Lämmin talviauto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Karpov, 13.12.2013.

  1. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Saab 9000 on aika lämmin talviautona. Pojilla on sellainen peltokäytössä. Lähtee pakkasilla nätisti käyntiin, ei tarvise pitkää tyhjäkäyntiä että puhkuu jo lämmintä ja hetken ajamisen jälkeen puhaltaa sen verran kuumaa että lämpöä on pakko laittaa pienemmälle. Oma 406 ranskis on myös lämmin, kiitos webaston. Tosin ranskis tykäsi pakkasista kyttyrää ja päätyi lopulta hinurin lavalla korjaamolle sen jälkeen kun BSI hukkasi avaintiedot muistista, eli ajonesto ei tunnista avaimia.....
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    9000 vielä takaikkunan js ovien puhaltimilla niin ei lasit jäädy missään kelissä.
     
  3. 300

    300 2nd gear

    VW TD koneet tuuppaa lämpöä ihan hyvin AAZ yms. Mutta Tdi on jo sit eri juttu.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vedin äsken kolme kovaa pihalta käymään kun piti siirtää autoja.

    Volvo 740 lähti hyvin käyntiin, tosin meteli oli ihan huumaava mitä toi kone piti, ihan kun joku olis ottanut johonkin kiinni flekti jääkikkareeseen yms. Vähän aikaa kesti ennen kun kesti kaasua painaa ja lähteä liikkeelle

    Saab 900 kaasarikoneella hörähti heti ja ryyppy päällä oli heti ajokuntonen.

    Volvo 144 -68 lähti vähän vaivalloisesti tulille. Koko auto ei ole mun aikanani käynyt neljällä pytyllä joten varmaan vaikuttaa. 3 pytyllä sain ton nilkutettua eri paikkaan.
     
  5. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Aivan liikaa. :rotfl:
    Mulla oli aikoinaan 9000 Saabissa 5000W Webasto, eikä sitä voinut käyttää, kun söi akun niin, ettei lähtenyt käymään. Eli akku on parasta olla kunnossa. :lol:
     
  6. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Monet uudet dieselit ollut jo kauan aikaa jääkaappeja ilman sitä Lisälämmitintä.
    Ne vaatii sen, koska ovat niin energiataloudellisia. Ei tuota hukkalämpöä juurikaan.

    Ja juuri kuulin, että joissakin on vielä niin typerä systeemi, ettei toimi kun auton käydessä! :eek:
    Eli ei voi esilämmittää sillä Webastolla/Eberillä, vaan toimii ainoastaan ajolämmittimenä. :odroll:
     
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Monesti ovat tosiaan vaan ajon aikaisena lisälämmittimenä, mutta kellon voi lisätä jälkikäteen.
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Väittäisin että mikään nykyaikainen suoraruisku-diesel ei pahemmin lämpene tyhjäkäynnillä kovalla pakkasella, ei siitä polttoainemäärästä vaan synny hukkalämpöä. BMW:ssä on näillä keleillä huomannut että moottori ei tahdo lämmetä ihan normaaliin lämpötilaan, neula nousee normaalisti sataan asteeseen mutta pakkasilla vaan 75:een... Ihmettelin asiaa, kunnes huomasin että sehän on öljynlämpömittari, ei veden. Ohjaamoon riittää kyllä silti lämpöä ja lasit pysyy auki, eli ei ongelmaa.
     
  9. peltsi

    peltsi Gearhead

    Maximi on luokkaa 30-40w eli 2.5-3.5 amppeeria ja jos on oikein valittu lämppäri niin puolentunnin lämmitys riittää eli tarttee n.1.5Ah.
    Tähän päälle viellä sisätilanpuhaltimen kulutus.
     
  10. night-train

    night-train Gearhead

    Lämmin talviauto? aina vaan Chevy pick-up 350 TBI.ei ongelmia ja tarkenee vähintäänkin tarpeeksi.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Saabeissa ollu webastoa ja monessa takapotkuvollessakin. Herää vaan kysymys miksi :lol:
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tais mennä käsitteet sekasin, uudet autot on commonraileja, suorasuiku on se mikä löytyy 60- luvun nuffeista ja valmeteista ja jostain viimesistä rivi/jakajapumpullisista autoista.

    Ei ainakaan noissa vaggeissa ollut tyhjäkäynnillä hukkalämpöä (tai sitten se on vaan onnistuttu jotenkin eristämään hytistä) eikä oikeen ajossakaan tuntunut olevan varsinkaan kun suomenhurjat ottaa sen passattinsa sillä onnettomimmalla diisselikoneella ja ilman webastoja tai muitakaan varusteita. Aika kylmäkaappeja kyllä oli.

    Vähän ihmettelen tota webastottomuutta ja sitä että onko noi ihmiset ihan oikeasti tyytyväisiä siihen 40 000 euron uuteen autoonsa missä saa talvella palella ja pysähtyä matkalla rapaamaan etulasia sisäpuolelta? Tai tunteeko noi ihan että tollanen rapaaminen ja värjettely autossa on ihan 2010- lukua autoilussa ja ihan OK? Webasto osaa olla todella perseestä jos sattuu saamaan paskan yksilön, mutta kuvittelis että ihmiset sen riskin olis valmis ottamaan niin ei tarttis palella.

