eberi raatoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tela79, 10.11.2015.

  1. tela79

    tela79 1st gear

    Aattelib värkätä 1989 silveraaro 6.2 niintotanoinniin eberin.
    Onko hyviä tipsejä paikalle ja polttoaine ryöstölle?
     
  2. Rytari

    Rytari Gearhead

    apparin puolelle rungon päälle konehuoneeseen se mylly ja polttoaine olmalla putkella tankista, näin mä olen omiini laittanut eikä ole tullut ilmaongelmia
     
  3. capri30S

    capri30S 1st gear

    Mulla oli eberi omassa 6.2 scotsissa, oli tuplatankit, joten ei viittiny ottaa polttoainetta vaan jommaltakummalta tankilta. Laitettiin t-haara ennen suodatinta, eikä ollut ikinä mitään ilmaongelmia, joskus kovilla pakkasilla oli jopa tunninkin päällä. Ja repsikan puolen sisäloksuun se mulla istui hyvin, lämppärin kennokin valmiiks lähellä.
     
  4. tela79

    tela79 1st gear

    Miten rytari oot sen pa-linjan vetäny tankkiin?
    Siellä imulaipassa ei varmaankaan ole letkulle paikkaa.
    Ja jos oot reijän jyräyttäny niin millä tiivistit? Se tanki päälynen on muutekki aika kusinen paikka lian ja veden kannalta?
    suattaqpi olla niinki että teen cprit tuon pa-ryöstön kans
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Hommaat siihen Eberiin kuuluvan oikeanlaisen imuputken.
    Siinä on tiivisteet yms mukana.
     
  6. capri30S

    capri30S 1st gear

    Voihan sen niinkin tehdä, mutta helpoin ja nopein on tehdä T-haaralla, ja kun se on ennen suodatinta niin ei siitä mitään ongelmia oo. Jos sen tankin laippaan meinaa laittaa niin tarvii tankki tipauttaa alas, toki sekin voi olla ihan tarpeen kun tietää missä kunnossa noissa yleensä on tankinkannakkeet ja pannat. Eli teettää aika paljon lisäremonttia.
     
  7. tela79

    tela79 1st gear

    Nonni!! Nyt ois eberi paikallaan ja toimii... toteutin sen polttoaine homman sillä t-haara liittimellä siitä ennen p-a suodatinta ja tuntus toimivan kyllä hyvin.
    Nyt on vaan tenkkapoo ku koitin värkkäillä sitä sisäpuhaltimelle relekytkentää niin eipä alkanukkaan pellaamaan niinku oli suunniteltu.
    eli rele on eberin sarjassa oleva eberin rele.
    oisko kytkentä vinkkejä niille releen navoille miten mihin laittaa ja sitte että onko sillä merkitystä ku katkasee sen puhaltimen piuhan ja kytkee releen siihen väliin että kumpi releeltä tuleva johto kytketään kumpaan johtoon?
     
  8. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Jos väliin laitat niin puhaltimelle lähtevään 30 napa alkuperänen piuha 87a jatkuva virta 87
     
  9. tela79

    tela79 1st gear

    Onko siihen monta tappaa kytkeä?
    Periaatteessahan tuon sais pellaamaan normi releelläki.... eikö tuo oo ohjelmoitava rele tuo eberin oma rele? Ostin tuon käytettynä tuon eberin niin ei oo ohjekirjoja ittellä....
    Hatusta vaan temmon noita kytkentöjä..
     
  10. JJ

    JJ Gearhead

  11. capri30S

    capri30S 1st gear

    Muistaakseni mulla ei tarvinnu ku vetää heräte eberiltä puhaltimen katkasijalle. Ja sen jälkeen se sitte puhaltaa sillä nopeudella eberin lämmittäessä mille puhallin on jätetty. Alkaa käyttään sisäpuhallinta muistaakseni vasta kun jäähdytysneste on 30 asteista?
     
