnerin kera paikallaan.

    kannuun vielä desi pari tinsua josta puolet ruiskutan maahan

    ruutan jätän edelleen nokka roikolleen pöydälle paffin päälle, ohikulkeissa painelen liipasimesta jolloin maalisuuttimeen mahdollisesti kertyvät loputkin jämät tulee ulos ja imeytyvät pahviin.

    hiontaväriruutasta täytyy maalisuutin ottaa kätöseen ja huuhdella ja vähän kaivellakin tinnerikipassa jos se homman aikana jää ketkeksikin seisoskelemaan eikä heti huuhtele, "hiesu" tiivistyy kovasti äkkiä alimpiin kohtiin piukkaan.


    vesiväriruutan laitan lihoiksi yleensä neulaa lukuunottamatta ja huuhtelen maalitilat semikuuman runsaan juoksevan veden alla, lopuksi kasaan ja ruiskutan hieman lasolia tai sinolia veden poistaakseni, ruiskun jätän kuivana varastoon.

    syy purkamiseen on se, että vesiväri tahtoo jättää "tahmaisen" pigmenttikalvon joka ei irtoa ilman voimakasta virtausta tai mekaanista poistoa.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite meinannu, et jos enemmän maalailisi niin varmaan tekisin kierrätys järjestelmän tolle läpipuhaltelulle

    Meillä ne värit kun on kaikki sekaisin ja katotaan mikä marjapuuro ny tulee, niin sen ohentamiseen käy hiukka väriä sisältäväkin ohenne ja voihan sen lajitella värin mukaan siniset punaset ja kaikki marjapuurot

    Itäbensa on halpaa mitä puhallella kannullinen ilmaan ja sit desi pari ohennetta josta puolet jää kannuun ja hyllyyn

    Ite tosin käytän alakannua ja jotenkin tunne, et se ei niin herkästi itteään pintyttäisi
     

Kerro tästä muillekin!