    Onko sulla BMW:ssä webasto yms. mikä käy ajon aikana tai se sähkövastussysteemi joka lämmittää vettä (vai ilmaa?) lämppärissä?

    Mun muistaakseni bemareissa oli tollanen vastus näissä suomeen alunperin tulleissa, Saksan tuontiautoissa ei tota vastusta taida olla? Se mitä ajoin oli tuontiauto ja siellä kyllä sai värjötellä hytissä.
     
  13. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Tähän asti tapaamani commonrail-dieselit ovat kaikki olleet suoraruiskuja.

    Taitaa nämä kylmänalueen markkinat olla niin pieniä ettei valmistajia kiinnosta lämmön riittäminen. Dieselit käy varsin suurella ilmaylimäärällä joten kylmä imuilma jäähdyttää ja poistaa lämpöä pakokaasun mukana, eikä pienillä kuormituksilla jäähdytysnesteeseen siirry lämmitykseen riittävästi.
    Monessa on egr kaasuille jäähdytin ja se parantaa sivuvaikutuksena koneen lämpenemistäkin, joten vastaava kenno pakoputken ympärille niin lämpöä piisais varmasti.
     
  14. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    !

    Sulla varmaan joku ratkaisu tähän!?Merkki ja malli!?Nuffield!?Onhan se tietysti hienoo kun huolissaan muiden tarkenemisista!Mulla kuitenkin se oma perse tärkein,tosin naapurin likalla ihan hyvä!Kun pääsis tuuppoomaan!Harva se vaan ostaa auton talviominaisuuksien perusteella.Ja jos ostais,eihän täällä olis kuin yksi merkki!Mää väitän,auto ostetaan mielikuvien ,maineen,periaatteen,rahan jne.perusteella!Siinä talviominaisuudet ja lämmöt jää viimeiseksi!Mutta kuka mitäkin asiaa arvostaa,ja jos tietoa on ,niin siitä vaan!Valikoimaa riittää! :D
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Noh onhan tuo eukon farkkuchevykin kyllä melekosen lämmin, vähä ku jaksais tiivistellä paikkoja ni ois varmaan kuuma, matka-ajossa meinaa vähän viima viedä sisältä lämpöstä ovien välistä, tarkenee kyllä vielä, mutta kaupungissa kyllä tarkenee ihan reilusti vielä noilla -28C keleilläkin.
     
  16. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Webastoa ei valitettavasti ole, sähkövastuksista en tiedä... Joo, yhteispaineruiskutuksella varustettua dieseliä tarkoitin, onhan nekin kait kaikki suoraruiskuja?
     
  17. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Ainakin joissain CDI-mersuissa on ollut tuo 12 voltilla toimiva sähkövastus. Ideana on tuottaa kylmillä lisälämpöä ajon aikana. Ihan susi jo syntyessään. Tyyppivikana, että menee oikkariin ja voitte arvata, miten nopeasti akku tyhjänä.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tais sd...:ltä mennä bensat ja dieselit ja kannet ja pumput sekasin. Tietty kaikki dieselit on bensakoneisiin verrattuna suoraruiskuja kun eihän ne imukanavaan ruiki. Dieselin sytkyhetkihän jäis siinä ihan herran haltuun. Kannen etukammioon tai pyörrekammioon ruikkivat on niitä epäsuoraruikkudieseleitä, männän päähän ruikkivat on suoria. Miten ruiskuja ohjataan on eri juttu, siinä tulee nuo commonrailit ja pumppusuuttimet eteen.

    Lämpimiä on olleet volvo, saab, tojota, chevy ja usa ford. Kupla oli KYLMÄ.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mun ratkasu on ruksata se webasto lisävarustelistasta. Tai niin itse toimisin jos tollasen uuden dieselvolkkarin ostaisin. Ei mun mielestä uudessa autossa kuulu hiota kesällä saati palella talvella.

    Ei mua sinällään kiinnosta se jos joku autossaan tahtoo palella, kunhan vaan ihmettelen että miten ne ihmiset enää viittii kun lämpymiä autoja on ollut ollut se 60 vuotta ainakin jo saatavilla. Samalla tavalla ihmettelen noita pahvin virittäjiä auton säleikön eteen, tänään näin yhden uuden ykkösbemarin mihin joku oli vetänyt nippusiteillä yksmittasen pahvin munuaisten eteen.

    Mutta kukin tehköön mitä lystää, ei muitten pahvi-puuhailut tai palelemiset ole multa pois tai mua haittaa, ehkä korkeintaan huvittaa.

    Juu multa tais mennä öljyt ja vetet sekasin, hyvä että oijoitte.
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No se pahvi vähentää juuri sitä palelemista, lämpimässäkin autossa. Omiinkin olen aina pahvin laittanut jos sille on sopiva rako löytynyt, nykyinen Vokkelo taitaa olla ensimmäinen jossa ei ole, ilman keskikauheeta purkamista. Näkyville en kyllä minäkään kehtaa laittaa.
     

Kerro tästä muillekin!