  12. tela79

    tela79 1st gear

    Juu pittääpä viikonloppuna alkaa tutkaileen asiaa.... on se muuten pirun hyvä kapistus olemassa tuo eberi nytki vaikka se mukavuus puhallus ei oo käytössä. ite oon nyt käytyäny eberiä semmoset 10-15min niin ku vääntää virrat päälle ja hehkuttelee ja puhallin
    Lähtee päälle vaikka kone ei oo vielä edes käynnissä niin lämmintä puskee jo ohjaamoon ja tärkein juttu että kone lähtee käyntiin tosi kevyesti
     
  13. tela79

    tela79 1st gear

    Juu u!!!
    Ei se aina mee nniinku elokuvissa:)
    On vissiin melko heikkolaatusta tiisseliä tankissa ku eberi yritti käyntiin mutta eipä tainnu polttoaine oikein virrata enää ku pakkasta on yli -30
    Ja tämmösillä keleillähän se eberi ois elintärkeä että tuommosen malmikasan saa tulille
     
  14. Anssih

    Anssih 1st gear

    http://www.autotarvike.fi/eberspacher-a ... jeita.html

    Tuolta kannattaa vilkaista maahantuojan ohjeistus polttoainelinjan tekemisestä arktisiin olosuhteisiin. Alkaa dieseli olemaan näillä keleillä melko paksua tavaraa imeä pienestä pillistä lämmittimelle.

    Monesti todettua että Nesteen diesel alkaa ensimmäisenä aiheuttaa ongelmia kun kovat pakkaset.
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    tarttis suosituksen mukaan olla mahdollisimman pitkä se pumpun ja itte polttimen välinen putki, että painepulssit tasaantuu, ettei poltin käu puuuhhhpuuuuhhhpuuuuhhh,
    ite testailin ja totesin, että konehuonehaarotusta käyttäessä (eli pumppu liki poltinta) kannattaa unohtaa sen nailoniputki ja käyttää pelkää letkua, vaikkapa ylimääräsen kiepin kera, niin se joustaa ja tasaa pulsseja aivan tarpeeksi.
     
  16. tela79

    tela79 1st gear

    Onko tietoa tuommoisesta ipcu releestä ku on aika kummalliset merkinnät navoille.
    E napa on mikä
    A napa on mikä
    31 napa on mikä?
    15 napa on heräte puhaltimelta?

    Jos tuon 15 navan kytkis 2 puhallin nopeuteen niin puhaltaako se Aina sitte kakkosnopeudella ku eberi on päällä?
    Vai pitääkö se vaan kytkeä nopeuskakaisijlle siihen virta johtoon? Ja muistaa vaan laittaa ite sitte ku lähtee autosta niin haluamalleen nopeudelle?
     
  17. capri30S

    capri30S 1st gear

    Niin se ainakin mulla toimi että se toimi sillä nopeudella mille oli puhaltimen jättänyt.
     
  18. tela79

    tela79 1st gear

    Moniin osaako joki seppä kertoa ipcu releen kytkennästä ku aika omituisia merkintöjä releessä
    Mikä on napa A
    Mikä on napa E
    Mikä on napa 15 (onko se eberiltä heräte puhaltimelle?)
    Mikä on napa 31 (onko se maa?)
    Sitte on vielä yksi napa joka on virta eberiltä releelle.

    Kokeilin kytkeä niin että!
    Katkaisin puhallin moottorille menevän virta johon ja kytkin napa A siihen johtoon mikä meni puhallin moottorille
    Kytkin napa E siihen samaan katkaistun johtoon mutta napa E meni etuvastukselle päin eli puhaltimen virta kulkee nyt ipcu releen kautta.
    Sitte laitoin navan 15 rosvolla kiinni puhallin katkaisijalle kakkos nopeus piuhaan ja napa 31 menee sitte auton runkoon eli maahan......
    Miltä kuulostaa tämmönen viritys??

    Ei vaan mukavuuspuhallus toimi vieläkään :soosoo:
     
  19. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    15 tulee virtalukolta
    E lämmitys laitteen ohjainpaneelilta
    A puhaltimen ohjaus transistorille "etuvastus"
    31 maa
    fg+ taisi olla virallinen nimi sille mihin heräte tulee eberiltä.

    Eli Tuolla ipcu "releellä" annetaan vain ohjaus käskyä sille alkuperäiselle puhaltimen nopeuden säätö transistorille. Lisäksi se vaatii aina ohjelmoinnin autoon sopivaksi.
    Jos autossa ei moista ole vaan perinteinen vastus niin sitten ipcu releelle ei ole käyttöä.
     

Kerro tästä muillekin!