KorivaihtoCorvette?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mudracer, 8.1.2016.

  1. peto

    peto Gearhead

    Mulle saa tarjota YV:llä näitä korinvaihto Vettejä ja muita lasikuitukorisia korinvaihto hirvityksiä, kunhan on puoli-ilmaisia :D

    Myös paperittomia, kunhan on joskus ollut kilvissä kuitukorilla...
     
  2. Bluehillcruiser

    Bluehillcruiser 2nd gear

    Nyrkkisääntö on, että jos on rungollinen auto voi vaihtaa korin tai tekniikan tai rungon. Eli kori varusteineen on 34%, moottori+vaihteisto+jäähdytin ja pa-säiliö 26%, runko 24%, akselistot 8%, sisusta 4% ja valot 4%.
    Itsekantavan kohdalla pelkkä kori varusteineen on 58% ja jos osia on vaihdettu yli 50% korinvaihdossa, auton identiteetti häviää ja sitä kohdellaan uutena.

    Vanhan prosenttilaskennan mukaan laskettujen autojen (useimmiten itsekantavat) kohdalla käy niin, että jos on vaihdettu vaikkapa 48% osista ja nyt haluttaisiin vaihtaa esimerkiksi etuvalot, joka on jo joskus vaihdettu, joudutaan muutosprosentit laskemaan uudelleen voimassa olevan prosenttitaulukon mukaan ja silloin ongelma on siinä että prosentit ylittävät aina 50%.
     
  3. plagu

    plagu Gearhead


    Kanta-auto tarkastuksista on luovuttu jo vuosia sitten (~10v tms)
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eli tuo 30% oli joku väärinkäsitys? Ajoneuvolakia selailin ja siellä puhuttiin myös tuosta 50% rajasta. Silleen tuo oma projekti on hyvä että siinä jää kanta-autoa 48% nykyiselläkin prosenttitaulukolla, eli silleen siihen voisi vaihtaa moottorin.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Jossain oli juttua, et kanta-auto muutetusta pitäis saada prossat pois maksamalla jäännösveron mikä lasketaan nyt hetkisestä arvosta
    Mutta toi varmastikkin on essonbaarin juttua :odroll:
     
  6. valpas

    valpas Gearhead


    Väärinkäytös, väärinkäsitys tai katsurin mutu tulkinta.
    Ennen prosenttisääntöjä tehty korikehikon vaihto alkuperäisen mukaiseksi. Prosenttisäännöillä noin 30%:n muutos.
    Muutamaa kuukautta ennen sai vaihtaa koko auton toisiin papereihin. Meistäen vaan sen kanta-auton (joku paha kolariauto, esim. AVK:lta) numerot siihen toiseen. Ilman mitään autoveroseuraamuksia. Katsastuskonttorin kautta ihan laillisesti. Tulkinnat, ja säännöt muuttui aika äkkinäisesti niihin aikoihin. Elettiin 70-Lukua.
    No menneet on aina menneitä..............
     
  7. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Aikoinaan, jos auton tulevat muutosprosentit ylittivät tuon 30%, muutettava auto tuli esittää katsastuskonttorilla käytettävien osien merkitsemistä/sinetöimistä varten.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Muistaakseni, ennen vuotta -75 ei ollut prosenttisääntöjä, eikä sinetöintiä. Oli aika vapaata siirrellä osia autosta toiseen, kunhan oli kuitteja mukana konttorlla, jos runkonumeroa oli pidelty.
    Kun piti runkonumerokohdan samana, niin "pysty" autonsa uusimaan ilman, että tuli papereihin merkintää (niin kuin nykyisinkin....).
    Saattaapi moni sitä vanhempi olla kadottanut nykysääntöjen mukaisen identiteettinsä, mutta kun ei ole jälkiä, niin kelpaa museoautoksikin.
    Semmonen käsitys on muodostunut, että rehellisestä toiminnasta rangaistaan melkein aina. :poff:
    Muistaakseni jossain vaiheessa (olikohan -80-lukua) oli ainakin kirjoittamaton sääntö, että kolmen vuoden kuluttua, korinvaihtoautoon pystyi vaihtamaan kaikki loput osat, ilman autoveroa? Oliskohan jollain tämmöstä autoa? Pääosin Mersuja. (ei kannata kertoa.....)
    Huhuja on, että ainakin yks rättisitikka olis museoitu tuplarungon numeroilla?
    Koskahan tuollainen Corvette museoidaan? Sisältäähän se melkoisen määrän Suomalaista Autohistoriaa.
     
  9. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Hämärä muistikuva on että käytetttynä maahantuoduilla oli eri prosenttikohtelu kuin alkuperäisillä suomi-autoilla ? Suomiautoihin sai vaihtaa osia 50 % ja käytettynä maahantuoduilla joku 30-35 %.
     
  10. rb

    rb Double Gearhead

    Kai suunnilleen kaikista mersun ambulansseista tuli työuran jälkeen 2 ovisia hardtoppeja vielä 80- luvulla....
     
  11. onre

    onre 3rd gear

    Hurjin Nettiautosta bongaamani tapaus oli 126-korinen SEC joka oli papereissa dieselkoneinen pystylamppu.
     
  12. voittol

    voittol 2nd gear

    Naapurin kanssa nokialle liikkeeseen katsomaan 80-90 taitteen farmari mersua ,papereissa luki jotain jotta entinen ampulanssi, myyjä väitti kiven kovaan jotta ei ole koria vaihdettu, minä vaan ihmettelin kuinka matalalla normi farmarilla on ampulanssi hommissa pärjätty niinkin myöhään , kun joskus 89.
     
  13. rb

    rb Double Gearhead

    /\ /\ Jos se on chopattu.... :wink:
     
  14. M

    M Gearhead

    Mä olen nähnyt SEL:n jossa kanta-auton maski oli ruuvattu lukkopeltiin. Siellä se kulki mukana ja oli varmaan laskettu prosentteihin.
     
  15. paja1

    paja1 Double Gearhead

    toi oli aika normi näky silloin joskus.aika läheltäkin tuli seurailtua näitä kv-veivauksia joskus aikoinaan. puolet 123 mesen osista oli ripoteltu pitkin autoa :rotfl: tuplapuskureita oli ja noita maskeja ym... paskoista ambulansseista ja vanhoista takseista tuli limoja,sec coupeja ,sellejä jne. ja 300 diiseltekniikalla :wc:
     
  16. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Ja istuipa ainakin yksi Mersu tehtailija kakkua (auto)veropetoksien vuoksi... Sen jälkeen tontilla olleista ambulamsseista tuli pickuppeja, ei enää SEC:ejä...
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Ihan tarkasti en tuota tapausta tunne, mutta sikäli arvostan kaveria, että nyrkit savessa teki töitä silloisessa porsaanreiässä, verrattuna moneen optiomiljonääriin, joka on saanut suuren osan, ihan älyttömän suurista rahoistaan (lakien mukaan), tekemättä niiden osalta yhtään mitään...
    No, meni vähän ohi aiheen.... :oops:
     

Kerro tästä muillekin!