Ford 460 kierroksia hukassa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja -Nasse-, 29.12.2015.

  1. -Nasse-

    -Nasse- 1st gear

    Elikäs ongelmana on kierroksien puuttuminen ja kiihdyttäessä kierrosten "aaltoileminen".
    Kone on siis veneessä kiinni ja vakio koneen pitäisi kiertää 4600-4800, tässä laitoksessa kierrokset loppuvat 4000-4200. Kiihdyttäessä kierrokset aaltoilevat ja samalla kaasarin toisioläpät menevät kiinni ja osittain auki jatkaen tätä "seilaamista". Tästä ehkä johtuu kierrosten aaltoileminen mutta miksi se tekee niin. Kiihdyttäessä jos toisiläpät avaa mekaanisesti niin meno vähän rauhottuu mutta kierroksia ei kyllä enempää tule.
    Moottori on kokonaan remontoitu. Vaihdettu hiukan jyrkempi nokka ja aluimusarja.
    Puristukset on katsottu joka pytystä, ne olivat 10,5-12 bar. Jako on tarkistettu ja kokeiltu kahdella eri kaasarilla. Ei oikeen enää keksi muuta kuin sytkäpuolen ongelmat mutta sieläkin on msd:een muutaman vuoden vanhat osat.
    Pahoittelen pitkää selostusta mutta jos joltain löytyisi ideoita mikä voisi olla vikana.
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    No ensimmäisenä tuli mielee, bensapumppu sekä bensalinjan koko riittävä?
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Onkos bensansuodattimet milloin vaihdettu? Vettä/paskaa täynnä oleva patruunamallinen tehokkaasti tappaa koneen...
     
  4. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    olisko syttyennakot vähän hukassa.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vaakkumihollikkako? Vaikka ei sekään varsinaisesti vaakkumilla toimi vaan vaati ensiöpuolella riittävän virtausnopeuden avatakseen toisiopuolen. Paljonko kipon pohjassa on näkkiä ja kaikkea muuta jännää merenelävää kiinni?
     
  6. -Nasse-

    -Nasse- 1st gear

    Suodatin vaihdettu ja kokeiltu ajaa sillain että bensa tulee suoraan kannusta ilman suodatinta.
     
  7. -Nasse-

    -Nasse- 1st gear

    Bansapumppuna on Walbron sähköinen pumppu. Linjat tais olla muistaakseen 10 tai 12 milliset. Eikös toi 12 millinen pitäis olla riittävä?
     
  8. -Nasse-

    -Nasse- 1st gear

    Ennakoita on kokeiltu kaikenlaisia. Maksimiennakot on ollu 35-40 välillä.
     
  9. -Nasse-

    -Nasse- 1st gear

    Vaakkumihollikoita on ollut molemmat mitä on kokeiltu. Pohja on kyllä kieltämättä huonossa kunnossa. Jonkinverran näkkiä ja vanhat myrkkymaalit on lohkeillu mutta voiko se vaikuttaa noin paljon kun huipuistakin puuttuu noin 12 solmua? Elikä jos se ei jaksa kiertää riittävästi niin virtausnopeuskaan ei riitä avaamaan toisiopuolta?
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Et kertonu paatin kokoa ja potkuria jne, mutta kyllä se paska siellä pohjassa syö helposti 10 solmuu. Varsinkin jos kone on liian pieni paattiin mutta sitähän ei tiedetä. Kaasariin se ei mun mielestä vaikuta yhtään mitään. Sytkäpuoli voi olla enemmän ihmeissään paksusta seoksesta.
     
  11. -Nasse-

    -Nasse- 1st gear

    7,5 metrinen ja painaa 2 tonnia. Vetolaitteen välityksistä en oo varma kun se on vaihdettu mutta putkuri on 21 tuumanen.
     
  12. LPV

    LPV 3rd gear

    Mitä vene on kulkenut huippuja sinulla, paljonko silloin oli kierroksia?
    Onko kaasarit puhdistettu viime seisonnan jäljiltä? Eihän vain vetolaitteeksi vaihtunut "harvempi" -välityksinen, eli että potkuri olisikin nyt liian "iso" ja kone ei vaan jaksaisi ottaa kierroksia. Tuolloin voisi kaasarikin olla väärissä säädöissä perään nähden.
     
  13. -Nasse-

    -Nasse- 1st gear

    Mulle vene tuli kone irrallaan ja ei oo mun aikana kulkenut kun 38 solmua. Samanlainen vene samalla koneella kulkee noin 48 solmua ja tehtaan ilmoittama huippunopeus on ton 48 solmua. Toiseen kaasariin laitettiin korjaus sarja ja putsattiin samalla eikä ollu mitään vaikutusta. Kävi kans mielessä toi välitys mutta vakiona tossa veneessä on ollu pisin välitys mitä tohon on saanut. Sitä en sit tiä oisko joku vaihtanu sit vielä pitemmän.
     
  14. rb

    rb Double Gearhead

    Niin niin.

    Nyt kun ei ole oikein mitään tietoo ja kierrokset jää vajaaksi, niin kannattaisiko kokeilla pienempi nousuisella potkurilla?
     
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Puhtaalla pohjalla tuo 38??? Jos näin niin eiköhän ropelli ole liian jyrkkä. Ei sentäs kone pyri keittämään?
     
  16. -Nasse-

    -Nasse- 1st gear

    Tarvii kesäks hommata pienempi ja kokeilla minkälainen vaikutus on.
     
  17. -Nasse-

    -Nasse- 1st gear

    Paskasella pohjalla. Mittarin mukaan lämmöt pysyy tasasena.
     
  18. -Nasse-

    -Nasse- 1st gear

    Tarviskos toi uus nokka ajottaa astekiekolla vai riittääkö että merkit on kohdillaan?
    Nokka on vaihdettu edellisen omistajan toimesta ja se on kuulemma hiukan vakiota jyrkempi. Sen enempää ei ole asiasta tietoa.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mun vanha 6metrine Marino DC kiulu 4.3 veekuukalla jakso kuljettaa 15x21 ropellilla, tasan 40solmuu. Ei pitäis olla ton kokoselle koneelle liian jyrkkä.
     
  20. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    kannattaa varmistaa ettei dampperin ulkokehä ole pyörähtänyt, jos on niin lampulla saa ajoituksen paljonkin pieleen.
    t. toissakesänä kolmeen "460" moottoriin uudet dampperit.
     

Kerro tästä muillekin!